Kamp Waes - Seizoen 2

Ik vind het ook best een saai seizoen eigenlijk. De fysieke opdrachten keken nog leuk weg omdat je mensen ziet afzien en tegelijkertijd wat commentaar erbij kan geven in de zin van dan 'dat zou ik ook kunnen'. Maar die aflevering van gisteren, echt heel saai. Op Jan na ook een erg grijze groep. Fysiek allemaal zeer sterk, maar qua karakter echt dertien in een dozijn, saai dus.

Ochja, kvind deze editie wel echt héél flauw. Elke persoon lijkt wel een gigantische miscast, onnodige humor (mag toch wat serieuzer zijn, het gaat hier om Special Forces), inspiratieloze opdrachten..

Niet akkoord eigenlijk, ik vind het zeer toffe tv. Alleen de aflevering van gisteren iets minder misschien.

En dan nu volop interviews geven met nog meer tenenkrullende uitlatingen in zoveel mogelijk media: HLN, Het Nieuwsblad, Humo, ...

Iemand heeft duidelijk de les "als je geschoren wordt, moet je stilzitten" (= in dit geval: uw bek houden) compleet gemist.

Ook die opmerking die hij in het programma gaf dat hij er niet goed van was dat ze hem al hadden afgeschreven bij de Tender Feet lijkt me toch te neigen naar puur narcisme.
Ik vermoed dat het contractueel verplicht is om op je exit-dag dit soort interviews te moeten laten publiceren. Je ziet gelijkaardige acties ook bij bv de afvallers van De Mol.

Journalisten van dit soort rioolboekjes vervormen dan uiteraard elk woord naar de context die ze believen uiteraard.

Dat geeft het gevoel toch dat Jan zijn rol sowieso uitgespeeld zou zijn en dat dit bewust werd gedaan om het spel op de wagen te krijgen om de beslissing te kunnen maken.
Kan het zijn dat je de verkeerde persoon gequoted hebt? Want mijn vraag was enkel "wat doet een adjutant-teamleider precies" en ik snap uw reply daarop niet echt. :unsure:

De SF hebben gelijk in het punt dat die groep te jong was om deftig volwassen weerwerk te bieden aan het karakter van Jan, je zag dat direct dat die leider niet wist hoe zij met Jan zijn karakter moest omgaan, beetje een dweil. Als je als teamlead wangedrag gaat negeren en moet rekenen op anderen dat roepen "zwijg! onze leider heeft gesproken!" dan kom je ver tekort. Zoals die andere SF-er zei als ge bij ons gezeten had dan hadden wij u al gauw op u plaats gezet, maar deze jonge groep dat nog overblijft gaat daar niet toe in staat zijn, dus hadden ze geen andere keus.

Zal ook zijn omdat deze jonge twintigers ook een vorm van respect voor ouderen hebben en dan loopt dat allemaal wat minder gemakkelijk, zeker als Jan het vaak ook "echt" beter weet en beter is voorbereid. In een echte SF opleiding en als Jan jonger was, zou dat waarschijnlijk geen probleem geweest zijn.

Als ze dit soort karakters zouden mijden uit de echte SF en het leger, dan gaat er niet veel overblijven, tis omdat de omkadering voor de komende opdrachten het niet toelaat. Jammer dat die eruit is maar het kon nu niet anders.
Maar hij wist het ook vaak niet beter. Ipv met die opdracht met Sara gewoon te wachten tot ze op het punt kwamen wat zij had bepaald om dan pas een opmerking te geven. Dat had beter gewerkt.

Nu om even advocaat van de duivel te spelen; ik denk dat het niet gemakkelijk moet zijn om als eerste keer een leidinggevende te hebben die jonger is dan jezelf. Op een bepaald moment in je leven zal dat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren, maar toch. Het zou voor mij ook raar aandoen mocht ik voor de eerste keer iemand boven mij hebben staan die jonger is dan mij.

