Kelder als volwaardige ruimte gebruiken.

Maar stijgt de vochtigheid bij jullie in de kelder dan nog tot een mogelijks problematisch niveau (>60%)? Hoe worden aan- en afvoer dan bepaald in een kelder bij ventilatie D (aangezien je afvoer enkel zou doen in vochtige ruimtes)?
Zolang uw kelder kouder is dan de buitentemperatuur, zal hij in de zomer vochtiger zijn.
Ik heb het nog niet gemeten, maar er is nu ook geen schimmelvorming ofzo... Eens zien of ik ergens een hygrometer heb liggen

Ferm! Maar die mos gaat ge toch eens moeten uitleggen.
Het gaat hier over kelders droog houden en de relatieve vochtigheid onder controle te houden :p
In uw geval met langs buiten te isoleren, te verwarmen en dan nog eens op een systeem D aangesloten denk ik dat je alles wel onder controle hebt van vocht.
Hij vroeg wat onze planning was in verdere afwerking, daarmee vermeld ik het maar even.
Met de foto’s is de kans ook groot dat ik de vraag wel zou krijgen, waarom heb je nog een stuk open gelaten.

Opzich werkt mos wel als een soort buffer voor luchtvochtigheid. :) Maar daarvoor hebben we het niet gekozen hoor.

metiez-dreamdesign-mixmos.jpg

Kelder is reeds voorzien met 12cm isolatie rondom (langs buiten). De ruimtes zitten mee op ventilatie D systeem en verwarming gebeurt via betonkerenactivering (is gewoon vloerverwarming mee in de betonnen vloerplaat).

Ben dan nu bezig met de wanden die in betonnen stenen is gemetst te bekleden. De binnendeuren ben ik er mee in aan het verwerken. Het stuk dat nog "bloot" is, daar komt mos.
De gegoten wanden, betonnen vloer en welfsels laten we zo.

20240907-160223665-i-OS.jpg

20240907-160246489-i-OS.jpg
20240907-160448409-i-OS.jpg
Knap, dat ziet er niet verkeerd uit zeg. :) De plafonds (blote welfsels) gaan we hier ook laten zoals ze zijn waarschijnlijk. Paar vragen:
  • wij spelen ook met het idee om wat rails te hangen als verlichting: zitten die rails dan ook rechtstreeks/plat op de welfsels? Want bij ons zijn de welfsels niet perfect gelegd en zit daar wel wat millimeter verschil op. Een rondel (plastiek/rubber) om dat hoogteverschil op te vangen gaan hier nodig zijn, vrees ik.
  • EPB-gewijs is jullie kelder dus helemaal "volgens het boekske" gebouwd. Merk je in de praktijk ook dat de vochtigheid < 60% blijft of zijn er toch nog uitschieters in vochtigheid (afhankelijk van het weer)?

Dat mos, en die panelen die Bimmer gebruikt zijn ook allemaal ideaal om de akoestiek te verbeteren, ik vermoed dat dat naast het esthetische ook het hoofddoel is? :)

Het is denk ik niet zo simpel. Je moet namelijk de verhouding tussen de buitentemperatuur en relatieve luchtvochtigheid vergelijken met de temperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Voor de kelder met een gemiddelde waarde van 18°C en 50-60% luchtvochtigheid binnen gedurende het jaar, betekent het in de winter bij -8°C en 90% luchtvochtigheid dat je kan ventileren. In het tussenseizoen of de zomer, bijvoorbeeld bij 22°C en 60% luchtvochtigheid, mag je dan weer niet ventileren. Daarnaast moet er nog een systeem komen om de ventilatieopeningen in de kelder automatisch af te sluiten (bijvoorbeeld met een servomotor), en die moet eerst openen voordat de ventilator aangaat. Die hysterese is nog het minste van mijn zorgen :p

Ik denk dat (en ik ben geen programmeur) je met een If statement er wel zou geraken? IF temp = <x AND RV =<y dan pas ventileren? Of ergens de totale vochtinhoud van de lucht gaan definiëren. Indien die onder de 8gr/kg zit ventileren.
Tja, hangt er van af wat uw definitie van simpel is zeker?
Heb al zo dingen gedaan maar dan CO2 vraaggestuurde ventilatie.

Qua programmatie: if statements/switch statements ga je genoeg moeten gebruiken, dat is het probleem ook niet.
Of als je een plc gebruikt, zelfs zonder if statements.

