Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Oortje
Mijn kat heeft korstjes op de oren. Dierenarts zegt melanomen (ooit verbrand in de zon en is dan nu dan gelijk huidkanker) en stelt voor de oortjes af te zetten.
Dat kijkt me zo drastisch. De kat zelf heeft er precies geen last van. Ik mag er ook aan komen dus denk ook geen pijn. Iemand ervaring mee?

Geen ervaring mee, maar misschien eens een second opinion vragen bij een andere dierenarts?

En ben je zeker dat je kat er geen last van heeft? Katten zijn namelijk enorm goed in pijn verbergen. En wat zijn de eventuele consequenties als je niets doet?

Kerst traditie 🥰 received_1515231609169478.jpegreceived_1251264989507143.jpegreceived_558484793774813.jpeg

2024 geëindigd met slecht nieuws voor Filou. De start van het nieuwe jaar wordt stevig voor hem.

Tijd geleden met hem naar de dierenarts omdat hij mank liep. Pijnstilling en rust voorgeschreven gekregen, maar dat bracht geen verbetering.

Gisteren ochtend met hem bij de orthopedist geweest en het verdict is bilateraal metafysaire osteopathie, in mensentaal een probleem in de botten die aan de heup hechten, waardoor die broos zijn en afslijten. Zonder behandeling zal hij zijn heupen op vrij korte termijn gewoon breken.

9 januari is de operatie aan de rechterkant. 4 à 6 weken later is het dan tijd voor links.
Ze halen de koppen van die beenderen weg en spier en littekenweefsel neemt dan die functie over. 1200 euro per kant... ook voor ons stevig.
Ideaal zou een heupprothese zijn, dan is er geen krachtverlies. Maar 6000 euro per kant... zelfs als je op BG zit is dat er toch net wat over. Hij zal zijn topsport plannen moeten opbergen.

Maar voor hem volgen dus 2 operaties en bijhorende revalidaties. Hij zal ook naar de kinesist moeten 2 keer per week. Blijkbaar bij honden standaard, want zorgt voor sneller spierherstel en betere stabiliteit. En omdat hij voor kat te zijn zo een tamme kloot is, zou het met hem ook moeten lukken.
Voor een niet heldhaftige binnenkat worden al die uitstapjes stevige avonturen.

NU mag hij nog een weekje bekomen van consultatie 1 met veel cat tv en al zijn favoriete dekentjes.

9 januari is de operatie aan de rechterkant. 4 à 6 weken later is het dan tijd voor links.
Ze halen de koppen van die beenderen weg en spier en littekenweefsel neemt dan die functie over. 1200 euro per kant... ook voor ons stevig.
Ideaal zou een heupprothese zijn, dan is er geen krachtverlies. Maar 6000 euro per kant... zelfs als je op BG zit is dat er toch net wat over. Hij zal zijn topsport plannen moeten opbergen.

Oef das toch wel heel serieus :(
Heel veel sterkte. Hopelijk gaat het allemaal vlotjes.

Oef das toch wel heel serieus :(
Heel veel sterkte. Hopelijk gaat het allemaal vlotjes.
Bedankt. Het zal wel moeten nu eh, vlot of moeizaam, moeten er door.
Gelukkig is Filou een makkelijke kat qua verzorging. Bij de dierenarts eerste foto van zijn heup genomen zonder enige verdoving. Als ik dat bij de orthopedist vertelde, toen hij vroeg waaraan zich te verwachten als hij hem ging aanraken, zei die dat hij dat voor een kat nog nooit geweten had dat dat lukt. :laugh: Dus ’t is echt wel een doetje, wat verzorging makkelijker gaat maken.
Hij is dan ook weer lomp en onhandig, dus als die met een kap moet rondlopen... dat belooft.

Iemand hier ervaring met zo één zelfreinigende kattenbak.
Van Petlux hebben ze nu een nieuw model voor xxl katten.
Wel 550€, maar als het goed werkt vind ik dat het overwegen waard

Iemand een idee hoe ik kan verhinderen die van ons krabt aan de deur van onze slaapkamer om te tonen dat ze naar buiten wilt?
Gelukkig doet ze na een agressief 'ksss ksss ksss' niet meer door, maar we worden er wel telkens wakker van.
In de zomer laten we gewoon het raam open en kan ze binnen & buiten wanneer ze wil, maar in de winter gaat dat natuurlijk moeilijk met dat duur Russisch gas.

Het alternatief is de slaapkamerdeur open laten en iedere ochtend tussen 3 en 5 of als ze welgezind is tussen 6 en 7, wakker besprongen en bepotelt worden...

Iemand een idee hoe ik kan verhinderen die van ons krabt aan de deur van onze slaapkamer om te tonen dat ze naar buiten wilt?
Gelukkig doet ze na een agressief 'ksss ksss ksss' niet meer door, maar we worden er wel telkens wakker van.

Negeren. Je beloont je kat met aandacht.
Anders ervoor zorgen dat ze niet tot aan de slaapkamer raakt? Of een kattenluikje naar buiten?

In de zomer laten we gewoon het raam open en kan ze binnen & buiten wanneer ze wil, maar in de winter gaat dat natuurlijk moeilijk met dat duur Russisch gas.

Het alternatief is de slaapkamerdeur open laten en iedere ochtend tussen 3 en 5 of als ze welgezind is tussen 6 en 7, wakker besprongen en bepotelt worden...

Kattenbak zetten zodat ze dan binnen haar ochtendplasje kan doen?
Ik denk niet dat het echt fijn is dat ze haar moet ophouden?

Kattenbak zetten zodat ze dan binnen haar ochtendplasje kan doen?
Ik denk niet dat het echt fijn is dat ze haar moet ophouden?
Dit.

Ik slaap nota bene iedere nacht met mijn slaapkamerdeur op een kier en ik word echt niet elke ochtend wakker gemaakt door mijn kat, ook al is dat haar vast moment om natte voeding te krijgen. Iedere kat is daar natuurlijk anders in maar de mijne slaapt meestal beneden gewoon verder, nadat ze haar korrels uit de automatische feeder heeft gekregen om 7 uur. Maar als uw kat een dringende boodschap moet doen en je wil niet dat die in huis belandt?

Als ze buiten haar behoefte gaat doen, is een kattenbak mss de oplossing.
En anders ergens een kattenluikje plaatsen zodat ze in- en uit kan wanneer ze wil.

Pixel gilt mij ook vaak wakker. Die wil niets. Die maakt lawaai tot ik opsta, dan krijg ik 1 kopstoot en dan gaat ze wat eten, beetje liggen, beetje krabben, wat op haar eentje spelen.... Dan ga ik naar beneden en meestal gaat ze dan gewoon boven verder een dutje doen, soms komt ze mee naar beneden om mij daar verder te negeren.
Maar verder is't een toffe hoor.

Terug
Bovenaan