De teamleider bepaalt de strategie en wie wat doet, maar wat doet een adjutant-teamleider dan wel?
Ondersteunen en helpen, zou ik denken.
Samen met de teamleader discussiëren wat de goede oplossing zou zijn en voornamelijk steun bieden aan de rest van de groep, want als teamleader zal je wellicht genoeg focus moeten kunnen bieden aan het grote doel.
En natuurlijk overpakken, mocht de teamleader uitvallen, maar dat is een no-brainer.

Ochja, kvind deze editie wel echt héél flauw. Elke persoon lijkt wel een gigantische miscast, onnodige humor (mag toch wat serieuzer zijn, het gaat hier om Special Forces), inspiratieloze opdrachten..
Ja in vergelijking met de Nederlandse versie is dit een ponykamp.
In seizoen 2 worden ze precies nog méér met het handje vastgehouden.

Wat mij ook bijbleef is Sara die zei dat ze eerst handelt en dan pas nadenkt.
Dat ze eraan probeert te werken.
Toch ook gevaarlijk indien dit bij haar tijdens een chirurgische ingreep ook van toepassing is.
Haha het eerste wat ik tegen mijn vrouw zei was: "hopelijk kom ik nooit op die haar tafel terecht of ik kom thuis met een houten been als mijn elleboog geopereerd moest worden."

Ik zou echt nog 100x liever eruit liggen met een gebroken been en 6 weken moeten herstellen ervan dan dat ik er omwille van mijn onuitstaanbaar karakter eruit vlieg.

Het grappigste is dat hij eerst zegt "die Jan is dood" om dan nog geen 2u later weer helemaal de loco Jan boven te halen.

euhh, niet?

Ik vind eerder bovenstaande reactie schaamtelijk -> Jan heeft bewezen op fysiek vlak echt wel top te zijn, en ook bewezen qua karakter/leiderschap niet top te zijn... nobody's perfect, ik zie totaal niet in hoe dat schaamtelijk is. Uit de interviews blijkt duidelijk dat hij er zich van bewust is, maar uit zijn reactie tov Fly blijkt jammer genoeg voor hem ook dat hij inderdaad niet meer zal veranderen.

't is gemakkelijk kritiek te hebben op een ander maar hij heeft die fysieke proeven toch maar netjes gedaan als 52-jarige, om dan commentaar als "schaamtelijk" te moeten lezen, daar wil dan toch wel even op reageren.
Het feit dat hij er zich effectief wel van bewust lijkt te zijn maar niet in staat is om hier iets aan te veranderen, zelfs als persoonlijk succes daar van af hangt, vind ik wel afrontelijk. Zeker deze laatste 6 kandidaten zijn/waren allemaal stuk voor stuk bovengemiddeld inteligente mensen, dan zou je toch in staat moeten zijn om een minimum aan sociaal wenselijk gedrag aan te leren. Er zijn wel mensen op het autisme spectrum die via ervaringen interne scripts opbouwen om sociale situaties te kunnen navigeren... wat zou zo'n Jan dat dan niet kunnen?

Te oud om nog te veranderen is ook zever ergens, dit is geen gedrag dat recent begonnen is... en het heeft zeker ook niet enkel met die vermoeidheid te maken. Het is niet dat diezelfde karaktertrekken in zijn intake niet naar boven komen...
Dat zou ik nu eigenlijk niet minimaliseren. Ik denk dat je hier eerder een voorbeeld ziet van hoe pestgedrag in iemands jeugd bij iemand kan blijven zijn volledig volwassen leven. Dat extraverte en dominante zijn eerder coping mechanismes dat die mens ontwikkeld heeft. Das pretty much wat hij aangeeft in dat intake interview, en wat ge vervolgens gewoon bevestigd ziet in het werkelijke kamp.
Dat gedrag wordt weliswaar niet zo positief ervaren door mensen rondom hem.
En ik denk dat ge daar in die context van weinig slaap en veel fysieke inspanning uw natuurlijk gedrag ook veel moeilijker kunt onderdrukken om u "wenselijk" te gedragen. Nu, afgaande op de stukjes uit het intake-interview kunt ge u inderdaad ook wel de vraag stellen in welke mate hij dat in het dagelijks leven wel doet.
Ik wou niet in twijfel trekken dat hij gepest is, dat zal wel effectief zo zijn als hij dat zegt.
Ik bedoelde vooral dat hij dat reduceerd naar 3 woorden "wit haar hé...", terwijl de kans klein is dat dat de reden gaat geweest zijn. Dat zal misschien vaak de focus van de pesterijen geweest zijn maar hoogstwaarschijnlijk niet de aanleiding. De kans is veel groter dat het gedrag dat hij nu vertoont al heel zijn leven aanleiding geweest is tot uitsluiting in verschillende sociale situaties, als je dan de aanleiding daarvoor zelf gaat reduceren tot je haarkleur of andere zaken waar je vooral zelf niks aan kan doen is dat natuurlijk de easy way out. Coping mechanisme misschien inderdaad... I don't know.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het contractueel verplicht is om op je exit-dag dit soort interviews te moeten laten publiceren. Je ziet gelijkaardige acties ook bij bv de afvallers van De Mol.

