Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Klaag ik hier zoveel sinds mijn nieuwe job? Indien wel, dan wellicht altijd over hetzelfde: namelijk die verdomde tijdsregistratie. Want voor de rest is het nu een heel professioneel bedrijf met heel boeiende projecten. Dat mag ook eens gezegd worden.

Ik vind het bijvoorbeeld op zich niet zo erg om heel de ochtend aan de telefoon te hangen. Maar heel de ochtend aan de telefoon hangen, wetende dat je die tijd nergens kan op inboeken en dus weer ergens bij een specifieke taak moet gooien (waarvan dan achteraf kan gezegd worden "Allez mac-bc, heb je zoveel tijd nodig gehad om taak x te voltooien? Dat is veel te lang!"). Daar krijg ik echt het vliegend schijt van.

Zo vliegen de dagen voorbij, heb ik constant gewerkt maar als iemand mij 's avonds zou vragen "Wat heb je nu eigenlijk gedaan?" dan kun je daar niet zo heel eenduidig op antwoorden. "Zaken geregeld", zou er het dichtste bij komen. Laat staan 4 weken later, wanneer die vraag kan gesteld worden vanuit mijn Teamlead.
Mijn job is eigenlijk echt niet gemaakt om te timetracken maar toch willen ze alles meetbaar en objecief maken en daar is "zaken regelen" nu eenmaal te vaag voor. De voorstanders van dat systeem zouden eigenlijk eens heel de dag naast mij moeten zitten waarbij ik 's avonds dan zou vragen: "Allez, je hebt me nu de ganse dag bezig gezien, vul jij nu maar eens mijn timetracking in aan de hand van de posten die jullie hebben voorgeschreven."

Projzctopvolging projecten 5/8
Is geen post.
Hoeveel verdien je eigenlijk :thinking:
Vrij gemiddeld volgens diploma en ervaring denk ik. Door de functie (werkdruk, complexiteit van de projecten, ...) mag het misschien iets meer zijn.
Ik kan me hier maar 1 vraag bij stellen: Waarom neemt ge in godsnaam een telefoon op terwijl ge aan het eten zijt?

Ben je dan zo belangrijk dat het bedrijf geen 5 min verder kan zonder dat je gestoord wordt terwijl je aan het eten bent?

De hoofdreden is wat ik zopas vertelde: je bent er dan vanaf. Als je in een straatje terechtkomt om mensen terug te bellen, dan nemen die soms niet direct op, en sleep je dat de rest van de dag mee in uw achterhoofd ("Ah, ik moet x nog bellen, ik moet y nog bellen, ...") Dan komt er iets anders tussen, vergeet je het (op te volgen), Enzovoort.

Kreeg hier daarjuist geneut omdat mijne collega ne mail 2 weken geleden nie gezien heeft. Dat ik ze moet forwarden. Ik heb daar schijt aan en versleep liever mails van de ene box naar de andere :sop:

De hoofdreden is wat ik zopas vertelde: je bent er dan vanaf. Als je in een straatje terechtkomt om mensen terug te bellen, dan nemen die soms niet direct op, en sleep je dat de rest van de dag mee in uw achterhoofd ("Ah, ik moet x nog bellen, ik moet y nog bellen, ...") Dan komt er iets anders tussen, vergeet je het (op te volgen), Enzovoort.

Maar waarom pas je voor jezelf niet toe wat je zelf doet voor anderen?

Je zegt dat als ze niet op nemen dat je terug moet bellen tot je ze hebt kunnen bereiken?Het zelfde geldt dan andersom zou ik denken: als je niet op neemt tijdens je ontbijt/lunch. Dan moeten ze op een later tijdstip zelf maar terug bellen tot ze je hebben kunnen bereiken.

Dat geeft toch een pak meer rust in je hoofd :)

Specifieke tijdsregistratie zou ik me aan zwaar aan ergeren.
Ik heb 2 jobs gehad waar ik timesheets bij klanten moest invullen, een vaste plaats waar je gewoon altijd 8u schreef en het was in orde.
Eentje met korte opdrachten (dag tot 3 maand) en ook daar volstond het wel om gewoon te zetten "project xxxxxx - uitvoering PQ" ofzo. En als er wat projecten door elkaar liepen dan schat ge het in per blokken van 2 uur ofzo. Niemand die daar moeilijk over deed, iedereen tekende.

Maar specifieke taken bijhouden? Ik zou direct ontslag nemen uit ambetantigheid :p.

Is geen post.
Welke opties heb je dan ? Normaliter hoort dat gewoon bij de uren die je punt op een project indien dat significant was of hoort dat gewoon onder de beheerskost van het specifieke project. Of uitklaring van een specifieke problematiek, waar de methode hoe je dat doet, geen bal uitmaakt (telefoontje)

Maar het uurtje factuurtje principe is nu ook niet direct van toepasbaar, zelfs al doe je aan timetracking.

Maar misschien moet je dat wel eens voorstellen dat ze het timetracken kunnen standaardiseren en eenduidig maken voor elke werknemer. Als je nameljk weet hoe je het moet boeken, of waaronder... dan lost dat uw probleem op.

Al moet je het er nu eenmaal bijnemen dat in de hogervermelde functies mensen die telefoontjes beantwoorden om brol te regelen nu ook echt niet getimetracked wordt. Daarom dat de meesten dit dan ook onderweg in hun bedrijfswagen naar huis doen, of wanneer ze onderweg zijn op de trein of... je weet wel zo ergens van die opvuluren.
En timemanagement behoort er dan ook bij, om de vragen die je hebt bij te houden totdat je zo'n uur bij u hebt ipv als er een kip zonder kop achteraan te gaan om dat nu geregeld te hebben. En tegelijkertijd mate van dringendheid te kunt beoordelen ofdat dit tot zo'n tijdframe kan wachten.

Maar waarom pas je voor jezelf niet toe wat je zelf doet voor anderen?

Je zegt dat als ze niet op nemen dat je terug moet bellen tot je ze hebt kunnen bereiken?Het zelfde geldt dan andersom zou ik denken: als je niet op neemt tijdens je ontbijt/lunch. Dan moeten ze op een later tijdstip zelf maar terug bellen tot ze je hebben kunnen bereiken.

Dat geeft toch een pak meer rust in je hoofd :)

Maar als project manager kijkt iedereen naar mij natuurlijk. Als het project niet snel genoeg vooruit gaat, ben ik the one to blame. Ik kan dus geen houding aannemen à la "ze moeten mij maar terugbellen en indien niet: pech voor hen". Dat vliegt sowieso als een boomerang terug in mijn gezicht.

Maar als project manager kijkt iedereen naar mij natuurlijk. Als het project niet snel genoeg vooruit gaat, ben ik the one to blame. Ik kan dus geen houding aannemen à la "ze moeten mij maar terugbellen en indien niet: pech voor hen". Dat vliegt sowieso als een boomerang terug in mijn gezicht.
"Pech voor hen" is natuurlijk ook niet de houding die ik voorstel. Projecten zijn niet alleen een verantwoordelijkhet van PM, maar van iedereeen die er aan mee doet. Mensen die jou niet kunnen bereiken, hebben ook meerdere opties en kunnen: een VM inspreken, een mail sturen, een bericht op teams/skype achter laten. Er zijn veel opties maar vooral: een project valt natuurlijk niet om als je een half uur gaat eten en daardoor niet bereikbaar bent.

"Pech voor hen" is natuurlijk ook niet de houding die ik voorstel. Projecten zijn niet alleen een verantwoordelijkhet van PM, maar van iedereeen die er aan mee doet. Mensen die jou niet kunnen bereiken, hebben ook meerdere opties en kunnen: een VM inspreken, een mail sturen, een bericht op teams/skype achter laten. Er zijn veel opties maar vooral: een project valt natuurlijk niet om als je een half uur gaat eten en daardoor niet bereikbaar bent.

Klopt, maar dan kies ik liever voor de korte pijn en alle telefoontjes in één ruk af te handelen dan gedurende de ganse dag gestoord te worden en dus telkens terug mijn focus verlies op hetgeen ik mee bezig ben.

Aangekomen op het werk: geen laptop.
Naar 1 van de bazen haar huis gereden om haar persoonlijke laptop en gewoon beginnen janken. Gewoon eerlijk gezegd: "ik voel me ZO overbodig en ongewenst!"
Meer dan een "ja, we zien ook dat het ambetant is. Maar we appreciëren je inzet wel, al zeggen we het misschien niet genoeg. (0x is idd niet genoeg neen!)
We merken dat je enorm veel moeite en energie steekt in de overdracht dus je voelt je misschien overbodig, maar je bent het zeker niet!"

