Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

@Waelvis doet toch geen zotte dingen? Door het in zijn verbouwingen te investeren, geeft hij zijn huis meteen een meerwaarde die er anders pas over een termijn van 20 jaar zou komen (plus een auto). Ik snap je commentaar op hem niet?
Je kan met die 200k veel slimmere dingen doen dan het meteen "opmaken".
Die meerwaarde in je huis is er enkel eens je huis verkocht is.

Je kan met die 200k veel slimmere dingen doen dan het meteen "opmaken".
Die meerwaarde in je huis is er enkel eens je huis verkocht is.
Ik zou dat geld ( voor een groot stuk) toch ook direct in mijn huis steken.
Voor mij is dan de meerwaarde dat mijn thuis sneller opgeknapt is en naar mijn goesting ipv alles geleidelijk aan te doen telkens als ik wat bijeen gespaard heb.

@Waelvis doet toch geen zotte dingen? Door het in zijn verbouwingen te investeren, geeft hij zijn huis meteen een meerwaarde die er anders pas over een termijn van 20 jaar zou komen (plus een auto). Ik snap je commentaar op hem niet?

Meteen een wagen van € 40k vind ik al een stevige uitgave, tenzij je huidige wagen al versleten is.
En € 160k aan renovaties aan je huidige woning kan je inderdaad zien als een investering, dat klopt...
maar dan vraag ik me af in welke mate je woning nu "leefbaar" is, versus renovaties die gewoon voor de luxe dienen.

Sowieso als ik een spaarplan moet maken voor de komende 25 jaar, kom ik ook al niet snel aan € 160k op m'n eentje, vandaar...
ik plan ook niet op een erfenis van die grootorde, ik jaag eventueel wel op wat meer verdienen... maar in een land waar arbeid kapot belast wordt ben je als iemand van bescheiden afkomst zonder fraudemogelijkheden (genre zondagsvoetbal tot een nuttige skill voor zwartwerk) basically f*cked.

Dat kan wel, want onlangs 1 gehad die zo lomp was om het verkeerde rijbewijs van de 2 te gaan afgeven op het parket. Die had van te voor al komen aangifte doen van verlies zodat hij er al 2 liggen had tegen dat het ooit ingetrokken zou worden.

Dan moet je wel het juiste nummer afgeven natuurlijk of je hebt nog een PV erbij aan je rekker. :D
Agent die ik ken zei me eens dat er iemand z'n rijbewijs kwam afgeven of ophalen ('t is een tijd geleden, ik wil er vanaf zijn). Hij was met den auto naar den bureau gekomen.

Ik zou dat geld ( voor een groot stuk) toch ook direct in mijn huis steken.
Voor mij is dan de meerwaarde dat mijn thuis sneller opgeknapt is en naar mijn goesting ipv alles geleidelijk aan te doen telkens als ik wat bijeen gespaard heb.
Dat zou ik ook volledig begrijpen hoor. Maar ik denk dan ook niet dat je zou claimen dat 200k op 5 jaar uitgeven (al is het aan een goede renovatie) niet "zot doen" is.

Om het voorbeeld van de wagen aan te halen. Ipv die wagen van 40k te kopen: Steek de 200.000 in een ETF (relatief zeer veilige optie), haal hier jaarlijks 6% op (zeer realistische schatting), dan heb je na 4 jaar €252.495,39 AKA je 200k en een wagen. Maar dan moet je even afwachten natuurlijk.

Als ik kan kiezen tussen zelf werken te moeten doen om te besparen, gespreid over een aantal jaren of het met die 200k te laten doen door professionals en op mijn gemak te zitten/vrije tijd te hebben en jaren geniet te hebben van de investering, weet ik ook wel wat ik zal kiezen. Maar ieder is vrij in zijn/haar keuze.

Laatst bewerkt:
Meteen een wagen van € 40k vind ik al een stevige uitgave, tenzij je huidige wagen al versleten is.
En € 160k aan renovaties aan je huidige woning kan je inderdaad zien als een investering, dat klopt...
maar dan vraag ik me af in welke mate je woning nu "leefbaar" is, versus renovaties die gewoon voor de luxe dienen.

