Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

En leerkrachten van het jaar.
Dat is een lagere school, dat moet daar toch ook opvallen dat die met een fatbike rijden waar je niet bij moet trappen.
Een leeftijdsgrens voor elektrische fietsen zou er ook wel mogen komen naar mijn mening. Vandaag mag ne 7-jarige met een fatbike 'fietsen'.
't Is toch niet aan de leerkrachten om de fietsenstalling te gaan controleren waar (bij ons toch) 70+ fietsen, steps en ander rollend materiaal staan. Het is aan de ouders om te zorgen dat kinderen verantwoord de baan op gaan. De gemeente zorgt voor een veilige schoolomgeving (signalisatie, gemachtigde opzichters,...), de school voorziet voor elke leerling een fluo hesje waarbij er periodiek controles uitgevoerd worden op het effectief dragen ervan.

In mijn tijd, in het secundair, kwam de politie jaarlijks een technische controle uitvoeren. Om dat nu op de leerkrachten te schuiven vind ik niet correct. Dat is in mijn ogen de taak van de ouders.

Helemaal geen extra regels nodig. Die fatbikes die hier rondrijden zijn bijna allemaal toch illegaal, en degene uit dat nieuwsbericht al helemaal, gezien die motor bleef draaien zonder te trappen.

Het probleem is niet het feit dat het fatbikes zijn, wel dat het fietsen zijn die sneller dan 25kmph kunnen rijden en vaak ook kunnen rijden zonder trapondersteuning.
De wetgeving is daar duidelijk over. Sneller dan 25 betekent speedpedelec: dus nummerplaat, verzekering, helm en rijbewijs nodig.
Rijden met motor zonder trapondersteuning betekent minimumleeftijd van 16 jaar en verzekering.

Als we nu eens de regels zouden naleven die er al zijn zou het al een mooi begin zijn.

En leerkrachten van het jaar.
Dat is een lagere school, dat moet daar toch ook opvallen dat die met een fatbike rijden waar je niet bij moet trappen.
Een leeftijdsgrens voor elektrische fietsen zou er ook wel mogen komen naar mijn mening. Vandaag mag ne 7-jarige met een fatbike 'fietsen'.
Een zevenjarige mag inderdaad met een fatbike fietsen, maar dan wel alleen maar met een legale fatbike die dus gewoon een elektrische fiets is. Een legale elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 25 km/u is mijns inziens niet per se gevaarlijker dan een gewone fiets. Zoals hierboven reeds gezegd, denk ik dus niet dat er extra regels nodig zijn. De bestaande regels zouden gewoon beter gehandhaafd moeten (kunnen) worden.

daar is toch enorm veel controle op? ik zie wekelijks zo een controles in Antwerpen. Steps, elektrische fietsen en dergelijke, zelfs aan mij 43 jaar op een bompa elektrische fiets hebben ze mij op de rollen gezet

daar is toch enorm veel controle op? ik zie wekelijks zo een controles in Antwerpen. Steps, elektrische fietsen en dergelijke, zelfs aan mij 43 jaar op een bompa elektrische fiets hebben ze mij op de rollen gezet
Heb daar al eens een foto van gezien, maar die rollen nog nooit in het echt gezien. Toch niet in Brussel, waar ik het meeste kom met de fiets. Goed dat het in Antwerpen anders is.

Je kan met de fatbikes lachen maar die hoor je in tegenstelling tot de speedpedelecs tenminste nog afkomen, net door die dikke banden

Wat is een fatbike? Honest question. Ik denk niet dat ik al 1 heb zien rondrijden :unsure:
Ik dacht dat ik het wist maar zit er zelf naast.

Wat ik dacht wat een fatbike was:
IMG_5346.jpeg

Wat een fatbike blijkt:
IMG_5347.jpeg

Je kan met de fatbikes lachen maar die hoor je in tegenstelling tot de speedpedelecs tenminste nog afkomen, net door die dikke banden
Ja die maken best wel lawaai als je die hoort fietsen. Het zijn de dikke banden die vooral bedoeld zijn om mee off road te rijden.
Piekt en kraakt ook redelijk vind ik. Ook niet gek als je ziet hoeveel die dingen kosten. Voor minder dan €1000 heb je er ééntje.
Waar vind je een nieuwe elektrische fiets voor minder dan €1000? Dus dubieuze kwaliteit die dingen.

Die dingen zijn ook helemaal niet ergonomisch. Soms zie je er volwassenen of grotere tieners op fietsen en die moeten serieus hun knieën/benen in rare posities brengen om te kunnen trappen.

Terug
Bovenaan