Kamp Waes - Seizoen 2

Ook wel grappig dat die kandidaten vanachter in een pickup afgevoerd worden.
Puur voor de show natuurlijk, lol.

Net dat artikel in de Standaard aan het lezen over innerlijke GPS. Best interessant.
Ik doe dat soms wel als ik ergens naartoe fiets waar ik nog nooit geweest ben: de route op google maps bestuderen, en dan op geheugen er naartoe fietsen.
Maar de echte uitdaging is toch om zoiets in een bos te doen, zonder echte 'wegen', gebaseerd op het reliëf, riviertjes, kleine padjes enz.
En de overtreffende trap: dat in het donker doen. Denk dat we volgende aflevering nog wel wat te zien gaan krijgen :biglaugh:
Voor GPS de standaard was zocht ik mijn route ook meestal op op Google Maps en reed zo naar mijn bestemming. In de Hoge Venen is dat natuurlijk wel next level, maar ik denk dat oriëntatie voor een stuk ook in jezelf moet zitten en dan is het kwestie van dat te voeden. Het is allemaal wel heel handig, die technologie. Ik verwacht dat AI vertaalprogramma's nog een stuk performanter worden en dat we binnen x aantal tijd een vlekkeloze simultaanvertaling kunnen bekomen, wat taalbarrières helemaal gaat beslechten. Vraag is wat er nog van die taal gaat blijven hangen als je die technologie wegdenkt. Het antwoord daarop is niet zwart of wit denk ik, er blijft wel wat hangen in je eigen brein. Zal ook daar weer afhankelijk zijn hoe je brein werkt. Ik onthou niet alles even goed. Sommige details blijven heel lang hangen, andere vervliegen vrij snel.

Net dat artikel in de Standaard aan het lezen over innerlijke GPS. Best interessant.
Ik doe dat soms wel als ik ergens naartoe fiets waar ik nog nooit geweest ben: de route op google maps bestuderen, en dan op geheugen er naartoe fietsen.
Maar de echte uitdaging is toch om zoiets in een bos te doen, zonder echte 'wegen', gebaseerd op het reliëf, riviertjes, kleine padjes enz.
En de overtreffende trap: dat in het donker doen. Denk dat we volgende aflevering nog wel wat te zien gaan krijgen :biglaugh:

Maar mijn wahoo op de fiets kan dat allemaal al :p.

Ik gebruik GPS vanaf mijn eerste bedrijfswagen, back in the days, 2005. Ik kan wel wat navigeren met een kaart en kompas, maar dan mag het toch niet te ingewikkeld worden. Technologie maakt ons idd nogal lui.

Vanop de GSM in de BMW app he opzoeken, doorsturen naar de auto en eer ge in de auto zit staat de bestemming in de GPS. Juist nog op de joystick (of hoe dat ronde ding mag noemen) drukken en ge zijt vertrokken, incl live verkeer.

Kan sinds dit jaar al.

Nog geen Nederlands, helaas. Maar echt vlekkeloos? Misschien is Donald Trump niet het beste voorbeeld, maar als je hem hoort praten zijn dat geen perfecte eloquente volzinnen .... dit springt van de hak op de tak en dat lijkt me niet altijd even eenvoudig te vertalen. Niet iedereen spreekt in volmaakte volzinnen, spreektaal is zelden foutloos. Enfin, misschien wat offtopic maar wel een héél boeiende evolutie.

Vraag me af in de echte rekrutering...je nog de kans krijgt te revalideren v een opgelopen wonde,breuk of wat dan ook.
Dit overkomt volgens mij toch gewoon de besten .
In het concept v het programma snap ik het wel,is niet de bedoeling dat je invalide moet afvallen en rekening houden met hun professionele carrière.
Je kan altijd toch eens een verwonding oplopen bvb in dat Fort v Dave...kan je toch snel iets oplopen dat einde oefening is maar daarom niet einde opleiding?

Vraag me af in de echte rekrutering...je nog de kans krijgt te revalideren v een opgelopen wonde,breuk of wat dan ook.
Dit overkomt volgens mij toch gewoon de besten .
In het concept v het programma snap ik het wel,is niet de bedoeling dat je invalide moet afvallen en rekening houden met hun professionele carrière.
Je kan altijd toch eens een verwonding oplopen bvb in dat Fort v Dave...kan je toch snel iets oplopen dat einde oefening is maar daarom niet einde opleiding?
In de BUDs training mag je bij de volgende lichting oppikken waar je was gestopt als ik me niet vergis. Dit zal hetzelfde zijn.

Ben aan t kijken nu, veel respect voor iedereen iedere deelnemer maar die Youssef wat ne kerel man ondanks dat ze hem uiteindelijk doen stoppen, echt respect.

En Dries man man kerel voorlopig echt niet kapot te krijgen :D .

Ik denk en hoop dat de (goede) SF'ers ook eerder iets hebben van "diep respect voor die kerel die ons en de rest hier quasi belachelijk maakt" dan "die is te goed we gaan die eens kraken"

Kamp Waes is ook een spel natuurlijk. Wie weet schijt Dries zijn broek vol als hij op opdracht moet naar een Afrikaans land verwikkeld in een burgeroorlog en hij lijken ziet liggen en geweerschoten dichtbij hoort.

Kamp Waes is ook een spel natuurlijk. Wie weet schijt Dries zijn broek vol als hij op opdracht moet naar een Afrikaans land verwikkeld in een burgeroorlog en hij lijken ziet liggen en geweerschoten dichtbij hoort.
Ik raadt altijd de docu Only the Dead See the end of War aan.
Das niet voor gevoelige kijkers maar geeft goed weer wat oorlogsjournalistiek doet bij een journalist,laat staan een soldaat.
Daar komen stukken in die ik echt niet aankan om te zien,en toch quasi iedereen tot gruweldaden in staat is.
Van beide kanten word het getoond.
De haat moet enorm zijn vind ik.
Maar zelfs een respectabel journalist die zoiets heeft v...ja laat em maar doodgaan.

Laatst bewerkt:
Das niet voor gevoelige kijkers maar geeft goed weer wat oorlogsjournalistiek doet bij een journalist,laat staan een soldaat.
Daar komen stukken in die ik echt niet aankan om te zien,en toch quasi iedereen tot gruweldaden in staat is.
Maar zelfs een respectabel journalist die zoiets heeft v...ja laat em maar doodgaan.
Juist bekeken, wat een docu... maar dit toont de brutale realiteit van oorlog. Ongelooflijk wat mensen die elkaar van haar noch pluim kennen kunnen aandoen.
Weet er iemand wanneer de opnames van deze Kamp Waes zijn gedaan?

Dries wil helemaal niet meevechten in een burgeroorlog. Maar wel fysieke / intellectuele uitdagingen aangaan.

In de BUDs training mag je bij de volgende lichting oppikken waar je was gestopt als ik me niet vergis. Dit zal hetzelfde zijn.
Denk dat je u vergist. BUD/S dropouts vallen af en mogen opnieuw deelnemen bij latere klassen maar vanaf 0. Anders zou iemand stap voor stap verder kunnen doen. Denk dat er een limiet opstaat, geloof 3x iirc.

Officieren kunnen 2x toegelaten worden, maar als de drop on request doen (vragen om te stoppen) dan niet meer.

Juist bekeken, wat een docu... maar dit toont de brutale realiteit van oorlog. Ongelooflijk wat mensen die elkaar van haar noch pluim kennen kunnen aandoen.
Hoorde Youssef gisteren in de tafel van Gert zeggen dat kamp Waes afgelopen zomer opgenomen was.

Denk dat je u vergist. BUD/S dropouts vallen af en mogen opnieuw deelnemen bij latere klassen maar vanaf 0. Anders zou iemand stap voor stap verder kunnen doen. Denk dat er een limiet opstaat, geloof 3x iirc.

Officieren kunnen 2x toegelaten worden, maar als de drop on request doen (vragen om te stoppen) dan niet meer.
Is dat dan om iemand die blessuregevoelig/roekeloos/onvoorzichtig is er uit te laten?

Ook niet tussen de verschillende fases (wel enkele weken lang ofc)?

Mogelijk, maar de deelnemers van Kamp Waes hebben geen intentie om operator te worden. Ze willen wel de fysieke, mentale en intellectuele uitdaging aan en dat is dan nog een afgezwakte versie van het origineel dat een aantal maanden duurt. Het verschil tussen training en de werkelijkheid moet ook groot zijn. Die ondervragingsfase zal wel heftig zijn (zeker in combinatie met fysieke en mentale vermoeidheid), maar je wéét dat het niet "voor echt" is en dat er geen enkele kans bestaat dat die je benen gaan breken, verkrachten of neerschieten. Dat is wel anders als je wordt gevangengenomen door extremistische rebellen/bandieten in de Sahel.

Check ook Kamp Waes Classified op VRT Max. Hier komen SF’ers uitleggen waarom bijv. de Bergham run belangrijk is adhv bepaalde missies in het verleden.

Geeft toch ook goed weer wat het verschil is tussen de opleidingen die je met glans kan beëindigen en effectief beschoten worden in één of ander Afrikaans land…

Gisteren de eerste aflevering van Kamp Van Kongingsbrugge gezien, zeg maar de Nederlandse Kamp Waes. Na een paar uur al twee die het bewustzijn verliezen omwille van de koude en de uitputting. Daar kan Kamp Waes nog een puntje aan zuigen :)

Veel betere instructeurs ook vind ik.

Wbt de milling: dat is uiteindelijk geen gevecht, maar een karaktertest of je nog gaat terugslaan. Er valt daar ook gewoonweg niet te winnen. Youssef zou daar ook niets kunnen betekenen, na 50km stappen en alle andere proeven is die volledig uitgeput, tegen een getrainde vechter die 20kg meer weegt.
Hoh, niets kunnen betekenen weet ik nog zo niet. Maar het hoofd koel houden alleszins wel. Dat is zijn habitat.

Akkoord, het is vrij absurd dat die daar na 2 extreem korte nachten en dagen vol uitputtende opdrachten nog begint te joggen. Ik denk ook dat de meeste van die SF'ers ff moesten slikken toen ze zijn tempo zagen :p
Ze hebben wel kunnen slapen op den bus hé. Aha!

Terug
Bovenaan