Journalisten van dit soort rioolboekjes vervormen dan uiteraard elk woord naar de context die ze believen uiteraard.
Ja en deze man in kwestie met zo'n persoonlijkheid ziet dat dan bij ondertekening van het contract als: "ah ja interviews om mijn grote overwinning van dit seizoen te bespreken om nom nom nom".

Wat mij ook bijbleef is Sara die zei dat ze eerst handelt en dan pas nadenkt.
Dat ze eraan probeert te werken.
Toch ook gevaarlijk indien dit bij haar tijdens een chirurgische ingreep ook van toepassing is.
Ze zei niet dat ze niet nadacht he. Ze zei dat ze snel overgaat tot handelen ipv eindeloos te palaveren. Wat in lijn is met haar job. De chirurg begint met een uitgestippeld plan. Als dat fout gaat moet men snel schakelen omdat men met elke misstap of onvoorzienbaarheid fatale deadlines heeft.

Bij haar oriëntering zag je dan ook dat ze haar opdracht perfect had uitgestippeld. Jan was dan een collectie poliepen die ze onderweg tegenkwam.

Stiekem had ik wel willen zien hoe Jan zijn afscheid was als door zijn toedoen Sara geen foto’s kon pakken.

Ik snap ook nog steeds niet waarom die niet tot aan de eindbestemming wou gaan. Ga tot de afgesproken plaats, kijk dan of de cover voldoet. Je kan altijd terug naar bekend terrein zodra je de POI hebt gezien. Dat is objectief gewoon zo dom terwijl hij voor de rest relatief verstandig bleek te zijn.

Ook even voorstellen dat iemand een SF’er letterlijk stilsust bij touwkes knopen. 😅 Miljaar, gewoon bij iemand met karakter. Want de groep is nu wat knuffelbeer-achtig, maar bijvoorbeeld in mijn directe omgeving is het vriendelijk maar met lage tolerantie voor onzin. Als iemand dan zó betuttelend doet… Dat wordt 1x bedekt met de mantel der liefde misschien maar daarna wordt dat toch anders aangepakt.

Dries en Lode gaven dan nog wel wat tegengas op een vriendelijke manier.

Voor deze groep wordt de interrogatie/kidnapping wel een stevige ervaring vrees ik. Die Lode lijkt bv heel zacht van aard, benieuwd of die zich zal kunnen afsluiten. Want dat is naar verluid toch wel steeds een loodzwaar onderdeel.

Het feit dat hij er zich effectief wel van bewust lijkt te zijn maar niet in staat is om hier iets aan te veranderen, zelfs als persoonlijk succes daar van af hangt, vind ik wel afrontelijk. Zeker deze laatste 6 kandidaten zijn/waren allemaal stuk voor stuk bovengemiddeld inteligente mensen, dan zou je toch in staat moeten zijn om een minimum aan sociaal wenselijk gedrag aan te leren. Er zijn wel mensen op het atisme spectrum die via ervaringen interne scripts opbouwen om sociale situaties te kunnen navigeren... wat zou zo'n Jan dat dan niet kunnen?

Te oud om nog te veranderen is ook zever ergens, dit is geen gedrag dat recent begonnen is... en het heeft zeker ook niet enkel met die vermoeidheid te maken. Het is niet dat diezelfde karaktertrekken in zijn intake niet naar boven komen...
Afrontelijk, schaamtelijk, 't wordt er niet beter op hé?

Dit is Jan zijn karakter, maw, een fundamenteel onderdeel van wat Jan maakt tot wat hij nu is -> die zelfzekerheid/arrogantie zal hem zeker geholpen hebben in al zijn fysieke uitdagingen maar speelt hem behoorlijk parten in zijn sociale interacties. Als jij iemand met beperkte sociale skills afrontelijk vindt, dan hoop ik dat je consequent bent en elke zwaarlijvige mens ook afrontelijk vindt?

Net zoals je tegen een dikke mens niet hoort te zeggen: "hey, eet eens wat minder", heeft het ook geen zin om tegen iemand als Jan te zeggen: "hey, doe eens normaal en wees eens een teamspeler"

Nu doen jij en die andere pipo hier die op Jan ligt te bashen net alsof het "simpel" is om gewoon even je gedrag aan te passen... een kleine basiscursus psychologie is misschien een aanrader?

Afrontelijk, schaamtelijk, 't wordt er niet beter op hé?

Dit is Jan zijn karakter, maw, een fundamenteel onderdeel van wat Jan maakt tot wat hij nu is -> die zelfzekerheid/arrogantie zal hem zeker geholpen hebben in al zijn fysieke uitdagingen maar speelt hem behoorlijk parten in zijn sociale interacties. Als jij iemand met beperkte sociale skills afrontelijk vindt, dan hoop ik dat je consequent bent en elke zwaarlijvige mens ook afrontelijk vindt?

Net zoals je tegen een dikke mens niet hoort te zeggen: "hey, eet eens wat minder", heeft het ook geen zin om tegen iemand als Jan te zeggen: "hey, doe eens normaal en wees eens een teamspeler"

Nu doen jij en die andere pipo hier die op Jan ligt te bashen net alsof het "simpel" is om gewoon even je gedrag aan te passen... een kleine basiscursus psychologie is misschien een aanrader?
Bashen op Jan hoeft niet, maar om in jouw voorbeeld verder te gaan.

Als Jan dat van zichzelf weet, en bij de screening komt dat ook naar boven. Waarom schrijft die zichzelf dan in/wordt die toegelaten? Mensen die fysiek niet fit zijn zag je ook niet aan de start.

't Is TV. Da's uiteindelijk een hele dag of meer dat gecondenseerd wordt in 20min en dat kleuren ze hoe ze willen. Mensen willen geen uitgewerkte personages zien, maar figuren en typetjes. Ik vond het dan ook vervelende televisie. 'k Heb zelf het gevoel dat Jan bovengemiddeld veel aan het woord gelaten is doorheen het volledige seizoen tot nu toe.

Ik denk ook dat die Jan in een oudere groep gewoon op zijn plaats zou worden gezet. Of hij daar mee om zou kunnen, is iets anders.

Verder begin ik me wel meer te ergeren aan dezelfde ziekte die Kamp Waes vorig seizoen had en da's dat ze de helft van de vorige aflevering herhalen in de nieuwe aflevering.

Bashen op Jan hoeft niet, maar om in jouw voorbeeld verder te gaan.

Als Jan dat van zichzelf weet, en bij de screening komt dat ook naar boven. Waarom schrijft die zichzelf dan in/wordt die toegelaten? Mensen die fysiek niet fit zijn zag je ook niet aan de start.
Waarom schrijft hij zich in? Hij houdt van uitdagingen en zo'n Tender Feet is gewoon "genieten" om dat tot een goed einde te brengen voor Jan en daar zal hij nu nog steeds terecht trots op zijn.

Waarom wordt hij toegelaten? Het is een tv-programma en de makers weten verdomd goed dat zo'n sterk karakter met een dosis arrogantie voor "ambiance" gaat zorgen in zo'n groep

just my 2 cents.

Dat is ier geen T-splitsing

Ik weet niet wat maar die zin kwam er zo droog uit bij die SF'er ik schoot er gewoon van in de lach

Sara? Sara! Sara? Saraaaa?

Terug
Bovenaan