Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Laat iedereen zo maar de kat in de slaapkamer?

Hier is dat een nogo zone 😛

Hier wel als ze rustig zijn. Als ze beginnen te spelen of onze rosse kater besluit dat het tijd is om zijn zangkunsten te oefenen gaan ze terug naar de woonkamer 😅
Ze slapen ook gewoon mee op het bed. Maaruuuh als ze in de weg liggen duw ik ze gewoon opzij.

Helaas ook minder leuke dingen hier.
Ik kwam gisteren thuis van het werk en Loki deed een beetje vreemd. Ik beluist het in het oog te houden. Later, terwijl het eten op stond, aan mijn man gevraagd waar Loki was om nog eens te kijken hoe het met hem was.
Nergens te vinden. Hij had zich in een hoekje achter spullen verstopt. Dat is dus al een grote rode vlag want hij doet dit nooit. Ik pak hem op hij blijft gewoon zitten. Hij doet dit ook nooit. En als ik hem neer zet en hem aai begint hij niet te spinnen.... Wat hij normaal altijd doet. Hij had ook niet zoveel gegeten.
We bellen naar de dierenarts en die zei dat we morgen konden komen. Mijn man was oké, dan zien we morgen wel. Maar ik voelde me er total niet gerust op.
Uiteindelijk mijn man overgehaald om naar de dierenkliniek te bellen en en we mochten direct komen. Het half gekookt eten snel in de frigo geduwd, kat in een draagmand gestoken en naar de kliniek gereden.
En daar is hij nu nog steeds. Als we tot vandaag op onze eigen dierenarts hadden gewacht was hij misschien dood geweest :( . Meneer kan niet meer plassen. Resultaat: zijn blaas zit overvol en als er blijft bijkomen, komt het in het bloed terecht en wordt hij vergiftigd. Toch wel schrikken want zondag was hij nog volop aan het spelen etc... Maar dit kan blijkbaar acuut opkomen. Gelukkig was Loki heel gemakkelijk op de onderzoekstafel. Zo'n lieve schat.
Nu moet hij al zeker tot donderdag blijven om hem in het oog te houden en de nodige onderzoeken te doen. Waarschijnlijk gaat hij speciaal eten moeten krijgen maar aangezien hij nog maar tien maanden is, en het speciaal eten pas vanaf een jaar is moet daar een oplossing voor gezocht worden.

Ik moet wel zeggen dat ik erg geschrokken ben. En nu vraag ik mij af of dit kon voorkomen worden? Hebben we verkeerde brokken gegeven ook al heb ik er veel tijd ingestoken om een goede voeding te vinden. Hij heeft wat overgewicht terwijl hij helemaal niet zoveel eet. En omdat hij nog volop aan het groeien was hebben wij ons daar niet te veel zorgen over gemaakt. En nu komt er natuurlijk nog eens een stevige rekening aan. Gelukkig is dit geen probleem maar het geschatte prijskaartje deed ons toch even slikken.

Normaal gingen we gisteren avond nog opgebeld worden, maar die dierenarts zei dat het zeer druk was. We hebben geen telefoontje gekregen en ik hou het dan maar bij geen nieuws, goed nieuws en zal straks zelf eens bellen.

Katers zijn hier wel gevoellig aan, de mijnen moet ook hills urinairy c/d eten. Ook al eens gehad dat em praktisch volledig verstopt was. Eerste tekenen dat er mogelijks iets scheelt is vree lang op de kattebak zitten en dan maar een klein plasje of niets, en veel wassen down there

Huub is echt de kachel aan het aanmaken de laatste tijd. Vorige week, omdat ik ziek thuis was, is hij veel buiten geweest. Toen 2 keer ontsnapt uit de tuin. Vandaag blijkbaar opnieuw. Hij loopt niet echt weg, maar je krijgt hem gewoon moeilijk terug. Zelfs snoep/eten interesseert hem op dat moment niet. Vandaag zelfs geblazen naar mijn vriendin omdat ze hem wou pakken. Heb nu wel van die pinnen besteld zodat hij hopelijk niet meer over de haag durft te gaan. Ik vertrouw het voor geen haar met hem op dit moment. Waarom moet hij weer zo'n eikel zijn terwijl hij zo lief is meestal :angry: .

