Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Wat zijn gewone katten?

Onze Brit (kater) weegt 5,7kg en is perfect op gewicht.

Ja geen Brit of Ragdoll of Bengaal of ...
Ik denk dat je het wel snapt?

Eerder Europese korthaar

RasGemiddeld gewicht in kg (poes)Gemiddeld gewicht in kg (kater)
Bengaal3 – 44 – 6
Britse Korthaar4 – 55 – 6
Europese Korthaar4 – 55 – 7
Burmees4 – 4,55 – 6
Devon Rex2,5 – 3,53,5 – 4,5
Heilige Birmaan4 – 55 – 7
Maine Coon4,5 – 66 – 10
Noorse Boskat3,5 – 75 – 9,5
Ragdoll4,5 – 6,56,5 – 9,5
Siamees3 – 43,5 – 5

Dus 10kg is echt al veel tenzij je een van de 3 monsters hebt

Grtz,

De BG HuisDierenArts

Ja geen Brit of Ragdoll of Bengaal of ...
Ik denk dat je het wel snapt?

Eerder Europese korthaar

RasGemiddeld gewicht in kg (poes)Gemiddeld gewicht in kg (kater)
Bengaal3 – 44 – 6
Britse Korthaar4 – 55 – 6
Europese Korthaar4 – 55 – 7
Burmees4 – 4,55 – 6
Devon Rex2,5 – 3,53,5 – 4,5
Heilige Birmaan4 – 55 – 7
Maine Coon4,5 – 66 – 10
Noorse Boskat3,5 – 75 – 9,5
Ragdoll4,5 – 6,56,5 – 9,5
Siamees3 – 43,5 – 5

Dus 10kg is echt al veel tenzij je een van de 3 monsters hebt

Grtz,

De BG HuisDierenArts
Je tabel zegt gemiddeld gewicht, dus als er eentje boven zit wilt daarvoor nog niet zeggen dat die te zwaar is.
Je moet eerder kijken naar het silhouette, gewicht is meer een richtlijn zoals bv BMI.

Je moet eerder kijken naar het silhouette, gewicht is meer een richtlijn zoals bv BMI.

Dat klopt niet echt want het silhouette verschilt in zomer en winter.
Je moet voelen of de ribben nog voelbaar zijn :)

(Tenzij het een chonker is natuurlijk dan is het duidelijk)

Grtz,

De BG HuisDierenArts

Dat klopt niet echt want het silhouette verschilt in zomer en winter.
Je moet voelen of de ribben nog voelbaar zijn :)

(Tenzij het een chonker is natuurlijk dan is het duidelijk)

Grtz,

De BG HuisDierenArts
Excuseer BG HuisDierenArts, ribben voelen is ook een manier, inderdaad.

Cat_Weight_Chart.jpg

Buiten 1 zijn mijn katten goed gekeurd voor hun gewicht. Het zijn geen raskatten. Ik rond het wel af want de grammen weet ik niet meer:

Kat 1, standaard kattin 4kg
Kat 2, grote kater: 5kg
Kat 3: Uitzonderlijk grote kater: 6,5kg
Kat 4: iets grotere kattin: 6kg (we noemen haar ook wel chonkosaurus)

Kat 4 is te dik, maar de dierenarts heeft ons gezegd dat we er niet te veel mee moeten in zitten maar wel moeten zorgen dat ze niet bijkomt.

Huub (Britse korthaar) is rond de 6kg, maar is best wel een groot beest. Volgens de dierenarts wel op het randje en daardoor van 60gr naar 50gr droge voeding gegaan, maar hij steelt wel nog een hoop eten. Zaterdag had hij 3 snede ham (wat klaar lag om weg te gooien), feta en bloem (voor pizzadeeg mee te maken) gegeten :unsure: .

Huub (Britse korthaar) is rond de 6kg, maar is best wel een groot beest. Volgens de dierenarts wel op het randje en daardoor van 60gr naar 50gr droge voeding gegaan, maar hij steelt wel nog een hoop eten. Zaterdag had hij 3 snede ham (wat klaar lag om weg te gooien), feta en bloem (voor pizzadeeg mee te maken) gegeten :unsure: .
Mijne heeft zo ook eens een volledige hespenrol met prei opgepeuzeld die klaar lag op een bord om wat later mee te gaan in de oven ... ik was gewoon ff 5 min naar buiten :help:

Sinds zaterdag ook weer een kitten in huis.
+600km voor gereden, maar was het volledig waard.

Toyger met beetje Savannah (mama komt van Toyger x Savannah F5)

Zéér sociaal beestje. Wel eigen aan de genen, maar natuurlijk nooit een zekerheid.
Voelde zich direct thuis, geen schuchterige periode.

Maandag mee naar dierenarts voor de spuitjes en algemene checkup.
Niks van angst erin. DA kon niets horen met stethoscoop omdat ze maar bleef spinnen.

DA: na het spuitje zal ze me wel minder graag zien.
Neen, dus bleef om knuffels vragen 😂

Nu afwachten hoe het patroon zich gaat ontwikkelen bij opgroeien.