Maar qua principe: twee sensors idd, een voor buiten en voor binnen. De RV luchtvochtigheid sensors hebben allemaal ook een temperatuursensor.
Zoals je zegt, die twee vergelijken en je setpoint kiezen voor je binnen RV % en dan op basis daarvan je luchtafvoer/aanvoer aansturen. Rooster klep openen en sluiten, hangt allemaal af van je type ventilator en afzuigsysteem. Kan zijn dat zoiets automatisch is ingebouwd.

Anyway, mocht je er effectief mee willen beginnen, laat maar weten als je info nodig hebt.

Knap, dat ziet er niet verkeerd uit zeg. :) De plafonds (blote welfsels) gaan we hier ook laten zoals ze zijn waarschijnlijk. Paar vragen:
  • wij spelen ook met het idee om wat rails te hangen als verlichting: zitten die rails dan ook rechtstreeks/plat op de welfsels? Want bij ons zijn de welfsels niet perfect gelegd en zit daar wel wat millimeter verschil op. Een rondel (plastiek/rubber) om dat hoogteverschil op te vangen gaan hier nodig zijn, vrees ik.
  • EPB-gewijs is jullie kelder dus helemaal "volgens het boekske" gebouwd. Merk je in de praktijk ook dat de vochtigheid < 60% blijft of zijn er toch nog uitschieters in vochtigheid (afhankelijk van het weer)?
Uw kelder niet volgens het EPB boekje bouwen is trouwens niet zo moeilijk. Vloerisolatie op gelijkvloers en de muren van de trap isoleren en dan valt hij buiten het geisoleerd volume.

Ik moet mij ook dringend beginnen informeren. Zit zelf met een gegoten kelder zoals die van @Bimmer. In totaal zo'n 120 m², enkel langs de buitenkant geïsoleerd met 10 cm XPS. Onder de vloerplaat is niet geïsoleerd (achteraf bekeken wel spijt van). De grootste ruimte zit mee op ventilatie D, wat maakt dat het er momenteel zonder ontvochtiger te vochtig is (zo'n 70% RV).

Nu wil ik de ruimtes beginnen afwerken. Ik ga moeten beginnen met de vloer te isoleren. Dacht hierbij aan PIR en OSB platen, waar ik nadien dan iets van een vinyl kan opleggen. Muren isoleren is niet meer nodig, maar aangezien ik toch nog extra schakelaars en stopcontacten ga moeten trekken, overweeg ik om nog een minimum aan isolatie er extra tussen te steken. Waar ik echter totaal nog niet aan uit ben, is hoe ik de verwarming het best aanpak... Ik ben ook nog niet zeker dat 2 toevoeren op de ventilatie D voldoende gaan zijn. Momenteel zit ik met een gepolierde betonnen vloer.

Ik moet mij ook dringend beginnen informeren. Zit zelf met een gegoten kelder zoals die van @Bimmer. In totaal zo'n 120 m², enkel langs de buitenkant geïsoleerd met 10 cm XPS. Onder de vloerplaat is niet geïsoleerd (achteraf bekeken wel spijt van). De grootste ruimte zit mee op ventilatie D, wat maakt dat het er momenteel zonder ontvochtiger te vochtig is (zo'n 70% RV).

Nu wil ik de ruimtes beginnen afwerken. Ik ga moeten beginnen met de vloer te isoleren. Dacht hierbij aan PIR en OSB platen, waar ik nadien dan iets van een vinyl kan opleggen. Muren isoleren is niet meer nodig, maar aangezien ik toch nog extra schakelaars en stopcontacten ga moeten trekken, overweeg ik om nog een minimum aan isolatie er extra tussen te steken. Waar ik echter totaal nog niet aan uit ben, is hoe ik de verwarming het best aanpak... Ik ben ook nog niet zeker dat 2 toevoeren op de ventilatie D voldoende gaan zijn. Momenteel zit ik met een gepolierde betonnen vloer.
Wij dachten dit hier te gebruiken om de vloer te isoleren (combinatie van PIR en spano) en ook afwerken met vinyl:

1.Deze rail heb ik rechtstreeks op de welfsels geboord. Je kon ook nog als optie laten hangen met ijzerdraad.
Welfsels lopen hier vrij recht. Enkel de eerste welfsels niet. Met bloot oog zie je dat niet, maar viel me op toen ik daar de deur aan het afwerken was. Bij de rest werkte ik met een speling van 3mm (akupanel tov welfsel), maar bij de deur onder die welfsel kreeg ik die niet volledig open. Daar heb ik met een speling van 12mm gewerkt.
Qua verlichting maakte het niet uit, want daar komt de rail niet.

2.Luchtvochtigheid bij ons puur weersafhankelijk, maar dat geld voor gans de woning.
Er is niks in de kelder dat zorgt voor extra vocht, buiten wijzelf dan. Momenteel is het in de kelder 19,5°C en is de luchtvochtigheid 78%. Als ik vanaf volgende winter de kelder ga mee verwarmen, dan verwacht ik wel dat de temperatuur hoger ligt in de zomer. Wat zorgt dat de RV daalt.
19,5°C / RV van 78% is 11g/kg water. Moest het nu 22°C zijn in de kelder zou RV 66,9% zijn.

Onze leefruimte is momenteel 22°C en RV 69%, wat 11,4g/kg is. De lucht in de kelder is dus droger. Maar wij spenderen dan ook meer tijd in de leefruimte en koken daar.

Tja, hangt er van af wat uw definitie van simpel is zeker?
Heb al zo dingen gedaan maar dan CO2 vraaggestuurde ventilatie.

Qua programmatie: if statements/switch statements ga je genoeg moeten gebruiken, dat is het probleem ook niet.
Of als je een plc gebruikt, zelfs zonder if statements.

Maar qua principe: twee sensors idd, een voor buiten en voor binnen. De RV luchtvochtigheid sensors hebben allemaal ook een temperatuursensor.
Zoals je zegt, die twee vergelijken en je setpoint kiezen voor je binnen RV % en dan op basis daarvan je luchtafvoer/aanvoer aansturen. Rooster klep openen en sluiten, hangt allemaal af van je type ventilator en afzuigsysteem. Kan zijn dat zoiets automatisch is ingebouwd.

Anyway, mocht je er effectief mee willen beginnen, laat maar weten als je info nodig hebt.
Het bestaat allezins op de markt. (buiten het opensturen van de ventilatieopeningen)
https://www.drogemuren.nl/c-3584388/kelderventilatie-e-breeze/

Hier staan de prijzen.
https://schreiter-kroll.de/Shop/Daemmung-und-Schimmelsanierung/Be-und-Entlueften/

2.Luchtvochtigheid bij ons puur weersafhankelijk, maar dat geld voor gans de woning.
Er is niks in de kelder dat zorgt voor extra vocht, buiten wijzelf dan. Momenteel is het in de kelder 19,5°C en is de luchtvochtigheid 78%. Als ik vanaf volgende winter de kelder ga mee verwarmen, dan verwacht ik wel dat de temperatuur hoger ligt in de zomer. Wat zorgt dat de RV daalt.
19,5°C / RV van 78% is 11g/kg water. Moest het nu 22°C zijn in de kelder zou RV 66,9% zijn.

Onze leefruimte is momenteel 22°C en RV 69%, wat 11,4g/kg is. De lucht in de kelder is dus droger. Maar wij spenderen dan ook meer tijd in de leefruimte en koken daar.
Vandaag zijn het dan weer andere cijfers. Het is frisser buiten, waardoor er minder vocht opgenomen kan worden.

Op dit moment.
Buiten: 16,2°C / 82% = 9,4g/Kg
Leefruimte: 22,4°C / 60% = 10,1 g/Kg (er zit dus nu 1,3g minder water per kg lucht tov gisteren)
Kelder: 19,2°C / 74% = 10,3g/kg (er zit dus nu 0,7g minder water per kg lucht tov gisteren)

Dus nu blijft het zakken omdat er buiten minder water zit in de lucht. (van de kelder heb ik geen grafiek)

luchtvochtigheid.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag zijn het dan weer andere cijfers. Het is frisser buiten, waardoor er minder vocht opgenomen kan worden.

Op dit moment.
Buiten: 16,2°C / 82% = 9,4g/Kg
Leefruimte: 22,4°C / 60% = 10,1 g/Kg (er zit dus nu 1,3g minder water per kg lucht tov gisteren)
Kelder: 19,2°C / 74% = 10,3g/kg (er zit dus nu 0,7g minder water per kg lucht tov gisteren)

Dus nu blijft het zakken omdat er buiten minder water zit in de lucht. (van de kelder heb ik geen grafiek)

luchtvochtigheid.jpg
Nice, welke app/hygrometer(s) gebruik je daarvoor?

Nice, welke app/hygrometer(s) gebruik je daarvoor?
Bijna alle ruimtes zijn voorzien met temperatuur/luchtvochtigheidssensor van Loxone. De afbeelding dat je ziet is van Loxone.

