Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Had je huidige kat al samen geleefd met een andere kat?
Nee nog nooit.

Tis te zeggen: wij hebben ze nu 5 jaar, en we hebben ze gevonden toen ze een jaar of 3 was. Dus in totaal 8 jaar oud denk ik dat deze poes is.

Een 2 tal jaar geleden ook al eens geprobeerd met een andere kat te koppelen , en is ook niet gelukt (was toen wel een volwassen andere kat).
Dus we hebben die 2e kat dan weg geschonken aan vrienden.

We dachten: nu proberen we het nog 1 keer, met een kitten ditmaal!

@Guazala . Ja eerst korte momentjes in zelfde ruimte deden we.
Geuren uitwisselen lukte niet echt, onze kat raasde er meteen vandoor als ze kittengeur gewaar werd.

Vechten doen ze niet, maar ik laat het ook zo ver niet komen. Als ik de kitten zie afstormen om mijn huidige poes, dan haal ik ze uit voor er ongelukken gebeuren. Zolang hij nog blaast en raast naar de kitten, laat ik hem niet toe bij haar.

@Guazala . Ja eerst korte momentjes in zelfde ruimte deden we.
Geuren uitwisselen lukte niet echt, onze kat raasde er meteen vandoor als ze kittengeur gewaar werd.
Als ze al zo fel op enkel een geur reageert, heb je waarschijnlijk echt wel een solo-kat in huis, die je verre van een plezier doet met een andere kat. Ik denk dat je dan al blij gaat mogen zijn als ze elkaar gewoon blijven vermijden en het niet tot gevechten komt.

na 2 weken bijna nu,
komt mijn huidige 8 jarige kat nog steeds niet overeen met de nieuwe kitten.

Na twee weken hebben wij paar jaar geleden onze kittens en andere twee katten elkaar pas laten ruiken (dus zaken met hun geur aan wisselen van ruimte) 😬.

Ik denk dat ze pas na een maand samen zaten en dan heeft het nog enkele maanden geduurd voor onze zuurpruim kat de twee kittens niet meer uit de weg gingen. Zo'n dingen hebben echt heel veel tijd nodig en moet je met kleine stapjes doen. Elke negatieve ervaring kan het alleen maar moeilijker maken of ervoor zorgen dat ze nooit overeen komen.

@Bjorn wat is dit meisje actief zeg...
Ze kan nooit stil blijven, we zien ze soms maar max een uur binnen slapen, 3-4-5 x per dag komt ze eens eten en koekeloeren.
Als m'n vriendin 's avonds even gamed of we samen tv zien durft ze ook even een halfuurtje tussen haar benen in de sofa liggen. Met mij gebeurd het ook als m'n vriendin er niet is, maar zelden.
Het is duidelijk dat ze graag buiten is en we vermoeden dat ze dus ook graag ergens buiten slaapt en zich veilig voelt.
Ofwel heeft ze een soort permanente insomnia, ik heb nog nooit zo'n actieve kat gezien & gehad, al m'n vorige katten bleven toch wat langer in huis hangen. We mogen ze ook nooit te lang vast nemen (meer dan 10sec), het is alsof ze dan last heeft om te ademen, ofwel heeft ze een soort fobie, of misschien moet ze snel na te eten haar behoefte doen, geen idee, volgens de dierenarts die haar al 2-3 x zag is alles ok...

Ze woont hier dus graag, ook al zien we ze overdag als we thuis zijn niet zo vaak 🙃.
Om 3-4-5u 's nachts durft ze ons wel wakker maken door aan de deur van de slaapkamer open te duwen en op bed over ons te springen als er geen eten meer in haar bakje is. Als we de deur dicht doen bonkt ze letterlijk meerdere keren na mekaar met haar poten op de deur om ons wakker te maken. Dus voorzien we om 4u weer wat extra eten met de automatische feeder, want ja, nachtrust is belangrijk...

