Jouw teleurstellingen op reis?

Tenerife en dan vooral de noordkant is echt wel het walhalla van 80+, overal rollators en rolstoelen.
Maar dat zijn dan ook mensen die weten waar het goed is :)

Ik viel daar ook wat uit de toom, ik was met men 40'iger jaren al een van de jongste in het hotel en dat is gewoon niet leuk.
en veel duitsers met witte kousen in sandalen (ja, 98%)

Ben zelf net terug van Berlijn... en jawel, ik nomineer Berlijn als grootste teleurstelling. (en men verwachtingen waren al niet zo hoog)
Voornamelijk het heel erg grote aantal daklozen, drug (crack?)gebruikers en het feit dat het een heel erg vuile stad is. (en ik heb al veel europese hoofdsteden bezocht) Brussel is er een pareltje tegen.
Ook de architectuur spreekt me niet erg aan, ik heb op geen enkel moment lekker gegeten, en de mentaliteit/agressie van de duitsers lijkt ze precies toch in het bloed te zitten.

Als "alternatief", blauw haar, grafitti tags en techno uw ding is, ja dan is het de place to be :)

Ben zelf net terug van Berlijn... en jawel, ik nomineer Berlijn als grootste teleurstelling. (en men verwachtingen waren al niet zo hoog)
Voornamelijk het heel erg grote aantal daklozen, drug (crack?)gebruikers en het feit dat het een heel erg vuile stad is. (en ik heb al veel europese hoofdsteden bezocht) Brussel is er een pareltje tegen.
Ook de architectuur spreekt me niet erg aan, ik heb op geen enkel moment lekker gegeten, en de mentaliteit/agressie van de duitsers lijkt ze precies toch in het bloed te zitten.

Als "alternatief", blauw haar, grafitti tags en techno uw ding is, ja dan is het de place to be :)
Whut? Ik ben in 2018 in Berlijn geweest en daar liepen wel daklozen maar zeker niet meer dan pakweg Gent, en speciaal vuil vond ik die stad ook niet. Ik heb net nergens slecht gegeten (zalige Italiaan om de hoek bij onze hostel).
Ik had enkel onderschat hoe gigantisch groot Berlijn wel niet is.
Ik vind Berlijn net een absolute aanrader omdat er zó veel te doen is. The Wall Museum, bunkers, dat shopping center, de piratenbar, ...

Enkel de buurt van Oost-berlijn (de andere kant van de muur, over het water) vond ik wat louche, maar we zijn daar iets gaan drinken in een soort alternatieve bar buiten en eigenlijk was dat ook heel gezellig.

Ja, dan moet er wel heel wat veranderd zijn, want het was echt HEEL erg, ik ben zelf werkzaam aan het noordstation in Brussel (voorheen ook aan het zuidstation) dus ben wel wat gewend.
Maar waar het in Brussel toch wel vaak over georganiseerde bedelaarsgroepen gaat, zijn het in Berlijn duidelijk "echte" tragische gevallen die aan lager wal zijn geraakt. Ook duidelijk geintoxiceerde crack,fentanyl en alcohol, levensloos op straat liggend in allerlei rare houdingen... ook bijna altijd blanke huidskleur.
Ik ben in geen enkele hoofdstad zo vaak aangesproken geweest om wat klein geld als daar, je ziet die zwervers ook steevast met een grote zak leeggoed rondzeulen. Pas op, nooit met aggresieve toon ofzo maar niet wat ik verwachte van een stad als Berlijn.

Wat is eigenlijk de snelste/beste manier om van die opdringere proppers vanaf te geraken ?
Straal negeren/met een halfagressief antwoord ze afwijzen/vriendelijk bedanken/immens laag bod doen op hun spullen (20eur -> 2 eur) ... ?
Gewoon beleefd zeggen "sorry maybe next time".
Werkt bij mij het best van al.

Straal negeren vind ik wat respectloos, en vaak praten ze dan nog luider omdat je denkt dat je ze niet hebt gehoord.
En arrogant terugkaatsen moet je ook niet doen, je weet nooit dat je opeens "de verkeerde" hebt of bent....

In Europese landen zeg ik ook telkens iets als: "no thank you, we are good" oid, want daar laten ze je 9/10 met rust na een afwijzing, maar in landen zoals Turkije/Marokko/Egypte/... negeer ik die mannen tegenwoordig ook gewoon hoor. Zoals @Bloembak eerder al zei: die blijven gewoon doordrammen ook al zeg je zoiets. Op elk antwoord dat je geeft vinden ze wel iets.

Zonnebril/pet opzetten, die mannen vooral niet aankijken en doorlopen als je niet geïnteresseerd bent.

Ja, dan moet er wel heel wat veranderd zijn, want het was echt HEEL erg, ik ben zelf werkzaam aan het noordstation in Brussel (voorheen ook aan het zuidstation) dus ben wel wat gewend.
Maar waar het in Brussel toch wel vaak over georganiseerde bedelaarsgroepen gaat, zijn het in Berlijn duidelijk "echte" tragische gevallen die aan lager wal zijn geraakt. Ook duidelijk geintoxiceerde crack,fentanyl en alcohol, levensloos op straat liggend in allerlei rare houdingen... ook bijna altijd blanke huidskleur.
Ik ben in geen enkele hoofdstad zo vaak aangesproken geweest om wat klein geld als daar, je ziet die zwervers ook steevast met een grote zak leeggoed rondzeulen. Pas op, nooit met aggresieve toon ofzo maar niet wat ik verwachte van een stad als Berlijn.
Vreemd.

Ik ben kleine maand geleden nog 4 dagen in Berlijn geweest.

Ik vind dat net een propere hoofdstad waar ik nooit een onveiligheidsgevoel heb gehad. Als ik op die 4 dagen 2 maal een combi heb zien passeren is het veel.

Niemand heeft me aangesproken voor kleingeld en ben nooit lastig gevallen door verkopers die brol verkopen.

Enkel aan de Alexanderplatz zag ik daklozen die er de nacht doorbrachten in het park met flessen drank.

Over architectuur en sfeer kan je uiteraard subjectief van mening verschillen.

En elke dag goed gegeten op restaurant.

Istanbul:

"Friend! You want to buy Levis jeans for 20 lira?"
- No thanks.
"You DON'T want jeans for 20 lira????"
- Ehm, no, I don't?
"What are you, Chinese??"

Al bij al vond ik het wel meevallen in Istanbul. Ook eens een vriendin "bijgestaan" die dat afbieden maar niets vond, maar dan uiteindelijk wel maar bleef afbieden. Op een bepaald moment zag je die koper wel zijn lach verliezen omdat hij zich beledigd voelde, en dan tegen mij zei dat ze het nu wel moest kopen want dat hij er genoeg van had. :unsure:

Het is uiteindelijk wel zo dat in veel armere landen men denkt dat wij westerlingen allemaal rijk zijn, wat naar hun normen ook wel zal kloppen.

Amsterdam. Twee jaar geleden hadden we een hotel gereserveerd in Vreeland, niet zo ver van Amsterdam en Utrecht.
Met de fiets naar Amsterdam gereden. Daar aangekomen, en terwijl we in de drukte een fietsstalling zochten om de fiets te stallen, vroeg mijn vrouw "Willen we hier wel blijven?". Zo onwaarschijnlijk druk, we zijn gewoon doorgereden.

Istanbul:

"Friend! You want to buy Levis jeans for 20 lira?"
- No thanks.
"You DON'T want jeans for 20 lira????"
- Ehm, no, I don't?
"What are you, Chinese??"

Al bij al vond ik het wel meevallen in Istanbul. Ook eens een vriendin "bijgestaan" die dat afbieden maar niets vond, maar dan uiteindelijk wel maar bleef afbieden. Op een bepaald moment zag je die koper wel zijn lach verliezen omdat hij zich beledigd voelde, en dan tegen mij zei dat ze het nu wel moest kopen want dat hij er genoeg van had. :unsure:

Het is uiteindelijk wel zo dat in veel armere landen men denkt dat wij westerlingen allemaal rijk zijn, wat naar hun normen ook wel zal kloppen.
Stelregel: als je in bepaalde landen of steden wordt aangesproken met "friend" betekent dit niet meer dan dat je wordt aanzien als een cashcow.

In Istanbul viel dat trouwens wel mee buiten Sultanahmet. Marrakesh vond ik véél pittiger op dat vlak.

Stelregel: als je in bepaalde landen of steden wordt aangesproken met "friend" betekent dit niet meer dan dat je wordt aanzien als een cashcow.

In Istanbul viel dat trouwens wel mee buiten Sultanahmet. Marrakesh vond ik véél pittiger op dat vlak.

I'm not your friend, guy!
I'm not your guy, buddy!
I'm not your buddy, friend!

Venetië...
Massatoerisme, vuil water en duur.
Die stad is toch wel slachtoffer van zijn eigen succes.

Ze nemen het mee

Terug
Bovenaan