Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

4411 gebruiken via factuur, 1 keer per maand doormailen naar werkgever en klaar.
Of gsm-abonnement via werkgever => betalen met gsm => komt op factuur provider.

Zo deed/doe ik het.
4411 zou nog kunnen (momenteel nog), waar het mogelijk is uiteraard.
Ondergrondse parkings e.d. zoals bv. in Gent zou daarmee weliswaar niet pakken.
Idem whatever parkings waar je via mobiel abbo zou kunnen betalen.

Ik hoor wel dat dit momenteel gewoon nog een grijze zone is, daar men daarmee eigenlijk ook persoonlijk zou weten wie, wat bezigt.
Mss dat 4411 het gewoon niet meld aan de firma wie, wat verbezigd.
Dus hoe lang dat nog gaat pakken is 'n ander paar mouwen.


Nuja, deze heb ik nog niet 'bevestigd', maar 't zullen ook gewoon de 'kleine' dingen zijn eh. Als je zo eens tot om 22u op kantoor moest blijven voor een of andere klant mocht je dan al eens eten gaan halen & 'het bonnetje binnen steken'. Je deed dan wel onbetaald overuren, maar je had er dan toch mee gegeten.
Ok fine, 't is 12 EUR voor ne kebab of 20 EUR voor pizza, but still.

Dat zal wss ook allemaal niet meer pakken eh. Tenzij je ze daar een factuur laat maken voor 1 bestelling.
 
Hier op het werk heb ik de laatste tijd een ergernis en ik weet niet goed of ze terecht is.

Wij werken allemaal als IT'ers in een 38u-contract. Al jaren wordt de vraag voor een 40u-contract afgewimpeld, omdat ze het financieel niet kunnen dragen. Desondanks worden er wel 40u gewerkt, en dikwijls ook meer. De klant betaalt hiervoor aan de werkgever, maar dus niet aan ons. Dat ze dit nodig hebben om financieel gezond te zijn is niet oke, maar goed, had me er wel bij neergelegd want anders is de werkgever failliet...

Fast-forward naar een maand geleden, een collega stond op het punt te vertrekken. Werkgever heeft deze persoon een beter loon gegeven (geen probleem), maar ook een 40u contract.

Dat ze die persoon een beter loon geven heb ik totaal geen probleem mee, maar dat ze plots voor deze persoon een 40u contract kunnen geven, terwijl de werkinhoud hetzelfde blijft en dus ook hetzelfde is als mij, vind ik niet oke...

Ben ik hierin verkeerd?
een bedrijf dat zijn werknemers overuren laat doen zonder te compenseren, maar het geld wel int van de klant en dat om niet failliet te gaan, is een bedrijf dat ik rap zou verlaten. Dat is niet de manier waarop ze zichzelf rendabel moeten maken.

En: ge zijt niet verkeerd.
 
Hier op het werk heb ik de laatste tijd een ergernis en ik weet niet goed of ze terecht is.

Wij werken allemaal als IT'ers in een 38u-contract. Al jaren wordt de vraag voor een 40u-contract afgewimpeld, omdat ze het financieel niet kunnen dragen. Desondanks worden er wel 40u gewerkt, en dikwijls ook meer. De klant betaalt hiervoor aan de werkgever, maar dus niet aan ons. Dat ze dit nodig hebben om financieel gezond te zijn is niet oke, maar goed, had me er wel bij neergelegd want anders is de werkgever failliet...

Fast-forward naar een maand geleden, een collega stond op het punt te vertrekken. Werkgever heeft deze persoon een beter loon gegeven (geen probleem), maar ook een 40u contract.

Dat ze die persoon een beter loon geven heb ik totaal geen probleem mee, maar dat ze plots voor deze persoon een 40u contract kunnen geven, terwijl de werkinhoud hetzelfde blijft en dus ook hetzelfde is als mij, vind ik niet oke...

Ben ik hierin verkeerd?
Als uw werkgever gratis uren werk nodig heeft om financieel rendabel te zijn zoek je best ander werk, als het al op die 2 uren aankomt om winst te maken zit je gewoon bij een financieel ongezond bedrijf dat bij de minste tegenslag de boeken mag sluiten.

Ofwel kan je ook uw goedgelovigheid aan de kant zetten en niet geloven in zulk sentimenteel gezwets. Ofwel betalen ze u die uren ofwel kan je ze ergens anders recupereren. Imo is dat echt gewoon een klotementaliteit van uw werkgever om gewoon zo te teren op zijn werkvolk. En het is nu niet alsof je al IT'er moet inzitten met de kans om geen werk meer te vinden.
 
Merci allemaal voor de reacties.

