Kan jij aantonen dat een hardere aanpak wel werkt?
Neen, net als dat niet kan voor de preventie aanpak.
Maar verschil is wel dat bij optie 1 de samenleving beschermd wordt, optie 2 niet.

Het is geen kwestie van humaniteit trouwens, ik stel op dat moment, wanneer geen oplossing tot corrigeren van gedrag voorhanden is, de daders een trapje lager dan de maatschappij. Zij hebben tenslotte , eventueel zelfs onder invloed van hun opvoeding/situatie/whatsoever, ervoor gekozen de wet te breken.
En je mag nog alle verzachtende omstandigheden inroepen, hun actie blijft bewust

Als ik ook even met mijn buikgevoel mag spreken dan denk ik dat zo'n detentiecenters voor jongeren juist een averechts effect hebben op hun re-integratie in de maatschappij.
1) Hun re-integratie in de maatschappij is bijkomstig, het draait vooral om de maatschappij te beschermen van hun nefaste impact. Die David bijv. had niet doodgestoken moeten worden, dat voorkomen is hier prioritair.
2) We zijn het nu al even aan het proberen met een straffeloze aanpak. Dit werkt simpelweg niet.

Jij en Straddle pleiten voor een hardere aanpak hier. Dan is het aan jou om te bewijzen dat die werkt, niet aan de anderen om te bewijzen dat die niet werkt, hè. Anders kan ik straks dingen uit de duim blijven zuigen en de rest maar laten opzoeken en werken.
Zie mijn statement hierboven, als ze al vast hadden gezeten voor hun eerdere misdaden (of strenger opgevolgd zouden worden), dan was dit misdrijf nooit gebeurd en zou die David nog altijd leven.

1) Hun re-integratie in de maatschappij is bijkomstig, het draait vooral om de maatschappij te beschermen van hun nefaste impact. Die David bijv. had niet doodgestoken moeten worden, dat voorkomen is hier prioritair.
2) We zijn het nu al even aan het proberen met een straffeloze aanpak. Dit werkt simpelweg niet.
Denk je serieus dat je de maatschappij beschermt door jongeren tot hun 18de in een gesloten instelling te steken en hen daarna weer in de maatschappij te brengen?

Nu ja eerlijk? Dit is natuurlijk een zware slag voor de Mafia in Antwerpen, maar als ze echt tot op het bot gaan en effectief de grootste bazen zouden willen arresteren? Dan krijg je gewoon toestanden zoals onlangs in Mexico (Ik wil en ga er géén tekeningetje bijmaken).

Uiteindelijk zullen het de kleine garnalen zijn en de mindere goden die gestraft zullen worden. De echte top? Ik geloof niet in sprookjes.

Laatst bewerkt:
Toon eens alle posts waar ik pleit voor een hardere aanpak. Of ben je weer dingen aan het verzinnen?
Je insinueert het anders wel, met ‘kun jij bewijzen dat de softe aanpak wel werkt’. En door waar je wel op reageert en waar niet.
Als ik dat fout heb, oké. Dan lees je de post maar anders: sommige users pleiten voor...

Denk je serieus dat je de maatschappij beschermt door jongeren tot hun 18de in een gesloten instelling te steken en hen daarna weer in de maatschappij te brengen?
Criminele jongeren die herhaaldelijk hervallen in de criminaliteit en steeds (zware) misdrijven blijven plegen? Ja, die mag je gerust langer opsluiten in een gesloten instelling. Kijk eens wat het de maatschappij nu heeft opgebracht door het telkens op zijn beloop te laten gaan. Er is een onschuldig iemand doodgestoken.

E
Criminele jongeren die herhaaldelijk hervallen in de criminaliteit en steeds (zware) misdrijven blijven plegen? Ja, die mag je gerust langer opsluiten in een gesloten instelling. Kijk eens wat het de maatschappij nu heeft opgebracht door het telkens op zijn beloop te laten gaan. Er is een onschuldig iemand doodgestoken.
En wat na de opsluiting? Gaan ze het dan niet meer doen?

Sterker nog stel dat ge de jongeren effectief levenslang uit de maatschappij kunt houden, zal er nog altijd misdaden begaan worden.

Straffen is aan symptoom bestrijding doen, dat is zeker nodig, maar het effect is tijdelijk. De complexe oorzaak aanpakken gaat een beter resultaat geven.

Straffen is aan symptoom bestrijding doen, dat is zeker nodig, maar het effect is tijdelijk. De complexe oorzaak aanpakken gaat een beter resultaat geven.
Die comlexe oorzaken die jij hier al hebt aangehaald (o.a. ADHD) staan daar los van hoor. Je gaat nog zoveel mogen pamperen als je wilt, dat gaat deze criminele feiten echt niet verminderen.

Die comlexe oorzaken die jij hier al hebt aangehaald (o.a. ADHD) staan daar los van hoor. Je gaat nog zoveel mogen pamperen als je wilt, dat gaat deze criminele feiten echt niet verminderen.
Daar ben ik van mening dat we wel het verschil kunnen maken en wel degelijk een invloed kunnen hebben.

Maar ge gaat nooit alle misdaad de wereld uit helpen, zo naïef ben ik nu ook weer niet.

Is het niet productiever om inderdaad te kijken naar de oorzaken waarom die jongeren in de criminaliteit terechtkomen dan draconische maatregelen op te leggen en die jongeren verder te radicaliseren waarmee je effectief garandeert dat ze als volwassenen ook actief blijven in het criminele milieu?

Je wil jonge criminelen streng straffen maar wat is het nut daarvan als het effect op de samenleving zo negatief is.

Geen antwoord op mijn vraag hier wat eerder StevenFM?
Herkenbaar patroon wel, kan er Calvo in herkennen.
Vingertje wijze, woke - argumenten, humaniteit & solidariteit & de samenleving de schuld geven , maar geen oplossing kunnen aanreiken.

Ik herhaal voor de 5e keer ofzo:
Wat met deze jongeren nu ? We zijn helaas de fase voorbij van gedrag corrigeren. De kleine criminaliteit is achter de rug en door gebrek aan opvolging toen, zijn ze nu in de zware criminaliteit beland.

Ik luister graag naar uw oplossing @StevenFM, @pardal

Geen antwoord op mijn vraag hier wat eerder StevenFM?
Herkenbaar patroon wel, kan er Calvo in herkennen.
Vingertje wijze, woke - argumenten, humaniteit & solidariteit & de samenleving de schuld geven , maar geen oplossing kunnen aanreiken.

Ik herhaal voor de 5e keer ofzo:
Wat met deze jongeren nu ? We zijn helaas de fase voorbij van gedrag corrigeren. De kleine criminaliteit is achter de rug en door gebrek aan opvolging toen, zijn ze nu in de zware criminaliteit beland.

Ik luister graag naar uw oplossing @StevenFM, @pardal
Indien geen enkele verbetering mogelijk, kan men niet anders dat hen uit de maatschappij houden. Maar dan wel een humane voorziening, waar ze nog een zinvol leven kunnen leiden.

Ik apprecieer dat je erop wil antwoorden, want ik besef maar al te goed dat ik je met de rug tegen de muur heb gezet (figure of speech in deze context hé :unsure: )
Ik ken helaas te weinig over de interne werking van gevangenissen, maar wat zou er mis zijn (als het al niet zo is) met volgend systeem:

Gevangenissen met een 'commercieel' karakter. Bandproductie van een of ander product.
Gevangenen kunnen parttime werken aan marktconform (parttime, privé) minimum loon.
Waarvan de belastingen daarop integraal gebruikt worden voor het onderhouden van gevangenis & personeel (In hoeverre dat financieel mogelijk is) Gebouw wordt door overheid gezet, productie gerelateerde machinerie wél door het belastingsgeld door afhouden loon.
Commerciele winst door verkoop product direct terug als investering

Met het inkomen van gevangenen, kunnen zij (naast verplichte vergoeding naar slachtoffers) extra 'luxe' aanschaffen.
Ze zouden moeten starten met basis 'luxe' als het ware. Geen tv bvb.
Maar die kunnen ze wel verdienen door te werken.

Soit, 't is maar een (wild) idee natuurlijk :)
Maar dan ligt de keuze bij hun hoe 'humaan' ze hun opsluiting willen maken en maken ze zich nog nuttig voor de maatschappij

Is het niet productiever om inderdaad te kijken naar de oorzaken waarom die jongeren in de criminaliteit terechtkomen dan draconische maatregelen op te leggen en die jongeren verder te radicaliseren waarmee je effectief garandeert dat ze als volwassenen ook actief blijven in het criminele milieu?
Er is niets draconisch aan criminelen opsluiten of misdrijven op een gepaste manier betraffen (bijv. door ze een langere periode in een gesloten instelling te steken). Als dat hier was gebeurd zou die David nog in leven zijn geweest, maar nu hebben we het straffeloze linkse dogma gevolgd ("straffen zijn evil"), met alle gevolgen van dien.

Je wil jonge criminelen streng straffen maar wat is het nut daarvan als het effect op de samenleving zo negatief is.
Er is helemaal geen bewijs dat de impact op een samenleving negatief is als je misdadigers op een adequate wijze bestraft versus nauwelijks bestraffen (zoals we hier hebben gedaan).

Indien geen enkele verbetering mogelijk, kan men niet anders dat hen uit de maatschappij houden. Maar dan wel een humane voorziening, waar ze nog een zinvol leven kunnen leiden.
Ik denk dat die Belgische staatshotels met tv en playstations daar wel aan voldoen hoor. Je kan hier al moeilijk van een echte vrijheidsberoving spreken, als je kijkt wat ze in andere landen hieronder verstaan.

Ik denk dat die Belgische staatshotels met tv en playstations daar wel aan voldoen hoor. Je kan hier al moeilijk van een echte vrijheidsberoving spreken, als je kijkt wat ze in andere landen hieronder verstaan.
Als ik mij niet vergis is België al een paar keer veroordeeld voor hun slecht detentiebeleid.

Wat is voor jou echte vrijheidsberoving?

Als ik mij niet vergis is België al een paar keer veroordeeld voor hun slecht detentiebeleid.

Wat is voor jou echte vrijheidsberoving?
Kleine cellen op een paar vierkante meter, gedeeld met anderen en enkel 1 wc binnen. En minimale vrije tijd doorheen de dag.
De USA bijv. heeft hier een veel beter beleid dan de Belgische staatshotels.

Terug
Bovenaan