De buitenlucht is van zhender (ventilatie systeem), in de kelder heb ik een shelly plus H&T geplaatst. Beide hangen op het netwerk, dus ik zou ze ook kunnen loggen met Loxone en HA. (Beide hebben wel een eigen app)

De bouwdrogers in de kelder staan hier nu 3 dagen af en komen ze straks normaal gezien terug ophalen.
Benieuwd hoe het zal evolueren met de RV. Voorlopig nog okee, ondanks 2 dagen regenweer hier...

hygro.jpg

De bouwdrogers in de kelder staan hier nu 3 dagen af en komen ze straks normaal gezien terug ophalen.
Benieuwd hoe het zal evolueren met de RV. Voorlopig nog okee, ondanks 2 dagen regenweer hier...
Het regenweer van de voorbij 2 dagen valt goed mee, omdat de buitentemperatuur fris was.

Hier was het eergisteren aan het regenen. Dit waren de metingen 16,2°C / 82% = 9,4g/Kg.

Bij u is het momenteel. 20,8°C/48%, dat geeft 7,3g/Kg. Als je lucht binnen trekt tijdens de regenbui van eergisteren zou de luchtvochtigheid stijgen naar max 61,4% bij 20,8°C. Het zal bij u vooral de temperatuur zijn die gaat mee dalen en daar zit het probleem.

Momenteel meet ik hier buiten. 11,4°C/85% = 7,2g/kg. Momenteel zit er dus iets minder waterdamp in de lucht buiten, dan bij u in de kelder.

Hier heb je een digitale mollier diagram.

Laatst bewerkt:
Interessant topic! Ons huis is gebouwd op een kelder van +/- 141,75m² met radiatoren in verschillende ruimtes.
Momenteel wordt deze vooral gebruikt voor: opslag, garage, wasruimte, toilet, bureau. In de bureau ruimte heb ik een Shelly H&T sensor. Gezien ik gemiddeld 2 dagen thuiswerk vanuit deze ruimte, wou ik de vochtigheidsgraag hier kunnen meten.

Wij twijfelen om op termijn de bureau ruimte om te vormen naar een slaapkamer voor ons, of een van de kinderen.

Hoe vullen jullie deze beschikbare ruimte in?

Interessant topic!
Vind ik ook. :D Ik had een tijd geleden daar al eens een topic over geopend, maar er kwam toen niet zoveel response op als nu. :) Toch blij dat ik nu wat wijzer kan worden.

Welke model Shelly H&T heb je dan precies en ben je daar tevreden over? Was zelf nog op zoek naar een hygrometer met app om de vochtigheid constant op te volgen i.p.v. de standaard DUUX hygrometers die wij nu gebruiken...
Onze plannen ermee hier:
  • een kamer van ongeveer 32m2 als Lego-kamer;
  • een kamer van ongeveer 32m2 als hobbykamer/TV-kamer voor kinderen;
  • een kamer van ongeveer 12m2 als mogelijks extra bureauruimte OF opslagkamer;
  • technische ruimte: 20m2;
  • opslagkamer: 12m2.

Interessant topic! Ons huis is gebouwd op een kelder van +/- 141,75m² met radiatoren in verschillende ruimtes.
Momenteel wordt deze vooral gebruikt voor: opslag, garage, wasruimte, toilet, bureau. In de bureau ruimte heb ik een Shelly H&T sensor. Gezien ik gemiddeld 2 dagen thuiswerk vanuit deze ruimte, wou ik de vochtigheidsgraag hier kunnen meten.

Wij twijfelen om op termijn de bureau ruimte om te vormen naar een slaapkamer voor ons, of een van de kinderen.

Hier ook ongeveer die oppervlakte:
1) home cinema
2) fitness
3) game-room
4) berging voor voeding
5) opslagruimte voor rommel
6) "atelier" (werktafel, 3d-printer, ...)
7) technische ruimte

Ik heb een kelder met langs beide zijden een kruipkelder met een soort zand/klei als bodem.
Ik heb voortdurend tussen een 70 a 82% vochtigheid. In beide kruipkelder zit er een dompelpomp.
Deze werkt zelden in de zomer maar wel veel in de andere maanden.
K dacht door de verluchtingsgaten vrij te maken dat ik minder vochtigheid zou hebben, maar deze waren alleen vrij van vuiligheid.

Terug
Bovenaan