regelmatig checken naar iemand, kan iemand helpen, maar het is toch verdomd moeilijk om zulke mensen te redden.
Of toch enkel als je er net bent als ze het overwegen, maar je kan gewoon niet 100% van de tijd vlak bij zo iemand zijn.
Ik heb in mijn naaste omgeving ook een aantal zelfmoorden (of pogingen tot) gekend.
1 was een jonge vrouw met een man die haar adoreerde. In de voormiddag is die nog met vriendinnen gaan fietsen en iedereen zei dat ze vrolijk was. Die is 's middags dan thuisgekomen en heeft een overdosis aan pillen genomen. Dit was wel een vrouw die al heel haar leven sukkelde met depressies, maar toch: het ene moment vrolijk en het volgende moment stapt ze uit het leven.
Een andere die ik kende heeft een zelfmoordpoging gedaan terwijl ze met haar man bij een gastgezin logeerde. Ze hadden net samen met het gastgezing gezelschapspelletjes gespeeld. Daarna zijn ze terug naar hun eigen gedeelte gegaan en daar heeft de vrouw zelfmoord proberen plegen in de badkamer terwijl de man in de living was. Gelukkig mislukt. Als haar later werd gevraagd waarom, zei ze dat ze tijdens het bordspelletje inwendig was beginnen panikeren dat ze geen controle meer had over haar leven. Niemand aan tafel had iets gemerkt.
Dat is het probleem bij sommige depressies en zelfmoord: ofwel weten ze het te maskeren en lijken ze vrolijk, maar bovendien is het ook gewoon moeilijk om er steeds te zijn. Je kan hen niet 24h/dag bewaken.
Durven vragen hoe het echt met iemand gaat, zouden we echter wel wat meer mogen doen. En vooral luisteren en hun gevoelens erkennen is belangrijk. Dingen die voor ons geen drama zijn, kunnen voor andere een onoverkomelijke berg lijken.
filmpje dat me altijd naar de keel grijpt:
Ik denk dat we uiteindelijk dat allemaal wel vergeten: de kassierster in onze lokale supermarkt, de chauffeur die ons hinderde in het verkeer, de kuisvrouw op het werk, .... het zijn allemaal mensen met hun eigen verhaal en je weet nooit welke (emotionele) vracht zij op dat moment dragen.
Net een boekje gelezen "Cadeautje voor mezelf uit de boekhandel - Maartje Swillen" en dat gaat over momenten van het leven van een boekhandelaarster. En dan zie je hoe het gedrag van haar klanten ook haar raken. Al een slechte dag hebben en iemand is onvriendelijk, maakt de dag nog slechter, maar omgekeerd, een slechte dag hebben, maar enkel vriendelijke klanten kan de dag keren. Behandel anderen goed, wees vriendelijk (en voor mezelf: wees vergevingsgezind in het verkeer bij een domme fout van een ander) en blijf beseffen dat we allemaal maar mensen zijn, ieder met zijn verhaal.