Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Loki is terug thuis 😍
Hij moet medicatie nemen en gelukkig zet hij de pilletjes op alsof het snoepjes zijn!
Hij moet op een speciaal dieet maar hij lust de brokken dus totaal niet :/ bij de dierenarts kreeg hij ze ook al en at hij amper maar we dachten dat het eventueel door stress kwam wat dus niet het geval blijkt te zijn. Hij probeert mee te eten uit de bakjes van de andere katten.
Het vreemde is ook dat de dierenarts liet uitschijnen dat hij altijd op het speciale dieet moet, terwijl er op de zak staat dat dit maar tijdelijk mag 🤔 heeft er iemand hier ervaring mee?

Het vreemde is ook dat de dierenarts liet uitschijnen dat hij altijd op het speciale dieet moet, terwijl er op de zak staat dat dit maar tijdelijk mag 🤔 heeft er iemand hier ervaring mee?

Misschien eens specificeren wat hij moet eten :)

Op het moment krijgt hij Urinary Care C/D van Hills. Brokjes en vlees en hij is ik geen van beide geïnteresseerd. Hij probeert wel de brokjes van de andere te stelen

Online lees ik dit wel over dat voer:

Dit voer is speciaal samengesteld als langdurig (levenslang) dieet voor katten met urinewegproblemen die veroorzaakt worden door stress.

Online lees ik dit wel over dat voer:

Dit voer is speciaal samengesteld als langdurig (levenslang) dieet voor katten met urinewegproblemen die veroorzaakt worden door stress.

Dat dacht ik dus ook maar op de zak voor staat dus dat het maximum zes maanden gegeven mag worden 🤔 dus we gaan het toch maar eens navragen.
Waarschijnlijk zullen we een ander merk moeten nemen ook want hij lust dit dus niet 😅
Om eerlijk te zijn vind ik dat die brok helemaal niet lekker ruikt terwijl het voer dat we normaal geven wel een stuk beter ruikt.

Ik denk dat ik nochtans had gezegd dat de katten niet buiten mogen maar de nieuwe poetsvrouw heeft vorige week de terrasdeur opengezet omdat ze warm had tijdens ‘t kuisen. Zeno, onze kater van 14 is toen op wandel gegaan. Sindsdien is het hek van de dam en miauwt hij con-ti-nue om buiten te mogen, wat we nu dus ook bij momenten toelaten. Nu is hij al de hele voormiddag weg en ben ik dus ongerust of ie wel nog gaat terugkomen 😫 2 jaar geleden rond deze periode, mocht ie voor de 1e keer buiten en zijn we hem een week kwijt geweest en hebben we hem pas terug gevonden na overal affiches te gaan bussen en hem alle dagen te gaan zoeken in de buurt.

Ik denk dat ik nochtans had gezegd dat de katten niet buiten mogen maar de nieuwe poetsvrouw heeft vorige week de terrasdeur opengezet omdat ze warm had tijdens ‘t kuisen. Zeno, onze kater van 14 is toen op wandel gegaan. Sindsdien is het hek van de dam en miauwt hij con-ti-nue om buiten te mogen, wat we nu dus ook bij momenten toelaten. Nu is hij al de hele voormiddag weg en ben ik dus ongerust of ie wel nog gaat terugkomen 😫 2 jaar geleden rond deze periode, mocht ie voor de 1e keer buiten en zijn we hem een week kwijt geweest en hebben we hem pas terug gevonden na overal affiches te gaan bussen en hem alle dagen te gaan zoeken in de buurt.
Onze kater is ook ooit eens kunnen "ontsnappen" en toen was het constant miauwen aan de deur om naar buiten te gaan.

Het is eventjes op de tanden bijten maar vroeg of laat vergeten ze het (of aanvaarden ze hun lot :tongue:). Heeft hier toch een grote week geduurd

Dat dacht ik dus ook maar op de zak voor staat dus dat het maximum zes maanden gegeven mag worden 🤔 dus we gaan het toch maar eens navragen.
Waarschijnlijk zullen we een ander merk moeten nemen ook want hij lust dit dus niet 😅
Om eerlijk te zijn vind ik dat die brok helemaal niet lekker ruikt terwijl het voer dat we normaal geven wel een stuk beter ruikt.
Onze kat Zorro heeft enkele jaren geleden ook een verstopte urinebuis gehad, gelukkig waren we er op tijd bij en is alles in orde gekomen.
Onze dierenarts raadde ons Hill's Prescription Diet c/d Urinary Stress + Metabolic aan, maar Zorro viel nog liever dood dan daarvan ook maar 1 brokje te eten, hij lustte het gewoon niet, wij zijn dan overgeschakeld naar Royal Canin Veterinary Feline Urinary S/O wat hij nu al jaren eet zonder klagen.

Onze kater was (en is nog altijd) te dik, daarom geven wij de Caloriearme variant.

Wij hebben toen ook een drinkfontein aangeschaft, waardoor hij echt veel meer drinkt. :thumb:

Onze kat Zorro heeft enkele jaren geleden ook een verstopte urinebuis gehad, gelukkig waren we er op tijd bij en is alles in orde gekomen.
Onze dierenarts raadde ons Hill's Prescription Diet c/d Urinary Stress + Metabolic aan, maar Zorro viel nog liever dood dan daarvan ook maar 1 brokje te eten, hij lustte het gewoon niet, wij zijn dan overgeschakeld naar Royal Canin Veterinary Feline Urinary S/O wat hij nu al jaren eet zonder klagen.