Sowieso als ik een spaarplan moet maken voor de komende 25 jaar, kom ik ook al niet snel aan € 160k op m'n eentje, vandaar...
ik plan ook niet op een erfenis van die grootorde, ik jaag eventueel wel op wat meer verdienen... maar in een land waar arbeid kapot belast wordt ben je als iemand van bescheiden afkomst zonder fraudemogelijkheden (genre zondagsvoetbal tot een nuttige skill voor zwartwerk) basically f*cked.
Ja, het was een snel kort antwoord van mij.

Hier even uitgebreider om wat meer context te geven:

We hebben momenteel 2 auto's. Een 17j oude Ford Focus euro4 diesel en een 6j oude Peugeot Partner met de onbetrouwbare 1.2 PureTech motor (er moest na 40k km al een nieuwe motor in). Ik vertrouw die auto niet en loop constant met de vrees dat er terug problemen met die motor gaan zijn, en vanaf september '24 vervalt de specifieke garantie daarop en zou het dus volledig op m'n eigen kosten zijn.
Als ik dus het geld zou hebben zou ik die allebei willen wegdoen en 1 nieuwe deftige in de plaats kopen (Want met onze huidige situatie zijn 2 auto's eigenlijk nket meer nodig).
Maar die auto moet groot genoeg zijn voor 5 personen en een ruime koffer hebben (2 grote honden). De auto's die daaraan voldoen zitten al snel boven die 40k.

Skoda Kodiaq: 46.290€
Mazda CX5: 34640€ (maar einde productie en de opvolger CX-60 zit aan 50.090€)
Kia Sorento: 50.090€
Nissan X-Trail: 44.350€

Qua verbouwingen zou ik eerst de lopende renovatielening volledig aflossen (nog 40k openstaand).
Momenteel hebben we 2 "projecten" al getekend voor samen 45k. Nieuwe badkamer en nieuw dak op garage en hangar.
Dus schiet er nog 75k over.

We hebben een ruimte van 20m op 5m (grofweg afgerond) die volledig gestript staat. Daar moet de huidige houten vloer uit, isolatie in en nieuwe vloer (osb+laminaat) op. De muren moeten osb, gyproc, ... op en er moeten 3 nieuwe tussenmuur geplaatst worden. Al het materiaal hiervoor hebben we wel al.

De hangar moet een nieuwe gevelbekleding tegen achteraan + isolatie en moet langs binnen afgewerkt worden (vloer + isolatie, alle muren isolatie en gyproc,...) ook 2 nieuwe ramen en een garagepoort.

Dan zou er nog een nieuwe keuken moeten komen, reken een 15k? De huidige is het goedkoopste mogelijke Ikea model van 10j geleden.

En dan nog enkele kleinere dingen. Airco voor die ruimte boven (1 buiten en 2 binnenunits, 4k), enkele dingen die kapot/versleten zijn of op het punt staan kapot te gaan. En ook algemene opkapwerken: verven, alle bric-a-brac toestanden van de vorige eigenaar oplossen (quasi alles dat die gerenoveerd heeft is zo slecht gedaan dat het allemaal opnieuw moet gedaan worden)

Ons huis is leefbaar, we hebben in principe alles wat we moeten hebben, maar in elke ruimte is wel iets dat moet aangepakt worden.

Momenteel doe ik zoveel mogelijk zelf. (Behalve bvb dat dak, badkamer,...)
De aankoop van materiaal spreiden we maand per maand en de werken doe ik als ik tijd heb. We zijn zo al jaren bezig, en als we zo verder doen ben ik zeker nog 15j bezig.
We hebben 3 kinderen en momenteel maar 3 bruikbare slaapkamers. Onze jongste zoon (9j) slaapt nog bij ons op de kamer. Ons dochter (12) heeft sinds vorige week haar eigen kamer, daarvoor sliep die ook bij ons.

Tegelijk proberen we nog wat te sparen ook natuurlijk, want we willen ons niet te krap zetten.
Het plan is om zo verder te doen, en telkens we ergens extra geld binnenkrijgen kunnen we wel iets versnellen, of iets groter eens laten doen.

We rekenen er totaal niet op, maar als we nu ineens 200k te besteden zouden hebben laat ik het allemaal doen door aannemers wat dubbel zoveel kost als het zelf doen en laten we ook alles ineens doen ipv te spreiden.

En dus met alles hierboven opgesomd zit je snel aan die 200k e. (Terwijl als ik alles zelf zou doen zijn die verbouwingen maar de helft zo duur).

Btw ons huis werd onlangs grofweg geschat door de bank en met alles dat ik de afgelopen 8j al gedaan heb (en de stijgende prijzen en zo) zouden we nu ons huis voor minstens 100k meer kunnen verkopen dan wat we erin gestoken hebben (aankoop + verbouwingen)

En zoals je misschien wel weet heb ik met een burn-out gezeten (die trouwens nog totaal niet weg is), dus voor mijn mentale gezondheid zou het ook een enorme boost zijn om alles ineens te kunnen laten doen.

Dat is toch allemaal persoonlijk. Je kan onmogelijk iemand anders rekening maken.

- 40.000 euro is niet zo waanzinnig veel als het om een elektrische auto zou gaan, bijvoorbeeld.
- 160.000 om je alleenstaande jaren 80 - 90 woning naar EPC A te tillen en dan nog je keuken en badkamer upgraden.

Er zal niet veel van overschieten lijkt me.
Wat een onzin. Wat ben je nu met een erfenis van 200k? Dat leef ik op op nog geen 5 jaar en dat zonder al te gek te doen. Die madame denkt ook dat ze interessant is.
Klopt, erfenis beperken tot 200k is onzin. Neigt naar communisme. 200k is nice als extra maar geen echte fundamentel financiële incentive in een leven (hier in België). Wat niet wegneemt dat het veel geld blijft natuurlijk.

Er valt wel iets te zeggen om de rijken extra te belasten. Miljonairs zoals de afstammelingen van Disney, pleiten hier zelf voor. Alleen legt linkse hoek hier in België de grens voor rijk wel behoorlijk laag.

Dat zou ik ook volledig begrijpen hoor. Maar ik denk dan ook niet dat je zou claimen dat 200k op 5 jaar uitgeven (al is het aan een goede renovatie) niet "zot doen" is.
Ook dat hangt ervan af he. Als je die 5 jaar besluit niet te werken om welke reden dan ook (bvb. zorg voor iemand, bezinning, gewoon geen goesting in de ratrace) dan moet je niet wreed zot doen om die 200K op die periode op te leven. Werk je aan een minimumloon ook niet trouwens. Of het financieel de beste keuze is? Dat is dan weer een andere discussie.

Ne simpele Peugeot kost tegenwoordig al tegen de 35k. 40k voor nen auto is dus echt zo zot niet hoor. En 200k opdoen op 5j is ook echt niet zoveel, daar moet je niet per sé grote sier voor maken.

Ook dat hangt ervan af he. Als je die 5 jaar besluit niet te werken om welke reden dan ook (bvb. zorg voor iemand, bezinning, gewoon geen goesting in de ratrace) dan moet je niet wreed zot doen om die 200K op die periode op te leven. Werk je aan een minimumloon ook niet trouwens. Of het financieel de beste keuze is? Dat is dan weer een andere discussie.
Fair, maar dat is nog €3333/maand. Meer dan een gemiddeld netto inkomen. Dus (in mijn ogen) moet je dan toch nog steeds bovengemiddeld gaan uitgeven.

In ieder geval denk ik wel dat we het eens zijn over dat je dan keuzes hebt hoe en wat je doet, en dat het zowel mogelijk is om er heel "financieel slimme" dingen mee te doen, alsook je leven te vergemakkelijken.

Ik weet niet wat jij doet maar 200k op 5jaar dan ben je wel gek aan doen.
Bovenop de gewone dagelijkse kost van het leven dat bedrag uitgeven bedoel je dan toch. Want ik denk dat een standaard gezin toch makkelijk 40k per jaar uitgeeft aan hypotheek, verzekeringen, eten, reizen, en links en rechts wat andere zaken?

- 160.000 om je alleenstaande jaren 80 - 90 woning naar EPC A te tillen en dan nog je keuken en badkamer upgraden.
Niet dat het er eigenlijk toe doet, maar ik ben nu toch bezig, en was zelf eigenlijk benieuwd.

Jaren 60 woning en bij aankoop (2014) EPC D (324 kWh/m2 jaar, dus op randje van C). (via woningpas.vlaanderen.be)
Die waarde is zelfs nu nog beter dan het huidige gemiddelde van vrijstaande woningen in onze gemeente (415), Oost-Vlaanderen (439) en zelfs Vlaanderen (418).

Met alles wat we ondertussen gedaan hebben schat ik dat we nu wel aan B zitten.
- 60j oude mazoutketel vervangen door hoogrendements gasketel
- Zadeldak van 25m vernieuwd. (was gewoon dakpannen zonder isolatie en onderdak, nu volledig geïsoleerd met 18cm glaswol)
- Alle enkelglas vervangen door hoogrendementsglas, metalen garepoort vervangen door een geïsoleerde, 2 nieuwe buitendeuren.
- Zonnepanelen
- ....

Ne simpele Peugeot kost tegenwoordig al tegen de 35k. 40k voor nen auto is dus echt zo zot niet hoor. En 200k opdoen op 5j is ook echt niet zoveel, daar moet je niet per sé grote sier voor maken.

Een simpele f*cking Peugeot Partner (Rifter nu) kost 42k. Ok, enkel elektrisch tegenwoordig. Maar ik weet nog toen de benzine-variant ervan nog beschikbaar was, deze ook boven de 30k zat. (Mijn Partner kostte indertijd 18k).

Een simpele f*cking Peugeot Partner (Rifter nu) kost 42k. Ok, enkel elektrisch tegenwoordig. Maar ik weet nog toen de benzine-variant ervan nog beschikbaar was, deze ook boven de 30k zat. (Mijn Partner kostte indertijd 18k).
Heb 4 jaar geleden een Peugeot expert gekocht mini van uitvoering, basis afwerking voor 24k, diesel

Onlangs gaan kijken voor een nieuwe, want krijgt de caravan maar nipt getrokken. Minivan bij de PSA groep enkel beschikbaar met elektrische motor (buiten Toyota) dus geen optie meer. Bij andere merken beginnen ze pas bij 50k...

Niet dat het er eigenlijk toe doet, maar ik ben nu toch bezig, en was zelf eigenlijk benieuwd.

Jaren 60 woning en bij aankoop (2014) EPC D (324 kWh/m2 jaar, dus op randje van C). (via woningpas.vlaanderen.be)
Die waarde is zelfs nu nog beter dan het huidige gemiddelde van vrijstaande woningen in onze gemeente (415), Oost-Vlaanderen (439) en zelfs Vlaanderen (418).

Met alles wat we ondertussen gedaan hebben schat ik dat we nu wel aan B zitten.
- 60j oude mazoutketel vervangen door hoogrendements gasketel
- Zadeldak van 25m vernieuwd. (was gewoon dakpannen zonder isolatie en onderdak, nu volledig geïsoleerd met 18cm glaswol)
- Alle enkelglas vervangen door hoogrendementsglas, metalen garepoort vervangen door een geïsoleerde, 2 nieuwe buitendeuren.
- Zonnepanelen
- ....

Straf dat dat huis al een D haalt. Mijn woning, vrijstaand van bouwjaar 1980, is energetisch stevig verbouwd in 2020 met ramen, deuren, poorten en mega dakisolatie. Is op een D geëindigd (nipt, bijna C). Ik heb dat zo gekocht en nadien nog de oude mazoutketel vervangen door een hoogrendementsketel en een warmtepomp geïnstalleerd voor warm water.

Volgens het EPC rapport (dat verkoper had laten opmaken) krijgen de posten: daken, vensters, beglazing en deuren een heel goede score (lichtgroen of donkergroen). Vloeren (gaat om de vloer boven de kelder, huis is volledig onderkelderd) krijgt oranje. Muren rood omdat ze niet konden nagaan of er al dan niet spouwisolatie aanwezig is. En dan nog zou het een slechte score zijn vermits de spouwmuur in die tijd maar enkele cm's breed was. Soit, geraamde kosten volgens het EPC om mijn kot van D naar A te duwen: 85.000 (raming van 2020).

Vandaar, die 200K voor een nieuwe (elektrische) auto en een EPC A en er zou al een heel pak van verdwijnen :) De (fake?) groene jongen uithangen kost behoorlijk wat geld.

Straf dat dat huis al een D haalt.
De vorige eigenaars hadden wel al een groot deel renovatie gedaan (2008 ongeveer). Onder andere een nieuwe gevelsteen inclusief extra isolatie en spouw. Ook langs binnen isomo + gyproc. De grootste ramen ook hoogrendementsglas gestoken.
Het stukje dak boven de living hadden zij ook al geïsoleerd.
Hetgeen ze laten doen hebben is (relatief) in orde. Maar alles dat hij zelf gedaan heeft, gelukkig niets echt structureel) is een ramp.

Wij hebben nog een raam of 4 vernieuwd. (Oa op de zolder), en dus de rest van het dak.

Dat is toch allemaal persoonlijk. Je kan onmogelijk iemand anders rekening maken.

- 40.000 euro is niet zo waanzinnig veel als het om een elektrische auto zou gaan, bijvoorbeeld.

Er zal niet veel van overschieten lijkt me.

Klopt, erfenis beperken tot 200k is onzin. Neigt naar communisme. 200k is nice als extra maar geen echte fundamentel financiële incentive in een leven (hier in België). Wat niet wegneemt dat het veel geld blijft natuurlijk.

Er valt wel iets te zeggen om de rijken extra te belasten. Miljonairs zoals de afstammelingen van Disney, pleiten hier zelf voor. Alleen legt linkse hoek hier in België de grens voor rijk wel behoorlijk laag.

Ik ga ook nergens akkoord dat de grens op € 1 000 000 moet liggen al haal ik dat bedrag in mijn leven nooit niet.

Maar sorry, € 200k erven of krijgen zou voor mij wél een fundamenteel levensverandering betekenen, dat is net niet 5 keer mijn huidig jaarloon (en dan zou ik niets mogen opleven), dan heb ik vorig jaar nog maar net een deftig stukje opslag gekregen. Met zo'n cadeau betaalde ik mijn appartement af en heb ik nog € 40-50k over, en dan nam ik wel zonder probleem die lager betaalde (€ 500 netto minder per maand al snel) job aan die ik liever zou doen, die waarschijnlijk ook meer maatschappelijke meerwaarde zou betekenen, maar die ik me nu financieel nu eens echt niet kon veroorloven.

@Waelvis z'n uitleg kadert het al een pak beter, het is ook anders als je een gezin hebt met 3 kinderen... plus zijn reactie toont ook aan dat hij het eigenlijk wel zinvol zou uitgeven, ondanks dat het nog steeds snel zou op zijn. I.t.t. wat jij zegt ook toch wel een stevige financiële hulp in het leven.

Maar de andere reactie die ik citeerde genre: "Wat ben je nu met een erfenis van 200k?" wel die vind ik vanuit mijn perspectief nogal wereldvreemd: daar ben je best wel verdomd veel mee, en de belasting erop is een fractie van hetgeen je betaalt op het geld dat je uit arbeid haalt.
Sommige mensen zijn toch echt wereldvreemd op dit forum op financieel vlak denk ik dan.

Terug
Bovenaan