Kamp Waes - Seizoen 2

Net naar aflevering 2 van dat bijhorend programma (Kamp Waes Classified) gekeken.
Aanrader! Missie in Abidjan, toont aan hoe flexibel die SF'ers moeten zijn.

Alleen erger ik me wat aan het enkel belichten van de 'coole' aspecten. Ik vraag me al even af of er ook af en toe zo'n SF'er sterft of gemarteld wordt ofzo tijdens een missie. Misschien komt dat soort nieuws nooit aan het licht... Maar nu het lijkt allemaal iets tof zo op geheime missie gaan. :unsure:

Denk dat ze meer onder de indruk zijn van de kandidaten, dus minder geneigd zijn om bij een klein foutje mensen zo snel al weg te sturen.
Dat gezegd zijnde verwacht ik ook nog wel een shift op dat vlak.
Eerst fysiek afmatten en dan begint de mentale afmatting. En nog wat extra fysieke afmatting, dat zagen we vorig jaar ook. Zeulen met kilo's aan balast en wie niet mee kan, krijgt extra.

Net naar aflevering 2 van dat bijhorend programma (Kamp Waes Classified) gekeken.
Aanrader! Missie in Abidjan, toont aan hoe flexibel die SF'ers moeten zijn.

Alleen erger ik me wat aan het enkel belichten van de 'coole' aspecten. Ik vraag me al even af of er ook af en toe zo'n SF'er sterft of gemarteld wordt ofzo tijdens een missie. Misschien komt dat soort nieuws nooit aan het licht... Maar nu het lijkt allemaal iets tof zo op geheime missie gaan. :unsure:

Denk dat ze meer onder de indruk zijn van de kandidaten, dus minder geneigd zijn om bij een klein foutje mensen zo snel al weg te sturen.
Dat gezegd zijnde verwacht ik ook nog wel een shift op dat vlak.
Ik denk niet dat die vaak worden ingezet in té compromitterende situaties. Het gewone leger is de stormram, zij zijn de scalpel. Amerika is constant in conflict en overal politie dus die hun DEVGRU/CIA/Rangers/whatever hebben overal wel wat te doen. HVTs uitschakelen, gaan halen, ...

Onze SFG zal misschien ingezet worden als België meedoet aan een grotere multinationale operatie om hetzelfde te doen als hierboven. Maar dan ook is het vooral recon en bijstand?

Zo'n operator is op het einde van de rit echt een kapitaal waard dus die moet je ook heel gericht inzetten.

Helaas zullen wij nooit actueel zicht hebben op hun activiteiten. Al vraag ik me heel vaak af wat ze concreet doen in tijden als deze bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat die vaak worden ingezet in té compromitterende situaties. Het gewone leger is de stormram, zij zijn de scalpel. Amerika is constant in conflict en overal politie dus die hun DEVGRU/CIA/Rangers/whatever hebben overal wel wat te doen. HVTs uitschakelen, gaan halen, ...

Onze SFG zal misschien ingezet worden als België meedoet aan een grotere multinationale operatie om hetzelfde te doen als hierboven. Maar dan ook is het vooral recon en bijstand?

Zo'n operator is op het einde van de rit echt een kapitaal waard dus die moet je ook heel gericht inzetten.

Helaas zullen wij nooit actueel zicht hebben op hun activiteiten. Al vraag ik me heel vaak af wat ze concreet doen in tijden als deze bijvoorbeeld.

Vandaar: kijk eens naar Kamp Waes Classified :tongue:

De echt gevaarlijke opdrachten in het kader van NAVO operaties zal altijd worden uitgevoerd door de VS (Delta Force of Seal Team Six) of de UK (SAS) lijkt me.

Mijn indruk is dat Belgische SF'ers voornamelijk worden ingezet om HVT (ambassadeurs voornamelijk) te beschermen of lokale soldaten op te leiden in conflictgebied.

'Die andere route bergklimmen is gemakkelijker'.. 'neen die van jou was makkelijker' :biglaugh:
Diej Jan wordt irritanter elke keer hij in beeld komt. Hoe onzeker kunde zijn dat ge constant overal zo te koop moet lopen met hoe goed je wel niet bent en wat je allemaal wel niet kan en al gedaan hebt? :help:

Diej Jan wordt irritanter elke keer hij in beeld komt. Hoe onzeker kunde zijn dat ge constant overal zo te koop moet lopen met hoe goed je wel niet bent en wat je allemaal wel niet kan en al gedaan hebt? :help:
We zullen wel merken hoe dol-fijn Kamp Waes voor hem nog gaat worden, want ik verwacht nog wel wat verrassingen voor de kandidaten.

De echt gevaarlijke opdrachten in het kader van NAVO operaties zal altijd worden uitgevoerd door de VS (Delta Force of Seal Team Six) of de UK (SAS) lijkt me.

Mijn indruk is dat Belgische SF'ers voornamelijk worden ingezet om HVT (ambassadeurs voornamelijk) te beschermen of lokale soldaten op te leiden in conflictgebied.
Body bags zijn in de VS politiek gezien dan ook iets makkelijker uit te leggen dan in België.

In hoeverre is het niveau wat de kandidaten moeten halen realistisch? Ik snap dat ze het wat opdrijven omdat het uiteindelijk entertainment is, inclusief de strenge sfeer van de opdrachtgevers, maar weerspiegelt dit ook echt hoe het er echt aan toe gaan of is het daar meer à l'aise?
In de verste verte is dit representatief voor de echte selectie SF. Wij kijken af van de SAS/SBS en daar vallen regelmatig doden tijdens training.
Tijdens selectie is er ook niemand die naar jou roept of zegt dat je goed of slecht bezig bent, je bent volledig op zelfmotivatie aangewezen.

Tegelijk 'mogen' die mannen van SF wel meer omdat ze zo'n kleine eenheid zijn. Hun wapens en uitrusting is ook nieuwer dan die van de reguliere troepen.

Na de zwemproef:

Tom: Ja Jan, ge doet uw naam eer aan.

Jan: Hoe bedoel je? (vertel nog eens aan de mensen dat mijn bijnaam dolfijn is omdat ik zo goed kan zwemmen Tom, ik snap niet wat je bedoelt)

Vooral respect voor die chirurg. Enigste die al haar trainingen en alles doet icm een (klein) kind, dat nog samen met een serieuze opleiding en werk. Die andere zijn toch de typische profielen die zwemmen in tijd.

Peins dat wat em zijn been aandoet zowaar karma is. Stel je voor dat elke keer als ie stoeft, hij zijn been weer pijn doet. :D
Die was volgens mij ook al aan zijn hoofd aan het bloeden toen ze door die rivier gingen. Neemt bloed zweet en tranen precies toch iets te letterlijk.

Correct, close protection (Afgahanistan bv) en opleiding geven aan de frontlijn inclusief van op afstand gevechtsoperaties coördineren via (onbewapende)drones (Irak bv.).
Meer mogen die niet doen van onze politiek.
Er is ook geen echt wettelijk kader voor het afknallen van terroristen voor de wereldvrede.

Amerika laat sowieso geen pottenkijkers toe, op gebied van SF is dat volledig 5 eyes coalitie.
In hun geval zou ik de Europese politiek ook niet vertrouwen. De kans dat belangrijk bewijsmateriaal en inlichtingen waardeloos worden omdat het hof voor de rechten van de mens een volledig SOF team aanklaagt voor het raiden van Bin Laden zijn zomerverblijf is te groot.
Af en toe wat helpen bij opleidingen geven in Afghanistan of Irak lukt nog juist.
Ze zijn wel op NAVO niveau getrained dus het is niet dat ze per definitie minderwaardig zijn. De ervaring en de middelen zijn er gewoonweg niet in vergelijking met Amerika en GB.

Ik heb vaak in mijn leven op hoogtes gewerkt...dat poutrelleke is MSS maar hooguit 4 meter maar je komt ook uit op een leegte...ik vind dat toch zeer knap vd kandidates,want dat is meer als hoogtevrees overwinnen.
Zeer vaak in de bouwsector over poutrellen gelopen en toch ook een aantal keer mezelf zonder zekering weliswaar er moeten overwringen.
Dat is een angst die je volgens mij nooit kan overwinnen.
Hoe langer op hoogte hoe meer dat afneemt dat is een feit maar dat blijft angstaanjagend volgens mij. Die zijn blij dat ze ervanaf zijn ik denk niet dat je dat 3 keer op rij moet vragen

Ik heb vaak in mijn leven op hoogtes gewerkt...dat poutrelleke is MSS maar hooguit 4 meter maar je komt ook uit op een leegte...ik vind dat toch zeer knap vd kandidates,want dat is meer als hoogtevrees overwinnen.
Zeer vaak in de bouwsector over poutrellen gelopen en toch ook een aantal keer mezelf zonder zekering weliswaar er moeten overwringen.
Dat is een angst die je volgens mij nooit kan overwinnen.

Hoe langer op hoogte hoe meer dat afneemt dat is een feit maar dat blijft angstaanjagend volgens mij. Die zijn blij dat ze ervanaf zijn ik denk niet dat je dat 3 keer op rij moet vragen
Toch een zéér groot verschil of je gezekerd bent of niet he... de mensen die zich inschrijven zijn ook niet echt de doorsnee bevolking.

Het zou maar triestig zijn als ge u inschrijft en het voor zoiets zou laten afweten.

Terug
Bovenaan