Voor de duidelijkheid, deze gebeurtenis was voor mij de druppel en ik ben nu dus ook naar een volgende stap aan het kijken.

Alleen heb ik deze ergernis voor het eerst geuit een dikke maand geleden aan mijn n+1, en deze week ook rechtstreeks aan het management en er is vrij veel commentaar op gekomen. Zij vonden dit maar de normaalste zaak en ik mocht dat eigenlijk nooit weten dat die persoon een 40u contract heeft gekregen. Een gigantische red flag, maar toch wou ik hier effe checken of ik misschien verkeerd was…

Maar goed, klaar voor een nieuw hoofdstuk.
 
Merci allemaal voor de reacties.

Voor de duidelijkheid, deze gebeurtenis was voor mij de druppel en ik ben nu dus ook naar een volgende stap aan het kijken.

Alleen heb ik deze ergernis voor het eerst geuit een dikke maand geleden aan mijn n+1, en deze week ook rechtstreeks aan het management en er is vrij veel commentaar op gekomen. Zij vonden dit maar de normaalste zaak en ik mocht dat eigenlijk nooit weten dat die persoon een 40u contract heeft gekregen. Een gigantische red flag, maar toch wou ik hier effe checken of ik misschien verkeerd was…

Maar goed, klaar voor een nieuw hoofdstuk.

Gebeurt bij ons ook wel dat niet heel het bedrijf mag afweten van een aanpassing van contract, bvb payroll naar freelance.
Denk dat dat ook wel normaal is, je moet ook in functie van het bedrijf denken. Als je als individueel persoon frustraties hebt en kan verbeteren dan kan je altijd jobhoppen he.
 
Alleen heb ik deze ergernis voor het eerst geuit een dikke maand geleden aan mijn n+1, en deze week ook rechtstreeks aan het management en er is vrij veel commentaar op gekomen. Zij vonden dit maar de normaalste zaak en ik mocht dat eigenlijk nooit weten dat die persoon een 40u contract heeft gekregen. Een gigantische red flag, maar toch wou ik hier effe checken of ik misschien verkeerd was…
Mag ik vragen in welke provincie je werkt? Deze attitude is nogal gekend in een bepaalde provincie heb ik de indruk...
 
Merci allemaal voor de reacties.

Voor de duidelijkheid, deze gebeurtenis was voor mij de druppel en ik ben nu dus ook naar een volgende stap aan het kijken.

Alleen heb ik deze ergernis voor het eerst geuit een dikke maand geleden aan mijn n+1, en deze week ook rechtstreeks aan het management en er is vrij veel commentaar op gekomen. Zij vonden dit maar de normaalste zaak en ik mocht dat eigenlijk nooit weten dat die persoon een 40u contract heeft gekregen. Een gigantische red flag, maar toch wou ik hier effe checken of ik misschien verkeerd was…

Maar goed, klaar voor een nieuw hoofdstuk.
Dat klinkt inderdaad echt niet gezond. Ik vind het vooral raar dat die 2/40en zo'n impact zouden hebben. Da's geen gezond bedrijf imo. En stelen van uw werknemers is absoluut not done. Als je geen compensatie krijgt (in geld of in recup) is dat echt een schande imo.
 
Nieuwe CEO wil ons terug minstens 3 dagen per week op kantoor stallen. Nu werk ik 1 dag/week vanop kantoor.

Ik schik mij ernaar, maar dan moeten ze geen flexibiliteit meer van mij verwachten en zal ik enkel nog meetings binnen mijn kernuren aanvaarden. Die meeting van vanavond tot 19 uur mogen ze dan op hun buik schrijven.

Toch raar dat thuiswerk.

Vroeger: werk en privé moest strikt gescheiden blijven (eis werknemer).

Nu: nu men de voordelen van thuiswerk ervaart (lees: allerhande niet werkgerelateerde activiteiten doen tijdens de werkuren), is scheiding werk/privé plots geen element meer.

Werknemers eisen veel tegenwoordig. Denk dat werkgevers al flexibel genoeg zijn en vaak heel veel door de vingers zien.
Wie is tegenwoordig werknemer en werkgever? Soms is de slinger wat teveel doorgeslagen naar de werknemer vind ik.

Pas op, ik zeg niet dat bij jou zo is.
 
Merci allemaal voor de reacties.

Voor de duidelijkheid, deze gebeurtenis was voor mij de druppel en ik ben nu dus ook naar een volgende stap aan het kijken.

