Jouw top 10 debuutplaten

Neen neen. Dat ze in de doos zitten is een metafoor. Daar houdt niets niemandal op. Noem mij 1 of 5 of 20 van mijn CD's, en ik zal je bewijzen waarom ze er in staan. Je kent mij niet goed. Als je tegen mij over muziek begint moet je van heel goede huize zijn.

Doet mij deugd om "Since I Left You" hier al meer dan één keer vermeld te zien. Ik hoop dat jullie beide ook de onversneden Gimix mix al hebben ervaren dat eigenlijk de volledige plaat had geweest, moesten ze alle samples hebben kunnen vrijkopen.
Puur meesterwerk.

Er valt over te discussiëren, maar qua sub 60minuten "sets", is dit de numero uno. Met gemak mijn meest beluisterde set ooit en het is mij nog altijd zo vreemd dat deze niet meer erkenning krijgt. Citizen Kane niveau.

• Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967)
    Niet perfect, wel overwegend trippy.
  • Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969)
    Zette mijn wereld op z'n kop.
  • King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)
  • Gorillaz - Gorillaz (2001)
  • Maroon 5 - Songs About Jane (2002)
    Guilty pleasure. Hun andere albums vind ik rommel en waag ik me niet meer aan.
  • Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures (2009)
  • FKA Twigs - LP1 (2014)

Eventjes voor de duidelijkheid: je hebt hier tot nu toe nog nooit een infraction gekregen. Maar begin nu geen ruzie te zoeken over je muziekkennis.
Nee, ok, ik begrijp het wel. Ik zoek geen ruzie. Ik post iets met goede bedoelingen. Maar soms te veel qua inhoud. Ik moet een beetje bijtunen.

Niet lang over nagedacht, 10 van mijn favorieten, alfabetische volgorde:

Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92

Sorry, moet juist zijn.

1. Autechre - Incunabula
2. Amatorski - TBC
3. Battles - Mirrored
4. Craig Armstrong - The Space Between Us
5. Enigma - MCMXC a.D.
6. Front 242 - Geography
7. Leftfield - Leftism
8. Nala Sinephro - Space 1.8
9. The Sisters of Mercy - First And Last And Always
10. Massive Attack - Blue Lines

Sorry, moet juist zijn.

1. Autechre - Incunabula
2. Amatorski - TBC
3. Battles - Mirrored
4. Craig Armstrong - The Space Between Us
5. Enigma - MCMXC a.D.
6. Front 242 - Geography
7. Leftfield - Leftism
8. Nala Sinephro - Space 1.8
9. The Sisters of Mercy - First And Last And Always
10. Massive Attack - Blue Lines
Hah, goeie spot. Ik kan het niet op Gemini stoten, mijn eigen fout. En voor de rest goeie platen in uw lijstje! Sla mezelf voor het hoofd dat ik niet bij de eerste 25 op Mirrored kwam.

Hmm, debuutplaten. De rauwste breinspinsels der muziekartiesten. Een prospect van potentie.

Enkelen van mijn favoriete debuutplaten, zonder te diep te zoeken:

Chase & Status - More than a lot
LSB - Content
Hidden Orchestra - Night Walks
Distance - My Demons
Kryptic Minds - One Of Us

Nee, ok, ik begrijp het wel. Ik zoek geen ruzie. Ik post iets met goede bedoelingen. Maar soms te veel qua inhoud. Ik moet een beetje bijtunen.
Waar de wrevel denk ik wat vandaan komt is dat het concept van de thread best duidelijk is, en dan kom je posten met een AI output waar je zelf van zegt dat je het niet nakijkt op juistheid + het zijn veel meer picks dan de gevraagde 10. Dat komt dan best lazy en low effort over (bij mij toch).
Dat staat los van de kwaliteit van de albums die je post, want daar staan zeker wel wat favorieten tussen!

Het zou al helemaal anders zijn moest je een woordje uitleg / argumentatie geven voor je keuzes, dat zou het toch persoonlijker maken of meer uitnodigen tot discussie.

My 2 cents. Maar ik kom bij deze van mijn zeepkist. Wil zeker ook geen ruzie starten.

2. Amatorski - TBC
Held!

.
Waar de wrevel denk ik wat vandaan komt is dat het concept van de thread best duidelijk is, en dan kom je posten met een AI output waar je zelf van zegt dat je het niet nakijkt op juistheid + het zijn veel meer picks dan de gevraagde 10. Dat komt dan best lazy en low effort over (bij mij toch).
Dat staat los van de kwaliteit van de albums die je post, want daar staan zeker wel wat favorieten tussen!

Het zou al helemaal anders zijn moest je een woordje uitleg / argumentatie geven voor je keuzes, dat zou het toch persoonlijker maken of meer uitnodigen tot discussie.

My 2 cents. Maar ik kom bij deze van mijn zeepkist. Wil zeker ook geen ruzie starten.

Held!
Nee ja, ja nee. Ik heb zo een 600 cds en weet begot niet welke debuutplaten zijn. Ze staan in xls. Dus denk ik - denkende slim te zijn, shame on me hoor - ik ga de lijst posten in Gemini. Geeft die er 50+ weer. En post ik die ganse resem hier op BG. Zal ik dus niet meer doen. 50 is echt wat te veel inderdaad. Iets te veel freaky. It is only music after all.

Laatst bewerkt:
Op nummer 10:
Chic - Chic(1977)
R-2282629-1274376151.jpg

Het geesteskind van Nile Rodgers en Bernard Edwards dat Disco tot ongekende en welverfijnde hoogtes duwde.
7 Legendarische albums op net geen 7 jaar. Ge zou mij zoals Alex in het einde van A Clockwork Orange een week lang enkel naar Dance Dance Dance kunnen laten luisteren, en ik zou nog steeds al shakend uit die stoel wandelen. Of toch zeker een meter of 3 voor ik met mijn smoel tegen de grond ga, en verder shake op de grond.

Check zeker hun Tiny Desk Concert en boek maar eens een weekend vrij om te duiken in de discographie van Rodgers.
With Chic no longer occupying most of his time, Rodgers was free to focus on working with other artists.[45] He produced David Bowie's biggest selling album, Let's Dance, which yielded the hit singles "Let's Dance", "China Girl", and "Modern Love". He produced the single "Original Sin" by INXS, and in 1984, he produced Madonna's album Like a Virgin, which scored four hit singles including its title track, "Material Girl", and "Dress You Up".[46][47] He worked extensively with Duran Duran, remixing their biggest-selling single, "The Reflex", producing "Wild Boys" on their 1984 live album, Arena, and co-producing the album Notorious.[48]

In 1985, Rodgers produced albums for Sheena Easton, Jeff Beck, Thompson Twins, Mick Jagger, and others,[30] and performed at Live Aid with Madonna and the Thompson Twins.[49] He was named the No. 1 Singles Producer in the World by Billboard at the end of the year.[50] At the end of the decade, he produced albums for Grace Jones, Al Jarreau (L is for Lover), Earth Wind and Fire's vocalist Philip Bailey, and performed on "Higher Love" with Steve Winwood, as well as on records for Cyndi Lauper, and others.[51][52] In 1989, he co-produced the B-52's multi-platinum album Cosmic Thing; it reached No. 4 on the Billboard 200 album chart, and yielded the singles "Love Shack", and "Roam".[53] He produced Workin' Overtime, Diana Ross' return to Motown,[54] and the soundtracks for Alphabet City, Gremlins,[55] White Nights,[56] and The Fly.[57] He later composed an orchestral soundtrack, his first, for the film Coming to America.[58][59]

Rodgers formed the short-lived experimental band Outloud in 1987, with David Letterman's guitarist, composer, and vocalist Felicia Collins and French session musician, producer, composer, and keyboardist Philippe Saisse; the trio released a single album, Out Loud, on Warner Bros. Records.[60]
Wat een leven. Wat een talent. Yowzaa Yowwwza Yoooowzaa.

Had deze ooit opgezet in het busje op jeugdkamp, iedereen feestte mee tot The Smiths langskwamen, toen moest ik het afzetten.
no-disappointed.gif

Waar ik spontazn aan denk, top5:

Millionaire - outside the simian flock: introductie van coole muziek in ons landschap, vele dikke riffs en baslijnen

Eminem - slim shady (mss strikt genomen niet het debuut): hoeven we niet te veel woorden aan vuil maken, iedereen kent heel de plaat bij wijze van spreken

Billie Eilish - when we all fall asleep..: zelfde als supra. Gewoon echt een dijk van een plaat vol hits en voelde ook onmiddellijk heel verfrissend aan binnen het landschap.

Kaiser Chiefs - unemployment: totaal grijsgedraaid ondanks dat het weinig bijzonders is op zich. Redelijk wat goede nummers en erna is het niets meer

Metallica - kill 'm all: waanzinnig debuutalbum. Geen metallicafan as such maar dit album staat ald een huis

Leuk topic! Ik moet er over een paar uur uit om 900 km te rijden dus ik ga me niet wagen aan 10 albums, maar ik ben wel blij dat het eerste album van The Doors hier al is genoemd. Dat zit direct on point en met The End als dé schijf van de sixties (naar mijn bescheiden mening).

Boards Of Canada - Music Has The Right To Children
Justice - †
Mercyful Fate - Melissa
Ladyhawke - s/t
Eagulls - s/t
Crystal Castles - s/t
Triptykon - Eparistera Daimones
Emperor - In The Nightside Eclipse
Leftfield - Leftism
Wire - Pink Flag

Swans - Filth
Air - Moon Safari
Annihilator - Alice In Hell
Godflesh - Streetcleaner
Intergalactic Lovers - s/t
Kavinsky - Outrun
Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine
The Sisters Of Mercy - First and Last and Always
Tricky - Maxinquaye
Com Truise - Galactic Melt
Gang Of Four - Entertainment!
King Crimson - In The Court Of The Crimson King
Spinvis - s/t

.

Nee ja, ja nee. Ik heb zo een 600 cds en weet begot niet welke debuutplaten zijn. Ze staan in xls. Dus denk ik - denkende slim te zijn, shame on me hoor - ik ga de lijst posten in Gemini. Geeft die er 50+ weer. En post ik die ganse resem hier op BG. Zal ik dus niet meer doen. 50 is echt wat te veel inderdaad. Iets te veel freaky. It is only music after all.

Ik heb gewoon op mijn Discogs pagina gekeken en heb de artiesten gekozen die mij aanspreken. En waarvan ik dus ook de debuutplaat van heb. Autechre ging sowieso op 1 staan, de rest is alfabetisch, behalve Massive Attack, die dan best of the rest zijn. Het gehele lijstje omvat ongeveer 15 namen/platen.

Veel van mijn favorieten zijn al vermeld, maar hier nog enkele persoonlijke favorieten

1. The Aynsley Dunbar Retaliation - The Aynsley Dunbar Retaliation
2. Godspeed You! Black Emperor - F#A#∞
3. Goat - World Music
4. Fuzz - Fuzz
5. Battles - Mirrored
6. Death - ...For the Whole World to See

7. ØXN - CYRM
8. Iron Maiden - Iron Maiden
9. Shabaka and the Ancestors - Wisdom of Elders
10. Baroness - Red Album

The White Stripes - The White Stripes
Nirvana - Bleach
Pearl Jam - Ten
Bush - Sixteen Stone
Guns N Roses - Appetite for Destruction
Arsenal - Oyebo Soul
Pixies - Surfer Rosa
Flipo Mancini - Distorted Lovesongs
Beastie Boys - Licensed to Ill
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 chambers)

Terug
Bovenaan