Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik heb uitgelegd in mijn thread wat de school van mijn man uitspookt. Nu hoor ik van het ACV (want ik wist dit niet) dat de dagen waarop hij online les geeft *niet* mogen doorgegeven worden als ziektedagen. Máár de school doet dit dus wél want ‘uw online les geef je uit dienstbaarheid voor de school’.
Ik spoog dus bijna mijn koffie uit. Maar mijn man heeft pijn en is gewoon uitgeput dus er zit echt geen ‘fight’ in. Ik ben zo ongelofelijk boos maar ik heb geen idee hoe ik die school kan verslaan.
Toch logisch, want hij is aan het werk. In de privé zou een bedrijf platgelegd worden moest de vakbond weten dat er mensen zijn die tijdens hun ziekte ´vrijwillig´ moeten werken.
Uw vent is een idioot.

Toch logisch, want hij is aan het werk. In de privé zou een bedrijf platgelegd worden moest de vakbond weten dat er mensen zijn die tijdens hun ziekte ´vrijwillig´ moeten werken.
Uw vent is een idioot.
Hij is ziek, hij heeft veel pijn en het dreigement van hem zwart te maken in elke andere school weegt hem zwaar. Ik ben gezond en ik kan dat zien als complete bullshit maar voor iemand die al pijn heeft en mentaal diep zit… ligt het heel anders.

Hij is ziek, hij heeft veel pijn en het dreigement van hem zwart te maken in elke andere school weegt hem zwaar. Ik ben gezond en ik kan dat zien als complete bullshit maar voor iemand die al pijn heeft en mentaal diep zit… ligt het heel anders.
Dit lijkt mij zo een moment om de vakbond hun nut te laten bewijzen..

Zoals ik eerder al zei: huisarts laten bellen naar de school kan ècht wel helpen.

Maar ik snap het conflict volledig, ik denk dat weinigen hier ook maar een fractie vatten van hoe het in het onderwijs soms aan toe gaat. ☹️

Zoals ik eerder al zei: huisarts laten bellen naar de school kan ècht wel helpen.

Maar ik snap het conflict volledig, ik denk dat weinigen hier ook maar een fractie vatten van hoe het in het onderwijs soms aan toe gaat. ☹️
Dat is het ‘em inderdaad, het is gelijk een groot roddelkot en ze kunnen maar al te goed zorgen dat je moeilijk verder aan de bak komt.

Soms gebruiken ze dat dreigement ook volledig onterecht hoor, maar dat weet je als slachtoffer niet.
Genre: "ge hebt voor school X gewerkt? Verdomme ge verdient een medaille daarvoor!" En die stellen geen vragen waarom je contract niet werd verlengd, die denken gewoon dat je op basis daarvan al wel 1 en ander bewezen hebt

We snappen het dan misschien niet, maar stap dan uit het onderwijs of tenminste uit die scholengroep als het daar zo gaat.
Als hij zo diep zit had hij al veel eerder die stap moeten zetten.
Hij heeft dan minstens een bachelor of zelfs master diploma, dus werk buiten het onderwijs vind je ook wel (snel).

2 dagen terug op dienst na 1 maand ziekteverlof

1 collega haar interim contract niet verlengd zonder enige mededeling naar haar toe, maar ook niets naar de collega's. We moesten maar raden waarom ze er maandag niet was.

Nieuwe spelregels, we mogen geen dossiers met collega's bespreken. We moeten dit doen met de coördinator van een andere vestiging die al maanden niet reageert op e-mails.

Dan spreek ook nog niet over hun geweldig telefoon probleem waar ze van een goed werkend systeem een probleem systeem hebben gemaakt, waardoor ik niet meer op mijn eigen bureau zit, maar telkens moet verhuizen naar een bureau waar het toestel staat van inkomende lijnen itt vroeger kan/mag er niet meer doorgeschakeld worden naar uw eigen toestel op uw bureau.

Een ex collega blijven ze beschuldigen dat zij haar laptop niet heeft afgegeven terwijl deze gewoon op het werk ligt in een kast. Terwijl er andere ex-collega's zijn die effectief thuis nog een laptop hebben liggen van het werk, waar niet wordt naar gevraagd.

Ik maak graag analyses maar telkens als het op het punt komt om mijn vol emmertje aan bevindingen en aanbevelingen in een presenteerbare vorm uit te gieten, merk ik weer hoe slecht ik ben in dingen op een visueel aantrekkelijke en overzichtelijke manier vorm te geven. Dat is een onderschat talent.

Het helpt niet dat onze 2 meest dominante bedrijfskleuren paars en groen zijn. :v
Dat is inderdaad een onderschatte skill. De keren dat ik naar een slide heb zitten mieren waar een brij van conclusies staan kan ik niet meer tellen.
En dan moet ik vragen "Euhm wa? Wa wilde nu eigenlijk zeggen? Ah dus dat we productielijn x een paar seconden moeten bijstellen? OK check, waarom toont ge mij dan 3 slides over de fucking kleuren van het toiletpapier?".
Is niet alleen slides hoor, gaat evengoed over schrijven van documenten, mails,...

Maar zoals @Noctilucus zegt is dat wel degelijk te leren (structuur en verwoording, niet het visuele). Dat vraagt wel veel tijd en moeite. Maar als ge u daarop focust gaat dat wel steeds beter.
Ik hamer dat echt erin bij iedereen van mijn team (en ze haten me ervoor). Na 1 jaar focus komt dat automatisch.

Als ge aan een document begint, doe al eens 2 zaken:
  1. Werk omgekeerde, aka zet eerst uw grote conclusies, en werk dan 1 voor 1 uw puntjes uit.
  2. Alles in bullets kappen, steeds in kleinere gradaries. Slide/hoofdstuk 1, 3-5 bullets met woorden of heel korte zinnen met uw grootste conclusies. Dan de 3-5 bullets die punt 1 van uw vorige slide uitlegt, enz enz. En pas als ge die structuur hebt, begint ge te schrijven.
Het klinkt vanzelfsprekend, maar desondanks gooit iedereen deze aanpak uit het raam als ze beginnen te schrijven.

Laatst bewerkt:
Morgen heel de dag meeting en waar we vroeger over de middag iets kregen om te eten, ist noppes..
En de leegloop vant Bedrijf, elke week lees je wel dat er volk weg gaat...

Als ge aan een document begint, doe al eens 2 zaken:
  1. Werk omgekeerde, aka zet eerst uw grote conclusies, en werk dan 1 voor 1 uw puntjes uit.
  2. Alles in bullets kappen, steeds in kleinere gradaries. Slide/hoofdstuk 1, 3-5 bullets met woorden of heel korte zinnen met uw grootste conclusies. Dan de 3-5 bullets die punt 1 van uw vorige slide uitlegt, enz enz. En pas als ge die structuur hebt, begint ge te schrijven.
Het klinkt vanzelfsprekend, maar desondanks gooit iedereen deze aanpak uit het raam als ze beginnen te schrijven.

Ik hou ook van overzichtelijkheid, duidelijke argumentatie en daaraan gekoppelde conclusies. Uw puntje 2 steun ik volledig. Wat puntje 1 betreft: ik vind het zelf altijd een logischere opbouw om eerst met argumenten te komen, en zo naar de conclusie te werken op het einde.

Als je eerst uw conclusie schrijft en daarna begint uit te leggen waarom, dan komt dat precies over alsof je al op voorhand had beslist om die conclusie te trekken. En vervolgens ga dan maar wat argumenten bij elkaar sprokkelen om de ander te proberen overtuigen van uw op voorhand al gemaakte conclusie.

Dat veel mensen hun focus blijkbaar verliezen tijdens het lezen van een mail en te lui zijn om door te lezen tot de conclusie, vind ik eerlijk gezegd niet mijn probleem. Ik vind het bizar dat het standaard uitgangspunt moet zijn dat de ander niet genoeg focus kan hebben om een mail te lezen.
Mij hebben ze ook altijd geleerd dat als je te weinig tijd hebt om een tekst te lezen, je dan beter automatisch doorscrollt naar onder waar de conclusie staat. Ik ben daar consequent in in mijn mails, ik zie geen reden om dat om te keren.

Ik hou ook van overzichtelijkheid, duidelijke argumentatie en daaraan gekoppelde conclusies. Uw puntje 2 steun ik volledig. Wat puntje 1 betreft: ik vind het zelf altijd een logischere opbouw om eerst met argumenten te komen, en zo naar de conclusie te werken op het einde.

Als je eerst uw conclusie schrijft en daarna begint uit te leggen waarom, dan komt dat precies over alsof je al op voorhand had beslist om die conclusie te trekken. En vervolgens ga dan maar wat argumenten bij elkaar sprokkelen om de ander te proberen overtuigen van uw op voorhand al gemaakte conclusie.

Dat veel mensen hun focus blijkbaar verliezen tijdens het lezen van een mail en te lui zijn om door te lezen tot de conclusie, vind ik eerlijk gezegd niet mijn probleem. Ik vind het bizar dat het standaard uitgangspunt moet zijn dat de ander niet genoeg focus kan hebben om een mail te lezen.
Mij hebben ze ook altijd geleerd dat als je te weinig tijd hebt om een tekst te lezen, je dan beter automatisch doorscrollt naar onder waar de conclusie staat. Ik ben daar consequent in in mijn mails, ik zie geen reden om dat om te keren.
Cfr. mijn puntje 1, wel opletten wat ik zeg: "Als ge aan een document begint".
Maw lees "werk omgekeerd" als "werk omgekeerd als je je document/slide/grote mail aan het schrijven bent". Als uiteindelijk alles klaar is, kan je het alsnog omkeren en presenteren hoe je wil. In welke volgorde het uiteindelijk eindigt, is ook afhankelijk van uw publiek. Soms is het wel degelijk nuttig om de conclusie eerst te zetten, soms niet.

Wel even hier op inzoomen:
Dat veel mensen hun focus blijkbaar verliezen tijdens het lezen van een mail en te lui zijn om door te lezen tot de conclusie, vind ik eerlijk gezegd niet mijn probleem.
Jawel ... dat is wel uw probleem. Of toch allerminst als gij degene zijt die iemand ergens van wilt overtuigen. Dat is dat 100% uw probleem, en dan zou ge u 100% moeten aanpassen aan uw publiek.
Voel u vrij om dat niet te doen, maar uw slaagkansen zullen significant dalen.

Laatst bewerkt:
Jawel ... dat is wel uw probleem. Of toch allerminst als gij degene zijt die iemand ergens van wilt overtuigen. Dat is dat 100% uw probleem, en dan zou ge u 100% moeten aanpassen aan uw publiek.
+1

Wat is het doel? Een analyse doormailen, of verandering proberen te initieren/tewerkstellen? Bij mij is een analyse toch vooral een middel tot een doel, geen doel op zich dus. Als je je niet wilt aanpassen aan je publiek kan je evengoed gewoon mailen naar [email protected]

Cfr. mijn puntje 1, wel opletten wat ik zeg: "Als ge aan een document begint".
Maw lees "werk omgekeerd" als "werk omgekeerd als je je document/slide/grote mail aan het schrijven bent". Als uiteindelijk alles klaar is, kan je het alsnog omkeren en presenteren hoe je wil. In welke volgorde het uiteindelijk eindigt, is ook afhankelijk van uw publiek. Soms is het wel degelijk nuttig om de conclusie eerst te zetten, soms niet.

Niet overtuigd hoor. Wat zijn eigenlijk uw argumenten? Waarom zou ik op die manier moeten werken?

Wel even hier op inzoomen:

Het is te zeggen, het zou niet mijn probleem mogen zijn.

Als je niet capabel bent om een mail te lezen, moet je misschien een ongeletterde job doen waarvoor je niet moet kunnen lezen?
Als ik het even omkeer: ik zie niet in hoe ik ooit ergens zou kunnen wegkomen met een fout die voortvloeit uit het feit dat ik een mail niet goed heb gelezen. Hoe zou dat dan in zijn werk gaan? -> "Ah, maar de conclusie stond niet bovenaan en ik heb de rest niet meer gelezen, dus het is toch logisch dat ik van niets weet?!"

Euh... Neen. Iemand anders heeft de moeite gedaan om de redenering en de conclusie op een dienblaadje voor te leggen, het minste wat je kan doen is het gewoon lezen.

Niet overtuigd hoor. Wat zijn eigenlijk uw argumenten? Waarom zou ik op die manier moeten werken?
Omdat veel mensen geen structuur krijgen in hun gedachten, en bijgevolg niet op papier. Op uw manier moet ge beginnen van een giga hoop info om te structureren EN om toe te werken naar een duidelijke conclusie. (ik heb resultaten a-b-c-d-e-f-g-h-i-..., dus die knal ik allemaal op papier, maar eigenlijk zijn enkel a-b-c relevant)
Meestal eindigt ge dan in - jawel - een brij, zowel in opbouw als in conclusie.

Voor de meeste mensen is het veel gemakkelijker om met een duidelijk einddoel (uw conclusie dus) te starten. Dan hebt ge duidelijke handgrepen om te structureren, en om terug te werken (conclusie = 1, om daar te geraken had ik resultaten a-b-c, en daarvoor had ik methode z gebruikt).

Het is te zeggen, het zou niet mijn probleem mogen zijn.

Als je niet capabel bent om een mail te lezen, moet je misschien een ongeletterde job doen waarvoor je niet moet kunnen lezen?
Als ik het even omkeer: ik zie niet in hoe ik ooit ergens zou kunnen wegkomen met een fout die voortvloeit uit het feit dat ik een mail niet goed heb gelezen. Hoe zou dat dan in zijn werk gaan? -> "Ah, maar de conclusie stond niet bovenaan en ik heb de rest niet meer gelezen, dus het is toch logisch dat ik van niets weet?!"

Euh... Neen. Iemand anders heeft de moeite gedaan om de redenering en de conclusie op een dienblaadje voor te leggen, het minste wat je kan doen is het gewoon lezen.
=>

Terug
Bovenaan