Een kattenbak heeft ze ook al geruime tijd niet meer nodig, net als bij @TRUMP gewoon altijd buiten. Echter is het wat moeilijk in de winter een raam open te houden voor dit meisje. Dus doen we het af en toe open en roepen we ze naar binnen om te eten en even bij ons te vertoeven.
We zetten de kattenbak dan ook enkel terug tijdens de winter zodat ze wat langer binnen kan blijven, maar ze zaagt als geen ander om telkens opnieuw terug buiten te mogen, en als we ook maar aanstalten doen om het raam te sluiten of in richting ervan wandelen, springt ze er tussen en is ze buiten... Ze is echt verslaafd aan buiten zijn en zou onze kop afzagen om naar buiten te mogen.

Toen we in 't buitenland op vakantie waren was het raam thuis uiteraard ook open en deden we alle deuren dicht zodat ze enkel in het kantoor binnen kan waar ze een mand heeft, en de eerste dagen dacht ze natuurlijk dat we gewoon aan het slapen waren en bonkte ze af en toe op de slaapkamerdeur, met enkele zachte flauwe miauws (ze kan niet echt miauwen) om onze aandacht te krijgen, koddig te zien en horen op camera op afstand. Nadien had ze het wel door en stopte ze daarmee.

Misschien blijft ze in de toekomst met ouder worden wat meer thuis... Hopen we...

En in tussentijd komt de kat van onze buur hier nog altijd af en toe op rooftocht, kruipt op beide kanten van de keuken en zoekt naar wat eetbaars of eet het bakje van die van ons leeg. Zolang het stil is durft hij binnen te komen, vooral 's ochtends vroeg rond 5u, maar evengoed overdag.
Ook durft hij eens te sproeien, heb het 3 x opgemerkt en meteen opgekuist maar ik vermoed dat het nog meer gebeurd is.
Iemand die daar een goed tegenmiddel voor kent?

Het is wel opvallend verminderd sinds onze buur terug is uit vakantie. Heb 'm de camerabeelden eens getoond en is best wel lachen. Hij doet echt quasi dagelijks z'n ronde ...

Dat feremoon ding zit nu al 3 dagen in het stopcontact, maar momenteel nog niets van beterschap..

probleem is ook dat die kitten constant wil spelen met mijn bestaande oudere huiskat.

En ik vrees dat dit de eerste maanden niet gaat afnemen zeker? mijn huiskat slaapt gewoon graag veel...

ik ga het nog 2 weken tijd geven, anders ga ik toch moeten opgeven vrees ik. snachts opstaan voor ze uit elkaar te halen, overdag de kleine constant in de garage steken, s'avonds weer die ruzie's....

En van zodra ik de kleine heb vast gepakt, of die kleine heeft ergens gezeten, is m'n huiskat furieus en steekt ze haar weg onder het bed boven de hele avond.

M'n huidige huiskat heeft pas ook een zware operatie achter de rug ( 2 weken geleden kankergezwel weg genomen), ik heb er eigenlijk wel wat te doen mee...

Nee nog nooit.

Tis te zeggen: wij hebben ze nu 5 jaar, en we hebben ze gevonden toen ze een jaar of 3 was. Dus in totaal 8 jaar oud denk ik dat deze poes is.
M'n huidige huiskat heeft pas ook een zware operatie achter de rug ( 2 weken geleden kankergezwel weg genomen), ik heb er eigenlijk wel wat te doen mee...
Deze 2 zaken samen maken het voor mij wel onduidelijk waarom je besloten hebt om een kitten erbij te nemen.

Waarschijnlijk is gewoon ook het verschil in energieniveau een probleem. Een oudere kat zit vaak niet te wachten op een jonge kitten die altijd wil spelen. Daarom wordt vaak gekozen om bij een oudere kat 2 kittens te zetten, ipv maar eentje. De oudere kat gaat de kittens mee opvoeden en bijsturen. Hun energie geraken ze dan bij elkaar kwijt.

Deze 2 zaken samen maken het voor mij wel onduidelijk waarom je besloten hebt om een kitten erbij te nemen.
Heel simpel:

Het is een vondeling die op de speelplaats zat van mijn vrouw haar werk, dus die moest per sé weg tegen 1 september (tegen dat de leerlingen terug naar school kwamen).

Dus aangezien niemand zich aanbood, hebben wij deze taak op ons genomen, om het een kans te geven.

En het is pas 2 dagen nadat we ze in huis namen, dat we plots het harde verdict vernamen van de dieren arts, dat onze volwassen kat een dringende operatie moest ondergaan. Heel toevallig , maar wel slecht getimed.

Had je dan iets anders verwacht van een kitten?

Anders zelf veel spelen met de kitten zodat ze haar energie kwijt kan?
again: we waren geen vragende partij voor deze kitten in huis te nemen. het was een noodoplossing, anders moest ze naar een (overvol) asiel.

In elk geval, we gaan het nog even een kans geven.

Er is hier genoeg ruimte, mijn oudere kat zondert zich af naar de slaapkamers als de kitten te druk wordt,
maar het is slechts een kwestie van tijd, eer de kitten ook de trap op kan natuurlijk, en de huiskat zal volgen.

Ik wil die oudere kat nu ook niet een constant stress gevoel geven, ze heeft net een operatie van 1000 euro achter de rug, dus ik kan je verzekeren dat wij haar altijd op de eerste plaats gaan (blijven) zetten.

Hopelijk stoppen ze gewoon met ruzie maken. Voor mij moeten ze zelfs niet overeen komen. als ze elkaar met rust laten ben ik ook al tevreden.

again: we waren geen vragende partij voor deze kitten in huis te nemen. het was een noodoplossing, anders moest ze naar een (overvol) asiel.

In elk geval, we gaan het nog even een kans geven.

Vergeet mijn vorig bericht dan maar.

Dat is zelfs heel nobel van jullie :)

Wie weet gaat het wel goed als je oudere kat helemaal genezen is?

Hebben jullie soms ervaringen of tips voor het toedienen van oogdruppels of oogzalf aan een kat?
Bij de dierenarts leek het zo makkelijk...

Onze kat wordt er echt heel bang van en krijgt al schrik als ze het flesje ziet.
Als we haar dan vastpakken, begint ze te spartelen en probeert ze weg te vluchten.

We hebben het al vaak geprobeerd, ook met snoepjes en altijd met z'n tweeën, maar het blijft heel lastig.
Ik wil ze dan wat steviger aanpakken, maar mijn vriendin wil dat liever niet.

We hebben haar net geprobeerd eerst in een dekentje te wikkelen, maar ook dat werkte niet.

& Ze heeft het echt nodig, want ze heeft al een tijdje een oogontsteking. ☹️

Deze ochtend om 5u een eerste muisje binnen gehad met ons moordlustig meisje. Ze was zo fier als een pauw, zo luid trachten te miauwen lol, ggggghhhhh ggggghhhhhh ggggghhhhhh ipv miauw miauw miauw :ROFLMAO: en bloed...
Onze vorige kat heeft dus goed de buurt uitgeroeid als de huidige na een jaar nu nog maar ene vangt.

Hebben jullie soms ervaringen of tips voor het toedienen van oogdruppels of oogzalf aan een kat?
Bij de dierenarts leek het zo makkelijk...

Een tijd terug moest mijn kat dit ook. 1ste keer ging het goed. Volgende keer wist hij wat hem te wachten stond en begon hij moeilijk te doen.

Ik heb dat medicijn altijd bij mij gehouden en gewacht tot de kat lag te slapen. Dan potje open gedaan. Kat beginnen aaien zoals ik wel eens doe als ze slapen en dan ten aanval met de oogzalf. Het zat er in voor hij een kans had om gespannen te worden en er tegen te vechten 😅.

Ik denk wel als ik ooit nog eens een kitten neem dat ik die wel ga leren omdat sorry zaken te verdragen. Uiteindelijk zijn medische behandeling uitvoeren bij dieren toch niet altijd makkelijk.

Wij zijn hier ongeveer 2j geleden crazy cat people geworden...

Kattin: Coco - 4j oud

Begin 2023 hebben we haar geadopteerd uit het asiel. Haar vorige eigenaren hadden haar verwaarloosd, waardoor ze niet goed met menselijk contact kan omgaan. Inmiddels is ze wel gewend aan ons, maar aanraken blijft zeldzaam. Behalve als je "eten" roept—dan staat ze binnen no-time bij je te slijmen.

Kater en broer #1: Paco - 1j oud

Kater en broer #2: Gio 1j oud

In september vorig jaar hebben we beide heren geadopteerd. Ze komen uit een nestje van vier, dat langs de kant van een snelweg in een zak was achtergelaten. Toen we het asiel bezochten waren er al twee gereserveerd, dus deze twee bleven over. Eigenlijk gingen we voor slechts één, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de broertjes te scheiden. Aangezien we toch naar een veel groter huis gingen verhuizen, leek het ons ideaal.

