Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik kan dat potentieel zien als oplossing. Ik ben eerder een gelover dat de omgang hiermee afhankelijk is van persoon tot persoon. En dat dit evengoed een talent / karaktertrek is.

Ik geef je hierin volledig gelijk.
Alleen is het spijtig genoeg niet toepasbaar op mijn specifieke situatie.

Ik ga niet teveel in detail treden maar: de vorige persoon die deze functie deed, waarvan ik overgenomen heb, was maar al te blij ervan af te zijn en mijn enige collega in diezelfde functie is ook actief op zoek naar ander werk. Hij geeft zelf aan dat hij het soort werk graag doet, alleen niet op de manier hoe het hier gaat.
Verder is er ook een groot personeelverloop en nieuw volk aantrekken lukt amper...

Het is nochtans vrij simpel, gewoon een berichtje sturen met “Hey X, past het als ik u even bel?”.
Bij iemand die hier een tijdje geleden uitgevallen was heb ik iets in deze stijl gestuurd.

"Hey, ik hoop dat het ondertussen al wat beter gaat. Indien ik ergens iets kan doen om je te helpen, wil ik dat graag met je bespreken. Ik wil absoluut geen druk leggen om terug te komen, je komt terug wanneer jij daar klaar voor bent. Ik wil alleen begrijpen hoe ik of (ons bedrijf) kunnen bijdragen aan een omgeving waarin jij terug duurzaam kan terugkeren"

En the proof of the pudding is in the eating, indien je dan niets doet als manager, tsja, dan ben je een oetlul.

Wat dan ook de reden is waarom grote bedrijven dat niet doen, maar gewoon aan eenheidsworst doen die via interne procedures zijn opgelegd. Dan is het niet de fout van het individu maar van de organisatie. Wat een gemakkelijke bliksemafleider is.
Waarom zou dit een probleem zijn van grote bedrijven? Ik denk dat dat probleem nog veel nijpender is in KMO's. Het hangt gewoon af van je manager, en ten dele van de bedrijfscultuur.

Het is ne moeilijke.

Sommigen zijn blij dat ge hen belt om te vragen hoe het gaat.
Anderen vinden het een inbreuk op hunne privacy en het recht om te ontkoppelen van het werk.
Eigenlijk is het als manager altijd een beetje een muntje opgooien :ROFLMAO:
Bij ons is er zo reglementering dat je als directe chef regelmatig contact moet opnemen omwille van het behouden van de band.... blablabla

Ik stuur 1 berichtje waarin ik vraag of zij daar zelf behoefte aan hebben om af en toe eens te bellen en duidelijk erbij dat ik dat graag doe maar dat het niet hoeft en ze ook gerust mogen zeggen als ze die behoefte niet ervaren. De ene laat weten dat dat niet hoeft en ze mij wel bellen als er iets is zou zijn. Bij een andere ben ik al langs geweest en ontvangen met koffie en taart.
Ik respecteer gewoon de persoon z'n wensen die ik ken door het te vragen.

Ik heb een "kennis" die nu al 4 jaar weigert te werken. Ze is 26, behaalde haar BSO diploma op haar 20ste, is dan 2 jaar hier en daar part-time gaan werken (waar ze telkens vrij snel ontslagen werd), en nu zit ze al 4 jaar thuis bij haar ouders.

Die ouders zijn ook niet van de slimste, dus ze moet maar zeggen dat ze depressief is en zelfmoord gaat plegen, en ze nemen ze uit medelijden mee op reis, op restaurant, etc. Ze mag de auto van haar ouders nemen zoveel ze wil, ze hoeft de benzine toch niet te betalen. "Anders zou dat arm kind nog depressiever worden". In realiteit amuseert ze zich rot.

Intussen is ze al meer dan een jaar haar werkloosheidsuitkering kwijt (schandalig dat ze die drie jaar lang wél nog gekregen heeft) en is ze zelfs niet meer ingeschreven bij de VDAB.

Needless to say, ik erger me blauw aan dat mens.

Nu vraag ik me af, hoe werkt dat dan voor de ziekteverzekering? Betaalt die dan het maximumbedrag van 785,10 euro per kwartaal, aangezien ze nog thuis woont, niet studeert, geen RSZ betaalt en ouder is dan 25? Iemand daarvan op de hoogte daarvan?
Dus dat meisje heeft haar habbekrats van een paar honderd euro per maand al kwijtgespeeld en tis nog niet goed voor u? Waar dat een mens zich mee bezig houdt... .

Mijn nieuwere collega die mij al de hele namiddag lastigvalt met vragen.
Hij is van wacht vandaag en kan begrijpen dat je vragen hebt als er zich wat voordoet.
Maar vraagt precies echt alles, durft niks zelf beslissen.

Waarom zou dit een probleem zijn van grote bedrijven? Ik denk dat dat probleem nog veel nijpender is in KMO's. Het hangt gewoon af van je manager, en ten dele van de bedrijfscultuur.

Omdat mijn ervaring is, al is dit generaliserend, dat in KMO's men minder werkt met protocols en eerder zal werken met we doen wat wij (baas, eigenaar,...) denken dat goed is.

Password Policy op het werk. Gatverdamme man, zogezegd om de boel beter te beveiligen maar volgens mij wordt het met zo'n doorgeslagen policy net meer onveilig omdat meer en meer mensen weer met papierkes beginnen om hun wachtwoord op te schrijven...

- kleine letter, grote letter, cijfer en symbool.
- minstens 12 tekens
- mag geen woord uit de woordenboek bevatten.
- mag geen geografische naam bevatten
- dient elke 30 dagen gewijzigd te worden
- mag niet hetzelfde woord bevatten als uw vorig wachtwoord.

Vroeger was het nog simpel, ge pakte een random woord, plakte er een cijferke en een uitroepteken achter en voila, een wachtwoord voor de rest van uw carriere in het bedrijf want elke maand past ge gewoon dat cijfer aan. Appelboom1!, Appelboom2!, etc Maar nu kunt ge dat zelfs niet 1x gebruiken want het is een bestaand woord. En als ge het al aanpast door wat letters van plaats te wisselen, kan je diezelfde combinatie niet meer gebruiken een maand later ondanks een cijfer aan te passen. Geen idee hoe dat juist gecheckt wordt, maar bon.
Gelukkig heb ik nog access tot Active Directory en kan ik ginds alsnog elke maand gewoon Appelboom1! instellen als wachtwoord...

PS: Appelboom1! is een fictief voorbeeld en wordt niet als wachtwoord gebruikt. Ik vermeld het maar vooraleer er iemand denkt om General Zantas + Appelboom1! uit te proberen.

Password Policy op het werk. Gatverdamme man, zogezegd om de boel beter te beveiligen maar volgens mij wordt het met zo'n doorgeslagen policy net meer onveilig omdat meer en meer mensen weer met papierkes beginnen om hun wachtwoord op te schrijven...

- kleine letter, grote letter, cijfer en symbool.
- minstens 12 tekens
- mag geen woord uit de woordenboek bevatten.
- mag geen geografische naam bevatten
- dient elke 30 dagen gewijzigd te worden
- mag niet hetzelfde woord bevatten als uw vorig wachtwoord.
Ge moet uwen IT dienst eens dit voorschotelen: https://security.stackexchange.com/a/189391/16174

De NIST, toch niet het achterlijkste instituut op deze aardbol, vind al die regeltjes belachelijk.

Ook, met 2-factor authentication is een sterk wachtwoord van ondergeschikt belang IMHO.

Nutteloos volk dat hier met momenten rondloopt. Je vraagt op woensdag avond om 1 ding te doen, geeft de volledige uitleg en vraagt of ze nog vragen hebben. "Nee nee, komt in orde". En dan kom je 2 dagen later terug aan dat het door iemand anders is moeten gedaan worden wegens "Ik wist niet waar ik moest zijn".

Fucking tamzak.

Alee vooruit we hebben 4 dagen en half zonder mondmasker mogen rondlopen tot deze namiddag 2 bewoners getest en positief. Als ze eens fucking stoppen met die tests. Ben heel die commedie fucking moe.

van onze 2nd level een ticket doorgekregen dat ze niet opgelost krijgen.

ik vraag de gebruiker om langs te komen en de pc efkes bij mij achter te laten.

"hoi Tom, ik breng hem binnen tegen 12:30, heb de pc niet nodig tijdens mijn lunch, ik haal 'm dan weer op na de pauze"

En dat is dus een people manager :lol:

van onze 2nd level een ticket doorgekregen dat ze niet opgelost krijgen.

ik vraag de gebruiker om langs te komen en de pc efkes bij mij achter te laten.

"hoi Tom, ik breng hem binnen tegen 12:30, heb de pc niet nodig tijdens mijn lunch, ik haal 'm dan weer op na de pauze"

En dat is dus een people manager :laugh:
Zo een vertrouwen in jouw kunnen, da's pas ne manager se! 🥰

Mn manager (vrouw) die dit weekend via whatsapp een foto (van het internet, ni van haar) stuurt van een rokende en drinkende vrouw die op toilet zit met een zonnebril en kort topje.
Onderbroek tot aan de knieën enzo.
"Dit ben ik op toilet, alleen zonder zonnebril"
Bericht gewoon geopend en niks geantwoord..

Mn manager (vrouw) die dit weekend via whatsapp een foto (van het internet, ni van haar) stuurt van een rokende en drinkende vrouw die op toilet zit met een zonnebril en kort topje.
antwoord: "sexy"

Eind juni moet ik een operatie ondergaan, dus wou ik die dag al zeker inplannen op het werk, zodat ze weten dat ze niet op mij kunnen rekenen.

Omdat ik niet goed wist hoe dit te doen vroeg ik even aan het personeelsburo hoe ik dit moest doen.

Krijg ik volgend antwoord:
Als u een arbeidsongeschiktheidsattest krijgt vult u in de tegel My Health uw ziektedagen en de hospitalisatie in.
Als het een kleine ingreep betreft waarbij men niet volledig verdooft wordt en onmiddellijk terug naar huis kan moet men een dag verlof invullen.

Wa maakt da nu uit of ge volledig verdoofd zijt ofni, kzal anders vragen aan den den anesthesist welk verdovingsmiddel en hoeveel hij gaat inspuiten?

Of volledig verdoofd en toch naar huis mogen wat dan?

En als ik mij niet goed voel en naar den dokter ga, en hij geeft mij alleen paracetamol, ben ik dan wel echt ziek?

Juist 2 jaar mensen aangemoedigd als ge denkt niet goed te zijn thuis te blijven, tis voorbij en ge moet gvd al verlof pakken om nierstenen te laten kapotschieten.
Of peist die dak mijn
Lippen ga laten opvullen

Zij wilt u. Ga ervoor zou ik zeggen!

Eind juni moet ik een operatie ondergaan, dus wou ik die dag al zeker inplannen op het werk, zodat ze weten dat ze niet op mij kunnen rekenen.

Omdat ik niet goed wist hoe dit te doen vroeg ik even aan het personeelsburo hoe ik dit moest doen.

Krijg ik volgend antwoord:

Wa maakt da nu uit of ge volledig verdoofd zijt ofni, kzal anders vragen aan den den anesthesist welk verdovingsmiddel en hoeveel hij gaat inspuiten?

Of volledig verdoofd en toch naar huis mogen wat dan?

En als ik mij niet goed voel en naar den dokter ga, en hij geeft mij alleen paracetamol, ben ik dan wel echt ziek?

Juist 2 jaar mensen aangemoedigd als ge denkt niet goed te zijn thuis te blijven, tis voorbij en ge moet gvd al verlof pakken om nierstenen te laten kapotschieten.
Of peist die dak mijn
Lippen ga laten opvullen
Het is wat eenvoudig geantwoord, maar zo verkeerd of vreemd vind ik hun antwoord nu ook wel niet.

Als je een attest arbeidsongeschiktheid krijgt, mag je effectief thuisblijven en valt het onder ziekte. Zoniet, is het geen ziekte, maar een consultatie met eventuele kleine behandeling en ben je door een aanwezigheidsattest bij de arts wel gewettigd afwezig, maar kan je niet de ganse dag thuisblijven. Bovendien moet je in dat geval je behandeling buiten je werkuren proberen te laten plaatsvinden indien haalbaar voor de arts (indien niet haalbaar, mag je gerust, mits afspraken op voorhand, dus van het werk afwezig zijn).

Die vergelijking met Corona raakt natuurlijk kant noch wal, want daar ging thuisblijven over besmettelijkheid, niet over al dan niet ziek zijn.

Het is wat eenvoudig geantwoord, maar zo verkeerd of vreemd vind ik hun antwoord nu ook wel niet.

Als je een attest arbeidsongeschiktheid krijgt, mag je effectief thuisblijven en valt het onder ziekte. Zoniet, is het geen ziekte, maar een consultatie met eventuele kleine behandeling en ben je door een aanwezigheidsattest bij de arts wel gewettigd afwezig, maar kan je niet de ganse dag thuisblijven. Bovendien moet je in dat geval je behandeling buiten je werkuren proberen te laten plaatsvinden indien haalbaar voor de arts (indien niet haalbaar, mag je gerust, mits afspraken op voorhand, dus van het werk afwezig zijn).

Die vergelijking met Corona raakt natuurlijk kant noch wal, want daar ging thuisblijven over besmettelijkheid, niet over al dan niet ziek zijn.

Uw antwoord is niet hetzelfde als zijn antwoord.

Zoals hij het omschrijft hangt het ook af van uw verdoving.

Dat mag zeker uw mening zijn dat mijn vergelijking “kant noch wal raakt”
Maar daarom is da geen feit

Want wat doet da ertoe of ge nu thuis blijft om niemand te besmetten of omdat ge ziek zijt,
Het resultaat blijft hetzelfde je word betaald en je moet niet werken.

Maar voor een kleine ingreep bij de arts, oei da kan niet door de beugel hoor.

Uw antwoord is niet hetzelfde als zijn antwoord.

Zoals hij het omschrijft hangt het ook af van uw verdoving.
wat in de praktijk ook meestal correct is. Bij een algemene verdoving ben je in de praktijk altijd opgenomen en per definitie daardoor arbeidsongeschikt.

Bij plaatselijke verdoving hangt het af van wat men doet, maar kan het zijn dat je direct terug met de auto mag rijden bvb, waardoor je vaak ook niet arbeidsongeschikt bent.

Zonder verdoving (zoals blijkbaar mogelijk is bij nierstenen, zie https://www.uzleuven.be/nl/niersteen-vergruizen#soorten-niersteenvergruizers), zal er meestal géén arbeidsongeschiktheid zijn, tenzij je natuurlijk omwille van de ziekte zelf arbeidsongeschikt bent.

Het is iets te simpel, maar zal in 99% van de gevallen kloppen.
Suphafly zei:
Dat mag zeker uw mening zijn dat mijn vergelijking “kant noch wal raakt”
Maar daarom is da geen feit

Want wat doet da ertoe of ge nu thuis blijft om niemand te besmetten of omdat ge ziek zijt,
Het resultaat blijft hetzelfde je word betaald en je moet niet werken.
Je kan thuis blijven om niemand te besmetten en toch moeten werken.
Suphafy zei:
Maar voor een kleine ingreep bij de arts, oei da kan niet door de beugel hoor.
Het is de dokter die zal beslissen of hij al dan niet een attest arbeidsongeschiktheid meegeeft. En daar is het criterium al dan niet last van de verdoving (wat afhangt van het type verdoving) dus een belangrijke rol bij kleine ingrepen die meestal op zich (zonder rekening te houden met de verdoving) geen arbeidsongeschiktheid zouden opleveren.

Volgende keer niet zeggen dat je sowieso een dag thuis blijft, want nu lijkt het alsof jij die beslissing al neemt zonder dat je weet of je arbeidsongeschikt verklaard zal worden. Dan is het logisch dat de werkgever zegt dat je verlof moet nemen, want indien je geen arbeidsongeschiktheid hebt moet je direct na de behandeling terug gaan werken. Doe je dat niet, dan moet je verlof nemen of ben je ongewettigd afwezig voor die uren.

Terug
Bovenaan