Kind ten laste

Maar zelf merk je daar dan niets van ofzo? Want ik heb het nu aan 2 verschillende gescheiden koppels gevraagd en beiden ontkennen ten stelligste dat de rechter betrokken is bij hun scheiding.
Ze zijn in onderlinge akkoord uit elkaar gegaan.
Normaal gezien moet je niet verschijnen voor de rechter, en dient de advocaat/notaris/bemiddelaar alle documenten in. Dan merk je daar in principe inderdaad niets van.

Maar je bent pas gescheiden als de rechter het vonnis uitspreekt, zelfs na het tekenen van de overeenkomst ben je dus nog altijd een tijdje officieel getrouwd.

Na een discussie een brief ontvangen van een bemiddelaar

Zij wil een kindrekening. Ik zie geen meerwaarde.

Ze wil een kind bij haar gedomicilieerd hebben ipv beide bij mij. Fiscaal co ouderschap heb ik haar nog moeten duidelijk maken.
Wou niet snappen dat dat niets met domicilie te maken heeft. Dus de reden waarom ze dat wil is me onduidelijk.

Schoolkeuze middelbaar van de zoon wil ze manipuleren (ik wil hem vrij laten, in de mate van het mogelijke natuurlijk)

Stel: toch kindrekening. Hoeveel € zou dan gangbaar zijn? Of enkel het kindergeld (momenteel 50/50)
1 kind bij haar gedomicilieerd, nadelen voor mij? Mij lijkt het enkel een rompslomp als je op vakantie wil gaan e.d. Ik hou ze liever samen.

Mij eens goed voorbereiden. Want ben niet de grootste held als ik daar bij een vreemde moet gaan zitten
Ik zie dat dit €180/uur kan kosten? Voor de vragende partij?
Of moet ik dit mee betalen? :unsure:

Laatst bewerkt:
Na een discussie een brief ontvangen van een bemiddelaar

De grootste meerwaarde vind ik, dat je als individu geen geld moet voorschieten en wachten tot de ander goesting heeft om je de helft terug te betalen. Ik betaal met de kindrekening, foto van het ticket van wat ik kocht (vb medicatie bij de apotheker) via Whatsapp naar de papa en klaar!

Moeten wachten op geld wordt bij veel koppels gebruikt als machtsmiddel om de ander een kloot af te trekken vind ik.
Ze wil een kind bij haar gedomicilieerd hebben ipv beide bij mij. Fiscaal co ouderschap heb ik haar nog moeten duidelijk maken.
Wou niet snappen dat dat niets met domicilie te maken heeft. Dus de reden waarom ze dat wil is me onduidelijk.
Daar zitten voordelen aan. Vb kortingen op bepaalde zaken (voor water oa dacht ik?), Geen extra bewijslast nodig als je van een uitkering moet rondkomen dat je gezinshoofd bent ipv alleenstaande,...
Schoolkeuze middelbaar van de zoon wil ze manipuleren (ik wil hem vrij laten, in de mate van het mogelijke natuurlijk)
Stel: toch kindrekening. Hoeveel € zou dan gangbaar zijn? Of enkel het kindergeld (momenteel 50/50)
1 kind bij haar gedomicilieerd, nadelen voor mij? Mij lijkt het enkel een rompslomp als je op vakantie wil gaan e.d. Ik hou ze liever samen.
Hangt af van de leeftijd/ extra noden en kosten. Bij ons komt er maandelijks 200 euro op de kindrekening, kindergeld inclusief. Daar wordt alles van school mee betaald (warme maaltijden, uitstappen, opvang) , alle vakantie-opvang, alle medische kosten (doktersbezoek, hospitalisatie verzekering,..) en daar komen we mee rond voorlopig voor een kleuter.

Mij eens goed voorbereiden. Want ben niet de grootste held als ik daar bij een vreemde moet gaan zitten
Sterkte! Maar idd, informeer je!

In EOT staat:
Helft kindergeld binnen de 5dagen na ontvangst op haar rekening doorstorten.
3 maandelijks afgerekend worden met bewijsstukken en terug betaald te worden binnen de 15 dagen.
Sinds dit jaar 3 maandelijks. Ervoor was dat gewoon wekelijkst.

kindrekening heb ik bang van 'misbruik'
Op hobby's na is er weinig kosten aan onze kinderen. Dus dat loopt niet op. En ik sta niet altijd achter haar beslissingen. (vitamientje, zalfke hier, lotion daar,.. voor wat droge huid) En dat wil ik dan vermijden.
Schoenen spreek ik meestal af dat ik iets ga kopen, ik koop die en week later koopt ze er nog eens... Idem met winterjas.

Of ik gebruik geen naschoolse opvang, in de vakanties ben ik thuis, dus ik laat ze ook niet naar sportkamp of knutseldag of whatever gaan in mijn week.
Daar wil ze ook de helft van terug.

Aha.
Ja, soms werkt het ook totaal niet, een kindrekening. 😟
Mijn zus ziet ook 70 euro voor 1 polo, 180 euro voor 1 jeansbroek,... Verdwijnende dus zij wil er ook vanaf. 😞

Succes alvast, hopelijk vinden jullie beide een compromis.

Ik zie net dat die brief van haar door een advocaat is gestuurd..
'Mijn cliente geeft er de voorkeur aan om zo spoedig als mogelijk met u tot een minnelijke regeling te komen aangaande volgende punten.
Indien u er eveneens de voorkeur aan geeft om tot een minnelijke regeling te bekomen, stellen wij voor dat u samen met mevrouw x een bemiddelaar zou raadplegen.'
Binnen 10dagen reageren, anders genoodzaakt gerechtelijke stappen blabla

Gaat precies ook nog geld kosten...
Het ereloon van de bemiddelaar komt neer op 120 euro per uur bemiddeling. Administratiekosten worden gerekend aan 90 euro per uur.

Elk de helft.​

De wet bepaalt dat de kosten van de bemiddeling en het ereloon van de bemiddelaar in gelijke delen ten laste zijn van de partijen. De betrokkenen kunnen zelf wel een andere verdeling voorstellen. Maar ze moeten het wel eens zijn hoe deze dan precies zal gebeuren.

Ik zie net dat die brief van haar door een advocaat is gestuurd..
'Mijn cliente geeft er de voorkeur aan om zo spoedig als mogelijk met u tot een minnelijke regeling te komen aangaande volgende punten.
Indien u er eveneens de voorkeur aan geeft om tot een minnelijke regeling te bekomen, stellen wij voor dat u samen met mevrouw x een bemiddelaar zou raadplegen.'
Binnen 10dagen reageren, anders genoodzaakt gerechtelijke stappen blabla

Gaat precies ook nog geld kosten...
Een advocaat is duurder qua traject dan een bemiddelaar. Dus in jouw plaats, zou ik een bemiddelaar kiezen en die dan voorstellen aan je ex.
Zo heb je toch nog iets van controle, ook al over het totaalplaatje want dat klinkt me wel duur.

Ga ook kiezen voor bemiddelaar.
Maar ik ben geen vragende partij. Wil wel dingen aanpassen, maar is geen must.
Is het beter dat ik eentje zoek? Heeft dat voordelen tov eentje op haar aanbeveling?

Is het beter dat ik eentje zoek? Heeft dat voordelen tov eentje op haar aanbeveling?
Jij moet je er goed bij voelen ook, als jij op voorhand al denkt dat het een geldwolf is, of dat jouw ex m al half in haar zak heeft.. zal dat niet het geval zijn.

Eerst en vooral, wat ik hier schrijf is puur op de korte zinnen die je hier zet en ervanuitgaand dat je ex een gemiddelde, redelijke persoon is. Neem het dus niet voor 100% waarheid, maar beschouw het als een "hmm..., misschien zien andere mensen mij zo als ik het schrijf/uitleg zoals ik net deed.

heb je haar argumenten gevraagd waarom ze een kindrekening heeft? vind je dat je de kosten laat terugbetaalt of gaat over het het feit dat je al dan niet beslist om terug te betalen? Gaat het over gemeenschappelijke kosten (bvb domiciliering van schoolrekeningen) of meer? Gewoon "ik zie geen meerwaarde", is iets te "rot-op-met-je-vraag".
TitaTovenaartje zei:
Is haar inkomen relatief laag? Dan kan dat een reden zijn.
TitaTovenaartje zei:
middelbaar mag je nog een beetje "manipuleren", lijkt me (dochter nu zelf voor die keuze, we laten haar vrij, maar als ze voor dingen zoals kunst & creatie kiest, leggen we haar wel héél duidelijk de nadelen uit. Vermijd de term "manipuleren", want dat gaat uit van negatieve intenties. Mss is manipuleren niet zoveel verwijderd van "vrij laten in de mate van het mogelijke", want niks weerhoud je kind (tenzij het een B-attest heeft) om zich in te schrijven in ofwel Latijn ofwel (bij wijze van spreken) Snit & Naad.
TitaTovenaartje zei:
Nu is het voor haar rompslomp, hé, dat ze beide bij jou zitten.
TitaTovenaartje zei:
Ik zie dat dit €180/uur kan kosten? Voor de vragende partij?
Of moet ik dit mee betalen? :unsure:
Je moet dit natuurlijk niet mee betalen als je dat niet wil. Maar dan is het advocatenwerk :)
kindrekening heb ik bang van 'misbruik'
Op hobby's na is er weinig kosten aan onze kinderen. Dus dat loopt niet op. En ik sta niet altijd achter haar beslissingen. (vitamientje, zalfke hier, lotion daar,.. voor wat droge huid) En dat wil ik dan vermijden.
Schoenen spreek ik meestal af dat ik iets ga kopen, ik koop die en week later koopt ze er nog eens... Idem met winterjas.
Een béétje meegaan in zalfkes/lotion als er effectief droge huid is, lijkt me niet abnormaal.

Schoenen moet ze natuurlijk geen 2 keer kopen. Maar weet je waarom ze die nogmaals kocht, of heb je geen idee? Ziet het er voor haar te goedkoop uit, wil ze per se 2 paar ("mooie" + "ravot"?), ... ?
TitaTovenaartje zei:
Of ik gebruik geen naschoolse opvang, in de vakanties ben ik thuis, dus ik laat ze ook niet naar sportkamp of knutseldag of whatever gaan in mijn week.
Daar wil ze ook de helft van terug.
Naschoolse opvang moet jij natuurlijk enkel voor jouw weken betalen, zij betaalt de hare. Géén sportkamp/knutseldag/... betalen kan perfect, zolang je je kinderen dan maar af en toe iets anders biedt (op reis, uitstapjes, ...). Doe je dat niet, dan moet je wel degelijk iets van haar betalen, tot een bepaalde redelijke grens (bvb de helft van een lokaal opvanginitiatief van stad), voor een beperkte tijd.
Een advocaat is duurder qua traject dan een bemiddelaar. Dus in jouw plaats, zou ik een bemiddelaar kiezen en die dan voorstellen aan je ex.
Zo heb je toch nog iets van controle, ook al over het totaalplaatje want dat klinkt me wel duur.
idd

Eerst en vooral, wat ik hier schrijf is puur op de korte zinnen die je hier zet en ervanuitgaand dat je ex een gemiddelde, redelijke persoon is. Neem het dus niet voor 100% waarheid, maar beschouw het als een "hmm..., misschien zien andere mensen mij zo als ik het schrijf/uitleg zoals ik net deed.

heb je haar argumenten gevraagd waarom ze een kindrekening heeft? vind je dat je de kosten laat terugbetaalt of gaat over het het feit dat je al dan niet beslist om terug te betalen? Gaat het over gemeenschappelijke kosten (bvb domiciliering van schoolrekeningen) of meer? Gewoon "ik zie geen meerwaarde", is iets te "rot-op-met-je-vraag".
Nee. Ik betaal alles van rekeningen. En ieder kwartaal stuur ik overzicht met bewijsjes en vraag ik om de helft terug te betalen. Ze wil dit omdat ze dan geen terug betaling moet zijn.
Ik niet omdat ik bang heb van ‘misbruik’

Is haar inkomen relatief laag? Dan kan dat een reden zijn.
Denk dat ze meer dan mij verdient.
middelbaar mag je nog een beetje "manipuleren", lijkt me (dochter nu zelf voor die keuze, we laten haar vrij, maar als ze voor dingen zoals kunst & creatie kiest, leggen we haar wel héél duidelijk de nadelen uit. Vermijd de term "manipuleren", want dat gaat uit van negatieve intenties. Mss is manipuleren niet zoveel verwijderd van "vrij laten in de mate van het mogelijke", want niks weerhoud je kind (tenzij het een B-attest heeft) om zich in te schrijven in ofwel Latijn ofwel (bij wijze van spreken) Snit & Naad.
Er is een school hier om de hoek. Ideaal voor de zoon. Relatief klein en veel 1 op 1 begeleiding. Maar die school is uit haar richting. Hij wil iets in de verpleegkunde doen.
Nu is het voor haar rompslomp, hé, dat ze beide bij jou zitten.
Nee hè. Nu is het bij de ene rompslomp, bij de andere niet. Als we ze splitsen is dat voor beide.
Je moet dit natuurlijk niet mee betalen als je dat niet wil. Maar dan is het advocatenwerk :)
Zonde van het geld.
Een béétje meegaan in zalfkes/lotion als er effectief droge huid is, lijkt me niet abnormaal.
Was ook maar klein voorbeeld. Zijn wel meerdere zaken. En uiteindelijk is dat veel geld.
Schoenen moet ze natuurlijk geen 2 keer kopen. Maar weet je waarom ze die nogmaals kocht, of heb je geen idee? Ziet het er voor haar te goedkoop uit, wil ze per se 2 paar ("mooie" + "ravot"?), ... ?
Ravot schoenen heeft ze. Ze had zogezegd geen deftige schoenen. Terwijl die nog geen maand oud waren.
Zoon deftige air max en dichter soortgelijke.
Naschoolse opvang moet jij natuurlijk enkel voor jouw weken betalen, zij betaalt de hare. Géén sportkamp/knutseldag/... betalen kan perfect, zolang je je kinderen dan maar af en toe iets anders biedt (op reis, uitstapjes, ...). Doe je dat niet, dan moet je wel degelijk iets van haar betalen, tot een bepaalde redelijke grens (bvb de helft van een lokaal opvanginitiatief van stad), voor een beperkte tijd.
Denk dat we als samengesteld gezin meer met elkaar doen dan dat ze bij mijn ex doen. (Samen op verlof vs op verlof met de vriend als kids bij mij zijn) pretparken,..

Die wil nu gewoon dwars liggen en totaal geen idee wat ze wil bereiken.

Nee. Ik betaal alles van rekeningen. En ieder kwartaal stuur ik overzicht met bewijsjes en vraag ik om de helft terug te betalen. Ze wil dit omdat ze dan geen terug betaling moet zijn.
Ik niet omdat ik bang heb van ‘misbruik’
Een bemiddelaar kan jullie hierin helpen.
Ik koop in praktijk 95% van de kleding, schoenen, jassen,... Mijn ex zei zelf dat hij dat veel handiger vind dan "elk koopt zijn eigen kleren en schoenen etc" (jassen en schoenen hebben we allebei dubbel, gewoonweg omdat het een kleuter is die houdt van buiten spelen. Jas vol modder, schoenen verdrinken in het slijk,... Reserve heb je dan toch al nodig!)
Dus stelde ik voor in de EOT te zetten dat het kledingbudget max 1000 euro per jaar mag zijn en elke ouder 20 kleding"pakjes" moet hebben per kledingmaat.
Ook de hond is bij ons in "co-ouderschap" en in de EOT staat dat medische beslissingen duurder dan 200 euro per jaar, enkel van de kindrekening mogen komen mits toestemming van beide.
Je kan dus ook heel wat potentieel misbruik voorkomen door veel in detail op te nemen. Daar dienen neutrale bemiddelaars voor. 😁

Denk dat ze meer dan mij verdient.

Er is een school hier om de hoek. Ideaal voor de zoon. Relatief klein en veel 1 op 1 begeleiding. Maar die school is uit haar richting. Hij wil iets in de verpleegkunde doen.
Is de school vlot toegankelijk voor hem met het openbaar vervoer? Indien niet, zou ik het wel begrijpen....
(Abonnementen openbaar vervoer staan bij ons ook expliciet vermeld in de EOT als "te betalen via de kindrekening).
Nee hè. Nu is het bij de ene rompslomp, bij de andere niet. Als we ze splitsen is dat voor beide.
Ik heb op 1j tijd al minimum 4x mijn volledige vonnis mogen doorsturen om te bewijzen dat mijn dochter, die niet gedomicilieerd staat bij mij, toch ten laste hoort te vallen onder mij. Dat is vernederend en een inbreuk op mijn privacy. Mocht ik dat kunnen vermijden zonder een ander tekort te doen, zou ik dat ook willen!
Zonde van het geld.

Was ook maar klein voorbeeld. Zijn wel meerdere zaken. En uiteindelijk is dat veel geld.

Ravot schoenen heeft ze. Ze had zogezegd geen deftige schoenen. Terwijl die nog geen maand oud waren.
Zoon deftige air max en dichter soortgelijke.
Dat kan puur perceptie zijn. Sportschoenen genre air maxen zijn voor mij ook geen "deftige schoenen". 😁
Denk dat we als samengesteld gezin meer met elkaar doen dan dat ze bij mijn ex doen. (Samen op verlof vs op verlof met de vriend als kids bij mij zijn) pretparken,..

Die wil nu gewoon dwars liggen en totaal geen idee wat ze wil bereiken.
En als communicatie zo moeilijk gaat, kan je daar idd moeilijk achter komen. Maar niet alles zal zijn vanuit "ik wil dit of dat voordeel of hem een loer draaien".
Ik kan zeggen dat ik dat vonnis doormailen vernederend vind en een inbreuk op mijn privacy. Zou zij dat ook kunnen, zich zo eerlijk en fragiel opstellen? Of zou dat te moeilijk zijn voor haar?

Een bemiddelaar kan jullie hierin helpen.
Ik koop in praktijk 95% van de kleding, schoenen, jassen,... Mijn ex zei zelf dat hij dat veel handiger vind dan "elk koopt zijn eigen kleren en schoenen etc" (jassen en schoenen hebben we allebei dubbel, gewoonweg omdat het een kleuter is die houdt van buiten spelen. Jas vol modder, schoenen verdrinken in het slijk,... Reserve heb je dan toch al nodig!)
Dus stelde ik voor in de EOT te zetten dat het kledingbudget max 1000 euro per jaar mag zijn en elke ouder 20 kleding"pakjes" moet hebben per kledingmaat.
Ook de hond is bij ons in "co-ouderschap" en in de EOT staat dat medische beslissingen duurder dan 200 euro per jaar, enkel van de kindrekening mogen komen mits toestemming van beide.
Je kan dus ook heel wat potentieel misbruik voorkomen door veel in detail op te nemen. Daar dienen neutrale bemiddelaars voor. 😁
Hier ieder hun eigen kleerkast. Enkel Jas en schoenen zouden gemeenschappelijke zijn en bij beide gebruikt worden.
Is de school vlot toegankelijk voor hem met het openbaar vervoer? Indien niet, zou ik het wel begrijpen....
(Abonnementen openbaar vervoer staan bij ons ook expliciet vermeld in de EOT als "te betalen via de kindrekening).
Die kost zou ik ook delen hoor. Ook al zou hij er bij mij niets aan hebben. Zijn schoolkostenvergoedingen. Alles is vlot bereikbaar. De ene school om de hoek, de andere school kom ik bijna langs als ik ga werken. Andersom idem, maar daar zou hij altijd met de bus moeten. De ex is verhuisd en nog verder door gaan werken. Daarom is de school om de hoek geen optie. Terwijl dat rationeel de beste optie voor hem zou zijn.
Ik heb op 1j tijd al minimum 4x mijn volledige vonnis mogen doorsturen om te bewijzen dat mijn dochter, die niet gedomicilieerd staat bij mij, toch ten laste hoort te vallen onder mij. Dat is vernederend en een inbreuk op mijn privacy. Mocht ik dat kunnen vermijden zonder een ander tekort te doen, zou ik dat ook willen!
Voor zover ik weet, heeft ze nog niet aan de hand gehad. Is precies ook een ‘niet normale’ situatie bij jouw. Hier gedomicilieerd en ten laste.
Dat kan puur perceptie zijn. Sportschoenen genre air maxen zijn voor mij ook geen "deftige schoenen". 😁
Als ik vergelijk met wat ze daar hebben gekregen..
Maar daar gaat het in hoofdzaak ook niet om.
En als communicatie zo moeilijk gaat, kan je daar idd moeilijk achter komen. Maar niet alles zal zijn vanuit "ik wil dit of dat voordeel of hem een loer draaien".
Denk het wel hoor.
Gewoon puur omdat er volgens haar geen voordelen in het eot staan tov haar.
En ik weet dat de kinderen hier graag zijn. Goede relatie met de plus zussen ed helpt wel.
Ik kan zeggen dat ik dat vonnis doormailen vernederend vind en een inbreuk op mijn privacy. Zou zij dat ook kunnen, zich zo eerlijk en fragiel opstellen? Of zou dat te moeilijk zijn voor haar?
Snap ik helemaal. Altijd jezelf moeten verantwoorden.
Laat ons zeggen dat ik de moeilijke ben.
Maar ben vrij gemakkelijk eigenlijk. Maar als ze zo begint, dan ga ik vol daar op in.

Heb een paar bemiddelaars gemaild. Benieuwd wat die er van zeggen.
En eens nadenken wat ik antwoord op die brief van de advocaat.

Als ik zie hoe schoenen er hier soms uitzien op een maand tijd, dat durf ik ook niet altijd meer deftig noemen :unsure:

Hebben jullie onroerend goed te verdelen?

Indien ja moet je sowieso ook bij de notaris gaan. Er zijn notarissen die ook erkend bemiddelaar zijn, misschien kan je zo 2 vliegen in 1 klap slaan en de kosten wat drukken.

Scheiding is al even achter de rug hoor.
Maar goed, ik ga die advocaat van haar eens antwoorden. Hoe, waar en wat de bedoeling juist is.

We zijn in het proces om een omgangsrechts document te ondertekenen. Nog niet getekend dus. Nu heb ik wel reeds buitengewone kosten gemaakt. Dit jaar en vorig jaar. Bv aanvullende hostpitalisatie. Kan ik deze terug eisen? Hoe ver in de tijd kan dit trouwens?

Thanks!

We zijn in het proces om een omgangsrechts document te ondertekenen. Nog niet getekend dus. Nu heb ik wel reeds buitengewone kosten gemaakt. Dit jaar en vorig jaar. Bv aanvullende hostpitalisatie. Kan ik deze terug eisen? Hoe ver in de tijd kan dit trouwens?

Thanks!
Normaal gezien kan je niets met terugwerkende kracht doen.

Let op met de kosten voor een bemiddelaar. In mijn geval zijn die stevig uit de hand gelopen. Ik had er hier eentje waar mijn ex, buiten mijn kennis, apart mee overlegde over het minste en waarvan ik de helft van de kosten voor mocht ophoesten. Ik heb toen de ferme fout gemaakt om niet regelmatig en tussentijds de tijdsregistratie aan die bemiddelaar te vragen (hoewel ik nog altijd vind dat ze zoiets pro-actief moest sturen) dus had pas op het einde van het traject door hoeveel tijd er door gejaagd was.

Uiteindelijke afrekening was hier rond de 5.000 euro voor een bemiddelingstraject van een EOT. Schandalig veel!

Terug
Bovenaan