Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

En waarom zo'n mensen op de lijst staan: enkele mogelijkheden:
- men vindt niemand die bekwaam is. Dan is de vakbond al blij dat ze IEMAND kunnen op een lijst zetten
- de hoofddelegee vindt het niet erg dat die mensen erbij komen. De vakbondssecretaris kent niet iedereen en volgt dus het oordeel van de hoofddelegee. Als er volk genoeg is, zal die hoofddelegee wel zijn voorkeur mogen uitspreken.

De zaak MACTac bewijst dus in ieder geval dat - zoals ik al zei - de vakbond waarschijnlijk de rangen zal sluiten rond een ontslagen afgevaardigde. Wat het dan begrijpelijk maakt dat een werkgever terugschrikt voor ontslag; je weet immers nooit 100% zeker of je nergens een procedurefout hebt gemaakt.

Trouwens, extra complicatie: de persoon in kwestie heeft in het verleden reeds enkele keren bezoek gehad van een controlearts die hem terug werken stuurde. Hierna liet hij zich ontvallen dat hij dacht dat hij specifiek controle kreeg wegens racistische motieven (hij is van allochtone afkomst). Ik kan me ook goed voorstellen dat het bedrijf er in het huidige klimaat voor terugschrikt om ervan beschuldigd te worden een afgevaardigde te 'zoeken' uit racistische motieven. Je kan het tegendeel immers nooit bewijzen.

Wat betreft je aangehaald redenen: in dit geval niet echt van toepassing aangezien - zoals ik al zei - het algemeen bekend was dat deze persoon er de kantjes van af liep en zijn collega's regelmatig zijn shit dienden op te ruimen. En er stond meer dan genoeg volk op de lijst.

Dus, zoals ik al zei: waarschijnlijk gaat het werkvolk bij de volgende sociale verkiezingen de vakbond in kwestie de rekening presenteren. Het zou ook niet de eerste keer zijn: bij de vorige keer heeft het ABVV (hier gaat het om iemand van het ACV) een flink pak slaag gekregen omdat ze nét iets te veel profiteurs op de lijst hadden gezet. Je kan mensen niet blijven voor de gek houden en ik vind het frappant dat de vakbonden hier op het bedrijf dat maar niet lijken te snappen.
Dat gezegd zijnde; misschien is dat ook een reden voor het bedrijf om niets te doen: gewoon toekijken hoe de vakbond door profiteurs te beschermen het werkvolk tegen zich in het harnas jaagt en zich irrelevant maakt. Misschien nog niet zo slecht bekeken...

De zaak MACTac bewijst dus in ieder geval dat - zoals ik al zei - de vakbond waarschijnlijk de rangen zal sluiten rond een ontslagen afgevaardigde. Wat het dan begrijpelijk maakt dat een werkgever terugschrikt voor ontslag; je weet immers nooit 100% zeker of je nergens een procedurefout hebt gemaakt.
dat was nu niet echt een moeilijke zaak voor een rechter hoor. Je kon al 100% zeker weten dat Mactac ging moeten afdokken.

En nee, dat gaat niet over de rangen sluiten, want over de inhoud is in die rechtzaak niet gesproken.
MACTac zei:
Dus, zoals ik al zei: waarschijnlijk gaat het werkvolk bij de volgende sociale verkiezingen de vakbond in kwestie de rekening presenteren. Het zou ook niet de eerste keer zijn: bij de vorige keer heeft het ABVV (hier gaat het om iemand van het ACV) een flink pak slaag gekregen omdat ze nét iets te veel profiteurs op de lijst hadden gezet. Je kan mensen niet blijven voor de gek houden en ik vind het frappant dat de vakbonden hier op het bedrijf dat maar niet lijken te snappen.
Dat gezegd zijnde; misschien is dat ook een reden voor het bedrijf om niets te doen: gewoon toekijken hoe de vakbond door profiteurs te beschermen het werkvolk tegen zich in het harnas jaagt en zich irrelevant maakt. Misschien nog niet zo slecht bekeken...
Dat snap ikhier ook niet. En ik hoop niet dat het het laatste is, maar het zou ook een kostelijke grap voor de werkgever zijn.

Laatst bewerkt:
Is bij ons idem op 't werk. Vakbondsafgevaardigde die al ettelijke jaren letterlijk geen hol uitsteekt. Echt, letterlijk. Ook valse dossiers opmaken over patiënten (bvb. maaltijdbegeleiding beschrijven bij een patiënt met slikstoornissen tijdens het ontbijt terwijl ze maar om 9u begint en dus onmogelijk het ontbijt kan begeleiden van de patiënten, want zo dom is ze dan). Vorige week zei ze "allez, kga eens een toerke doen op HR, tot morgen he". Lol. Niks aan te doen, directie is op de hoogte maar blijkbaar is het toch niet zo aangewezen om een vakbondsafgevaardigde te ontslaan :).

Is bij ons idem op 't werk. Vakbondsafgevaardigde die al ettelijke jaren letterlijk geen hol uitsteekt. Echt, letterlijk. Ook valse dossiers opmaken over patiënten (bvb. maaltijdbegeleiding beschrijven bij een patiënt met slikstoornissen tijdens het ontbijt terwijl ze maar om 9u begint en dus onmogelijk het ontbijt kan begeleiden van de patiënten, want zo dom is ze dan). Vorige week zei ze "allez, kga eens een toerke doen op HR, tot morgen he". Lol. Niks aan te doen, directie is op de hoogte maar blijkbaar is het toch niet zo aangewezen om een vakbondsafgevaardigde te ontslaan :).
Is het opmaken van een vals dossier (duidelijk vals genoeg om de bullshit van ver te kunnen ruiken) niet voldoende reden om iemand op staande voet te ontslaan? Iets met fraude enzo. Ik vraag me ook steeds in welke mate de vakbond dit ontslag zou proberen aanvechten. Het is hun recht (en plicht) van die werknemer in kwestie zo goed mogelijk bij te staan en het bedrijf kan ook maar best de puntjes op de i zetten. Maar als alles correct verloopt, gaan de mensen dan wat gaan staken omdat een frauduleuze 'werknemer' ontslagen wordt? :eek:

En dan zijn ze verbaasd dat bedrijven er alles aan doen wat ze kunnen om te vermijden dat men die 50 WN limiet bereikt, zoals het opdelen van 't bedrijf in meerdere deelbedrijven.

Bij ons hoor ik dit ook regelmatig v/d een v/d patrons ... hier komt er gene vakbond binnen e mannekes! 😋 (wij hebben ondertussen een 1e 'zusterbedrijf' ... in 't buitenland weliswaar)

Anyway, jokes aside ... ze hebben hun nut met bepaalde zaken, maar zo'n situaties zijn maar al te 'normaal', wat toch wel bewijst dat het systeem wat scheef zit. Net zoals het hele 'vast benoemd' verhaal bij de overheidsector, waar mensen ineens een licentie krijgen om genen bal meer uit te steken.

Is het opmaken van een vals dossier (duidelijk vals genoeg om de bullshit van ver te kunnen ruiken) niet voldoende reden om iemand op staande voet te ontslaan? Iets met fraude enzo. Ik vraag me ook steeds in welke mate de vakbond dit ontslag zou proberen aanvechten. Het is hun recht (en plicht) van die werknemer in kwestie zo goed mogelijk bij te staan en het bedrijf kan ook maar best de puntjes op de i zetten. Maar als alles correct verloopt, gaan de mensen dan wat gaan staken omdat een frauduleuze 'werknemer' ontslagen wordt? :eek:
Ik vraag me altijd af waarom bedrijven niet die personen ontslaan. Ik heb al delegees geweten die voor minder ontslagen werden ;).

En dan zijn ze verbaasd dat bedrijven er alles aan doen wat ze kunnen om te vermijden dat men die 50 WN limiet bereikt, zoals het opdelen van 't bedrijf in meerdere deelbedrijven.
Die oplossing is niet sluitend hoor, als de vakbond wil kunnen ze dat eenvoudig doorbreken. Maar in de praktijk werkt die tactiek wel.
Google eens op het concept van 'technische bedrijfseenheid'.

Door mijn ontslag heb ik besloten het mij hier allemaal geen hol meer aan te trekken en enkel nog doe wat mij gevraagd worden, ook al weet dat ik hierdoor mensen ik de kou maat staan.

Met als gevolg dat ik na 3 dagen door al mijn dossier ben en gene zak meer te doen heb en heb nog een opzeg lopen tot minstens eind november.

Iemand tips voor goede gratis cursussen om mijn office skills te verbeteren?

Door mijn ontslag heb ik besloten het mij hier allemaal geen hol meer aan te trekken en enkel nog doe wat mij gevraagd worden, ook al weet dat ik hierdoor mensen ik de kou maat staan.

Met als gevolg dat ik na 3 dagen door al mijn dossier ben en gene zak meer te doen heb en heb nog een opzeg lopen tot minstens eind november.

Als ge wat Google Spreadsheets wilt bijleren:

Nog 11 maanden opzeg? Hoe houd je dat vol met tegenzin?:oink:

.
Nog 11 maanden opzeg? Hoe houd je dat vol met tegenzin?:oink:
Collega's hebben die met hetzelfde zitten, niet dat ze ontslaan zijn, maar wel met de zelfde kijk naar de situatie kijken.

Ik die leedvermaak heb, voor de dingen die mistlopen.

Ondertussen mij mentaal afsluiten om tot rust te komen, zodat ik mijn energie kan steken in solliciteren.

Je hebt het licht gezien. 😁

Wat??? Opzeg tot eind november. Moet je aanwezig zijn? Anders zou ik kijken om iets anders te doen ondertussen en dubbel te cashen...

Wat??? Opzeg tot eind november. Moet je aanwezig zijn? Anders zou ik kijken om iets anders te doen ondertussen en dubbel te cashen...
Een vol jaar opzeg jong ... da's der tush ook wel weer wat over lijkt mij.
Wie gaat zich nog een heel jaar inzetten nadat ge uw onslag hebt gekregen. Zeker indien het v/d WG uit komt, dan heb je gelijk letterlijk vanaf dag 1 al geen goesting meer om nog iets deftigs uit te steken.

Ik moet aanwezig zijn, sterker ik heb nog altijd niemand van mijn leidinggevende kunnen spreken na mijn ontslag.

Ze hadden een collega de opdracht gegeven om met mij te praten over mijn ontslag...

Terug
Bovenaan