Oprechte interesse maar waarom kiezen voor een raskat/designer kat terwijl er zoveel katten in een asiel/opvang zitten? Is het voor status? Omdat het beestje er uniek uit ziet? Voor karaktertrekken waar je nooit 100% zekerheid mee hebt?

Doet het je dan echt niets dat je door een kat te adopteren een afgedankt/gedumpt dier een warme thuis kunt geven in plaats van voor een dier te gaan dat zoiezo een thuis vind? Ik wou echt dat ik geld genoeg had en een kasteel ofzo zodat ik nog hopen katten zou kunnen adopteren 🙈.

Ik ben wel een beetje hypocriet hé. Ik heb nog genoeg katten, maar ik wil ergens wel graag een maine coon omdat ze zo groot zijn. Alleen denk ik niet dat ik het over mijn hart krijg om niet voor eentje uit een asiel te gaan moest er plaats zijn voor een nieuwe kat.

Oprechte interesse maar waarom kiezen voor een raskat/designer kat terwijl er zoveel katten in een asiel/opvang zitten? Is het voor status? Omdat het beestje er uniek uit ziet? Voor karaktertrekken waar je nooit 100% zekerheid mee hebt?

Doet het je dan echt niets dat je door een kat te adopteren een afgedankt/gedumpt dier een warme thuis kunt geven in plaats van voor een dier te gaan dat zoiezo een thuis vind? Ik wou echt dat ik geld genoeg had en een kasteel ofzo zodat ik nog hopen katten zou kunnen adopteren 🙈.

Ik ben wel een beetje hypocriet hé. Ik heb nog genoeg katten, maar ik wil ergens wel graag een maine coon omdat ze zo groot zijn. Alleen denk ik niet dat ik het over mijn hart krijg om niet voor eentje uit een asiel te gaan moest er plaats zijn voor een nieuwe kat.
Ik ben al mijn heel leven lang kattenliefhebber, maar mijn ma was er altijd doodsbang van, dus nooit eentje mogen hebben. Ondanks mijn poging om een kitten mee te nemen, toen we met de basisschool ergens op een boerderij waren en ik de juffrouw zover gekregen had om een kitten mee te nemen naar huis :unsure: .

Soit, uiteindelijk woonde ik alleen, maar veel te klein en toen ik ging verhuizen met mijn vrouw, wouden we direct een kat. Het idee was een kitten van het asiel of iets in die aard. Toen kwam mijn overbuurvrouw vragen of geen interesse had om Berke te adopteren. Dat was een 5/6-jarige Britse korthaar die bij haar broer zat en niet overweg kon met de andere kat. Dan maar eens gaan kijken en direct verkocht en meegenomen. En toen het rustige karakter leren kennen van een Britse korthaar en zelfs mijn ma was er niet bang van en kwam zelfs op hem letten als we op vakantie gingen etc. Toen Berke gestorven was, zijn we door het rustige karakter opnieuw voor Britse korthaar gegaan, omdat ik weet dat een wilde kat problemen gaat opleveren als mijn ouders moeten komen oppassen. Ik merkte ook dat Britten wat luier zijn en niet per se overal in andere tuinen gingen rondlopen en aangezien ik de buren niet wil lastigvallen met onze kat, speelde dat ook mee

Tldr; door enige toeval en door het karakter.

Als wij onze katten gekocht hebben, was een asielkat voor mij zeker een optie. Maar dan wel een iets oudere kat, waarvan je al min of meer weet wat te verwachten qua karakter.

Ik maak die keuze echter niet alleen en mijn lief wilde echt wel heel graag een kitten zien opgroeien.

En als je bij een kitten zekerheid wil dat het eentje is die kan aarden als binnenkat en die (al dan niet met een vriendje) alleen kan zijn bij momenten, dan kan je die kans wel verhogen door naar bepaalde rassen te gaan.

Wij zijn dan online testjes beginnen doen over 'welke kat past bij je?' En onze gemene deler was een maine coon.

De volgende stap was eens naar een kweker gaan kijken om effectief dat ras te zien. En dan zijn we bij een madammeke terecht gekomen, die een 2 nestjes per jaar heeft, waar de kittentjes in de living worden grootgebracht en die echt haar tijd pakte om uitleg te geven, zonder enig moment te pushen naar kopen. Dus we hadden daarbij al een heel goed gevoel. Met dan Filou die daar rond dartelde en dat was bij mij liefde op het eerste zicht.

We zijn naar daar gegaan om ons te informeren en 's avonds hadden we een optie op 2 kittens. Had mijn instant crush op Filou er niet geweest, hadden we mss nog een heel andere richting uit gegaan.

Maar de basis is dus wel karaktereigenschappen, waar er toch een grotere kans is om te eindigen met een beestje dat past in je leven en dus ook meer kans op een gelukkige kat.

Moest de grootte belangrijk zijn geweest hadden we nooit voor Filou gekozen. Die heeft een beetje een moeilijke start gehad in het leven, waardoor die als kitten de grootte had van een kleine kattin op zijn leeftijd. We gingen er dus van uit dat hij een kleintje ging blijven. Maar op 6 maand is die zijn groeispurt dan toch nog gekomen en zat hij op 4 maanden aan de hele andere kant van de statistieken. Dus status ed. is nooit een factor geweest.

Zelf heb ik voordien ook gewone katjes gehad. Mijn eerste kat was een tijgerkatje uit het asiel. Ons 2de katje was effectief een straatkatje.
De keuze voor een raskat deze keer kwam ook omdat je iets meer kan verwachten wat de karaktertrekken ongeveer gaan zijn.
Net zoals Guazala hebben we ook zo'n online test gedaan, hierbij was de eerste keuze eigenlijk een Chartreux maar omdat die zo moeilijk te vinden zijn zijn we voor de 2de keuze gegaan, een Brits Korthaar.
Alleen blijkt nu wel dat die karaktertrekken niet altijd zijn wat je verwacht. Beli is een kat die heel veel aandacht nodig heeft en constant dingen uitprobeert om toch maar aandacht te krijgen, hij zou ook een hele dag door spelen moest het van hem afhangen.

Vooral voor de karakter eigenschappen.
(natuurlijk nooit 100% zeker, maar een mix van weet ik wat allemaal is meer een loterij)
Voorlopig is karakter helemaal zoals omschreven.

De asiel-piste is zeker bekeken.
Kitten niet mogelijk en ze pushten om er ineens 2 te nemen.

Waarom het een kitten moest zijn?
Hebben ook nog papegaaien. De poes moet er mee opgroeien.
Gaan echt geen risico nemen met een (of zelfs 2) volwassen katten waar je de geschiedenis niet van kent.

de operatie, 990 euro ten spijt, lijkt niet te zijn gelukt.

de lever zit opnieuw helemaal gezwollen, er zit opnieuw een gezwel op.
Opnieuw wegnemen lijkt me ook geen zin meer te hebben, gezien die operatie slechts 2 maand terug is gebeurd. In die korte tijd is het terug gekomen....

Kat is 8 jaar oud ongeveer, eigenlijk nog veel te jong om een spuitje te moeten geven :(

Vraag me wel af, of het gezwel ook niet gedeeltelijk zou terug gekomen zijn door de stress van de kitten die we er nu hebben bij gestoken in die tijd... Door de stress misschien, dat er opnieuw een gezwel is ontstaan? of zoek ik het te ver?

Hier in mei eentje geadopteerd, niet via een asiel maar via een VZW die werkt met pleeggezinnen.
Indien je eentje wilt adopteren moet je een ganse vragenlijst invullen en checken ze of jouw profiel ook past met het profiel van de kat.
Ook met een huisbezoek bij het pleeggezin om te zien of de match er wel is.

qua prijs moet je enkel de vacinaties en sterilisaties betalen.

Echt wel zeer tevreden van, vriendin overweegt om zelf ook pleeggezin te worden (je beslist zelf hoeveel katjes je opvangt per jaar en dergelijke)
Onlangs ook een zeer magere kat, die steeds bij ons in de tuin kwam zitten en niet meer weg ging, die van niemand in de buurt was en niet gechipt laten opvangen door dezelfde VZW.

Kater is trouwens perfect zoals omschreven, heel grote flos en heel grote eetlust. Als er zelfs een servet met iets te veel pittavet blijft liggen, zou hij het zo binnen hebben als je even niet kijkt :rofl:

Hier mogen we geheel toevallig komende zondag onze Maine Coon in huis halen! Ook heel hard de overweging gemaakt of we voor een niet-raskat zouden gaan of toch zouden kiezen voor een ras. Na veel rondvragen specifiek gekozen voor een Maine Coon omdat ze heel goed zijn met kleine kindjes, we echt een binnenkat willen én omdat we een zoontje hebben met autisme en dat ras schijnt wel goed te zijn voor de regulatie bij kinderen. Dus vandaar. Kijk er wel naar uit :)

Hier was het gewoon puur toeval dat we een kitten in huis hadden gehaald. Was niet echt fan van beesten in huis, alhoewel ik dat allemaal wel graag zie en heb.

Kameraad had een kitten van 4 weken die uitgestoten was geweest uit het nestje en nergens terecht kon. Was tijdelijk bij hem, maar kon daar ook niet blijven doordat zijn eigen katten er niet mee overeenkwamen.

Vriendin is ook allergisch aan de meeste katten, dus was altijd wat voorzichtig met die beestjes. De kitten was een Europese korthaar, dus hypo-allergeen, we mochten hem zo meenemen, door dat snoetje alleen al was mijn vriendin direct verliefd. Was nog veel te jong voor castratie, chippen, spuitjes en ontworming. Dit staat nog op de planning bij de volgende bezoeken aan de dierenarts.

Is nu net de 8 weken gepasseerd en heeft hier een zalig leven. Is zo'n zalig beestje, speelt met alle zijn speelgoed.

uaLfwGY.jpeg[\img]

Terug
Bovenaan