Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Wij hebben nu 5 weken onze 2 kittens, britse kortharen, 2 zusjes. 1 lilac kleur en 1 chocolade bruin. Het zijn 2 schatjes.

We hadden hetzelfde eten van de fokkers gekocht en zoals de fokkers ons zeiden, gewoon zorgen dat er altijd droogvoer aanwezig is.

Nu 5 weken later, gemerkt dat er 1 kitten last heeft van haar maag, opgeblazen en winderig en veel diarree. De dierenarts heeft ons nu speciale voeding van royal canin en medicatie meegegeven.

Nu vragen we ons af of we ze niet teveel eten geven. Als we de aanbevolen hoeveelheid vanachter op het pakje afwegen, lijkt dit zeer weinig voor 1 dag.

We dachten we bouwen hun voeding wat af en geven 5 x eten per dag. Wegen jullie de voeding af bij kittens?

Denk dat het belangrijk is om daar wat te kijken naar de individuele kat.

Bij ons staan er doorheen heel het huis potjes eten, die gewoon regelmatig worden bijgevuld. Wij hebben nooit afgewogen, maar bij start was dat gewoon 1 potje voor elke kat.
Pixel is eentje die enkel eet wanneer ze honger heeft.
Filou was met die 2 potjes een enorme schrokker. Zodra hij merkte dat 1 van de potjes bijna leeg was, vloog hij erop om zeker te zijn dat wat er nog in lag zeker voor hem was. Met dan uiteraard regelmatig een kotske nadien van te veel ineens te eten. Door meer potjes doorheen het huis te zetten en te free feeden, is dat schrokgedrag bij hem volledig verdwenen.

Als we zouden merken dat ze te veel eten, zou onze eerste stap zijn om een volledige overstap naar voerpuzzels te maken, zodat ze wat meer moeten werken voor hun eten en automatisch trager eten.

Denk dat het belangrijk is om daar wat te kijken naar de individuele kat.

Bij ons staan er doorheen heel het huis potjes eten, die gewoon regelmatig worden bijgevuld. Wij hebben nooit afgewogen, maar bij start was dat gewoon 1 potje voor elke kat.
Pixel is eentje die enkel eet wanneer ze honger heeft.
Filou was met die 2 potjes een enorme schrokker. Zodra hij merkte dat 1 van de potjes bijna leeg was, vloog hij erop om zeker te zijn dat wat er nog in lag zeker voor hem was. Met dan uiteraard regelmatig een kotske nadien van te veel ineens te eten. Door meer potjes doorheen het huis te zetten en te free feeden, is dat schrokgedrag bij hem volledig verdwenen.

Als we zouden merken dat ze te veel eten, zou onze eerste stap zijn om een volledige overstap naar voerpuzzels te maken, zodat ze wat meer moeten werken voor hun eten en automatisch trager eten.
We dachten ook van om 1 bakje per kat te zetten en dat doen we ook, maar uiteindelijk eten ze toch steeds uit hetzelfde bakje. Enkel met natvoer dan eten ze elk uit hun eigen bakje.

De kitten die nu wat problemen heeft met haar maagje is inderdaad wel de schrokker. Die was 5 weken geleden de kleinere kitten, at geen droogvoer en woog 1,6 kg terwijl de zus al 2 kg woog. Nu ondertussen met hun sterilisaties ertussen heeft ze de andere volledig ingehaald qua gewicht en wegen ze beide 2,5 kg en ze zijn nu 4 maand en 2 weken oud.

Meer potjes zetten das mss wel een idee om te proberen. We zijn nu ook wel de voeding wa aant afwegen en zien hoe da evolueert.

Die voedselpuzzels, is da nie vooral voor met snoepjes? We hebben hier zo een likmat en puzzel liggen, maar nog nie gebruikt.

Qua natvoer geven wij almo en feline porta, is wel wat anders dan da natvoer van royal canin. Dat is echt met stukken kip of garnaaltjes. Die royal canin da zijn zo brokjes met van da jus over.

Die voedselpuzzels, is da nie vooral voor met snoepjes? We hebben hier zo een likmat en puzzel liggen, maar nog nie gebruikt.

Wij hebben nu een aantal voerpuzzels staan en daar zit een combinatie van gewone brokjes en "snoepjes" (eigenlijk gewoon andere brokjes, maar zeker Filou denkt dat snoepjes zijn).
Momenteel is dat ook vooral bezigheidstherapie doorheen de dag. Maar voordeel is dat als we zouden overschakelen we wel al zicht hebben op hun kunnen en wat hen ligt. Pixel is goed met haar pootjes om dingen ergens uit te halen. Filou is de man van tegen dingen meppen en er mee gooien. Als je hen bezig ziet, is het duidelijk dat heel moeilijke puzzels met dingen open prutsen niet zouden werken. Sowieso is starten met snoepjes een goede manier om hen te motiveren de puzzels te leren gebruiken.

Je kan ook als tussenstapje slowfeeders of anti-schrokbakjes gebruiken voor hun brokken.

Een likmat gebruiken wij voor Filou voor zijn natvoer. Omdat ze dagelijks maar 1 keer een portie krijgen, durft hij daar nog wel eens schrokken en dat gaat dat wel tegen.

Sommige mensen zijn tegen voerpuzzels omdat het 'spelen met eten' zou aanmoedigen, maar dat is een heel menselijke benadering. Een natuurlijk patroon voor een kat is om z'n eten zelf te vangen en doorheen de dag daardoor kleine porties te eten. Tenzij je een hoop muizen in je huis los laat is dat moeilijk om hen dat te bieden. Dus een manier om dat te simuleren is ze d.m.v. puzzels te laten werken voor eten en hun voeding niet in 1 keer op 1 plek aan te bieden, maar in kleinere hoeveelheden doorheen het huis.

Ondertussen 7 weken.

Nog steeds hetzelfde helaas.
Met katten duurt het soms gewoon heel erg traag. Dus wees eens geduldig? :)

Onze Loki wilde bijvoorbeeld lang niet geaaid worden door mij. Na maanden proberen lukte dat nog steeds niet. Hij liep dan altijd weg.

Dus op een bepaald moment zeg ik luidop: Ik geef het op ik ga Loki nooit mogen aaien! :cry:
Dus ik steek mijn hand uit. Gaat hij plots op zijn rugje liggen en .. :unsure:

Sindsdien (ondertussen alweer ruim een jaar geleden) komt hij dus zelf regelmatig af om te worden gestreeld. Hij heeft dat graag.

Met onze Magic was dat helemaal anders. Hij kwam na een paar dagen al af om gestreeld te worden. Onze Magic is dan ook extravert terwijl onze Loki introvert is. (Magic is ook de baas maar Loki is eigenlijk wél veel sterker)

Hoe oud zijn die van jou?
Bij ons schrokt dr 1 ook dat natvoer op en zus is dan trager, dus ze zou dan ook ineens da van haar zus opeten, dus we moeten ze echt int oog houden dan.
Mss wel een goed idee om die mat al eens in te zetten 😊

Qua puzzel hebben we deze op bol.com eens besteld. https://www.bol.com/nl/p/trixie-cat...071050357?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Filou wordt in november 2 en Pixel in januari.

Wij zijn ook om die reden bij Filou op een likmat overgestapt. Ondertussen weet hij dat hij Pixel moet laten eten en hij nadien haar restje krijgt. Doordat hij in het begin haar natvoer echt ging afpakken, gingen wij altijd voor Pixel zitten. Bijgevolg eet die nu enkel nog natvoer als een van ons bij haar op de grond zit... Maar bon ze eten beide en in vrede.

Qua puzzels zijn wij wel wat beperkt door de dikte van Filou zijn poten. Degene die jij hebt daar zou hij gewoon niet aan raken. Maar op zich is hier een lege eierdoos bij beide de favoriet. Dus wat het is, maakt uiteindelijk niet zo veel uit, als ze het maar leuk vinden.

Haha da ritueel hebben we nu ook om er altijd bij te blijven.

Die eierdoos gaan we proberen, het maakt inderdaad niet uit voor die beestjes wat het is, geeft ze een kartonnen doos en ze zijn ook content 😊

Huub heeft net mijn vrouw in haar hoofd gebeten :unsure: :laugh: . Ze was hem ook wel een beetje aan het plagen en dat is altijd een risico bij een hongerige kat.

Nu 5 weken later, gemerkt dat er 1 kitten last heeft van haar maag, opgeblazen en winderig en veel diarree. De dierenarts heeft ons nu speciale voeding van royal canin en medicatie meegegeven.

Wat je ook kan proberen is graanvrije voer. Katten hun spijsverteringsstelsel is gemaakt om enkel vlees te verteren en in heel veel merken (premium of niet) zit graan en sommige katten kunnen daar niet tegen.

Twee van mijn katten krijgen uitsluitend graanvrij voer. De twee anderen krijgen specifieke Royal Canin voor gezondheidsproblemen (blaasgruis voor 1tje en dieetvoeding voor de andere).

Mijn katten krijgen trouwens elke avond een bakje en drie van hen hebben dan meestal nog een beetje over de volgende avond. Ik heb een dikkere kat en die schrokt er oplos.
Normaal zou ze niet aan de andere hun eten mogen raken (etensbakken die open gaan door de chip te lezen) maar soms wacht ze tot een andere kat gedaan is met eten en dan probeert ze het inzet bakje met het eten uit het apparaat te trekken voor dit dicht gaat. En soms lukt het haar.

We denken dat ze zo schrok door trauma. We hebben haar van een opvang nadat ze gevonden was op straat. In de opvang werd er gewoon een bak eten neergezet en alle kittens konden daar van eten. Met andere woorden, wie het snelste at kreeg het meeste eten. Mogelijk is ze dus gedreven om zo veel mogelijk te eten om dat ze ander honger gaat hebben :/.
Ik denk dus niet dat we dat er ooit gaan uitkrijgen. Het doel is nu om er voor te zorgen dat ze niet moddervet wordt. De dierenarts zegt ook dat we ons niet te veel zorgen moeten maken over een beetje overgewicht. Zeker omdat de rest van de katten goed op gewicht zitten en dat het ook mogelijk zou kunnen zijn dat ons dikkertje ook gewoon meer aanleg heeft om sneller dik te worden.

We geven ze op het moment 2 types droogvoer, purizon die is graanvrij. We hadden in het begin de royal canin british shorthair kitten gekocht, ik zie niet direct staan of hier granen in zitten, maar hier zouden we ook wel mee stoppen eens die op is. Nu tijdelijk hebben we ook royal canin kitten gastrointestinal van de dierenarts meegekregen, maar we hebben ook een staaltje van haar kaka binnengegeven om te laten testen. Gisteren resultaat gehad dat ze guardia in haar stoelgang gevonden hebben. Zou dit dan van bij de fokker komen? Want wij hebben verder geen dieren.

En wat is het gewicht van jullie katten?

Ik deed het ook eerst zo maar toch bleek mijn kat wat overgewicht te hebben.

Nu overgeschakeld naar voerpuzzel en bal en ze is terug op perfect gewicht

Dat is een beetje een nutteloze vraag natuurlijk.

Want het antwoord is 10kg en 7,5kg en die van 10kg is de magerste van de 2. Als het bengalen waren geweest, was dat veel te veel geweest.

Dat is geen nutteloze vraag dat is hoe een dierarts bepaald of een kat te dik is of niet afhankelijk van het ras.

Want de mens beoordeelt vaak fout of een kat te mager is of niet.

Meeste gewone katten liggen rond de 4kg

Dat is geen nutteloze vraag dat is hoe een dierarts bepaald of een kat te dik is of niet afhankelijk van het ras.

Ik snap niet wat je nu zegt. Want volgens mij heb je met de info die je gevraagd hebt geen enkel idee of onze katten nu al dan niet te dik zijn. Dus is het nut van je vraag mij nog steeds compleet onduidelijk.

Ik snap niet wat je nu zegt. Want volgens mij heb je met de info die je gevraagd hebt geen enkel idee of onze katten nu al dan niet te dik zijn. Dus is het nut van je vraag mij nog steeds compleet onduidelijk.

Je katten zijn te dik!

Voila opgelost :)

:unsure:

Wat zijn gewone katten?

Onze Brit (kater) weegt 5,7kg en is perfect op gewicht.

Terug
Bovenaan