Onze kater was (en is nog altijd) te dik, daarom geven wij de Caloriearme variant.

Wij hebben toen ook een drinkfontein aangeschaft, waardoor hij echt veel meer drinkt. :thumb:

Ik denk dat we dat ook eens gaan proberen want mijn kat valt precies ook liever dood 😑. Nog steeds niets gegeten. Zowel niet van het nat vleesje if de brokken. We hebben zelf op aanraden van de dierenarts aijn oude brokken er onder gemengd en zelf die haalt hij er niet tussen uit. Maar hij probeert nog steeds van de andere katten te stelen.
De dierenarts zegt dat hij in de kliniek wel van het natvoer at zo dit is wel een beetje vreemd.
Wij hebben wel een drink fontein maar meneer drinkt liever uit het andere drinkenbakje 😅

Bovendien doen onze twez oudste katten alsof hij een compleet nieuwe kat is. Ik had aan de dierenarts uitdrukkelijk gevraagd of we ze direct samen mochten laten en hij zijn dat het beste was... Maar nee. De twee oudste blazen steeds naar hem en eentje kruipt op een kast en komt er niet meer af.
Nu wat tips opgezocht en uitgevoerd zoals de katten proberen om allemaal dezelfde geur etc te geven maar dat blijkt ook niet veel uit te halen. We hebben ze vanacht apart gehouden en dat heeft ook niet geholpen.
Helaas is het moeilijk om ze tijdelijk weer dag en nacht apart te houden. Als kittens was dit niet zo'n probleem.
In krijg hier zelf toch behoorlijk stress van (boven op andere stress die ik al heb) en natuurlijk helpt dit ook niet 🤦‍♀️

Ik had nog 2 hamburger broodjes over van gisteren. Dacht die morgen op te eten, maar dat was buiten Huub gerekend. Hij heeft die dus uit een mand gehaald (zo'n karretje van de IKEA), daarna de verpakking opengekregen en van beide broodjes een gedeelte opgegeten. Nu zou je denken, na behoorlijk wat gegeten te hebben van die broodjes, wat een normale kat niet eens zou eten, dat hij wel even klaar is. Neen, hij zit te spinnen dat het gene naam heeft in de hoop dat hij snel zijn eigen eten krijgt. Ge kunt toch niet kwaad worden op zo'n beest he.

We hebben voor Loki de Royal Cabine Uriany S/O besteld en een beetje gemengd met zijn brokjes. Het ziet ernaar uit dat hij dit wel eet. Dus ik ben voorzichtig optimistisch.

Ik moet wel zeggen dat Loki een droom is om medicijnen aan te geven. Gisteren heeft hij zijn laatste porties gekregen: de pilletjes eet hij op als snoepjes en voor en met de vloeibare pijnstiller doet hij ook niet te moeilijk. Hij werkt zachtjes tegen maar opent snel zijn mond en slikt het ook gemakkelijk door.

Twee van mijn andere katten die al medicijnen hebben moeten nemen zorgen altijd voor een heuse worstelwedstrijd 😅. Onze Lucius heeft al regelmatig medicijnen moeten nemen door zijn chronische niesziekte en elke keer wordt hij hierop maar moeilijker en moeilijker. En mijn durft dan niet om ze te dwingen om medicijnen te nemen dus hij houdt ze altijd vast gewikkeld in een handoek terwijl ik het in hun mond mag proberen te krijgen.

Is dat niet wat te vroeg voor castratie?
Is verplicht in België van zodra ze de fokker verlaten. Ze zouden ook liever hebben rond de 6 à 8 maand maar kunnen niet anders als ze de wet volgen.
https://www.vlaanderen.be/verplichte-castratie-sterilisatie-van-katten
Ondertussen heb ik mijzelf al voldoende geïnformeerd en eigenlijk kan dit geen kwaad van vroeg castratie en heeft het zelfs en aantal voordelen.
https://www.huisdierinfo.be/castratie-en-sterilisatie-van-katten
https://www.katzoektthuis.be/vroegsterilisatie-en-castratie/
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/274/053/RUG01-002274053_2016_0001_AC.pdf

Ons Beli'ke is nu een half uurtje in zijn nieuwe thuis. Hij heeft wel nog wat stress van de rit en is nog een beetje bang van al het nieuwe.
Voorlopig blijft hij nog veilig in zijn vervoermandje zitten 🙂

Rustig op zijn tempo laten doen en dat komt wel goed. Ik ben ook nog altijd verwonderd als ik erover nadenk hoe mijn kat na 13/14 weken uit haar nestje geplukt werd en dat hier fantastisch heeft gedaan. De rit zelf heeft ze liggen slapen in haar transportbak en zelfs de eerste avond niets in huis geplast van de stress ofzo, direct in haar kattenbak gegaan. Ik ben de eerste avond op de zetel blijven slapen maar was misschien totaal niet nodig. :unsure:

Dat betwijfel ik niet. Elke kat bepaald zijn eigen tempo wanneer die er klaar voor is.
De rit in de auto was hij heel rustig, geen piepke gegeven. Je zag het er niet aan maar blijkbaar zal die toch goed gestresst zijn.
Ondertussen is hij nog altijd niet uit zijn reismand geweest maar ik denk als we gaan slapen dat die misschien wel wat zal verkennen. Er staat een kommetje met eten de kattenbak vlakbij. Het is dezelfde bak als dat de fokker gebruikt, misschien herkent hij hem wel dan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan