Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

:laugh: Klinkt als iets dat ik zou zeggen. Ooit tegen een leidinggevende, tijdens een awkward wandeling terug naar ons gebouw. "En, ben jij al eens flauwgevallen?"

Ik ben autistisch (vandaar de awkwardness) maar ben ook gewoon zeer introvert. Ik ben niet verlegen en heb geen schrik om te presenteren. Ik ben wel wat zenuwachtig maar sla mij daar wel door. In het verleden gepresenteerd voor 200 man, dit jaar vier lessen gegeven aan eerstejaars studenten. Maar gesprekken of spreken met een vast script is veel makkelijker dan 'in het wild'. Eerder dit jaar stond op de studiekiezerbeurzen. Ik had daar vooraf veel schrik voor, want druk, veel lawaai en héél veel praten en sociaal zijn. Achteraf vond ik de informele lunch met de collega's het lastigst. Vragen beantwoorden van toekomstige studenten en hun ouders was niks, want daar volg je gewoon je voorbereid antwoord en zijn er heel duidelijke regels.

Collega's weten dat allemaal van mij en houden daar heel erg rekening mee (als in, ze rekenen mij daar niet op af of zo). Ze vragen af en toe of ik mee ga lunchen hoewel het antwoord altijd nee is (en dan zeggen ze: "ok, maar altijd welkom hé!"). Ik doe zelfs sociale dingen met ze na het werk, als dat redelijk gestructureerd is (bvb wel een quiz, geen receptie).

Uiteindelijk heeft iedere werknemer wel zijn dingetjes hé. Ik ben geen supersociale, de andere is altijd te laat, nog een ander is een stresskip, de ander is soms bot maar bedoelt het niet slecht,...
die oprechte awkwardness en eerlijkheid werkt vaak in het voordeel, heb ik gemerkt

Nieuwe manager die echt constant wilt vergaderen puur om gewoon te vergaderen.

Onze projecten zijn perfect op te volgen/staan up to date in ons systeem (als ze "vervallen" krijgen we hier ook melding van, etc.)

Momenteel staat alles correct, geen openstaande zaken/vragen oid. en toch wilt hij opnieuw samenzitten om ze allemaal te overlopen. :crazy:

we hebben het al veel proberen duidelijk maken (zelfs al vlakaf gezegd eigenlijk) maar toch blijft hij volhouden...

Nieuwe manager die echt constant wilt vergaderen puur om gewoon te vergaderen.

Onze projecten zijn perfect op te volgen/staan up to date in ons systeem (als ze "vervallen" krijgen we hier ook melding van, etc.)

Momenteel staat alles correct, geen openstaande zaken/vragen oid. en toch wilt hij opnieuw samenzitten om ze allemaal te overlopen. :crazy:

we hebben het al veel proberen duidelijk maken (zelfs al vlakaf gezegd eigenlijk) maar toch blijft hij volhouden...
Ik begrijp dat wel.

Ik vind het ook efficiënter om persoonlijk even de stavaza te overlopen dan dat ik een onpersoonlijk systeem (mails, excel,...) moet gaan zitten uitlezen. Daarnaast kan dat persoonlijk moment ook gebruikt worden om zeer specifieke aandachtspunten te benadrukken waar je zijn interventie nu of op termijn voor nodig acht.

Natuurlijk moet dat dan ook geen 2 uur duren. Maar afhankelijk van de quantiteit aan projecten moet dat op een 10-30 minuten toch wel snel een overzicht mogelijk zijn. Maar 2wekelijks is dan meestal al meer dan genoeg.

Daarnaast komt voor mij dat ook meer overeen met betrokkenheid tonen van uw baas zodanig dat je ziet dat hij in de nabijheid is indien er zaken zijn waarvoor je zijn/haar hulp nodig hebt of zou kunnen gebruiken.

Voor de rest lijkt het mij ook gekoppeld te zijn aan het feit dat hij nieuw is. Dan wordt er, zeker in het begin, van korter bij opgevolgd omdat hij toch zeker van alles op de hoogte wil zijn. Dat hij niet binnen de kortste keren buitenvliegt. Eens die ingewerkt is, en wat "marge / goodwill" heeft ingebouwd dan zal dat minder worden, denk ik.

Ik begrijp dat wel.

Ik vind het ook efficiënter om persoonlijk even de stavaza te overlopen dan dat ik een onpersoonlijk systeem (mails, excel,...) moet gaan zitten uitlezen. Daarnaast kan dat persoonlijk moment ook gebruikt worden om zeer specifieke aandachtspunten te benadrukken waar je zijn interventie nu of op termijn voor nodig acht.

Natuurlijk moet dat dan ook geen 2 uur duren. Maar afhankelijk van de quantiteit aan projecten moet dat op een 10-30 minuten toch wel snel een overzicht mogelijk zijn. Maar 2wekelijks is dan meestal al meer dan genoeg.