Katers zijn hier wel gevoellig aan, de mijnen moet ook hills urinairy c/d eten. Ook al eens gehad dat em praktisch volledig verstopt was. Eerste tekenen dat er mogelijks iets scheelt is vree lang op de kattebak zitten en dan maar een klein plasje of niets, en veel wassen down there

Het is heel moeilijk om dat in het oog te houden met vier katten en verschillende kattenbakken helaas.Maar zondag was er nog geen teken dat er iets mis was. Ik was toch geschrokken dat het allemaal zo snel is gegaan want zondag leek alles nog normaal.
Een kattin bij ons heeft al eens een blaasontsteking gehad en zij kon nog plassen, maar kleine beetjes. Met wat medicijnen was het bij haar opgelost.

Net ook de dierenarts aan de lijn gehad en het gaat goed met Loki. Nu nog wachten op de resultaten van het labo en als hij donderdag zelfstandig kan plassen mogen we hem komen halen.

Geef je je kat droogvoeding? Zo ja, zeker zorgen dat ze voldoende natvoer ook krijgt op een dag.
Blijf ook weg van soorten zoals Whiskas, Felix,... supermarkt katteneten.

Ik moet wel zeggen dat ik erg geschrokken ben. En nu vraag ik mij af of dit kon voorkomen worden? Hebben we verkeerde brokken gegeven ook al heb ik er veel tijd ingestoken om een goede voeding te vinden. Hij heeft wat overgewicht terwijl hij helemaal niet zoveel eet.
Je kan hier niets aan doen. 1 op de 3 katers zijn er gevoelig aan. Zelf 2 weekends terug met onze kater naar het dierenziekenhuis geweest.
Aangepaste voeding en zorgen dat ze voldoende blijven eten, meer kan je niet doen zodra ze beginnen te sukkelen. Wij geven hem vooral natvoer (royal canin renal) aangevuld met droogvoer ipv droogvoer aangevuld met natvoer. En dagelijks medicatie. Hij is al sinds juni vorig jaar op sukkel, om de 3 maand staan we wel eens in het dierenziekenhuis :(. Kostelijk grapje maar we willen hem zo lang mogelijk houden (zo lang dat hij zelf voldoende levenskwaliteit heeft natuurlijk).

@Aprella

Misschien een dwaze tip, maar ik volg een kattendierenarts op Facebook die regelmatig katten-weetjes post. Ik ben daar zelf geen klant want de afstand is veel te groot, maar zo leer ik toch interessante dingen bij. Ik heb de dierenarts leren kennen dankzij de fokker, zij woont in die regio en de kittens zijn dus wel door haar gevaccineerd en gesteriliseerd.

Bv. deze post:

Huub is echt de kachel aan het aanmaken de laatste tijd. Vorige week, omdat ik ziek thuis was, is hij veel buiten geweest. Toen 2 keer ontsnapt uit de tuin. Vandaag blijkbaar opnieuw. Hij loopt niet echt weg, maar je krijgt hem gewoon moeilijk terug. Zelfs snoep/eten interesseert hem op dat moment niet. Vandaag zelfs geblazen naar mijn vriendin omdat ze hem wou pakken. Heb nu wel van die pinnen besteld zodat hij hopelijk niet meer over de haag durft te gaan. Ik vertrouw het voor geen haar met hem op dit moment. Waarom moet hij weer zo'n eikel zijn terwijl hij zo lief is meestal :angry: .

Die pinnen zijn toch niet gevaarlijk voor de kat zelf?

Ik moet wel zeggen dat ik erg geschrokken ben. En nu vraag ik mij af of dit kon voorkomen worden? Hebben we verkeerde brokken gegeven ook al heb ik er veel tijd ingestoken om een goede voeding te vinden. Hij heeft wat overgewicht terwijl hij helemaal niet zoveel eet. En omdat hij nog volop aan het groeien was hebben wij ons daar niet te veel zorgen over gemaakt. En nu komt er natuurlijk nog eens een stevige rekening aan. Gelukkig is dit geen probleem maar het geschatte prijskaartje deed ons toch even slikken.

Valt weinig aan te doen, net zoals mensen hebben sommige katten nu eenmaal gezondheidsproblemen.
Wij hebben twee katten uit een nestje van vier en de ene heeft zeer makkelijk last van blaasgruis, de andere in mindere mate. Maar beiden moeten ze dus speciale voeding krijgen. De andere twee katten uit het nestje hebben hier geen last van maar eentje heeft dan weer makkelijk last van ontstoken tandvlees. Zijn trouwens straatkatten, geen raskatten. Ze zijn geboren in de tuin van mijn schoonouders.

Bij ons vertalen hun blaasproblemen zich trouwens niet in 'lang op de kattenbak zitten' maar in 'in huis plassen', omdat ze de kattenbak associëren met pijn...

Ik weet al van wie je dit filmpje hebt :unsure: . Hoe was het geweest?
😋
Pas op, voor mij ligt de waarheid ergens in 't midden. Ik ga niet zeggen dat industriële kattenvoeding vergif is maar ik kan het mij wel inbeelden dat het niet het gezondste is ook. Ik heb er al redelijk wat zitten over lezen ondertussen en ik begrijp nu wel hun voorkeur voor kvv en barf.

Nu zondag komende gaan we ;)

Misschien eens interessant om te lezen ivm voeding :

https://www.catmoneo.nl/rauw-voordelen-nadelen/

en een filmpje te bekijken

Ik ben hier bekend mee. Wij hebben geprobeerd om KVV te voederen maar de katten vinden dit maar niets. Ook visof kipfilet vinden de katten maar niets. Dusja daar stopt het dan ook.
Wib hebben bewust gekozen om brokken zonder granen te voederen al is de keuze daar wel wat beperkter. Bv. Een van onze katten krijgt ook brokken tegen haarballen bij zijn eten gemengd omdat hij hier zeer snel last van heeft.

Ik vind het echt heel moeilijk om goed katteneten te vinden dat ze dan ook nog eens eten.

Ik vind het echt heel moeilijk om goed katteneten te vinden dat ze dan ook nog eens eten.
Klopt idd. Onze vorige poes was ook een moeilijke en ze moest nier voeding krijgen. Ze geraakte alles vrij snel beu en dat was heel vervelend als je net een grote bestelling gedaan had, zo hebben we toch vrij veel merken moeten proberen.

Ik geef Royal Canin Sterilised 37. Is de poes altijd blij mee geweest en ook op de kattenbak zijn er geen problemen.
Ik probeerde eens een goedkoper én graanvrij merk, maar dat at ze niet graag (en die brokken stonken ook echt).
Ze kreeg er ook diarree van! Haar vacht werd zelf vettiger. 😐
Terug overgeschakeld op RC en alle problemen waren meteen van de baan.

Ik geef Royal Canin Sterilised 37. Is de poes altijd blij mee geweest en ook op de kattenbak zijn er geen problemen.
Ik probeerde eens een goedkoper én graanvrij merk, maar dat at ze niet graag (en die brokken stonken ook echt).
Ze kreeg er ook diarree van! Haar vacht werd zelf vettiger. 😐
Terug overgeschakeld op RC en alle problemen waren meteen van de baan.
ahhh, dolle pret om de klonters diarree uit de kattenbak te halen. Zeker als je zo een schep hebt met gatjes waarbij alles weer naar beneden valt. 😑

Als Loki vandaag zelf plast magvhij vanavond naar huis 😍.
Hij hat een ontsteking aan zijn blaas en hij heeft kristallen in zijn urine. Hij gaat dus speciaal eten moeten krijgen maar dat is het minste van onze zorgen.
Buiten dat hij weinig eet bij de dierenarts is hij blijkbaar helemaal de oude met constant aandacht vragen en te willen spelen.

Hopelijk gaat hij het aangepaste eten lekker vinden want hij is soms nogal kieskeuriger. Als we hem iets van eten proberen te geven dat er beter uit ziet dan katten eten (stukjes kip of vis) moet hij het niet hebben 🤦‍♀️. Al eet hij bij ons wel eender welke brok dat we voorschotelen. Wel steeds graanvrij.

Terug
Bovenaan