Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Okay, op voorwaarde dan dat jij de volledige pot betaalt voor de +- 16 jaar durende schoolcarrière?

We zullen anders onze aanslagbiljetten naast elkaar leggen en dan kunnen we oplijsten wie nu het meeste heeft bijgedragen. Waar gaat dit nu eigenlijk nog over. :rofl:

Als je niet kan (of wil) inzien dat het grootbrengen van de volgende generatie tegelijk een kostelijk werk is voor de ouders (wat velen hoe dan ook met plezier doen) en tezelfdertijd het absolute grondvest van het in stand houden van onze welvaartsmaatschappij, sja, dan moet ik inderdaad niet gaan verwachten dat men zich gaat inleven in de praktische problematiek van vakantieplanning voor diezelfde ouders.

We zullen anders onze aanslagbiljetten naast elkaar leggen en dan kunnen we oplijsten wie nu het meeste heeft bijgedragen. Waar gaat dit nu eigenlijk nog over. :rofl:

Als je niet kan (of wil) inzien dat het grootbrengen van de volgende generatie tegelijk een kostelijk werk is voor de ouders (wat velen hoe dan ook met plezier doen) en tezelfdertijd het absolute grondvest van het in stand houden van onze welvaartsmaatschappij, sja, dan moet ik inderdaad niet gaan verwachten dat men zich gaat inleven in de praktische problematiek van vakantieplanning voor diezelfde ouders.
Ik trek het in het belachelijke omdat het een belachelijke discussie is. Het gaat hier helemaal niet over de waarde van het opvoeden van kinderen. Maar doe nu niet alsof je een soort barmhartige taak aan het vervullen bent. Dat je kinderen op de wereld gezet hebt heeft niets te maken met het in stand houden van de welvaartsmaatschappij maar met miljoenen jaren aan natuurlijke evolutie die tegen u zeggen: verspreid uw zaad voor je doodvalt. En alsof elke kleine een toekomstige meerwaarde is, er zijn er genoeg die de maatschappij meer geld zullen kosten dan dat ze opbrengen. En die moeten net zo goed onderhouden worden door mensen zonder kinderen. Om maar te zeggen, het is geen wedstrijd.

Maar het is toch niet meer dan logisch dat het gewoon first come first serve moet zijn? Als jij als ouder nadien met een collega gaat praten om te kijken of hij niet wilt wisselen of schuiven met zijn verlof kan je zo nog proberen. Maar mensen met kinderen hoeven absoluut geen alleenrecht te hebben op de zomervakantie. Er zijn vrij weinig maanden in een jaar waar kinderen les hebben zonder ergens wel 1-2 weken vakantie hebben. Dus mensen met kinderen kunnen net zo goed ik die periodes op verlof gaan.

Ik trek het in het belachelijke omdat het een belachelijke discussie is. Het gaat hier helemaal niet over de waarde van het opvoeden van kinderen. Maar doe nu niet alsof je een soort barmhartige taak aan het vervullen bent. Dat je kinderen op de wereld gezet hebt heeft niets te maken met het in stand houden van de welvaartsmaatschappij maar met miljoenen jaren aan natuurlijke evolutie die tegen u zeggen: verspreid uw zaad voor je doodvalt. En alsof elke kleine een toekomstige meerwaarde is, er zijn er genoeg die de maatschappij meer geld zullen kosten dan dat ze opbrengen. En die moeten net zo goed onderhouden worden door mensen zonder kinderen. Om maar te zeggen, het is geen wedstrijd.

Maar het is toch niet meer dan logisch dat het gewoon first come first serve moet zijn? Als jij als ouder nadien met een collega gaat praten om te kijken of hij niet wilt wisselen of schuiven met zijn verlof kan je zo nog proberen. Maar mensen met kinderen hoeven absoluut geen alleenrecht te hebben op de zomervakantie. Er zijn vrij weinig maanden in een jaar waar kinderen les hebben zonder ergens wel 1-2 weken vakantie hebben. Dus mensen met kinderen kunnen net zo goed ik die periodes op verlof gaan.

Gratuit even zeggen waarom iemand wel of niet kinderen op de wereld heeft gezet is wel redelijk speciaal. En al zeker als je de persoon niet eens kent. Maar dat terzijde is het in het algemeen een belachelijke discussie, ja. Ik zie vooral een onwil om zich in te leven in de praktische problematiek van anderen. Nu heeft dat wel de neiging om te keren eenmaal men zelf ermee wordt geconfronteerd.

Kinderen hebben is een keuze, je weet dat dit veel zal kosten en je weet van te voren dat je in de schoolvakanties steeds opvang zal moeten voorzien.
En je weet dat de wetgeving voorrang heeft voorzien voor vakantie voor gezinshoofden... ;)

ARTIKEL 64 Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden;
1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;
3° een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd;
4° een ononderbroken periode van drie weken en van twee weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar en de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
....

(overigens een niet-onbelangrijk detail: in die wet zit nog het idee dat er maar 1 kostwinner is per gezin. Het begrip gezinshoofd wordt momenteel niet meer gebruikt in de meeste wetgeving, maar slaat hier duidelijk op beide ouders die werken)

Het is vrij simpel: kinderen zijn broodnodig voor iedereen, zowel voor wie kinderloos wil blijven als wie kinderen heeft. HEt zijn namelijk de kinderen die later je op je oude dag zullen verzorgen in een ziekenhuis, die je pampers zullen uitdoen en die de huizen bouwen waar jij op latere leeftijd nog in wil wonen. Ouder of niet, je hebt ze nodig en moeten ze dus zo goed als mogelijk opgroeien. Dat je dan offers moet doen die iets voordeliger zijn voor mensen die kinderen hebben, moet je er dan maar bijnemen.

Very much this. Ik vind dat mensen met kinderen zich algemeen graag privileges aanmeten, gewoon omdat ze kinderen hebben.
First come, first serve tbh.
Ik vind dat er precies wat verwarring is rond het woord vakantie. Ouders nemen vaak ook verlof om hun kinderen op te kunnen vangen in de schoolvakanties. Dat betekent niet dat ze dan per se op reis gaan of iets dergelijks. Allé hier gaat een groot deel van mijn verlof toch gewoon op aan 'de kinderen zijn thuis en de opvangmogelijkheden zijn niet eindeloos' (+ ook ja, waarop pakt ge kinderen als ge ze altijd wegdoet).
Als gij dat een privelege wilt noemen 🤷‍♀️

Nu, wat communicatie en begrip langs allebei de kanten zeker. Bij ons wordt er eigenlijk nooit moeilijk gedaan over verlof. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dat zo'n zware discussie is in de meeste (medium of grote) dienstbedrijven :thinking:

Herfstvakantie
Kerstvakantie
Krokusvakantie
Paasvakantie
Ja sure, die dingen moet ge ook pakken of overbruggen met kampjes/grootouders/opvang hé. Dat verandert toch niets aan de nood aan verlof in de zomervakantie?

Edit: maar anders, helemaal pro first come first serve. Mijn verlof is al ingepland van het jaar ervoor net om die puzzel van schoolvakanties goed te krijgen :')

Ik snap niet dat het niet mogelijk is om langs beide kanten toegevingen te doen.. Ik en mijn collega hebben beide kinderen en spreken gewoon af.

Kerstvakantie heb ik de voorkeur gehad, ik neem de eerste week en zij de 2de. Zomervakantie heb ik een week vroeger genomen omdat zij dan op reis is.. Is toch allemaal zo moeilijk niet?

En moest ik baas zijn dan is het overeen te komen en anders zou ik zelf beslissen en dan krijgt het ene jaar de ene zijn goesting en het ander jaar de andere.

wat communicatie en begrip langs allebei de kanten zeker. Bij ons wordt er eigenlijk nooit moeilijk gedaan over verlof. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dat zo'n zware discussie is in de meeste (medium of grote) dienstbedrijven :thinking:
Ik denk dat iedereen wel begrip heeft voor het feit dat ouders een puzzel moeten leggen om altijd opvang te voorzien. Maar de situaties die je desondanks krijgt.

Ik sprak net vandaag nog met een klant die op gasthuisberg werkt. Ze waren klaar om aan een operatie te beginnen toen een collega telefoon kreeg dat de school van zijn zoon toe ging. Die kerel vertrekt en zij staan daar...

De beste vriendin van mijn zus werkt op de personeelsdienst van stad Leuven. Die vertelt hoe verschrikkelijk het is om die vakanties te verdelen. Mensen met kinderen eisen de woensdagnamiddagen op, als een collega een woensdag verlof heeft genomen dan gaan ze daar verhaal halen omdat die geen kinderen heeft. Die moet maar een andere dag nemen!

Zo heb ik op het werk ook een collega met 3 jonge kinderen die al gescheiden is. Dat is dikke fun hoor. Voor hij zelf kinderen had heeft hij eens met de bazin staan roepen dat het zijn zaak toch niet was dat zij kinderen had 🙈

En je weet dat de wetgeving voorrang heeft voorzien voor vakantie voor gezinshoofden... ;)
wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;
Is uw verwoording 'voorrang' niet wat te nauw ivgl met die wettekst?
Daar staat gewoon bij voorkeur, als persoon x met kinderen en persoon y zonder kinderen beide hun verlof in geven en beide willen van 10 tot 20 juli nemen dan kan je aan de hand van die wettekst toch niet interpreteren dat x voorrang zou moeten krijgen op y? Als y 2 weken voor x dit had doorgegen moet x bvb proberen van 21 tot 31 juli te gaan (of onderling overeenkomen te wisselen).
Vraag het maar uit nieuwsgierigheid, mijn team bestaat 100% uit mensen met kinderen dus het is ongeacht puzzelen. Bij populaire data is het dan een beurtrol en andere data first come first served. Maar moest daar iemand bijkomen zonder kinderen en die wilt per se ook in schoolvakanties op verlof gaat die gewoon mee in dat systeem.
Ik als kinderloze leidinggevende cijfer me dan ook belangeloos en op nobele wijze volledig weg om tijdens de schoolvakanties wanneer ik quasi altijd aan het werk ben met telkens een kleiner team te genieten van een wat lagere werkdruk op de werkvloer.

Is uw verwoording 'voorrang' niet wat te nauw ivgl met die wettekst?
de voorrang ipv voorkeur is de interpretatie die de wetgever eraan gegeven heeft. Als zelfs een blad zoals Mijn Tips en Adies (een sterk werkgevers gekant blad) spreekt van voorrang mag je zeker zijn :)

Voorrang wil natuurlijk niet zeggen dat als de ene al vakantie goedgekeurd werd, hij deze moet afgeven. Maar meeste werkgevers (waarbij gelijktijdig verlof een probleem is) maken, om discussies te vermijden, sowieso een regel dat eerst iedereen zijn verlofaanvraag moet doen tegen datum X en dat pas daana verlof goedgekeurd wordt.

Waarom zou je als kinderlore uberhaupt in juli en augustus persé op reis willen gaan?
Je gaat alleen maar meer betalen zoals Tomski reeds aangaf.
Ik zit nu ook met een partner in het onderwijs en alleen het verschil in de prijs van de vliegtickets is al enorm.
Dan heb je toch ook niet veel zin om te werken in de zomervakantie? Ik had nooit zin om te werken in de schoolvakanties omdat mijn vrouw en kinderen dan al thuis waren ..

de voorrang ipv voorkeur is de interpretatie die de wetgever eraan gegeven heeft. Als zelfs een blad zoals Mijn Tips en Adies (een sterk werkgevers gekant blad) spreekt van voorrang mag je zeker zijn :)

Ok maar als dus zowel x als y in dezelfde periode van juli 2 weken verof willen nemen moet die met kinderen in principe geen voorrang krijgen want er is nog augustus, als dit in de paasvakantie zou zijn dan wėl.

Dan heb je toch ook niet veel zin om te werken in de zomervakantie? Ik had nooit zin om te werken in de schoolvakanties omdat mijn vrouw en kinderen dan al thuis waren ..
Persoonlijk vind ik het zalig om dan te werken, duidelijk VÉÉL minder druk, vakantiesfeer bij velen,...
Nu maakt het natuurlijk wel een verschil dat ik deeltijds werk dus wél nog dingen kan gaan doen buiten de werkuren én dat ik soms de vrijdag en maandag thuis bleef, vorige zomer zo 3 dagen naar de kust en 3 dagen in de Ardennen. Betaalbaar in hoogseizoen als alleenstaande want het is maar 3 nachten én fantastische herinneringen voor de dochter gecreëerd want gisteren zei ze zelfs nog dat ze terug met mama naar het strand wil als het lekker warm is én terug een zwembad in de tuin wil.

Ok maar als dus zowel x als y in dezelfde periode van juli 2 weken verof willen nemen moet die met kinderen in principe geen voorrang krijgen want er is nog augustus, als dit in de paasvakantie zou zijn dan wėl.
ik ben niet zeker, maar ik denk dat de voorrang ook slaat op de periodes, want het doel van de wetgeving is de opvang van kinderen garanderen en dat is soms enkel in bepaalde periodes in de vakantie nodig. Werknemer kan dat natuurlijk niet misbruiken om zomaar te gaan wanneer die wil, maar als bvb de laatste dagen van augustus er geen opvang in de buurt meer is, dan kan hij jaarlijks dan verlof wel opeisen lijkt me, bvb.

First come, first served werkt niet met vakanties hoor. Dan palmt iedereen preventief gewoon in januari al het verlof voor de zomer en kerst in.

Voor de gegeerde periodes: beurtrol. Is Fred vorig jaar 2 weken in de zomer of met kerst op verlof gegaan? Dan worden die periodes het jaar erop eerst aan anderen aangeboden.

Ik heb gelukkig dat probleem niet...

ik ga wel ambras moeten maken als ik ooit es in juni of september op congé wil :lol: alle 4 mijn rechtstreekse collega's zitten altijd in die maanden te zoeken (geen kinderen)

Hier, mr. perfect die nooit een mailtje vergeet. Het moet zijn dat je er niet genoeg moet versturen.

Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat je er tegen moet kunnen dat als je zegt iets tegen X gedaan te hebben en het niet gedaan hebt, je moet kunnen verdragen dat ze het in your face tonen.

Ik heb er hier ook zo paar rondlopen. Alles wat je vraagt is "tegen vrijdag". Alleen weet je niet of het vrijdag nu is of vrijdag binnen 4 weken. 10x na elkaar vrijdag. Ze willen allemaal niet gemicro-managed worden, maar zelf hun planning in de gaten houden, dat lukt dan niet...

Je kunt je ook gewoon aan je beloftes houden. Ik krijg de kriebels van mensen die shit beloven en het niet doen. Als ik een email krijg dat volgende week maandag mijn ding dat ik nodig heb, zal zijn, dan ga ik er ook van uit dat dat er zal zijn.

Na 2 3 x is het ook CC met helft van de wereld erbij. Liefst Je baas erbij en een passive aggressive toontje. Je belooft en deliveret of je zegt "zo snel mogelijk" en dan val ik je wel lastig tot het er is zonder van iets uit te gaan.

Jij bent het type voorbeeld waarom de ethiek op "den bureau" achteruit gaat. Alsof dat de zon enkel draait rond de e-mail die jij gestuurd hebt? Je vergeet soms dat iemand een mailbox heeft en dat ie moet werken voor 20 personen. Die 20 personen trekken geen bonnetje zoals bij de slager om hun vraag te stellen, ze sturen een e-mail en je moet het dan maar oplossen.

Als je de cc balk vol kliedert dan mag die persoon zich verwachten aan mijn versie van de feiten.

Als je antwoordt, "ik doe het tegen vrijdag", moet je het ook tegen vrijdag doen. Wat is daar nu zo moeilijk aan? Je kunt ook niet antwoorden of zegen tegen wanneer je het wel doet...

Ik sprak net vandaag nog met een klant die op gasthuisberg werkt. Ze waren klaar om aan een operatie te beginnen toen een collega telefoon kreeg dat de school van zijn zoon toe ging. Die kerel vertrekt en zij staan daar...
Ja, wat moet je doen? Je kind daar gewoon laten staan?

Als de creche belt dat er een 39 graden heeft en er niet al te goed uitziet, dan valt ook alles en ben ik ook weg.

Ooit onze divisie chef die 1mrd omzet onder hem heeft gewoon vlakaf horen zeggen "Morgen ben ik er niet, eerst schooldag van mijn kind". De wereld vergaat niet als je er eens een dag of halve dag niet bent...

Terug
Bovenaan