Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Reclame op fb voor de verkoop van een appartement. Ondanks dat het blok al ongeveer 50 jaar oud is, toch een B score qua energie.
En dan ergens verstopt in de advertentie onderaan: "maandelijkse kosten: 285 euro, gas en water inbegrepen".
What da fuck?!? Dat is er toch echt wel zwaar over voor een appartement met B-score? Niet moeilijk dat appartementen moeilijk verkopen, mag je naast een lening van 1000 euro nog eens meebetalen voor alle senioren die de radiatoren op 24 graden willen zetten. :unsure:

Daar zit dan ook veel meer in dan enkel gas en water natuurlijk. Ook wanneer je een eigen meter hebt voor gas en water, zijn er in een appartement nu eenmaal gemeenschappelijke kosten.
Verlichting van de gangen en eventuele garage, onderhoud van die gangen (bij grotere blokken is dat vaak een kuisfirma), onderhoud van een gemeenschappelijke voortuin, het loon van de syndicus, blokpolis, onderhoudswerken in de gemeenschappelijke delen (om de zo veel tijd de gang ne keer herschilderen, lampjes vervangen, een kapotte deur maken, de batterijen van de rookdetectoren vervangen....), onderhoud van een lift (verre van goedkoop)...
En meestal wordt er dan nog gespaard voor als er grote kosten komen. Want als het dak na zoveel jaar vervangen moet worden, wil je niet in een situatie komen dat de helft van de eigenaars dit niet kan betalen.

Ik betaalde destijds voor mijn 1slaapkamer-appartementje (65m²) 75 euro gemeenschappelijke kost per maand. De grote appartementen in de blok, met dus meer aandeel in de gemene delen, betaalden tot 200 euro per maand. Daar zat geen gas of water in, maar er was wel de afspraak dat er gespaard werd voor grote werken in de toekomst.
Maar als dat dus een beetje normaal formaat appartement is, lijkt mij 285 per maand niet extreem hoog met gas en water al inbegrepen, zeker gezien gas tegenwoordig verre van goedkoop is).

@Guazala ik had er oprecht geen idee van hoe duur dat is! En aangezien het een B-score heeft, zal het dak zeker al opnieuw gedaan zijn. Ik had nog steeds het idee dat dat rond de 100 euro/maand draaide, niet bijna een 3voud ervan. 🙈

Ik neem zelf quasi nooit de bus, maar net gezien dat er bij het dichtstbijzijnde treinstation een plakkaat aan de halte hangt 'vanaf 6 januari verdwijnt deze halte'. Dat is dan nog een halte waar ik elke ochtend meerdere mensen zie wachten op een bus wanneer ik daar passeer. En das een redelijk drukbezocht pendelstation.
Alternatieve haltes zijn respectievelijk 450 en 500 meter stappen. Das niet enorm ver maar voor mensen die slecht te been zijn, mensen met een buggy,... is dat eigenlijk toch wel godgeklaagd.
ja, 't is gewoon een drama, dat nieuwe plan van De Lijn.
pak nu stadion van Gent: gezet met de bedoeling om het volk zo veel mogelijk met het openbaar vervoer te laten komen. ik neem nu lijn 8, die rijdt stampensvol van het zuid naar 't stadion en terug (vanaf anderhalf uur vóór de match). afgeschaft, volgens De Lijn is er niemand geinteresseerd in die lijn.
de andere buslijn (19) die tot daar rijdt, zou in het weekend niet rijden.
resultaat: géén openbaar vervoer meer op matchdagen.

zelfde voor mijn vroege bus naar het Sint-Pieterstation: afgeschaft. ok, die zat niet stampensvol, maar toch genoeg volk die rekent op die bus om op hun werk te geraken.

en dan maar reclame maken met "samen naar minder CO2"... willen ze dat we allemaal te voet beginnen gaan of zo?

@Guazala ik had er oprecht geen idee van hoe duur dat is! En aangezien het een B-score heeft, zal het dak zeker al opnieuw gedaan zijn. Ik had nog steeds het idee dat dat rond de 100 euro/maand draaide, niet bijna een 3voud ervan. 🙈
Dat hangt vooral veel af van het soort gebouw. Een opgedeeld rijhuis, waar de Jean van het derde de taken van syndicus doet en ieder om de beurt den trap kuist en de Jef de voortuin onderhoudt want die doet graag, daar is dat inderdaad niet zo veel. Vaak gaan ze daar gewoon ook eens een weekendje met z'n allen de gang schilderen en kuist Maria van het gelijkvloers ook de glazen voordeur ne keer mee als ze toch haar ramen doet.

Maar in grotere gebouwen werkt zo een beurtrol vaak niet. En al zeker niet als er ook nog eens huurders bij betrokken zijn. Dus dan is het voor de lieve vrede vaak eenvoudiger om daarvoor gebruik te maken van externe firma's. De rol van syndicus is dan ook niet elke maand een uurtje werk meer en ook daar is dat dan weer een firma die wordt ingeschakeld. Er is dan vaak ook een lift, die ook veel geld kost. Dan loopt die maandelijkse kost snel op.

Maar er zijn dan ook wel kosten die wegvallen. Die je in een huis wel hebt. Want vaak zit in dat bedrag ook een spaarbedrag voor grote kosten, die je dan niet meer moet ophoesten. En zijn er vaak ook kleiner zaken, als het ruimen van de beerput die gemeenschappelijk zijn.

Desondanks nog altijd liever huis zonder gemeenschappelijke kost en niet altijd veel duurder

Dat hangt vooral veel af van het soort gebouw. Een opgedeeld rijhuis, waar de Jean van het derde de taken van syndicus doet en ieder om de beurt den trap kuist en de Jef de voortuin onderhoudt want die doet graag, daar is dat inderdaad niet zo veel. Vaak gaan ze daar gewoon ook eens een weekendje met z'n allen de gang schilderen en kuist Maria van het gelijkvloers ook de glazen voordeur ne keer mee als ze toch haar ramen doet.

Maar in grotere gebouwen werkt zo een beurtrol vaak niet. En al zeker niet als er ook nog eens huurders bij betrokken zijn. Dus dan is het voor de lieve vrede vaak eenvoudiger om daarvoor gebruik te maken van externe firma's. De rol van syndicus is dan ook niet elke maand een uurtje werk meer en ook daar is dat dan weer een firma die wordt ingeschakeld. Er is dan vaak ook een lift, die ook veel geld kost. Dan loopt die maandelijkse kost snel op.

Maar er zijn dan ook wel kosten die wegvallen. Die je in een huis wel hebt. Want vaak zit in dat bedrag ook een spaarbedrag voor grote kosten, die je dan niet meer moet ophoesten. En zijn er vaak ook kleiner zaken, als het ruimen van de beerput die gemeenschappelijk zijn.
Wel. Dit werpt toch eens een ander licht op zo'n zaken. Dan lijkt mij een bedrag in een grootorde van 250 euro niet zo exuberant.

Desondanks nog altijd liever huis zonder gemeenschappelijke kost en niet altijd veel duurder

Dat is inderdaad een groot nadeel van een appartement. Zeker gezien geldzaken vaak niet de mooiste kanten van mensen naar boven brengen.
Naast dat je gewoon heel dicht op elkaar leeft. Dus dat je nog meer pech met je buren kan hebben.

Ik heb op zich geluk gehad met mijn appartement. De andere eigenaars waren allemaal redelijke mensen, met voldoende financiële draagkracht. Dus daar was wel eens een verhitte discussie, maar dat kwam uiteindelijk altijd wel goed. Vooral omdat als het er op aan kwam, daar niemand bij was die het geld gewoon niet had. Want als je in zo een situatie komt, dan wordt het plots wel een heel ander verhaal.

Ook qua wonen, vond ik het daar zeker niet slecht. Het was daar best ok geïsoleerd, dus de geluidsoverlast van buren was ook eerder beperkt. Nu in een rijhuis hebben we meer last van burenlawaai, dan dat ik daar had. En zeker als je alleen woont, heeft het best ook wel voordelen. Ik had gans mijn woning op mijn eentje gepoetst op minder dan een halve dag, zat vlakbij stad, op wandelafstand van meerdere supermarkten. Ik kon buiten op mijn terras zitten, zonder onderhoud van een tuin. Ik heb daar zeker niet tegen mijn zin gewoond.

Dat is inderdaad een groot nadeel van een appartement. Zeker gezien geldzaken vaak niet de mooiste kanten van mensen naar boven brengen.
Naast dat je gewoon heel dicht op elkaar leeft. Dus dat je nog meer pech met je buren kan hebben.

Ik heb op zich geluk gehad met mijn appartement. De andere eigenaars waren allemaal redelijke mensen, met voldoende financiële draagkracht. Dus daar was wel eens een verhitte discussie, maar dat kwam uiteindelijk altijd wel goed. Vooral omdat als het er op aan kwam, daar niemand bij was die het geld gewoon niet had. Want als je in zo een situatie komt, dan wordt het plots wel een heel ander verhaal.

Ook qua wonen, vond ik het daar zeker niet slecht. Het was daar best ok geïsoleerd, dus de geluidsoverlast van buren was ook eerder beperkt. Nu in een rijhuis hebben we meer last van burenlawaai, dan dat ik daar had. En zeker als je alleen woont, heeft het best ook wel voordelen. Ik had gans mijn woning op mijn eentje gepoetst op minder dan een halve dag, zat vlakbij stad, op wandelafstand van meerdere supermarkten. Ik kon buiten op mijn terras zitten, zonder onderhoud van een tuin. Ik heb daar zeker niet tegen mijn zin gewoond.
En als je omringt bent door buren zijn je verwarmingskosten ook minder, je profiteert mee van de verwarming van de buren.

kunst... zucht...

Net bij de bakker een lang wit gesneden en 1 boule de Berlin besteld.
5,10€!!

>2€ voor 1 boule de Berlin?!
Ik herinner me ineens waarom ik bijna nooit meer naar de bakker ga...
Mja, daar zit nu eenmaal wel wat werk in om dat te maken. Probeer het maar eens thuis te doen. En reken dan eens uw uurtartief voor het werk naast gewoon de materiaalkost (banketbakkerspudding maken, die boule maken en voorbereiden, puddingertussen steken en dan afwerken met poedersuiker). Je gaat verschieten van hoeveel goedkoper het dan is ;p.

kunst... zucht...

De moderne versie van het schilderij l'origine du monde. :unsure:

Mja, daar zit nu eenmaal wel wat werk in om dat te maken. Probeer het maar eens thuis te doen. En reken dan eens uw uurtartief voor het werk naast gewoon de materiaalkost (banketbakkerspudding maken, die boule maken en voorbereiden, puddingertussen steken en dan afwerken met poedersuiker). Je gaat verschieten van hoeveel goedkoper het dan is ;p.
Volledig akkoord, maar denk dat er niet veel bakkers zijn die hun tijd daar insteken om dat zelf nog te maken. Net als met zoveel andere zaken gewoon diepvries aangekocht. Er zijn uitzonderingen maar ze zijn schaars en hier in de buurt zitten er geen. Nouja zelfs als ik eens Google op groothandel/diepvries vind ik prijzen van 45€ voor een karton van 48st. Dus net geen 1€ per stuk in de groothandel. Is dus ook al niet goedkoop voor het industriële goed.

In Saudi Arabië voor de opbouw van een trouwfeest van 25 miljoen dollar. Familielid van de bruid neergestort met de straaljager dag voor de trouw .. trouw 'gecanceld' als in alles beginnen afbreken vanaf morgen.

Euuuhh ... 😅

Ik neem zelf quasi nooit de bus, maar net gezien dat er bij het dichtstbijzijnde treinstation een plakkaat aan de halte hangt 'vanaf 6 januari verdwijnt deze halte'. Dat is dan nog een halte waar ik elke ochtend meerdere mensen zie wachten op een bus wanneer ik daar passeer. En das een redelijk drukbezocht pendelstation.
Alternatieve haltes zijn respectievelijk 450 en 500 meter stappen. Das niet enorm ver maar voor mensen die slecht te been zijn, mensen met een buggy,... is dat eigenlijk toch wel godgeklaagd.
Ik neem ook nooit de bus, maar ik vind het echt ronduit schandalig wat ze nu allemaal bezig zijn.
En dan zeggen dat ze zo veel mogelijk mensen uit de auto willen hebben en op het openbaar vervoer. Maar ze doen net het tegenovergestelde zoals ze nu bezig zijn.

ze hebben aan 't stadion 't plakkaat zelfs al vervangen. mensen die het niet gewoon zijn, en de bus naar 't centrum zoeken, vinden die niet want 't plakkaat is al weg.

da's een werk van 5 minuten, maar blijkbaar moet dat al een maand op voorhand gebeuren, want ze zouden eens geen tijd genoeg moeten hebben

“Gelukkig blijft het bij materiële schade”, gaat burgemeester Moons verder. “En is de bestuurder uit het verkeer gehaald voor er erger gebeurd

De bestuurder heeft vooral zichzelf uit het verkeer gehaald. Allè, als ze hem ooit vinden..

Terug
Bovenaan