Mijn voorlaatste week dat ik nog naar daar moet (dan neem ik al mijn sollicitatieverlof aansluitend op) en ik hoop dat ik me daarna mentaal snel terug beter zal voelen, want ik voel dat ik op dat vlak echt stappen achteruit zet. (En neen, me op ziekte zetten is geen oplossing, dat verlengt mijn opzeg alleen maar. I checked!)

Kop op, hopelijk ander en beter hierna!
Chapeau trouwens dat je het daar nog volhoudt, toont aan dat je een goed persoon bent.

Naar 1 van de bazen haar huis gereden om haar persoonlijke laptop en gewoon beginnen janken. Gewoon eerlijk gezegd: "ik voel me ZO overbodig en ongewenst!"
Meer dan een "ja, we zien ook dat het ambetant is. Maar we appreciëren je inzet wel, al zeggen we het misschien niet genoeg. (0x is idd niet genoeg neen!)
We merken dat je enorm veel moeite en energie steekt in de overdracht dus je voelt je misschien overbodig, maar je bent het zeker niet!"

Mijn voorlaatste week dat ik nog naar daar moet (dan neem ik al mijn sollicitatieverlof aansluitend op) en ik hoop dat ik me daarna mentaal snel terug beter zal voelen, want ik voel dat ik op dat vlak echt stappen achteruit zet. (En neen, me op ziekte zetten is geen oplossing, dat verlengt mijn opzeg alleen maar. I checked!)
Moest het van mij zijn dan zet ik me daar op een stoel de hele dag met mijn gsm. Als ik geen materiaal heb om te werken dan werk ik niet.

Zit jij trouwens altijd een hele dag op een laptop? Dat is toch ook allesbehalve handig en ergonomisch?

Moest het van mij zijn dan zet ik me daar op een stoel de hele dag met mijn gsm. Als ik geen materiaal heb om te werken dan werk ik niet.

Zit jij trouwens altijd een hele dag op een laptop? Dat is toch ook allesbehalve handig en ergonomisch?
Een stoel zit inderdaad gewoon veel beter dan een laptop.

Voor de rest moet ik je wel volledig gelijk. Je werkgever moet er maar voor zorgen dat je nodige middelen hebt om je job uit te voeren.

Nog een week volhouden mulan.

Ik werk deeltijds. 😉
Normaal aan een desktop met een ergonomische bureaustoel, sinds de 2 verpleegkundigen gestart zijn op een gewone stoel met een laptop.
"Ja, we hadden ons wat misrekend met uwen opzeg, we wisten niet dat die ZO lang ging lopen, we dachten dat dat maar enkele weken (2 meerbepaald) ging zijn".

En ik zou zot komen moest ik daar effectief niets zitten doen, dat is niet aan mij besteed.

Ik werk deeltijds. 😉
Normaal aan een desktop met een ergonomische bureaustoel, sinds de 2 verpleegkundigen gestart zijn op een gewone stoel met een laptop.
"Ja, we hadden ons wat misrekend met uwen opzeg, we wisten niet dat die ZO lang ging lopen, we dachten dat dat maar enkele weken (2 meerbepaald) ging zijn".

En ik zou zot komen moest ik daar effectief niets zitten doen, dat is niet aan mij besteed.
Daarvoor bestaat BG en Discord. Daar kun je gerust wel een part time job mee vullen.

Daarvoor bestaat BG en Discord. Daar kun je gerust wel een part time job mee vullen.
Bwa, toch een uur of twee per dag vul ik daarmee mij dag...
Ondertussen wel ant rondneuzen / solliciteren naar iets anders maar alleen alst 100% men ding is.
Ik hoop wel op beterschap ( corona invloed ) maar ik zie het nog niet direct goed komen. ( cultuursector)

Hmmm.

Je komt me ergens een tikkeltje naiëf over.
Goede harten zijn er louter om misbruikt te worden. Jij hebt een te goed hart.

Weet dat wat ze zeggen, dat dat 0x gemeend is. Ze moeten gewoon iets zeggen.
(Ze lachen u wsl uit achter uw rug.)

Als zij u geen materiaal voorzien, kunnen ze de boom in.

En naar ginds gereden op uw eigen kosten zekers...?
(Een nota indienen die ze nadien vergeten te verrekenen...)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan