Jouw Darwin-moment

bruno-d

Active member
Iedereen heeft wel eens een near-miss meegemaakt waar de situatie compleet uit de hand had kunnen lopen. Vertel hier de blunders die jou uit de genenpool hadden kunnen verwijderen.

---
Als jonge puber speelde ik graag letterlijk met vuur door kaarsen te laten smelten en het vuur wat op te wakkeren met krantenpapier. Zo ook op een woensdagmiddag. Na een tijdje had ik toch wat veel papier gebruikt waardoor de vlammen iets te hoog en oncontroleerbaar werden. Mijn (licht astmatische) adem bleek onvoldoende om te vlammen terug te kunnen doven, dus ik was redelijk dringend op zoek naar een andere oplossing. Dit halfontwikkelde brein sloeg er gelukkig in om op zeer korte tijd een geniale oplossing te bedenken. Wat blaast er immers harder dan de eigen adem? Juist, een haardroger! Snel naar de badkamer, haardroger meenemen, in stopcontact steken en al mijn problemen zouden snel verleden tijd zijn... Het was die dag dat ik ontdekte dat zuurstofrijke lucht in grote hoeveelheden aanvoeren zowat de ideale omstandigheden zijn voor vuur. Nog een geluk dat die licht astmatische jongen ook zwaar allergisch is en er dus geen tapijten of gordijnen aanwezig waren in die kamer, of dat had wel eens anders kunnen aflopen.

---
Een andere keer wilde ik graag een boterham roosteren. Ik denk dat de boterham redelijk klein was en precies vast leek te zitten tegen de verwarmingselementen. Een zwartverbrande boterham en bijbehorend rookalarm kon ik wel missen, dus moest ik opnieuw snel een geniaal plan bedenken. Naar het schijnt zijn er stopcontacten aan zo'n dingen en kan je die uittrekken, en eveneens naar het schijnt kan je de knop van de broodrooster manueel omhoogtrekken, maar een genie voelt zich toch iets te goed voor al te gemakkelijke oplossingen. Neenee, wat is er meest geschikt om een boterham los te krijgen? Een mes. En dan niet zo'n kitscherig mes met gele/mauve plastic handgrepen, nee gewoon een volledig metalen mes. Hop, boterham loswrikken, en, alle electriciteit viel uit. Makes sense, bedacht ik me toen.
 
Een tien jaar geleden het besluit genomen om eens de Koppenberg te beklimmen met een mountainbike.
Dat ging redelijk moeizaam. Ben dan wat verder gereden, maar gauw teruggekeerd omdat ik de weg niet kende naar weet-ik-veel-waar.
De remmen van mijn mountainbike waren en zijn nog steeds op ca. 20% sterkte en ben zo de Koppenberg afgedaald.
De eerste meters was dat leuk, zo hobbelen op de kasseien, de rest iets minder.
Tegen hoge snelheid eraf gereden en à la VDP een paar jaar terug, met een voet los en evenwicht proberen te zoeken.
Uiteindelijk met veel geluk recht gebleven en tien minuten in de graskant gezeten om te bekomen waar ik aan ben ontsnapt.

Als kind - zoals velen anderen - met de voetbal niet in de handen, maar aan de voet, terwijl ik met de ouders op pad was.
Voetbal botst te hard weg, richting straat en er direct achter gegaan. Auto heeft nog net kunnen remmen. Moeder was razend en heb een week straf gehad, wat meer dan te begrijpen is zovele jaren later.
 
Sorry @makila, ik vind jouw post uit de blind getrouwd thread hier uitstekend passen, dus ik ga je even exploiten en hier citeren. :unsure:
Nu ja, ik moet eerlijk toegeven, dat mijn kookkunsten ook echt NIHIL waren, toen ik pas gehuwd was. OK ik ben een man maar dan nog.

Ik liet eieren ontploffen in de pan en die hingen dan letterlijk aan het plafond (no kidding). En ik heb de microgolf/oven combo per ongeluk op microgolfoven gezet en een pizza een uur laten sudderen. Die pizza was gewoon zwart en hard. Dat waren mijn eerste kookkunsten van mijn huwelijk (!).

Nochtans kan ik anno 2021, wel redelijk goed koken. Je leert erg snel bij (als je daarvoor openstaat).

Dat krijg je als je moeke en vaake altijd laat koken en zelf nooit iets doet hé. ;)
 
Op school was op een dag onze voetbal kapot en we hadden dan het prachtige idee om een baksteen te nemen en daarmee te voetballen. Natuurlijk mijn voet meteen geblesseerd en weken in de plaaster (zwaar verstuikt).

---

Met lucifers liggen spelen, de kop eraf geknipt en dan benieuwd zijn of mijn vingers dan verbrand zouden zijn als je alleen die kop in brand zou steken (Moet ik echt het antwoord hier neerpennen? :sarcastic:)

---

Pili Pili peppers 'en masse' in de mond gestoken en héél goed erop kauwen en doorslikken, want zo heet kon dat toch niet zijn! Zeker een uur liggen huilen onder de kraan.

---

Ne Darwin moment van een vriend. Er lag hier een nietjesmachine en die vriend vraagt wat hij daarmee moet doen. Ik zeg om te lachen: Uw vinger eronder steken en met uw andere hand zo hard als je kan op dat apparaat slaan! 2 seconden later doet die vriend dat gewoon (hij loog echt niet en hij kende géén nietjesmachine). Bam natuurlijk de nietjes recht in zijn vinger(s)!
(Die vriend was trouwens de oudste zoon van Polle Pap. En ja hij heeft mij allang vergeven lol.
Allé ja dat hoop ik toch (voor het geval hij hier mee leest :hug:))
 
Laatst bewerkt:
Op school was op een dag onze voetbal kapot en we hadden dan het prachtige idee om een baksteen te nemen en daarmee te voetballen. Natuurlijk mijn voet meteen geblesseerd en weken in de plaaster (zwaar verstuikt).

---

Met lucifers liggen spelen, de kop eraf geknipt en dan benieuwd zijn of mijn vingers dan verbrand zouden zijn als je alleen die kop in brand zou steken (Moet ik echt het antwoord hier neerpennen? :sarcastic:)

---

Pili Pili peppers 'en masse' in de mond gestoken en héél goed erop kauwen en doorslikken, want zo heet kon dat toch niet zijn! Zeker een uur liggen huilen onder de kraan.

---

Ne Darwin moment van een vriend. Er lag hier een nietjesmachine en die vriend vraagt wat hij daarmee moet doen. Ik zeg om te lachen: Uw vinger eronder steken en met uw andere hand zo hard als je kan op dat apparaat slaan! 2 seconden later doet die vriend dat gewoon (hij loog echt niet en hij kende géén nietjesmachine). Bam natuurlijk de nietjes in zijn vinger!
Dat heeft hij hopelijk NIET nog een keer gedaan?
 
Vooral fietsmomenten eigenlijk:

- Vroeg in de ochtend vang Gent naar Brussel willen fietsen en eens een andere weg genomen waardoor ik in Ninove uitkwam. Wegens geen GPS (toen nog onbestaand) moest ik afgaan op de verkeersborden en volgde ik dus de baan naar Ninove. NOOIT met de fiets doen tijdens de ochtendspits... Da's een steenweg zonder plaats voor fietsen.

- Van Gent naar Erfurt (Oost-Duitsland) gefietst in 3 dagen. De derde dag kwam ik bijna aan in Erfurt toen de laatste 5 km er wegenwerken waren op een weg met 3 baanvakken. De helft van de weg was afgegraven, de andere helft was 2-richtingsverkeer. Een vrachtwagen duwde me op de wegenwerken, waarbij ik aan 30-35km/uur op een stuk afgegraven weg terechtkwam. Op zich bereidbaar, behalve dat er een rond riooldeksel uitstap. Toen koprol gemaakt maar gelukkig heeft mijn rugzak het meeste opgevangen. In Erfurt aangekomen dan verzorgd door de Belgische ploegarts atletiek en zo bij de belofteatleten atletiek me direct geïntroduceerd. Vanaf dan enkele jaren veel journalistiek voor atletiek gedaan, werd uiteindelijk dus een voordeel :).

