Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Iedereen is vervangbaar he Mac-Bc, als je echt wilt uw ontslag indienen gewoon doen. Klinkt ook gewoon toxische omgeving.

Maar gebruik een ontslagbrief niet als negotiating tool als je niet echt daar wilt weg gaan.

Heb je trouwens al een andere job op het oog?

Klopt, iedereen is vervangbaar. Meer zelfs, hij zal wellicht snel een vervanger vinden. Ondanks een tekort aan ingenieurs en technische profielen is het wel een gegeerde sector dus ik maak mij geen illusies. En hij weet dat, vandaar dat hij wellicht denkt om zich veel te kunnen permitteren. Gecombineerd met zijn leugens tijdens de sollicitatiegesprekken zal er zeker op korte termijn iemand nieuw gevonden worden. Maar:
1) Ik wens die nieuwe jongen veel succes om de deadlines te halen in de complexe lopende dossiers
2) De vraag is hoe lang hij het daar zal volhouden
3) Mijn directe collega is het daar ook strontbeu en is ook actief aan het uitkijken naar een andere job en/of er een langere periode tussenuit te gaan. Niet dat ik daar enige vorm van opleiding heb gekregen, maar die nieuwe zal het dus ook niet meer kunnen leren van iemand anders. Ik heb alvast compassie met hem.

Ontslagbrief als negotiating tool? Neen, zo zit ik niet in elkaar. Ik wil daar 100% zeker weggaan. Ze zouden al fors in de buidel moeten tasten om mij te overtuigen nog langer deze psychologische foltering te doen volhouden.

Ik heb 1 sollicitatie lopende. Nog geen tijd gehad voor eventuele andere sollicitaties.
Maar dat kan me niet schelen want ik meen wat ik zeg: momenteel zou ik financieel nog beter af zijn als werkloze door in mijn bouw te werken dan voor dat kutbedrijf mijn kl*ten te gaan afdraaien voor een appel en een ei. Die bouwvakkers kosten mij minstens 3 keer zoveel per uur dan wat ik binnen breng per uur door te gaan werken. En dan heb ik nog niet eens de flexibiliteit om eens verlof te nemen wanneer het écht hoognodig is. Voor wie of wat zou ik daar dan nog blijven werken?

My 2 cents:
Het vertrouwen van de kant van de WG zal volledig weg zijn, vandaar die draconische maatregelen en boertige mails.

Laat u ontslaan en zoek u ander werk met een werkomgeving/baas die beter bij je past, Mac...

Maar dat klinkt dan weer alsof ik iets verschrikkelijks verkeerd zou hebben gedaan. Terwijl het telkens gaat om zaken als: "uw agenda staat niet tot in de nok ingevuld" en "je hebt uw uren nog niet ingegeven in het systeem" of zelfs gewoon: "Je werkt zoveel thuis: wat heb je te verbergen misschien?". Want zoals gezegd: Corona is iets wat de rest van de maatschappij maar moet buitenhouden, daar doet ons bedrijf niet aan mee. Uit paranoïa tegenover zijn werknemers.

Mijn werkgever is in staat om samen met mij aan dezelfde tafel te vergaderen en achteraf vragen of ik in die tijdspanne wel op het werk was. Mijn werkgever zou zijn eigen moeder nog niet vertrouwen met zijn portefeuille.

Klopt, iedereen is vervangbaar. Meer zelfs, hij zal wellicht snel een vervanger vinden. Ondanks een tekort aan ingenieurs en technische profielen is het wel een gegeerde sector dus ik maak mij geen illusies. En hij weet dat, vandaar dat hij wellicht denkt om zich veel te kunnen permitteren. Gecombineerd met zijn leugens tijdens de sollicitatiegesprekken zal er zeker op korte termijn iemand nieuw gevonden worden. Maar:
1) Ik wens die nieuwe jongen veel succes om de deadlines te halen in de complexe lopende dossiers
2) De vraag is hoe lang hij het daar zal volhouden
3) Mijn directe collega is het daar ook strontbeu en is ook actief aan het uitkijken naar een andere job en/of er een langere periode tussenuit te gaan. Niet dat ik daar enige vorm van opleiding heb gekregen, maar die nieuwe zal het dus ook niet meer kunnen leren van iemand anders. Ik heb alvast compassie met hem.

Ontslagbrief als negotiating tool? Neen, zo zit ik niet in elkaar. Ik wil daar 100% zeker weggaan. Ze zouden al fors in de buidel moeten tasten om mij te overtuigen nog langer deze psychologische foltering te doen volhouden.

Ik heb 1 sollicitatie lopende. Nog geen tijd gehad voor eventuele andere sollicitaties.
Maar dat kan me niet schelen want ik meen wat ik zeg: momenteel zou ik financieel nog beter af zijn als werkloze door in mijn bouw te werken dan voor dat kutbedrijf mijn kl*ten te gaan afdraaien voor een appel en een ei. Die bouwvakkers kosten mij minstens 3 keer zoveel per uur dan wat ik binnen breng per uur door te gaan werken. En dan heb ik nog niet eens de flexibiliteit om eens verlof te nemen wanneer het écht hoognodig is. Voor wie of wat zou ik daar dan nog blijven werken?
ontslag nemen en elke week uw 2 halve dagen sollicitatieverlof opnemen, dan heb je in principe 6 volle dagen om te solliciteren, kan al een hulp zijn.

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest, maken dat je daar wegbent, das nog erger dan een school van 40 jaar geleden. Want ofwel ga je nu weg, ofwel zit je binnenkort thuis omdat je het mentaal niet meer trekt. Zulke zaken zijn killing

Maar dat klinkt dan weer alsof ik iets verschrikkelijks verkeerd zou hebben gedaan. Terwijl het telkens gaat om zaken als: "uw agenda staat niet tot in de nok ingevuld" en "je hebt uw uren nog niet ingegeven in het systeem" of zelfs gewoon: "Je werkt zoveel thuis: wat heb je te verbergen misschien?". Want zoals gezegd: Corona is iets wat de rest van de maatschappij maar moet buitenhouden, daar doet ons bedrijf niet aan mee. Uit paranoïa tegenover zijn werknemers.

Mijn werkgever is in staat om samen met mij aan dezelfde tafel te vergaderen en achteraf vragen of ik in die tijdspanne wel op het werk was. Mijn werkgever zou zijn eigen moeder nog niet vertrouwen met zijn portefeuille.
Ik vermoed dat het vertrouwen weg is en hoe dat gekomen is doet er eigenlijk niet echt toe... Het is zo en daar moet je naar handelen.
Kan even goed zijn dat uw baas een paar vijzen mankeert en dat dat de enige reden is, hoe onrechtvaardig het in dat geval ook is.

De stalen dienst start gelijktijdig met ons (14:00), maar omdat ik eerst nog alles moet overlopen en bekijken welke analyse we nodig hebben, starten die in de praktijk later. Meestal heb ik na 30 minuten - 45 minuten wel uitgevogeld welke analyse ik nodig heb en druk de lijst af bij hun en bel naar de stalen dienst (14:45).

Dan kreeg ik aan de telefoon al te horen, amai het zijn precies wel veel stalen dat je moet hebben (ik vond het nog goed meevallen eigenlijk). Mijn Antwoord was dan ook van; Bwa, valt nog zeer goed mee, lijkt veel, maar in de praktijk is het niet zo. Overloop de stalen met hem en wanneer en hoe hij deze moet pakken.
Dan wou hij nog proberen om een staal, aan 1 van ons mannen te geven. Want het zijn toch wel zoveel stalen. Waarop ik zei. Neen, dit is u job, als het toch zo zwaar is, dan spring je maar eens binnen bij mij en ga ik samen met u, naar de HOP's om een vrijwilliger aan te duiden. En moet jij nadien aantonen dat het alleen niet kan, zodat we die instructie kunnen aanpassen. Uiteraard heb ik hem niet gezien.

Dan kreeg ik om 16:25 een telefoon dat hij terug was en de stalen binnen waren. Maar zijn rug deed wel zeer van de vele stalen. Maarja, ik ben dan ook een werkpaard hé, zei hij. Dus om 14:45 gestart en om 16:25 klaar, met de auto rondgereden en stalen van een liter gaan nemen en dat naar het labo brengen. Wat een werkpaard zeg.

Had even de tijd nodig om het te laten bezinken, dat je zelf het lef hebt om dat te zeggen. Rest van de dag moest die nog een staal nemen om 19:00 en dan nog om 19:45, om 22:00 is het gedaan, maar om 21:30 zijn die de poort al uit. Die heeft meer met zijn vingers staan draaien die dag, dan dat hij gewerkt heeft.

De stalen dienst start gelijktijdig met ons (14:00), maar omdat ik eerst nog alles moet overlopen en bekijken welke analyse we nodig hebben, starten die in de praktijk later. Meestal heb ik na 30 minuten - 45 minuten wel uitgevogeld welke analyse ik nodig heb en druk de lijst af bij hun en bel naar de stalen dienst (14:45).

Dan kreeg ik aan de telefoon al te horen, amai het zijn precies wel veel stalen dat je moet hebben (ik vond het nog goed meevallen eigenlijk). Mijn Antwoord was dan ook van; Bwa, valt nog zeer goed mee, lijkt veel, maar in de praktijk is het niet zo. Overloop de stalen met hem en wanneer en hoe hij deze moet pakken.
Dan wou hij nog proberen om een staal, aan 1 van ons mannen te geven. Want het zijn toch wel zoveel stalen. Waarop ik zei. Neen, dit is u job, als het toch zo zwaar is, dan spring je maar eens binnen bij mij en ga ik samen met u, naar de HOP's om een vrijwilliger aan te duiden. En moet jij nadien aantonen dat het alleen niet kan, zodat we die instructie kunnen aanpassen. Uiteraard heb ik hem niet gezien.

Dan kreeg ik om 16:25 een telefoon dat hij terug was en de stalen binnen waren. Maar zijn rug deed wel zeer van de vele stalen. Maarja, ik ben dan ook een werkpaard hé, zei hij. Dus om 14:45 gestart en om 16:25 klaar, met de auto rondgereden en stalen van een liter gaan nemen en dat naar het labo brengen. Wat een werkpaard zeg.

Had even de tijd nodig om het te laten bezinken, dat je zelf het lef hebt om dat te zeggen. Rest van de dag moest die nog een staal nemen om 19:00 en dan nog om 19:45, om 22:00 is het gedaan, maar om 21:30 zijn die de poort al uit. Die heeft meer met zijn vingers staan draaien die dag, dan dat hij gewerkt heeft.

Volgens mij heb jij stalen zenuwen.

Burn out / depressie hé.
Ik zou dat ook niet snel doen maar als er zo met mij omgegaan wordt dan zou ik er ook wel van profiteren. Absurd dat het zelfs nog zo lang duurt, ik was al lang weg.

Echt absurd om te lezen, ik zet eigenlijk nooit iets in mijn agenda, enkel klantenbezoeken, maar aan welke offerte of welke mail ik bezig ben,... dan spendeer ik meer tijd aan die agenda dan aan werken. En micro management is haast onbestaand bij ons, gelukkig. Begin van eerste lockdown was er zo wel een dagelijks telefoongesprek(voor teams) om 8u met het hele team om te overlopen hoe de vorige dag was. Maar dat is gelukkig vrij snel uitgestorven.

Nu hebben ze een nieuwe printer geïnstalleerd waarbij je je met een badge moet aanmelden en dan pas kan je je printopdrachten starten. Dat werkt vééééél 'beter' dan de vorige printer waarbij je je printopdrachten doorsturde en die direct werden afgedrukt. Nu sta ik daar nog altijd even te koekeloeren tot mijn prints klaar zijn. :wallbash:

Sinds er bij ons meerdere vrouwen werken is de algemene sfeer ferm naar beneden.
Net zoals expeditie Robinson. Zet 10 mannen bij elkaar en geen probleem, zet 10 vrouwen bij elkaar en elke dag miserie.
Bij ons op het bedrijf is er een heel verdiep waar enkel maar vrouwen werken (pakweg een 30-tal vrouwen). Een jaar geleden hadden ze daar een man aangenomen die het na een paar maanden zelf terug is afgebold. Een week geleden is er weer een man gestart op dat verdiep, ik ben eens benieuwd.

Nu hebben ze een nieuwe printer geïnstalleerd waarbij je je met een badge moet aanmelden en dan pas kan je je printopdrachten starten. Dat werkt vééééél 'beter' dan de vorige printer waarbij je je printopdrachten doorsturde en die direct werden afgedrukt. Nu sta ik daar nog altijd even te koekeloeren tot mijn prints klaar zijn. :wallbash:

Weet je hoeveel ton papier wij per jaar konden weggooien voor we zo een systeem hadden? Nu denken ze tenminste na voor ze iets afdrukken. En als ze er niet achtergaan wordt het gewoon na 48u van de printserver verwijderd. Wij zitten nog aan 15% effectief gedrukte pagina's tov vroeger.

wont-somebody-think-of-the-environment.jpg

Dingen uitprinten is ook een roeping hè. Ik kan mijn prints van de laatste 10 jaar wsl op 1 hand tellen terwijl ik directe collega's heb die elke dag zitten te printen :unsure:

Dingen uitprinten is ook een roeping hè. Ik kan mijn prints van de laatste 10 jaar wsl op 1 hand tellen terwijl ik directe collega's heb die elke dag zitten te printen :unsure:
Inderdaad. Kwam toe op nieuw werk en hier stonden kasten vol fardes. Opgelost met gewoon 2 folders te maken op de server en 1 overzichtslijstje in teams...

Nu weet iedereen continue de status en kan iedereen aan die bepaalde file aan. Ipv dat die in een kast opgeborgen zit met opgeschreven. Gefactureerd, betaald, ...

Allee gisteren een van mijn team aan het afgeven op collega's die de boekhouding doen.
Terecht voor een deel, maar goed iedereen maakt fouten. Ik leg hem dat uit. Die mensen doen ook pakweg 100 verrichtingen per dag. Als ge een foutenpercentage hebt van 2% is dat per maand 40 dingen.

Maar hoe sommigen dan anderen kunnen viseren, dat is gewoon om gek van te worden.

"Kijk es wat die fout gedaan heeft, en ik mag dat rechtzetten hé"

Ge legt dan uit dat degene die de fout maakt dat moet rechtzetten en ge dat werk niet op uzelf moet nemen.

"Och die zijn daar toch te lomp, ik zou beter mijn dossiers volledig zelf doen incl boekhouding. Dan doe ik den helft dossiers maar alles zelf. Ik heb dat 3 keer voorgesteld aan de baas mja gebeurt niks. Och ja, ik werk hier toch niet meer lang"
En die trapt het gewoon af

Dus ik de baas verwittigd om daar vandaag dan een gesprek mee te hebben.
Hij heeft dat voorstel in het verleden dus niet gedaan van zelf alles te doen, wat ook weer zo typisch is. Elke maand doe ik one-to-ones om te horen hoe het gaat en dan is het "alles is ok, dit, dat,..." maar sommigen laten gewoon helaas het achterste van hun tong niet zien.

Nu soit, de baas zei dat hij er dus over viel dat een andere collega een bedrijfswagen had. Maar ge krijgt het die jong niet uitgelegd dat zijn bruto-loon dat ruimschoots compenseert.
En dan viel hij er ook nog over dat een andere collega volgens hem netto meer overhoudt (zonder auto), maar dat is een alleenstaande moeder met kind.

Echt moeilijk om op te lossen zoiets als mensen gewoon niet willen luisteren.
En de oorsprong daaraan ligt dat er eigenlijk over heel het kantoor 2 kampen zijn die mekaar tegenwerken en elke fout overbelichten van elkaar.
Dat is héél moeilijk om aan te pakken vind ik eerlijk gezegd, zeker in deze tijd. Heb al 100 keer gezegd dat als ze onderling willen discussieren ze elkaar bellen ipv mailen héén en weer want dat is zoals ruzie maken met uw lief via sms. Ge leest toch de toon die ge er zelf aan wilt geven.

En het is eigenlijk vanuit die strijd tussen 2 dat alles zich opbouwt en alles opstapelt.

Enfin, tips enzo zijn ook érg welkom in deze :unsure:

Niet alleen in KMO's. Bij de overheid een dienst gekend waar het hoofd 10 secretaresses versleet op 5j, mensen die een contract onbepaalde duur zouden krijgen stopten gewoon zonder ander werk te hebben, heel wat mensen in burnout, aan de lopende band klachten, vakbonden die erop zaten ... Uiteindelijk heeft het hoger management die weggepromoveerd, dus die was goed af. Maar na 7j had die wel een slagveld achtergelaten.

Raar dat het hoger management niet het volgende gezegd heeft:
"tis gedaan nu. We gaan hem verplichten om een man aan te nemen ."

In plaats van die pipo buiten te zwieren.

Weet je hoeveel ton papier wij per jaar konden weggooien voor we zo een systeem hadden? Nu denken ze tenminste na voor ze iets afdrukken. En als ze er niet achtergaan wordt het gewoon na 48u van de printserver verwijderd. Wij zitten nog aan 15% effectief gedrukte pagina's tov vroeger.
Tgho ja, wij hebben een zeer uitgebreid productengamma waarvan de prijzen vaak veranderen. Sommige producten veranderen wekelijks van prijs, andere maandelijks,... Bijna elke dag worden er zulke zaken aangepast. Wij krijgen dat door via mail, maar er is helaas geen mogelijkheid om dat met een programma zoals een Winshuttle op te laden. :( Dus moet dat allemaal manueel gebeuren. Als je vaak zulke -en ook andere zaken- manueel -nog een ergernis, maar soit- moet ingeven is het wel handig als je dat op papier hebt. Al die zaken van je scherm aflezen gaat op zich wel, maar dan ben je veel sneller de draad kwijt.

Mss eens een rondje Trivial Time introduceren? :unsure:

Allee gisteren een van mijn team aan het afgeven op collega's die de boekhouding doen.
Terecht voor een deel, maar goed iedereen maakt fouten. Ik leg hem dat uit. Die mensen doen ook pakweg 100 verrichtingen per dag. Als ge een foutenpercentage hebt van 2% is dat per maand 40 dingen.

Maar hoe sommigen dan anderen kunnen viseren, dat is gewoon om gek van te worden.

Ge legt dan uit dat degene die de fout maakt dat moet rechtzetten en ge dat werk niet op uzelf moet nemen.

"Och die zijn daar toch te lomp, ik zou beter mijn dossiers volledig zelf doen incl boekhouding. Dan doe ik den helft dossiers maar alles zelf. Ik heb dat 3 keer voorgesteld aan de baas mja gebeurt niks. Och ja, ik werk hier toch niet meer lang"

Hij heeft dat voorstel in het verleden dus niet gedaan van zelf alles te doen, wat ook weer zo typisch is. Elke maand doe ik one-to-ones om te horen hoe het gaat en dan is het "alles is ok, dit, dat,..." maar sommigen laten gewoon helaas het achterste van hun tong niet zien.

Nu soit, de baas zei dat hij er dus over viel dat een andere collega een bedrijfswagen had. Maar ge krijgt het die jong niet uitgelegd dat zijn bruto-loon dat ruimschoots compenseert.
En dan viel hij er ook nog over dat een andere collega volgens hem netto meer overhoudt (zonder auto), maar dat is een alleenstaande moeder met kind.

