Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Hopla, al wéér een beloofde loonsverhoging (inderdaad verbaal afgesproken, papieren "komen nog") niet voorzien op mijn loonfiche..
Altijd maar schone praatjes.. Hennig beu aan het geraken.
Wel, 't was sowieso >3% in januari (PC200). En voor wat ik hoor spreken ze over >8% in januari volgend jaar.
Dus euuuuh ... 'k denk niet dat er al te veel discrete loonsverhogingen in 't verschiet liggen met zulk een cijfers.

Wel, 't was sowieso >3% in januari (PC200). En voor wat ik hoor spreken ze over >8% in januari volgend jaar.
Dus euuuuh ... 'k denk niet dat er al te veel discrete loonsverhogingen in 't verschiet liggen met zulk een cijfers.

6,67% prognose indexatie PC200 op 1 jan 2023 op dit moment.

6,67% prognose indexatie PC200 op 1 jan 2023 op dit moment.
Nog steeds meer dan de gemiddelde discrete 'opslag' eh. Die zal ergens tussen de 3 & de 5% liggen wss (er zullen uiteraard uitschieters zijn, zeker in 't begin v/d loopbaan).
Nu ... het zal dit jaar nog wel een paar keer bij gesteld worden vooraleer het januari is & we 't zeker weten, but still ...

Wetende dat men in januari al moeten geven heeft & met prognoses van tegen de 7% in januari ... jah.
Ik verwacht niet veel meer dan gewoon 'den index' voor de meesten onder ons (staking/betoging of geen staking/betoging).

Afwerking met 2 totaal onervaren gastjes die de werf ook niet kennen. Toont perfect waarom ik geen voorstander was nog een schoolverlater/onervaren aan te nemen maar ja, de baas weet het toch altijd beter.
Intussen krijg ik niks gedaan omdat ik constant moet helpen, uitleggen, corrigeren, voordoen, kortom veel bezig zijn met werk dat zij gewoon (nog) niet kunnen maar waar ik mijn tijd niet meer in zou moeten steken. Bazen zien precies nooit in dat 1 ervaren en 1 onervaren geen 2 man op de werf is, kruipt soms zoveel tijd en energie in opleiden dat ge met moeite aan volwaardige FTE raakt.

Ah, maar de baas zelf kwam ook meehelpen zodat we elk eentje onder ons vleugel kunnen nemen..... zegt'm al 2 weken en als hij al afkomt ist een halfuur voor wij stoppen "hoe, al gedaan?"

Afwerking met 2 totaal onervaren gastjes die de werf ook niet kennen. Toont perfect waarom ik geen voorstander was nog een schoolverlater/onervaren aan te nemen maar ja, de baas weet het toch altijd beter.
Intussen krijg ik niks gedaan omdat ik constant moet helpen, uitleggen, corrigeren, voordoen, kortom veel bezig zijn met werk dat zij gewoon (nog) niet kunnen maar waar ik mijn tijd niet meer in zou moeten steken. Bazen zien precies nooit in dat 1 ervaren en 1 onervaren geen 2 man op de werf is, kruipt soms zoveel tijd en energie in opleiden dat ge met moeite aan volwaardige FTE raakt.

Ah, maar de baas zelf kwam ook meehelpen zodat we elk eentje onder ons vleugel kunnen nemen..... zegt'm al 2 weken en als hij al afkomt ist een halfuur voor wij stoppen "hoe, al gedaan?"
Ik heb op mijn vorig werk jaarlijks wel een interim moeten opleiden. 1 ervaren + 1 interim is zelfs nog niet 1, want je moet alles voor tonen, uitleggen, hen eens laten doen en in de gaten houden,...

Ik ben niet 100% zeker of ik hiermee akkoord ga.

Ik kan mij inbeelden dat het kan helpen om een idee te hebben van het geheel eens je de rode draad hebt opgebouwd. De variaties beïnvloeden het uiteindelijke resultaat dan wel.

Maar het geeft u wel een idee over de grootte orde van uw project. En dat lijkt mij toch ook wel belangrijk als je er een helicopterperspectief over wilt hebben. Wat ik van zo'n senior projectingenieur wel van verwacht. Die gaat in mijn ogen namelijk de vraag krijgen om een ruwe aanduiding te geven van het budget waarover er gesproken wordt.

Al zou je ook kunnen stellen dat je wacht met die grootte orde raming wanneer je de grootste onzekerheden er hebt uitgehaald. Maar dan nog kan het wel interessant zijn voor die senior projectmanager om over projecten/ technieken waar hij niets van weet of kent daar op die manier al cijfermatig mee bezig te zijn.
Hij gaat die ervaring waarschijnlijk wel hebben voor de zaken die onder zijn expertise vallen. En dan lijkt het mij ook eerder een manier om een ruw idee over de grootte orde te krijgen.

Goh, het ging niet echt over budgetten maar eerder over iets technisch.

Het is gewoon mijn ervaring dat er in het algemeen veel te veel tijd wordt verspild aan het perfect proberen voorspellen en analyseren van situaties, die vervolgens na een korte call met de juiste persoon weer helemaal de vuilnisbak in mogen. Of die in de praktijk niet of amper nodig blijken. Sommigen zouden dat een nonchalante stijl noemen maar ik probeer op die manier hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden.

Enfin, die meeting heeft dus 2 uur geduurd:
- Een uur relatief nuttig werk
- Een uur veel te veel in detail gegaan, assumpties gemaakt, uitgetekend, ... Bleek dan niet te kloppen op het einde waarna hij plots de meeting vrij snel afrondde met "Enfin, dat is nog niet duidelijk, dat gaan we dan nog eens moeten vragen aan instantie x maar we hebben nu wel een basis hé". Hetgeen ik dus al voorstelde na 3 kwartier. :sarcastic: Toch weer mooi een uur van mijn tijd weggesmeten.

Ik vind taalkundige nonchalance van veel slordigheid getuigen, zeker als die fouten worden schreven door mensen die hoog in rang staan. Maar het komt anderzijds ook erg betuttelend over om mensen op die fouten te wijzen.

Inderdaad, oogt verschrikkelijk onprofessioneel. Alsof iemand "boven zijn stand" op die positie zit.

Echter, van mensen die handenarbeid verrichten stoor ik mij er niet aan. Elk zijn job. Maar iedereen die ASO gedaan heeft en/of hoger onderwijs, die moet deftig kunnen communiceren.

De laatste tijd gebeurt het meer en meer dat meetings heel last minute worden verplaatst. Of nog vervelender: ze gaan niet door, maar de organizer stuurt geen annulatie uit.

Ik heb de indruk dat enerzijds mensen veel te snel voor alles een meeting willen opzetten, maar anderzijds ook veel te snel zeggen 'het is niet het ideale moment, ik ga gewoon verplaatsen'.

Ik ken dat, op mijn vorig project heerste echt een meeting-cultuur. Voor de simpelste vragen, die je perfect via mail kon beantwoorden, werden calls opgezet. Mijn agenda, dat zag er niet uit, zo blij dat ik daar weg ben :).

Ik denk dat dat omgekeerd even vaak gebeurt. Als ik met Aziatische collega's spreek, weet ik soms niet waar hun voornaam eindigt en achternaam begint.

Een collega van mij heeft een tweeledige achternaam die begint met Van, bijvoorbeeld:

Jan Van Lierop

Hij wordt regelmatig aangeschreven als Dear Van. :laugh:
Dit ja. Als je een naam als Lee Pyong Yo ziet staan, welke delen moet je dan uitspreken in welke volgorde?

Dit ja. Als je een naam als Lee Pyong Yo ziet staan, welke delen moet je dan uitspreken in welke volgorde?
Yo de Yo, hoe is het?

Ik heb een collega die Ye Zi heet. Ik denk dat haar voornaam Ye is en haar achternaam Zi, maar iedereen noemt haar altijd met haar volledige naam.

Yo de Yo, hoe is het?

Ik heb een collega die Ye Zi heet. Ik denk dat haar voornaam Ye is en haar achternaam Zi, maar iedereen noemt haar altijd met haar volledige naam.
Chinezen dat is nog een probleem apart. Die hebben hun Chinese naam, maar vaak ook nog eens een Engelse "roepnaam".

Enen die achter mijn gat een 32A 3x400V stekker insteekt terwijl ik die kabel nog moet aansluiten, best dat ik voort zekerste die draden nog eens tegen de aarding stak of kging daar een serieuze peer gevangen hebben :angry:

Er was een misverstand geweest bij ons waardoor er iemand met een patrouillehond uit Limburg naar west vlaanderen gekomen was voor niks. Was een evenement die afgelast was en door een miscommunicatie is dat niet bij die persoon geraakt. Die was dus vanzelfsprekend nogal pissed off.

Om het extra pijnlijk te maken kreeg ik plots een mail in de functionele mailbox dat een mail niet afgeleverd werd wegens verkeerd mailadres.

Het was dus een mail met excuses voor die persoon maar het was een vrouw en haar achternaam was Thomas. Hebben ze haar dan als man met de voornaam Thomas aangesproken. 😂 Dat was ook de reden dat de mail niet afgeleverd kon worden aangezien ze het ook omgewisseld hadden in het mailadres.

Ik heb die mail dan naar het juiste mailadres geforward met nog een extra excuus in naam van mijn collega voor de naam.

3 facepalms terug gekregen. 😂😂😂

Hier is de glimlach omgeslagen naar een 😐. Ging meer de baan mogen opgaan met de techniekers.
En na vorige week weggeweest te zijn smaakte het toch naar meer.
Vandaag over gehad met de baas en die zijn reactie was ' sporadisch '. Enfin, terug maar boeken beginnen lezen opt werk en naar iets anders beginnen zoeken. Men wilt dan meer moeite doen en helpen... Dom idee blijkbaar.

Ik denk dat dat omgekeerd even vaak gebeurt. Als ik met Aziatische collega's spreek, weet ik soms niet waar hun voornaam eindigt en achternaam begint.

Een collega van mij heeft een tweeledige achternaam die begint met Van, bijvoorbeeld:

Jan Van Lierop

Hij wordt regelmatig aangeschreven als Dear Van. :laugh:
Ons computersysteem mailt tekens met de document naam als je een bepaald document mailt.

Een besteldocument komt van “[email protected]”. Heel veel buitenlandse leveranciers mailen dan terug met “Dear mr. / mrs. Besteldocument”.

Er was een misverstand geweest bij ons waardoor er iemand met een patrouillehond uit Limburg naar west vlaanderen gekomen was voor niks. Was een evenement die afgelast was en door een miscommunicatie is dat niet bij die persoon geraakt. Die was dus vanzelfsprekend nogal pissed off.

Om het extra pijnlijk te maken kreeg ik plots een mail in de functionele mailbox dat een mail niet afgeleverd werd wegens verkeerd mailadres.

Het was dus een mail met excuses voor die persoon maar het was een vrouw en haar achternaam was Thomas. Hebben ze haar dan als man met de voornaam Thomas aangesproken. 😂 Dat was ook de reden dat de mail niet afgeleverd kon worden aangezien ze het ook omgewisseld hadden in het mailadres.

Ik heb die mail dan naar het juiste mailadres geforward met nog een extra excuus in naam van mijn collega voor de naam.

3 facepalms terug gekregen. 😂😂😂
Maar om boetes te sturen weten ze onze namen wel ze. :unsure:

Onlangs milieu inspectie gehad.....

Mijn baas is al jarenlang "stof x" aan het verzamelen op onze depot.
An sich geen verboden/schadelijke stof, maar ik ga nu ook niet meteen zeggen wat het is, zie dat hier iemand werkt van het forum op departement leefmilieu.....

Dus ik ging er van uit dat wij vergund zijn hiervoor. (ik werk er nog maar 7 jaar).

Nu blijkt uit onze vergunningen dat wij deze materie niet mogen verhandelen/opslaan.

We hebben nu een termijn van 3 maand gekregen om ALLE "stof x" af te voeren, wat ons gigantisch veel geld zal kosten.
(bovendien nét in het seizoen, al gaan we hier wel zowiezo in beroep uitstel voor vragen om het eventueel in de kalmere winter perioden te mogen doen, als de werven stil liggen)

We zijn een KMO, en ik doe de financiën o.a.
Ik kan nu al zeggen dat wij dat niet gaan kunnen betalen.

Ik sta er wel perplex van, dat hij dit al die jaren heeft opgeslagen, wetende dat hij dat niet mocht. Das toch vragen om problemen?

Op zich is het natuurlijk zijn probleem, maar wij als werknemer worden daar nu natuurlijk in meegetrokken, als de boel failliet zou gaan door zijn stommiteit/nonchalance.

Aan de andere kant, als we failliet zouden gaan (wat ik hoop dat niet gebeurt, maar kom..) krijgen wij als werknemer dan een vergoeding?
Het zou voor mij allesinds wel het start schot zijn om voor het eerst in mijn leven eens een lange pauze te nemen en eens de wereld gaan verkennen, denk ik. Nooit gekund wegens vast werk verplichtingen.
Al vraag ik me dan ook weer af of je van zo'n reis uberhaupt kan genieten, wetende dat je je spaargeld spendeert, en straks werkloos terug aankomt in België.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de andere kant, als we failliet zouden gaan (wat ik hoop dat niet gebeurt, maar kom..) krijgen wij als werknemer dan een vergoeding?
ja, beperkt tot een paar grensbedragen. Niet om ervan op reis te gaan en ook niet dat je het direct krijgt, voor alle duidelijkheid.

Terug
Bovenaan