- Van Gent naar Namen gefietst in de zengende hitte. Toen ik in Namen toekwam kocht ik me een cola en dronk ik die quasi volledig op, waarna ik bijna flauwviel van teveel koude binnen te krijgen.

- Van Gent naar Parijs gefietst in 1 dag (290km), maar ook daar op de N1 in een zware regenbui belandt waardoor het levensgevaarlijk werd. uitiendelijk afgereden naar een dorpje in de buurt waar ik gelukkig de RER-trein naar Parijs kon nemen (was toen al te donker geworden om veilig verder te fietsen). Door de zware regenbui waren er echter gelukkig ook problemen met de trein die ik terug ging nemen en kreeg ik een gratis overnachting in Parijs :).

Verder nog eens 2 dagen een frietpot op kot laten draaien (vergeten uit te zetten, stond wel niet op maximum niveau) en andere traditionele stoten.
 
Meegereden in een oude Fiat 500 in Rome. Aan een druk kruispunt braken de remmen door, vlogen we door het rood tussen de heen en weer rijdende auto's door los in een klein marktje. Mensen zien wegduiken, fruitkraam in frut vaneen gereden. Uitgestapt zonder schrammetje.

Sjanske gehad!
 
Meegereden in een oude Fiat 500 in Rome. Aan een druk kruispunt braken de remmen door, vlogen we door het rood tussen de heen en weer rijdende auto's door los in een klein marktje. Mensen zien wegduiken, fruitkraam in frut vaneen gereden. Uitgestapt zonder schrammetje.

Sjanske gehad!
Nen film maar dan in het echt
 
Ik had barsten in 2 velgen (runflats met 19’). Schrug en 3 maand mee blijven rijden denkende dat een platte band het ergste was dat er kon gebeuren.
Een vriend die aan auto’s werkt heeft me bij een casual mention daarvan uit de doeken gedaan dat barsten levensgevaarlijk zijn.
 
Ooit hier ook eens s' nachts de frietketel laten aanstaan, sindsdien ben ik tamelijk paranoia over alles wat met elektriciteit te maken heeft.

Vroeger ging ik ook best vaak 'urban exploren'. En zo ben ik eens in een onafgewerkt hotel beland (in Mechelen). Op zich heel coole locatie, maar omdat het eigenlijk nog steeds onafgewerkt was was het daar best gevaarlijk. Om naar buiten te gaan moest je via de kelder gaan, en daar was een gang van een meter of 2 waar het pikdonker was en ik dus 'schuifelend' door ging om te zien of er geen gaten in de vloer waren.

Wel ja, tegen dat ik het gat voelde was het al te laat en lag ik 2 meter lager in een put vol met bouwafval. Was er toen niemand bij geweest of was de put dieper geweest hadden ze mij daar nooit gevonden :unsure:
 
Op reis in Egypte gaan snorkelen in open zee samen met mijn nieuwe vrouw (was de huwelijksreis). Toen we een paar honderd meter hadden gezwommen besloten we terug naar de boot te zwemmen en niet de gids te volgen omdat onze uitrusting slecht was en langs alle kanten lekte. Big mistake.

De stroom duwde ons steeds verder de zee op en onze boot werd steeds kleiner hoe hard we ook zwommen. Dus echt een paar kilometer van de kust, materiaal dat geen zak waard was en tegen de stroming in... We waren bijna volledig uitgeput (mijn vrouw was al bezig van "Laat mij maar achter") maar werden gelukkig opgemerkt door andere gids en die is er bij gekomen. Hij heeft mijn vrouw verder gesleept en ik had nog wat reserve zodat ik nog aan zijn bootje geraakte.

Nu kunnen we er nog mee lachen, maar het was toch wel een broekpoepmoment hoor.
 
De stroom duwde ons steeds verder de zee op en onze boot werd steeds kleiner hoe hard we ook zwommen.
Ja véél mensen onderschatten dat en denken dat het nog wel meevalt en ALS je ne steengoede zwemmer bent, je met de vingers in de neus zéér vlotjes tegen de stroming in kan zwemmen.

Maar dat valt best tegen als de stroming echt sterk is. (Ook zonder materiaal op uwe rug.)
 
Ja véél mensen onderschatten dat en denken dat het nog wel meevalt en ALS je ne steengoede zwemmer bent, je met de vingers in de neus zéér vlotjes tegen de stroming in kan zwemmen.

Maar dat valt best tegen als de stroming echt sterk is. (Ook zonder materiaal op uwe rug.)
Mijn vrouw had speciaal voor die reis leren zwemmen, dus een absolute beginner eigenlijk. Ik daarentegen heb jaren in een zwemclub gezeten, maar ik was haar ook al aan het voorttrekken en zat ook al op mijn einde. Bijna letterlijk dus.
 
Mijn vrouw had speciaal voor die reis leren zwemmen, dus een absolute beginner eigenlijk. Ik daarentegen heb jaren in een zwemclub gezeten, maar ik was haar ook al aan het voorttrekken en zat ook al op mijn einde. Bijna letterlijk dus.
Ja stromingen kunnen zeer verraderlijk zijn. Heb een tijdje in West Afrika gezeten en daar was ook een sterke zijstroming, daar kwamen toeristen ook vaak mee in de problemen. De 'kunst' is om u te laten meetrekken en tegen te zwemmen op de juiste momenten, maar dan moet je idd al goed kunnen zwemmen en zeker niet in paniek geraken. Ik ben zelf ook absoluut niet de beste zwemmer maar ik kan in het water wel onder alle omstandigheden rustig blijven. Behalve als't echt te laat is natuurlijk :unsure:

En het autoverhaal: ik heb ooit eens een zwaar ongeval gehad onderweg naar de toenmalige vriendin. Ook enorm veel geluk gehad met de plaats van impact want de auto was echt total-loss met de grootste impact bij de passagier. En normaal had mijn lief daar toen gezeten. Dat vond ik echt zowat de engste gedachten dat ik ooit gehad heb, ik zou mezelf dat nooit hebben kunnen vergeven. Sindsdien ben ik wel een pak kalmer in de wagen, en als er passagiers bijzitten rij ik helemaal als een bomma.
 
Ja véél mensen onderschatten dat en denken dat het nog wel meevalt en ALS je ne steengoede zwemmer bent, je met de vingers in de neus zéér vlotjes tegen de stroming in kan zwemmen.

Maar dat valt best tegen als de stroming echt sterk is. (Ook zonder materiaal op uwe rug.)
uhu. op zeilkamp ook met een hele bende in een stroming geraakt. Dat is echt niet te onderschatten. Wij zij er uitgeraakt door langs de kustlijn even mee te zwemmen.
 
Als kind opgroeiend in de Westhoek soms dom gedaan met oorlogsmunitie.
1 voorbeeld: bij m'n tante en nonkel gaan spelen met m'n neven ergens eind de jaren 90. Die hadden ontdekt dat hun pa net kogels had boven geploegd en zij hadden die doos gezocht en gevonden met een honderdtal kogels erin. Toen ik daar was echt met hamers en zagen die kogels opendoen en al dat buskruit verzamelen om vervolgens een vuurtje te maken op de beton achter het 'patattenkot' en beginnen experimenteren met dat kruid. Eerst voorzichtig en na een tijd gewoon hele hopen van dat kruid er los opgooien. Tot die boel plots ontplofte en alles in het rond vloog. Gelukkig zonder gevolgen maar sindsdien toch wat voorzichtiger omgesprongen met dat materiaal.
 
Terug
Bovenaan