Kamp Waes - Seizoen 2

Had trouwens het gevoel dat ik nog liever tegen die beer met zijn tattoo's zou vechten dan tegen Fly.
Ik had de indruk dat de kerel met tattoo's zich heel fel aan het inhouden was. Tegenover Fly, die vooral Jan toch een paar keer serieus geraakt heeft.

Bij die milling is het toch ook niet de bedoeling om mensen uit het programma te kloppen. Zou ook heel treurig zijn dat je o.a. de tender feet doorstaat (terwijl de helft daar afvalt), en dan door een gekneusde rib na de milling moet opgeven. Ze willen daar gewoon zien dat je op dat moment nog in staat bent om agressie te tonen en je te verweren. Vandaar ook logisch dat de kandidaten zich daar niet specifiek op voorbereid hebben.

Bij de echte SF neem ik aan dat die al vechtsport trainingen gevolgd hebben. Lijkt me vrij logisch. Zoiets als Krav Maga is niet voor niks ontstaan bij de militairen (Israëlische defensie in dit geval).

Ik kijk wel echt weer uit naar volgende zondag, vooral voor Jan. Het is zeker indrukwekkend dat die dat op zijn leeftijd allemaal maar doet, maar hij lijkt echt totaal geen teamplayer te zijn. Dat is gewoon vreemd, want wijsheid komt doorgaans met de leeftijd, zeker als het gaat over hoe je met andere mensen omgaat.

De situatie van Jan is inderdaad vreemd. Door dat zijn mes tegen het GPS apparaat hing werd het signaal niet meer (correct) verstuurd. Daar zal geen kwaad opzet bij zitten.
Maar hoe heeft hij dan de andere kaarten kunnen bemachtigen? Hebben ze hem gewoon gevonden op 'acceptabele' afstand van de eindlocatie en gezegd doe maar een spurtje en ge haalt het nog? En was het niet de bedoeling om alle checkpoints te voltooien? Over Mo werd er gezegd dat het onhaalbaar was 'want hij moest nog naar het stuwmeer van Eupen' om minstens een zeven uur lange tocht te hebben. Zonder kaarten kan hij toch nooit doelbewust de juiste richting uitgegaan zijn of hij moet aan de hand van zijn kaart een berekende gok hebben uitgevoerd dat de eindbestemming de airbase van Elsenborn was.

Overanalyseren van een entertainmentprogramma. Prachtig. 😁

Ik blijf met bewondering kijken naar de prestaties hoor. De opleiding tot special forces was tot voor kort alleen voorbehouden voor militairen. Met andere woorden mensen die al een opleiding in zwaardere omstandigheden gewoon waren en oa. ook oriëntatie als vaardigheid moeten hebben. De fysiek hoge workload in combinatie met slaapdeprivatie en het in sommige mate onvoorspelbare: chapeau. Uiteraard weten ze waar ze voor tekenen, maar de mensen die het tot en met de tender feet hebben uitgehouden zijn wat mij betreft tot wel een groep mensen waar je alleen maar bewondering voor kan hebben.
Absoluut, iederen die gisteren is afgevallen is echt geen schande. Bij quasi alle kandidaten was de mentale aftakeling 's nachts zichtbaar erg groot.

Als Kaat aan het vertellen was wat ze allemaal "gezien" had moest ik onwillekeurig terugdenken aan Karel Sabbe die in de Barkley Marathons van 2022 door de lokale politie werd meegenomen omdat hij de weg aan het vragen was aan een vuilbak :laugh:
Over de Barkley Marathons gesproken, dat zou nog iets voor Dries zijn :unsure:

Had trouwens het gevoel dat ik nog liever tegen die beer met zijn tattoo's zou vechten dan tegen Fly.
Ik had de indruk dat de kerel met tattoo's zich heel fel aan het inhouden was. Tegenover Fly, die vooral Jan toch een paar keer serieus geraakt heeft.

Bij die milling is het toch ook niet de bedoeling om mensen uit het programma te kloppen. Zou ook heel treurig zijn dat je o.a. de tender feet doorstaat (terwijl de helft daar afvalt), en dan door een gekneusde rib na de milling moet opgeven. Ze willen daar gewoon zien dat je op dat moment nog in staat bent om agressie te tonen en je te verweren. Vandaar ook logisch dat de kandidaten zich daar niet specifiek op voorbereid hebben.

Bij de echte SF neem ik aan dat die al vechtsport trainingen gevolgd hebben. Lijkt me vrij logisch. Zoiets als Krav Maga is niet voor niks ontstaan bij de militairen (Israëlische defensie in dit geval).

Ik kijk wel echt weer uit naar volgende zondag, vooral voor Jan. Het is zeker indrukwekkend dat die dat op zijn leeftijd allemaal maar doet, maar hij lijkt echt totaal geen teamplayer te zijn. Dat is gewoon vreemd, want wijsheid komt doorgaans met de leeftijd, zeker als het gaat over hoe je met andere mensen omgaat.
Ik vond dat Dries nochtans ook best een pak rammel leek te krijgen. Die kreeg toch verschillende keren een ferme trap recht op zijn borstkas... ik had alvast de indruk dat die harder werd aangepakt dan Yolan. Kan natuurlijk montage zijn, kan effectief zijn dat ze die effe op zijn plaats wouden zetten.
Al bij al houdt diejn beer zich ook wel in want als die met het mes tussen de tanden vecht veegt die ook diej Yolan op 10 seconden samen hé. Nu is dat allemaal nog braaf met klemmen etc, anders is dat MMA style tegen de grond werken en gewoon op dat gezicht rammen waarschijnlijk.

Wijsheid komt met jaren... ik weet dat niet. Hoe ouder je wordt hoe meer je overtuigd bent dat u manier/mening de juiste is ook zeker? Je hebt namelijk al veel meer meegemaakt dan "die snotneuzen"!
Ik denk dat je gemakkelijk een mooi clubje 50ers kan vinden die eigenlijk niet met andere mensen overweg kunnen. Je moet zelfs zo ver niet zoeken, ga op zondag eens ergens langs een jaagpad wandelen en wacht tot er zo'n groepje wielertoeristen passeert, je clubje is zo gevuld. Het zijn veelal niet de gasten van 25-35 die zich het slechtst gedragen daar...

Laatst bewerkt:
Ik vond dat Dries nochtans ook best een pak rammel leek te krijgen. Die kreeg toch verschillende keren een ferme trap recht op zijn borstkas... ik had alvast de indruk dat die harder werd aangepakt dan Yolan. Kan natuurlijk montage zijn, kan effectief zijn dat ze die effe op zijn plaats wouden zetten.
Ik denk dat die ook redeneren: op het fysieke is Dries top en zal die (zonder blessures) niet kraken dus gaan we op de milling, het onbekende voor hem en de SF, eens flink testen.

En niet per se om hem op zijn plaats te zetten.

Ik denk dat die ook redeneren: op het fysieke is Dries top en zal die (zonder blessures) niet kraken dus gaan we op de milling, het onbekende voor hem en de SF, eens flink testen.

En niet per se om hem op zijn plaats te zetten.
Maar Dries is een tengere (gespierde) kerel. Don't get me wrong, die gast is één en al sterke vezel. Maar die heeft minder 'buffer' dan bv een Jolan. Die trappen op die borstkas konden echt wel voor gekneusde of gebroken ribben zorgen. Vooral omdat je zonder kennis van gevechtssporten niet weet hoe je daar op moet anticiperen.

Had hem gewoon rustig zijn krachten laten verdoen in grepen zodat hij constant energie moet blijven geven op een manier waarop hij dat niet slim kan aanpakken. Maar bon, er zal wel iets achter zitten dat we niet weten.

Wel "raar" in mijn ogen dat er kandidaten meedoen zonder ooit iets van vechtsport gedaan te hebben. Al was het maar enkele lessen ter voorbereiding op dit, zodat je al weet wat incasseren is ook.
Het lopen, kaartlezen, wandelen/lopen met rugzak, ... wordt wel goed getraind voordien.
Een paar lessen eender-wat gaan doen maakt juist geen sikkepit verschil hoor. In theorie zal je wel weten hoe je moet gaan staan en hoe je slagen en schoppen moet blocken, maar in praktijk komen die reflexen en dat spiergeheugen pas na lang en véél trainen en sparren.
Theorie is goed, tot je een lowkick of een cross incasseert.

Nu begrijp ik wel goed wat Kaat bedoelde dat het moeilijk opgroeien was met broers zoals Dries. Die man steekt fysiek er zo ver boven dat het abnormaal is. En wss op intellectueel vlak ook als je ziet welke masters die volgt. Dan kan je nog heel sportief zijn en masters hebben, verbleek je nog bij zo iemand als Dries. Heerlijke televisie.

En Fly die dan zegt dat hij een contract gaat aanbieden aan hun ouders, "om soldaten te kweken" :rofl:

Wel "raar" in mijn ogen dat er kandidaten meedoen zonder ooit iets van vechtsport gedaan te hebben. Al was het maar enkele lessen ter voorbereiding op dit, zodat je al weet wat incasseren is ook.
Het lopen, kaartlezen, wandelen/lopen met rugzak, ... wordt wel goed getraind voordien.
Heb je ooit iets van gevechtsport gedaan?
Dat is vooral veel fysiek trainen en techniek. Dat sparren is ook toepassen wat je qua techniek geleerd hebt en is altijd rustig en nooit met de intentie om iemand pijn te doen.
Als je gevorderd bent dan kan een sparring er hevig aan toe gaan, maar je wordt niet zomaar gevorderd dat vergt jaren trainen.

Ja als je wat initiatie doet dan heb je al eens klappen geïncasseerd, dan is dat niet iets nieuws voor u. Maar je hebt nog nooit klappen gehad met voldoende power dat het echt zeer doet. Plus dat je elk moment kan stoppen.
Iemand die dus slaagt om u te hebben, veel betere techniek heeft en een salvo afvuurt en waar je niet elk moment kan stoppen is iets hellemaal anders.

Het heeft ook een reden waarom men zeer ervaren mensen deze milling laten doen. Mensen die perfect weten waar het pijn doet maar waar er geen hevige schade toegebracht wordt. En vooral mensen die het gecontroleerd kunnen doen.
Maar mensen die wel weten hoe het stevig aanvoelt.
De bedoeling van de milling is u in benarde situatie brengen waar je uw overlevingsinstinct moet activeren terwijl je volledig uitgeput bent. En niet om effectief een degelijk gevecht te voeren.
Bij Youssef, die een ervaren vechter is, was dat makkelijk opgelost door met twee man los te gaan of een andere handicap te voorzien.

Een SF’er moet geen vechtmachine zijn. Maar mag ook niet schrikken als hij ooit te maken krijgt met geweld in enige vorm dan ook.
Uiteindelijk geeft deze serie ook maar een beeld op wat de opleiding inhoud en wat men juist verwacht qua type persoon. Je kan perfect een top SF’er zijn en toch 10 minuten trager lopen dan Dries op de Bergham run.

Wijsheid komt met jaren... ik weet dat niet. Hoe ouder je wordt hoe meer je overtuigd bent dat u manier/mening de juiste is ook zeker? Je hebt namelijk al veel meer meegemaakt dan "die snotneuzen"!
Ik denk dat je gemakkelijk een mooi clubje 50ers kan vinden die eigenlijk niet met andere mensen overweg kunnen. Je moet zelfs zo ver niet zoeken, ga op zondag eens ergens langs een jaagpad wandelen en wacht tot er zo'n groepje wielertoeristen passeert, je clubje is zo gevuld. Het zijn veelal niet de gasten van 25-35 die zich het slechtst gedragen daar...