Alleen heb ik deze ergernis voor het eerst geuit een dikke maand geleden aan mijn n+1, en deze week ook rechtstreeks aan het management en er is vrij veel commentaar op gekomen. Zij vonden dit maar de normaalste zaak en ik mocht dat eigenlijk nooit weten dat die persoon een 40u contract heeft gekregen. Een gigantische red flag, maar toch wou ik hier effe checken of ik misschien verkeerd was…

Maar goed, klaar voor een nieuw hoofdstuk.
Heb je de financiële gegevens van je bedrijf al eens opgezocht? Klopt het daadwerkelijk dat er maar weinig overschot is, of zegt het management dat enkel maar om hun eigen zakken nog wat beter te vullen?
 
Dat klinkt inderdaad echt niet gezond. Ik vind het vooral raar dat die 2/40en zo'n impact zouden hebben. Da's geen gezond bedrijf imo. En stelen van uw werknemers is absoluut not done. Als je geen compensatie krijgt (in geld of in recup) is dat echt een schande imo.
Heb je de financiële gegevens van je bedrijf al eens opgezocht? Klopt het daadwerkelijk dat er maar weinig overschot is, of zegt het management dat enkel maar om hun eigen zakken nog wat beter te vullen?
Eigenlijk kan men zeggen wat men wilt. Als je een 38u contract hebt & je werkt 38u heeft men eigenlijk geen poot om op te staan om u buiten te shotten.

Als men toch vraagt 40u te doen moet je dan zelf uitmaken of uw loon dat je er voor krijgt strookt met 40u (of meer) werken denk ik dan.
Want dat zegt men dan toch eh ... we betalen wel voor 40u.
 
Toch raar dat thuiswerk.

Vroeger: werk en privé moest strikt gescheiden blijven (eis werknemer).

Nu: nu men de voordelen van thuiswerk ervaart (lees: allerhande niet werkgerelateerde activiteiten doen tijdens de werkuren), is scheiding werk/privé plots geen element meer.

Werknemers eisen veel tegenwoordig. Denk dat werkgevers al flexibel genoeg zijn en vaak heel veel door de vingers zien.
Wie is tegenwoordig werknemer en werkgever? Soms is de slinger wat teveel doorgeslagen naar de werknemer vind ik.

Pas op, ik zeg niet dat bij jou zo is.
Ik ben blijkbaar één van de enigen die verkiest om op kantoor te werken i.p.v. thuis. Thuis ben ik van het minste afgeleid en heb ik last van uitstelgedrag. Hier op kantoor heb ik warm eten onder de middag, 2 schermen met een laptop stand, ik moet de verwarming niet aansteken en bekostigen. En voor belangrijke knopen door te hakken, gaat er niets boven een face-to-face gesprek. Niets hatelijker dan met 4 in een vergaderzaal dit waarbij er iemand via Teams in de achtergrond zit te brabbelen.
 
Een niet-nader genoemde Vlaamse gameretailer zei bij mijn contractbespreking ook gewoon vlakaf dat ze verwachtten dat ik 40u werkte terwijl ik maar 38u betaald kreeg. Had het toen eigenlijk al moeten weten :unsure:
 
Toch raar dat thuiswerk.

Vroeger: werk en privé moest strikt gescheiden blijven (eis werknemer).

Nu: nu men de voordelen van thuiswerk ervaart (lees: allerhande niet werkgerelateerde activiteiten doen tijdens de werkuren), is scheiding werk/privé plots geen element meer.

Werknemers eisen veel tegenwoordig. Denk dat werkgevers al flexibel genoeg zijn en vaak heel veel door de vingers zien.
Wie is tegenwoordig werknemer en werkgever? Soms is de slinger wat teveel doorgeslagen naar de werknemer vind ik.

Pas op, ik zeg niet dat bij jou zo is.
Zolang de resultaten er maar zijn, maakt het toch niet uit waar (en hoeveel uur) je werkt?
Mijn WG betaalt mij om resultaten neer te zetten, niet om de gratis koffie op kantoor te drinken en om de stoel te verwarmen.

Sommige WN gaan er de kantjes vanaf rijden, de kunst van goed werkgeverschap is die eruit te filteren en daar gerichte acties te nemen. Door iedereen te verplichten om x dagen in de week op kantoor te komen, ongeacht de resultaten kweek je weinig goodwill. Wat een terechte ergernis kan zijn :)
 
Ik vermoed dat extra uren werken zonder loon/compensatie wel veel zal gebeuren. Ik zie redelijk wat vacatures passeren waarbij de grote troeven 12 adv dagen en dubbel vakantie geld zijn. Ik kan al niet wachten om te horen wat de andere extraatjes zijn. Een teambuilding tijdens het weekend wie weet.
 