En de oorsprong daaraan ligt dat er eigenlijk over heel het kantoor 2 kampen zijn die mekaar tegenwerken en elke fout overbelichten van elkaar.
Dat is héél moeilijk om aan te pakken vind ik eerlijk gezegd, zeker in deze tijd. Heb al 100 keer gezegd dat als ze onderling willen discussieren ze elkaar bellen ipv mailen héén en weer want dat is zoals ruzie maken met uw lief via sms. Ge leest toch de toon die ge er zelf aan wilt geven.

En het is eigenlijk vanuit die strijd tussen 2 dat alles zich opbouwt en alles opstapelt.

es met de 3 vuisten op tafel slaan? :unsure:

Mijn werkgever is in staat om samen met mij aan dezelfde tafel te vergaderen en achteraf vragen of ik in die tijdspanne wel op het werk was.
:ROFLMAO: wtf
Ik ben akkoord met de rest Mac: ge moet daar weg. Maar in tegenstelling tot velen, ben ik wel van mening dat ge best eerst ander werk hebt. Laat u desnoods even thuis schrijven door de dokter. Op basis van wat ik u zie zeggen, is dat zelfs terecht ?

wont-somebody-think-of-the-environment.jpg
Ik ben heel hard fan van dat systeem.
Verspilling is indeed het belangrijkste punt. Het 2e is confidentialiteit ... als ik nen euro kreeg voor elke keer dat ik een confidentieel document vond dat 1 of andere gatachterlijke choco heeft laten liggen, dan kon ik nen andere gatachterlijke choco inhuren om full time langs de printer te staan en alles direct de schredder in te keilen.

Goh dat is geen rocket science, maar vooral veel effort om op te lossen. Meestal is dat het gevolg van langdurig opgebouwde frustraties. Daar bestaat niet 1 magische actie voor. Het is een combinatie van:
  1. Korte termijn:
    1. De frustraties identificeren en daarop specifieke acties nemen.
    2. De toxische mensen identificeren en die aanpakken. Bij echt toxische en overbeterlijke gevallen ga ik persoonlijk heel snel over tot ontslag ... 1 toxisch persoon kan een heel departement naar onder sleuren. Ik betaal dan liever de volledige vergoeding, dan nog 2 maand zijn / haar invloed te moeten meedragen ... .
  2. Lange termijn / voor onderhoud:
    1. Genoeg officiële en onoffiële interactie opties voorzien, zodat de mensen zich OK voelen om hun gedacht te zeggen (uw 121s, anonieme AMA, regelmatige review-momenten, informele babbels, ...)
      Ook hier is er geen 1 magisch instrument. Ik zie vaak bedrijven die "het licht zien en 1 lumineus idee (e.g. AMA) implementeren", en het na 1 maand afvoeren omdat "toch niemand het gebruikt". Jah ... ge moet dan ook meerdere kanalen aanreiken, en niet verwachten dat iedereen alles zal gebruiken. De ene zal het anoniem zeggen, de andere informeel, nog iemand wil dat niet aan zijn directe baas zeggen, maar aan de baas van de baas, ... .
    2. Begrip voor elkaar, te faciliteren door:
      1. Communicatie, communicatie, communicatie ... tot in den treure toe, al dan niet gefaciliteerd door de "bazen".
      2. Eens een informeel event inschieten (momenteel moeilijker natuurlijk).
      3. Iedereen inzicht doen verkrijgen in de rol van de anderen (zie ook volgend punt).
    3. Duidelijkheid, te faciliteren door proces & verantwoordelijkheden eenduidig uit te tekenen.
    4. En waarschijnlijk het belangrijkste:
      1. Zelf het goede voorbeeld geven
      2. Duidelijk maken dat fucking kinderachtig gedoe niet getolereerd wordt.

Disclaimer: Heel snel tijdens een meeting getypt, dus schiet mij niet af als ik wat vergeten ben en/of te kort door de bocht vlieg.

Terug
Bovenaan