Misschien heb je wel gelijk... Maar ik schreef specifiek wijsheid "als het gaat over hoe je met andere mensen omgaat".

In de zin van: een 50er kan bij zichzelf denken "snotneus ik weet het beter", maar zou (afhankelijk van de context) moeten beseffen dat hij/zij dat beter niet op die manier zegt. Stel dat Kaat straks de leiding moet nemen in een SF trainingsopdracht, als jonge snaak, dan zou je van iemand van de leeftijd van Jan verwachten dat die weet dat hij zijn bakkes moet houden. (wat niet gaat gebeuren, op basis van wat we al gezien hebben van hem)

Fly die even casual vermeldt dat 75km wandelen toch niet zoveel is 😨
Ik ben in 't weekend 8 km gaan wandelen met mijn vrouw. We zijn er nog stijf van. :p

Doe daar een rugzak van 25 kg bovenop, doe de afstand bijna maal 10, doe het in het midden van de nacht, deels in de regen, op onbekend en ruw terrein, helemaal alleen, met enkel zo'n vage kaart, nadat je al 72 uur hebt afgezien in allerlei fysieke proeven met amper slaap en met hallucinaties tot gevolg... .

En dan zie je die Borstlap daar al lopend aankomen, monter en fris, nadat hij zelfs heeft moeten wachten bij enkele posten omdat de special forces niet konden volgen... :LOL: waanzin!

Die borstlappen blijven ook opgewekt na alles wat ze doormaken. Je ziet wel dat dat zeer brave mensen zijn zonder agressie in zich.

Die chirurge in Spe heeft zich niet laten kennen en zelf enkele rake klappen gegeven aan die MMA-vrouw.

Die Fly zijn afgetraind lichaam , hij wou dat toch nog even tonen aan een Vlaanderen met 60% overgewicht denk ik :). Op zijn 55 kunnen er wel nog veel chubby 20ers een puntje aan zuigen.

Heb je ooit iets van gevechtsport gedaan?
Dat is vooral veel fysiek trainen en techniek. Dat sparren is ook toepassen wat je qua techniek geleerd hebt en is altijd rustig en nooit met de intentie om iemand pijn te doen.
Als je gevorderd bent dan kan een sparring er hevig aan toe gaan, maar je wordt niet zomaar gevorderd dat vergt jaren trainen.

Ja als je wat initiatie doet dan heb je al eens klappen geïncasseerd, dan is dat niet iets nieuws voor u. Maar je hebt nog nooit klappen gehad met voldoende power dat het echt zeer doet. Plus dat je elk moment kan stoppen.
Iemand die dus slaagt om u te hebben, veel betere techniek heeft en een salvo afvuurt en waar je niet elk moment kan stoppen is iets hellemaal anders.

Het heeft ook een reden waarom men zeer ervaren mensen deze milling laten doen. Mensen die perfect weten waar het pijn doet maar waar er geen hevige schade toegebracht wordt. En vooral mensen die het gecontroleerd kunnen doen.
Maar mensen die wel weten hoe het stevig aanvoelt.
De bedoeling van de milling is u in benarde situatie brengen waar je uw overlevingsinstinct moet activeren terwijl je volledig uitgeput bent. En niet om effectief een degelijk gevecht te voeren.
Bij Youssef, die een ervaren vechter is, was dat makkelijk opgelost door met twee man los te gaan of een andere handicap te voorzien.

Een SF’er moet geen vechtmachine zijn. Maar mag ook niet schrikken als hij ooit te maken krijgt met geweld in enige vorm dan ook.
Uiteindelijk geeft deze serie ook maar een beeld op wat de opleiding inhoud en wat men juist verwacht qua type persoon. Je kan perfect een top SF’er zijn en toch 10 minuten trager lopen dan Dries op de Bergham run.
Ja ik heb wel wat ervaring met vechtsport.
Ik bedoelde dan ook niet dat ze lessen moeten nemen om een cleane techniek te laten zien of zoiets.
Maar vooral al eens weten wat incasseren is en hoe je best je dekking houdt ed.
Via een gewone boksles zal dat als beginner niet gaan, maar als je privé enkele lessen neemt hierop gericht met een goede trainer zou dat wel een verschil maken op de reactie die je hebt als je enkele rake tikken binnen krijgt, in mijn ogen en dan schrik je minder.

Eerlijk, wat een fucking tank is Fly voor zijn leeftijd. Wat een lichaam, en puur functioneel spieren. Impressive

Over Dries ga ik zelfs niet beginnen. Dat is gewoon de waanzin. Maar zijn zus ook, dik chapeau. Kijk al uit naar Jan die op zijn plaats wordt gezet volgende week.

Eerlijk, wat een fucking tank is Fly voor zijn leeftijd. Wat een lichaam, en puur functioneel spieren. Impressive

Over Dries ga ik zelfs niet beginnen. Dat is gewoon de waanzin. Maar zijn zus ook, dik chapeau. Kijk al uit naar Jan die op zijn plaats wordt gezet volgende week.
Ik vind Jan zijn prestatie toch ook wel knap hoor -> op die leeftijd is het verre van evident om blessurevrij te blijven, heb je véél meer tijd nog om te herstellen en recupereren en hij doet het toch maar gewoon tussen al dat jong geweld.

ok, hij komt wat arrogant en té zelfzeker over, maar als je naar de fysieke/mentale prestatie kijkt die hij aflevert, dan zeg ik chapeau!

Ik vind Jan zijn prestatie toch ook wel knap hoor -> op die leeftijd is het verre van evident om blessurevrij te blijven, heb je véél meer tijd nog om te herstellen en recupereren en hij doet het toch maar gewoon tussen al dat jong geweld.

ok, hij komt wat arrogant en té zelfzeker over, maar als je naar de fysieke/mentale prestatie kijkt die hij aflevert, dan zeg ik chapeau!

Geef ik je absoluut gelijk in! We zeiden het zelfs voor onze TV ook: hoedje af voor die prestatie. Zeker op zijn leeftijd, wou dat niet minimaliseren.

Maar hij is inderdaad wel zeer arrogant en dat werkt op de zenuwen. Het haalt de appreciatie voor zijn prestatie zelfs wat onderuit.

ok, hij is arrogant en té zelfzeker, maar als je naar de fysieke/mentale prestatie kijkt die hij aflevert, dan zeg ik chapeau!
fixed that for you :p nee respect voor wat hij doet, maar het is zo'n ongelofelijke kwal gewoon dat je hoopt dat hij zijn schenen nog x aantal keer ergens tegen lapt. Nu, 't is ne krak éh, maar (op het eerste zicht) geen teamspeler. Hij is teveel gewoon van de baas te zijn.

fixed that for you :p nee respect voor wat hij doet, maar het is zo'n ongelofelijke kwal gewoon dat je hoopt dat hij zijn schenen nog x aantal keer ergens tegen lapt. Nu, 't is ne krak éh, maar (op het eerste zicht) geen teamspeler. Hij is teveel gewoon van de baas te zijn.
Ik denk niet echt dat hij per sé baas wil zijn, eerder nogal vol van zichzelf... maar lijkt ook wel zo'n type persoon te zijn die gewoon goed is in elke sport/hobby waar hij aan begint, dan krijg je dat misschien al wat sneller?

anyway, leuke tv, en er gebeurt tenminste iets in elke aflevering, kijk al uit naar volgende week!

Geef ik je absoluut gelijk in! We zeiden het zelfs voor onze TV ook: hoedje af voor die prestatie. Zeker op zijn leeftijd, wou dat niet minimaliseren.

Maar hij is inderdaad wel zeer arrogant en dat werkt op de zenuwen. Het haalt de appreciatie voor zijn prestatie zelfs wat onderuit.
Al de kandidaten zijn vrij indrukwekkend, maar met iemand als Dries gaan die prestaties al wat sneller op de achtergrond verzeilen 😀

Terug
Bovenaan