Nu: nu men de voordelen van thuiswerk ervaart (lees: allerhande niet werkgerelateerde activiteiten doen tijdens de werkuren), is scheiding werk/privé plots geen element meer.
Beetje kort door de bocht denk ik. Hier is het vooral een groot voordeel omwille van de reistijd (3u/dag). Dat heeft een gigantische impact op work/life balans.

En degenen die er thuis de kantjes aflopen, zullen dat op het werk ook wel doen.
 
Ik vermoed dat extra uren werken zonder loon/compensatie wel veel zal gebeuren. Ik zie redelijk wat vacatures passeren waarbij de grote troeven 12 adv dagen en dubbel vakantie geld zijn. Ik kan al niet wachten om te horen wat de andere extraatjes zijn. Een teambuilding tijdens het weekend wie weet.

Die geven tenminste de ADV dagen, wat in het geval van @applepie ondanks 40u werken per week niet het geval is, dat is nog een slag erger :(

Maar dat gebeurt helaas wel vaker...

Ik herinner me ook eens een vacature waar ze expliciet zeiden "wij willen niet de beste betaler zijn, maar wij bieden een uitstekende sfeer". Dan weet je al genoeg :rolleyes:
 
Ergernis van vandaag? Van die dominante collega's die altijd het woord moeten hebben, anderen niet eens laten uitspreken, anderen hun woorden constant verdraaien en waarbij alles precies moet lopen zoals zij het in hun hoofd hebben en niet anders. Begint mij allemaal hard genoeg te ergeren dat ik eigenlijk ben aan 't denken aan een nieuwe job. Het is alle dagen nauw samenwerken met hen, dus ik kan hen niet echt "ontwijken" i.t.t. sommige andere collega's die maar enkele uren per week met hen in contact komen.

Bijkomstig probleem is dat de "dominante types" het middenkader ook volledig rond hun vinger heeft gedraaid, dus het is moeilijk om nog ergens een tij te doen keren. Er zijn ook enkele nieuwe collega's bijgekomen de voorbije maanden en vind het ronduit walgelijk om toe te kijken hoe die nieuwe mensen "naar hun hand" worden gezet. Bij de minste "weerstand" dat de nieuwelingen bieden, escaleert de boel volledig, soms tot en met kleineren toe. Ik speel altijd "Zwitserland" en probeer het mij allemaal niet te had aan te trekken, maar ben eigenlijk op aan 't geraken, als ik eerlijk moet zijn met mezelf.

Herkenbaar voor anderen? :)
 
Herkenbaar voor anderen? :)
Hier is het momenteel zo 1 figuur nog, maar die verkloot het voor de rest.
Meetings die 2x zo lang duren als hij er is. Alles is slecht, hij weet alles beter, roepen vamaf iemand een andere mening heeft, jongere collega's die er 'schrik' van hebben, ook tegen externen doet die zo. Zo'n figuur stuur je normaal gezien wandelen, maar t'is hier overheid hé.
 
Ergernis van vandaag? Van die dominante collega's die altijd het woord moeten hebben, anderen niet eens laten uitspreken, anderen hun woorden constant verdraaien en waarbij alles precies moet lopen zoals zij het in hun hoofd hebben en niet anders. Begint mij allemaal hard genoeg te ergeren dat ik eigenlijk ben aan 't denken aan een nieuwe job. Het is alle dagen nauw samenwerken met hen, dus ik kan hen niet echt "ontwijken" i.t.t. sommige andere collega's die maar enkele uren per week met hen in contact komen.

Bijkomstig probleem is dat de "dominante types" het middenkader ook volledig rond hun vinger heeft gedraaid, dus het is moeilijk om nog ergens een tij te doen keren. Er zijn ook enkele nieuwe collega's bijgekomen de voorbije maanden en vind het ronduit walgelijk om toe te kijken hoe die nieuwe mensen "naar hun hand" worden gezet. Bij de minste "weerstand" dat de nieuwelingen bieden, escaleert de boel volledig, soms tot en met kleineren toe. Ik speel altijd "Zwitserland" en probeer het mij allemaal niet te had aan te trekken, maar ben eigenlijk op aan 't geraken, als ik eerlijk moet zijn met mezelf.

Herkenbaar voor anderen? :)
Helaas zeer herkenbaar.

Kom soms behoorlijk moe van m'n collega's, niet zo'n veel haantje-de voorste types momenteel, maar wel veel roddeltantes en ook dat gatlikken bij de bazen... :puke:
Meestal loopt het toch uiteindelijk verkeerd af met zo'n dominante types uit je verhaal, al veel zien passeren hier, "grote bek klein hartje". En uiteindelijk met veel traantjes nr ander kantoor vertrokken...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan