Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dat ze bij ons niets kunnen motiveren of uitleggen

"Vanaf vandaag gaan we dat proces zo doen ipv zo"
Waarom ? Gene uitleg behalve 'komt van hogerhand'
Mensen die het moeten uitvoeren vragen ze niet wat zij er van vinden, maar mogen wel de shit oplossen
Het is inderdaad belangrijk dat wijzigingen aan processen goed worden gemotiveerd naar stakeholders toe. Ik merk zelf als business analyst dagelijks dat veranderingen (of voorstellen tot veranderingen!) zelden op gejuich worden onthaald, ook al is het écht wel een verbetering. Mensen houden niet van verandering. :p

Vaak zijn diezelfde mensen ook wel niet in staat te motiveren waarom ze hun manier van werken niet willen veranderen. "Omdat ik dat al 20 jaar zo doe" is geen acceptabel antwoord vanuit een business perspective.

Dat zijn van die dagen dat je echt leegzuigen. Gelukkig zijn er altijd 2 weken tussen om te bekomen.
Maar dan beslissen we (management) dat er niet genoeg progress is, dus dan gaan we naar 1-week sprints. En dan gaat het nog niet snel genoeg, dus gooien we maar een daily status checkpoint er bovenop hé 🤷‍♂️.

Het is inderdaad belangrijk dat wijzigingen aan processen goed worden gemotiveerd naar stakeholders toe. Ik merk zelf als business analyst dagelijks dat veranderingen (of voorstellen tot veranderingen!) zelden op gejuich worden onthaald, ook al is het écht wel een verbetering. Mensen houden niet van verandering. :p

Vaak zijn diezelfde mensen ook wel niet in staat te motiveren waarom ze hun manier van werken niet willen veranderen. "Omdat ik dat al 20 jaar zo doe" is geen acceptabel antwoord vanuit een business perspective.
Net zo min als de effectieve redenen erachter de business termen stilstaan is achteruitgaan zijn.

En laat ons duidelijk zijn dat als je niet kunt duiden, gewoon ik denk x, of ik er vanuit y is al voldoende, waarom het beter is dat je het niet moet invoeren. Want die werkwijze waarop ze het al 20 jaar doen heeft wel bewezen dat het werkt. Terwijl die werkwijze nog niets bewezen heeft.

Bij SAP krijg je het aantal mislukte aanmeldingspogingen te zien. Ook wanneer je 2s daarvoor een verkeerd paswoord hebt gebruikt :mad::mad:
Ik ben niet agressief aangelegd, maar de idioot die dat zo heeft bedacht zou ik toch gewoon zo zijn ballen van onder zijn lijf stampen mocht ik hem tegenkomen.
Ik moet niet zo vaak in SAP zijn, en dus gebruik ik soms eerst een verkeerd paswoord.

Ik had hier in mijn organisatie één werknemer die ik nooit heb kunnen overtuigen van een transformatie. Bon, hij was 2 jaar van zijn pensioen af, dus heb ik na een tijdje opgegeven om hem te overtuigen. Hij deed dat zo al 25 jaar en hij zag echt geen reden om dat anders te doen, want dat was goed.
De rest van de medewerkers was dus wel tevreden. Alleen hij niet.
Hij bleef dus de hele dag werk uitvoeren dat 's nachts door een solver werd overruled.
Hij content, en ik content, want geen last meer van zijn gezaag.

Bij SAP krijg je het aantal mislukte aanmeldingspogingen te zien. Ook wanneer je 2s daarvoor een verkeerd paswoord hebt gebruikt :mad::mad:
Ik ben niet agressief aangelegd, maar de idioot die dat zo heeft bedacht zou ik toch gewoon zo zijn ballen van onder zijn lijf stampen mocht ik hem tegenkomen.
Ik moet niet zo vaak in SAP zijn, en dus gebruik ik soms eerst een verkeerd paswoord.
En na drie mislukte pogingen wordt uw account geblokkeerd. Maak maar een ticketje aan... Olé 😑

Meeting inplannen met een klant (via teams uiteraard), zit al 5 minuten te wachten om dan een mail krijgen met: “ik ben er binnen 10 min, nog vlug even iets afwerken 🙂”.

doe maar, ik heb alle tijd van de wereld en wacht wel gewoon... . Op zulke momenten word ik moordlustig, ze was uiteindelijk een kwartier later en ik wou haar echt door mijn scherm trekken 🤬

Meeting inplannen met een klant (via teams uiteraard), zit al 5 minuten te wachten om dan een mail krijgen met: “ik ben er binnen 10 min, nog vlug even iets afwerken 🙂”.

doe maar, ik heb alle tijd van de wereld en wacht wel gewoon... . Op zulke momenten word ik moordlustig, ze was uiteindelijk een kwartier later en ik wou haar echt door mijn scherm trekken 🤬
Ik zie daar geen probleem in, 15 minuutjes factureren voor niks te doen

Dito met een verkennend sollicitatie gesprek.. Had het vijf min later geduurd ik was weg. ( 10 min te laat )

Dito met een verkennend sollicitatie gesprek.. Had het vijf min later geduurd ik was weg. ( 10 min te laat )
Er zijn effectief recruiters die een gesprek inplannen en zelf niet komen opdagen... En als je dan weet hoeveel zo'n bedrijf betaald wordt als er een kandidaat toehapt.

gewoon eens vragen of ceremonies korter of meer verspreid kunnen ?
Tja er is altijd veel te bespreken natuurlijk. En wat betreft de spreiding, sprints zijn altijd aaneensluitend, dus als de huidige sprint vandaag eindigt moet je toch ook direct een sprint planning doen zodat je de volgende dag kan verder werken? Sprint retro is iets waar we soms wel eens op "besparen", maar goed het is ook een essentieel onderdeel als je aan zelfreflectie wil doen.

gewoon eens vragen of ceremonies korter of meer verspreid kunnen ?
de sprint eindigt met eenreview en retro en start met een sprint planning. Je kan het nog "verspreid" houden door de review en retro in de namiddag te houden en de planning in de ochtend de dag erna.

In principe zijn dat idd heel drainende dagen, maar als alles goed is heb je in die 2 weken daarna quasi geen meetings meer, aangezien alles duidelijk zou moeten zijn wat er moet gebeuren. Verzuip je daarna nog in de meetings, dan is er iets mis en kan je daar eens naar gaan kijken waarom dat is.

Dokter heeft me op twee weken ziekte gezet. Deze week was er over in een aantal maand van complete stress, deadlines en de ene crisis binnen het bedrijf die ik moet oplossen na de andere. Slapen en eten lukt me niet meer dus was het maar tijd om een dokter te bezoeken. Tijd om tijdens die twee weken een andere job te zoeken. De bazen waren wat ongerust en ze begrepen het en si en la maar meteen vragen aan mij om maar één week uit te rusten en zeker eens zien om snel terug te keren. Fuck off.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan