Kind sterft na aanrijding politie

Het hangt er vanaf waar je zit. De Provinciestraat in Antwerpen is pal in de Joodse wijk. Het is helemaal niet abnormaal om daar (heel jonge) kinderen alleen op pad te zien, of met een paar. Zelfs kinderen van <10 die buggy's duwen. De keerzijde van diezelfde munt is dat de sociale controle ook heel veel groter is dan in andere wijken en dat iedereen wel mee uitkijkt.

Mja in jammerlijke gevallen als dit, waarbij een zeer jong kind misschien niet op de hoogte is van de verplichtingen/regels met een prioritair politie voertuig is toezicht van een volwassene/ouder toch niet zo'n slecht idee.

Vanmorgen in een interview meende ik een getuige te horen zeggen dat de zwaailichten opstonden, maar niet de sirene. Dat zou wel een grote fout zijn imo, die sirene is net hoe ze alarmeren dat ze langskomen.
Blijkbaar toch al door meerdere ontkracht

Politiesirenes, een zware klap en vervolgens geroep en geschreeuw. Zo omschrijven buurtbewoners en getuigen wat ze vanochtend zagen

Vanmorgen in een interview meende ik een getuige te horen zeggen dat de zwaailichten opstonden, maar niet de sirene. Dat zou wel een grote fout zijn imo, die sirene is net hoe ze alarmeren dat ze langskomen.
Is hierboven al ontkracht maar belangrijker: ik heb dat interview ook gezien en die dame heeft inderdaad enkel zwaailichten vernoemd maar nergens gezegd dat het zonder sirene was. Het niet vernoemen is geen bewijs dat het al dan niet met sirene was.

Toch als het dit interview was uit dit HLN artikel:
xYqLnTH.png

Is hierboven al ontkracht maar belangrijker: ik heb dat interview ook gezien en die dame heeft inderdaad enkel zwaailichten vernoemd maar nergens gezegd dat het zonder sirene was. Het niet vernoemen is geen bewijs dat het al dan niet met sirene was.

Toch als het dit interview was uit dit HLN artikel:
Ja, dat is het artikel dat ik vanmorgen zag. Het niet vernoemen is idd geen bewijs van afwezigheid, maar in deze context zou ik ervan uitgaan dat ze dan de sirenes vermeld en niet enkel de zwaailichten.

Je moet altijd kunnen stoppen voor onvoorziene obstakels. Dat zijn de regels, of je het correct vindt of niet.
Als het echt het geval is waar de agent 10 km/u reed (of zelfs 50 waar 30 toegelaten is) en het kind achter een auto vandaan sprong, dan neem ik de agent niks kwalijk, ook al zal die gestraft moeten worden. Maar ik vermoed dat het wel een ander verhaal gaat zijn met excessieve snelheid (dus niet maar 50 waar je 30 mag maar écht overdreven snelheid) en evt. gevaarlijke maneuvers. Zo zie ik ze alleszins vaak rondrijden. En ik zal de laatste zijn die iets heeft tegen iemand die te snel rijdt waar het kan met onze belachelijk lage snelheidslimieten, maar hoe ik de politie soms zie rijden in stedelijke omgevingen vind ik onverantwoord.
Als dit de insteek is die de politie moet volgen, tja dan rijden ze beter naar iedere interventie aan 10 km/h , of beter nog gaan ze te voet. Iedere kans op ongeval is dan vermeden. Maar ja dan gaan de mensen weer klagen dat de poltieagenten veel te laat aankomen op hun interventie, dat de daders al gevlucht zijn etc. Nu in context van vandaag waar de politie toch altijd kop van jut is, zou ik als agent wel weten welke keuze ik zou maken en alle risico's vermijden.

Je zou bijna moeten verplichten dat politiewagens een blackbox hebben om te registreren of ze hun sirenes/lichten aan hebben?
Telkens die discussie. Telkens je moeten baseren op ooggetuigen.

Je zou bijna moeten verplichten dat politiewagens een blackbox hebben om te registreren of ze hun sirenes/lichten aan hebben?
Telkens die discussie. Telkens je moeten baseren op ooggetuigen.
Is dat niet al zo? Een kennis bij de lokale politie heeft mij dat toch al jaren terug eens wijsgemaakt.

Ik las dat het kind op weg was naar school omdat die vandaag pas om 10 uur van start ging.

Vervolgens stond het te wachten aan een zebrapad waar net een auto stopte omdat die de politiewagen wilde doorlaten.

Kind heeft dat vermoedelijk (eigenlijk juist) geïnterpreteerd als de auto stopt om mij te laten oversteken. De rest is gekend.

Ocharme die ouders

Ik ken mijn rol heel goed, het was dan ook helemaal geen persoonlijke aanval, maar ging om wat je in het verleden al geschreven hebt. Je wilt dat regels strikt toegepast worden, maar vindt datzelfde niet als het gaat om snelheidsbeperkingen of om bijvoorbeeld het feit dat het woord van een agent meer waard is dan jouw woord, herinner ik me zo vlug. "Iets met" strikt toepassen wanneer het uitkomt en niet wanneer het niet uitkomt.
Ik vraag helemaal nergens om de regels strikt toe te passen. Dat zal ik ook nooit doen gezien ik daar niet achtersta. Ik zal altijd de eerste zijn om menselijkheid te vragen/tonen indien van toepassing (ik geef bvb aan dat als ze 50 reden waar de limiet 30 was het wat mij betreft nog niet per se roekeloos rijgedrag is dus ik geef ze duidelijk marge), of dat nu voor mij of anderen is. Iedereen is gelijk en zou gelijk behandeld moeten worden, maar een voorbeeldfunctie is uiteraard wel een verzwarende omstandigheid. Ik verwacht dat mensen met een voorbeeldfunctie zeker geen lichtere straf krijgen dan andere burgers. Als je anderen terecht wil wijzen op hun fouten als job/hobby, moet je je zelf zéker aan de regels houden en ook zeker niet de minimumstraf krijgen wanneer je de regels toch breekt. Lijkt me ook logisch...

Wat mij betreft was het zeker wel een persoonlijke aanval (je zal de strafpunten zelf wel kennen zeker), want je richtte je naar mij en probeerde mijn bericht teniet te doen door mij te pakken op persoonlijke zaken die zelfs helemaal niet kloppen. Nu ben ik niet zo iemand die voor het minste gaat reporten, want zo'n klikmaatschappij haat ik ook, en je vriendmoderators gaan uiteraard ook niet ingrijpen. Maar ben het een beetje beu hoe bepaalde moderators (zeker niet allemaal, want er zijn er ook enkelen die correct blijven ook al heb ik niet dezelfde mening) voor het minste warns uitdelen voor allerlei zaken en dan zelf wel maar opdoen omdat tegen hen toch niet opgetreden wordt. Je kent je rol inderdaad heel goed. Macht is een vies beestje.

De regel die je aanhaalt, dat je moet kunnen stoppen voor onvoorziene obstakels, klopt niet. Je wordt niet gestraft in een ongeluk zonder schuld. Dus hier ook niet. En terecht, als het een ongeluk is, moet die agent hiermee zien te leren leven...
Blijkbaar, was ik me niet bewust van. Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat je altijd moet kunnen stoppen en daar ben ik blijkbaar fout in. Geef ik ook gewoon toe. In de originele zaak waar het hierover gaat maakt het trouwens geen verschil, want dat kind was zeker te voorzien.

Ik las dat het kind op weg was naar school omdat die vandaag pas om 10 uur van start ging.

Vervolgens stond het te wachten aan een zebrapad waar net een auto stopte omdat die de politiewagen wilde doorlaten.

Kind heeft dat vermoedelijk (eigenlijk juist) geïnterpreteerd als de auto stopt om mij te laten oversteken. De rest is gekend.

Ocharme die ouders
- Auto is gestopt
- Kind stak over
- Politieagent zag het kind pas last minute omdat die auto (deels) het zicht belemmerde en het kind van achter de wagen plots het zebrapad overstak

Zoiets aldus. :frown:

Ja, dat is het artikel dat ik vanmorgen zag. Het niet vernoemen is idd geen bewijs van afwezigheid, maar in deze context zou ik ervan uitgaan dat ze dan de sirenes vermeld en niet enkel de zwaailichten.
Waarschijnlijk had de wagen ook 4 banden.
Maar de getuige vermeld dit niet, er bestaat dus redelijke twijfel dat de wagen dus geen 4 banden had.
In deze context is die informatie niet expliciet vermelden vreemd inderdaad.

Rare insteek om zo maar van dingen uit te gaan omdat ze niet expliciet vermeld worden.
Toch zeker als je van dingen uit gaat die niet in het voordeel van de agenten spreekt.

De cruciale vraag is: reed het prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in deze straat? Ik heb zelf al meermaals gezien dat de sirene pas wordt aangezet op het moment dat men een obstakel waarneemt. Op een afstand dat een andere weggebruiker niet meer kan reageren. Met bijna ongevallen tot gevolg.
Aan de andere kant zijn veel weggebruikers met vanalles bezig buiten de omgeving om zich heen. Zelfs op autosnelwegen zie je mensen verrast worden door een prioritair voertuig hoewel je dat zelf al minuten eerder in je spiegels ziet...

Hopelijk heeft dat kind niet afgezien.😥

Enorm pijnlijk ongeluk (en inderdaad ook nog eens een pijnlijke timing met het recente geval van Fabian).

Inderdaad niet zo vreemd dat die jonge Joodse kinderen daar alleen op pad zijn naar school. Destijds ook voor een lange periode iedere dag door de Lange Leemstraat gereden met de tram. Smalle straat met naast de tramsporen een vrij smal voetpad. Ook vaak Joodse kinderen (vaak nog veel jonger dan 9 jaar) alleen op pad gezien, soms zelfs ook met hun fietsje op het voetpad daar. Andere mentaliteit, ik breng mijn kinderen ook graag zelfstandigheid bij, maar dat zou voor mij toch een brug te ver zijn. Maar goed, niet bedoeld als victim blaming voor alle duidelijkheid, zo'n ongevallen kunnen ook gebeuren mét de ouders erbij of op latere leeftijd.

Hopelijk wijst het onderzoek wel uit dat er én zwaailichten én sirenes gebruikt werden inderdaad.

Vreselijk voor de familie, en evengoed vreselijk voor de agenten in kwestie en de omstaanders. Dat wil je echt niet zien of meemaken.

Idd Polder heeft het bvb wel, Ieper bij mijn weten niet.
Eigenlijk te gek voor woorden dat functionaliteit die op een dag tijd geschreven kan worden en geïmplementeerd met een Raspberry Pi bij wijze van spreken niet standaard in politievoertuigen te vinden is.

De cruciale vraag is: reed het prioritair voertuig met zwaailicht en sirene in deze straat? Ik heb zelf al meermaals gezien dat de sirene pas wordt aangezet op het moment dat men een obstakel waarneemt. Op een afstand dat een andere weggebruiker niet meer kan reageren. Met bijna ongevallen tot gevolg.
Aan de andere kant zijn veel weggebruikers met vanalles bezig buiten de omgeving om zich heen. Zelfs op autosnelwegen zie je mensen verrast worden door een prioritair voertuig hoewel je dat zelf al minuten eerder in je spiegels ziet...

Hopelijk heeft dat kind niet afgezien.😥
Ik weet niet of dat zelfs de cruciale vraag is. Er zijn heel veel zaken die kunnen bepalen of het een ongeluk was, of het te voorkomen was, en wat de mate van schuld is. Is er onaangepaste snelheid, stak het kind over aan een zebrapad, was het een blinde hoek...

Maar nu lees je toch overal dit:
"Verschillende getuigen geven aan dat de politiewagen met sirene en zwaailicht aan rondreed." Zoals in het HLN-artikel van hierboven: https://www.hln.be/antwerpen/de-kna...rft-na-aanrijding-door-politiewagen~aad8cb03/

Of er nu zo'n functionaliteit in die wagen zit of niet, er is blijkbaar geen discussie over of de zwaailichten en sirene nu aanstonden of niet. Dat was het geval.

Inderdaad niet zo vreemd dat die jonge Joodse kinderen daar alleen op pad zijn naar school..
Hier in Heist toch ook al regelmatig voor gehad: kinderen van geschat < 10 jaar oud die helemaal alleen op de weg aan het fietsen zijn.
En dat zijn zeker en vast niet altijd alleen maar Joodse kinderen.

Gisteren zelfs nog richting Herenthout (baan Itegem - Herenthout). Een klein kind en geen enkele ouder in de buurt. Ik vertraag dan altijd voor het geval dat ..

Terug
Bovenaan