Met ieders scheelt er wel iets...

Coco: Heeft een hekel aan menselijk contact.
Paco: Likt alleen aan het natvoer (dus enkel het water of de jus), maar eet het verder niet op.
Gio: Wanneer hij zijn behoefte doet, krabt hij constant aan de binnenkant van de kattenbak in plaats van zijn behoefte te bedekken.

Tips?

Wij zijn hier ongeveer 2j geleden crazy cat people geworden...

Kattin: Coco - 4j oud

Begin 2023 hebben we haar geadopteerd uit het asiel. Haar vorige eigenaren hadden haar verwaarloosd, waardoor ze niet goed met menselijk contact kan omgaan. Inmiddels is ze wel gewend aan ons, maar aanraken blijft zeldzaam. Behalve als je "eten" roept—dan staat ze binnen no-time bij je te slijmen.

Kater en broer #1: Paco - 1j oud

Kater en broer #2: Gio 1j oud

In september vorig jaar hebben we beide heren geadopteerd. Ze komen uit een nestje van vier, dat langs de kant van een snelweg in een zak was achtergelaten. Toen we het asiel bezochten waren er al twee gereserveerd, dus deze twee bleven over. Eigenlijk gingen we voor slechts één, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de broertjes te scheiden. Aangezien we toch naar een veel groter huis gingen verhuizen, leek het ons ideaal.

Met ieders scheelt er wel iets...

Coco: Heeft een hekel aan menselijk contact.
Paco: Likt alleen aan het natvoer (dus enkel het water of de jus), maar eet het verder niet op.
Gio: Wanneer hij zijn behoefte doet, krabt hij constant aan de binnenkant van de kattenbak in plaats van zijn behoefte te bedekken.

Tips?

Doet onze kater ook. Niet mee inzitten, kan geen geen kwaad. Sommige katten begraven het en sommige niet.
Mijn kater deed dat ook regelmatig (niet altijd dus). Als hij zijn boodschap had gedaan zat hij met zijn poot tegen de kant van de bak te tikken. Precies of die had niet door dat hij dat niet aan het bedekken was.

Wat het natvoer betreft, deed mijn kater dat ook regelmatig. Gewoon het vocht aflekken en het vlees laten staan. Tenzij hij echt honger had, dan had hij het vlees ook op. Misschien een gelletje in de plaats geven?

Het aan de randen van de kattenbak krabben vind ik een fascinerend fenomeen waarbij ik mij afvraag of enkel binnenkatten dit doen. Het is in ieder geval enkel bij hen dat ik het nog maar gezien heb (en de onze doet het ook). Toen mijn buitenkatten zaliger eens op de bak gingen, deden ze dit niet.
Kan natuurlijk toeval zijn.

Mijn kater deed dat ook regelmatig (niet altijd dus). Als hij zijn boodschap had gedaan zat hij met zijn poot tegen de kant van de bak te tikken. Precies of die had niet door dat hij dat niet aan het bedekken was.

Wat het natvoer betreft, deed mijn kater dat ook regelmatig. Gewoon het vocht aflekken en het vlees laten staan. Tenzij hij echt honger had, dan had hij het vlees ook op. Misschien een gelletje in de plaats geven?
Het aan de randen van de kattenbak krabben vind ik een fascinerend fenomeen waarbij ik mij afvraag of enkel binnenkatten dit doen. Het is in ieder geval enkel bij hen dat ik het nog maar gezien heb (en de onze doet het ook). Toen mijn buitenkatten zaliger eens op de bak gingen, deden ze dit niet.
Kan natuurlijk toeval zijn.
We zijn hier nog volop aan het renoveren en ook nog aan het twijfelen of we ze überhaupt buiten gaan laten na enkele maanden. Wonen aan een vrij drukke baan en ik mag er niet aan denken...

Gisteren mousse geprobeerd en dat snapt ie natuurlijk, want die moet maar 1 ding doen... likken :p

Ze zijn in ieder geval wel geïnteresseerd!

Terug
Bovenaan