Daarnaast komt voor mij dat ook meer overeen met betrokkenheid tonen van uw baas zodanig dat je ziet dat hij in de nabijheid is indien er zaken zijn waarvoor je zijn/haar hulp nodig hebt of zou kunnen gebruiken.

Voor de rest lijkt het mij ook gekoppeld te zijn aan het feit dat hij nieuw is. Dan wordt er, zeker in het begin, van korter bij opgevolgd omdat hij toch zeker van alles op de hoogte wil zijn. Dat hij niet binnen de kortste keren buitenvliegt. Eens die ingewerkt is, en wat "marge / goodwill" heeft ingebouwd dan zal dat minder worden, denk ik.
nee begrijp ik inderdaad (toch op de manier hoe jij het uitlegt) maar bij ons is het quasi wekelijks. Dit in combinatie dat hij eigenlijk weigert om ons ERP-systeem te gebruiken zorgt voor veel frustraties bij de collega's :-) ("nieuw" is ook vrij ruim, werkt hier ondertussen al 7-8 maand).

ik denk dat ik gewoon even wou venten :-)

Weer op kantoor en weeral constant gestoord worden... Thuiswerk is echt veel beter.

"seg unsure, ik heb de mail verstuurd naar de klant, maar wat als die niet antwoord, wat gaan we dan moeten doen?'

"seg unsure, ik heb u zonet mail gestuurd waarin dit staat (legt heel die mail uit in 10 minuten, met uiteindelijk niks van relevantie voor mij)"
.. ok dan bedankt?

al fluisterend: "seg unsure, collega Y die letterlijk 3 bureaus verder zit en ook aanwezig is vandaag antwoordt niet op mijn mail. Kan jij met hem praten zodat hij toch antwoordt"?
:wtf:

"unsure, kan je eens uitleggen wat we in dit geval moeten doen"
ik leg dan alles grondig uit met exact stappenplan wat die persoon moet doen
uiteindelijk doet de persoon het helemaal niet... en zie ik nu reminders passeren die naar mij geëscaleerd worden..?

"unsure, ik zie dat je in trainingcall zit, maar kan je toch effe luisteren"
uh nee? stuur mij een bericht of mail ofzo?

🤡 🤡 🤡 🤡

Weer op kantoor en weeral constant gestoord worden... Thuiswerk is echt veel beter.

"seg unsure, ik heb de mail verstuurd naar de klant, maar wat als die niet antwoord, wat gaan we dan moeten doen?'

"seg unsure, ik heb u zonet mail gestuurd waarin dit staat (legt heel die mail uit in 10 minuten, met uiteindelijk niks van relevantie voor mij)"
.. ok dan bedankt?

al fluisterend: "seg unsure, collega Y die letterlijk 3 bureaus verder zit en ook aanwezig is vandaag antwoordt niet op mijn mail. Kan jij met hem praten zodat hij toch antwoordt"?

uiteindelijk doet de persoon het helemaal niet... en zie ik nu reminders passeren die naar mij geëscaleerd worden..?

🤡 🤡 🤡 🤡
Helft van de tijd kan je die antwoorden ook effectief gewoon onmiddellijk geven hoor. "Ik heb je een mail gestuurd en..." => Afkappen, merci, ik zal het straks wel lezen, ben nu ff bezig met iets anders. "Ik zie dat je in trainingcall zit, kan je toch is ff luisteren?" => Neen, ik zit in trainingcall.

Ik zou het net goed vinden dat de collega's het gevoel krijgen dat ze bij jou terecht kunnen voor vragen (die, toegegeven, misschien niet de meest uitdagende vraagstukken zijn)... Toch teken dat je aanzien wordt als één van de pilaren van de werkplek, snap eigenlijk niet hoe je daar geërgerd in kan zijn. Als je de collega's elke keer gewoon meldt dat ze het zelf even moeten uitzoeken zullen ze uiteindelijk de hint wel snappen en u "met rust laten", maar is dat dan beter dat ze zeggen "oei, unsure... Daar kan k niks aan vragen"?

-edit- Ik ben hier wat betweterig op iedereen z'n ergernissen aan het reageren en zou dat eigenlijk niet mogen doen, wie ben ik om te bepalen welke ergernissen er voor wie zijn.... Ik zal mezelf wat proberen in te houden.

Laatst bewerkt:
Helft van de tijd kan je die antwoorden ook effectief gewoon onmiddellijk geven hoor. "Ik heb je een mail gestuurd en..." => Afkappen, merci, ik zal het straks wel lezen, ben nu ff bezig met iets anders. "Ik zie dat je in trainingcall zit, kan je toch is ff luisteren?" => Neen, ik zit in trainingcall.

Ik zou het net goed vinden dat de collega's het gevoel krijgen dat ze bij jou terecht kunnen voor vragen (die, toegegeven, misschien niet de meest uitdagende vraagstukken zijn)... Toch teken dat je aanzien wordt als één van de pilaren van de werkplek, snap eigenlijk niet hoe je daar geërgerd in kan zijn. Als je de collega's elke keer gewoon meldt dat ze het zelf even moeten uitzoeken zullen ze uiteindelijk de hint wel snappen en u "met rust laten", maar is dat dan beter dat ze zeggen "oei, unsure... Daar kan k niks aan vragen"?

-edit- Ik ben hier wat betweterig op iedereen z'n ergernissen aan het reageren en zou dat eigenlijk niet mogen doen, wie ben ik om te bepalen welke ergernissen er voor wie zijn.... Ik zal mezelf wat proberen in te houden.
Ik geef ook wel vaak direct antwoord en heb ook helemaal geen enkel probleem met effectief te helpen voor zaken die nieuw zijn of wat complexer.

ik erger me vooral aan het feit dat ik constant gestoord worden voor zaken die eigenlijk in hun eigen barak liggen en voor dingen waar ik toch niks aan kan doen of aan bij te dragen heb. Ik ga ook geen postbode beginnen spelen omdat iemand niet direct tegen een meer senior collega durft te praten binnen dezelfde afdeling :s :s

maar misschien ben ik daar te pragmatisch voor ofzo? Elke functie die ik gedaan heb, heb ik zelf wat moeten uitzoeken dus ik verwacht dat anderen dat ook van nature doen.

.. ok dan bedankt?

🤡 🤡 🤡 🤡

zo herkenbaar.

ik ben vorig jaar van functie veranderd, er is een mail en intranet communicatie rond geweest dat ze mij voor dingen van oude functie x niet meer moeten lastig vallen omdat ik er geen toegangen meer zal hebben.

MAANDEN aan een stuk "ja, ik weet dat het uw job niet meer is maar zou je toch dit en dit kunnen doen?"

euh nee? :lol:

.. ok dan bedankt?

🤡 🤡 🤡 🤡
Herkenbaar.

Ik denk dat bepaalde mensen dat zowat aantrekken/uitstralen?

Als in te toegankelijk zijn?

Bij ons gebruiken ze in elke zaal (en dat zijn er toch wel zeer veel) een click-share systeem om draadloos te presenteren - Als ik dat systeem online opzoek kost dat toch wel wat geld

Vandaag heel sec een mail dat het vandaag morgen niet meer mogelijk is om dat te gebruiken want het is niet compatibel met Windows 11
Geld weggesmeten

Bij ons gebruiken ze in elke zaal (en dat zijn er toch wel zeer veel) een click-share systeem om draadloos te presenteren - Als ik dat systeem online opzoek kost dat toch wel wat geld

Vandaag heel sec een mail dat het vandaag morgen niet meer mogelijk is om dat te gebruiken want het is niet compatibel met Windows 11
Geld weggesmeten
Bij ons hebben ze dit :

Lijkt mij windows 11 compatibel.

Tegenwoordig is alles van communicatie via mail. Opzich geen probleem mee maar ik ben heel de dag buiten (landmeten) en als ik dan terugkom ben ik 5 min op den bureau om alle data te uploaden naar de server, alles weg te zetten etc. Mijn mails checken is er zo is vlug over lezen of er iets belangrijks is binnen gekomen voor ik naar huis ga. Nu kom ik op een mail van 2 weken geleden voor iets dringends. Die persoon zit een bureau of 2 verder dan mij en heeft mij nooit aangesproken daarop wanneer ik terugkom van het veld. :sop:

Verder ook veel drama op den bureau. Op een tweetal maanden 3 personen die ontslagen zijn en mijn projectleider heeft ook zijn ontslag gegeven. Sebiet zit ik alleen :unsure:

Ik snap het belang van MFA, maar we gaan nu, naast de MFA die we sowieso al moeten doen om in te loggen op onze account, ook iedere keer we een applicatie openen (outlook, word, excel, workday, ...) een code moeten ingeven...

Ik snap het belang van MFA, maar we gaan nu, naast de MFA die we sowieso al moeten doen om in te loggen op onze account, ook iedere keer we een applicatie openen (outlook, word, excel, workday, ...) een code moeten ingeven...
Waarschijnlijk slecht of veel te strikt geconfigureerd dan. Hier is dat één keer op uw eigen toestel en daarna laat dat ding u maanden met rust.
Bizar, hebben we hier ook in gebruik waaronder een vrij oud model, dat geeft geen misérie onder Windows 11.
MAANDEN aan een stuk "ja, ik weet dat het uw job niet meer is maar zou je toch dit en dit kunnen doen?"
We zijn hier 3 jaar verder en 't is nog altijd van dat.

...

Misschien eens luid voor heel het bureau tegen collega Y zeggen "collega X heeft een antwoord van je nodig maar kan dat precies zelf niet zeggen"? :devilish:

Terug
Bovenaan