Die gasten zijn onaantastbaar hé. Moeten ze komen werken, goed. Zeg je dat ze niet meer moeten komen, nog beter.
Ik begrijp dat wel.
Er zijn er enorm veel die beseffen dat ze met "hard werken" er toch niet gaan komen.
Heel het "wees deugdelijk, werk hard voor de baas en je wordt beloond fabeltje" is stilletjes aan wel doorprikt bij velen en vaak levert hard werken juist niks op.
In België is een hypotheek toch een soort van schuldenval, het maakt mensen enorm slaafs. Werkgevers misbruiken dit ook vaak, ze beseffen maar al te goed dat de meeste werknemers financieel vaak krap zitten en zich niet al te veel kunnen permitteren.
In alle bedrijven waar ik gewerkt heb, was het het lager personeel dat het grote werk verricht en zijn het, de managers, aandeelhouders en raad van bestuur die de vruchten plukken.
Trouwens er zijn bedrijven genoeg die de onderbemanning gewoon bewust aanhouden omdat ze zien dat het al bij al nog lukt, en ondertussen het personeel wel aan het lijntje houden met allerlei foefjes.
Zelf werd op mijn eerste job (retail) de verkopers degoutant onder druk gezet en gemanipuleerd met bewust onrealistisch te hoge verkoopdoelstellingen. De verkoopsters deden al het werk, maar de grote winst werd verdeeld in het hoofdkantoor.
Op mijn tweede werk was het dan vooral het het callcenter dat het meeste werk deed, heelder dagen aan de telefoon hangen, met duidelijke quota van hoeveel gesprekken ze moeten voeren en hoeveel tijd ze er mogen aan spenderen. Hier hadden zelf de managers "assistenten" die dan eigenlijk al het werk deden. Om de zoveel maanden deden ze dan eens een PowerPointpresentatie met veel show en dat was het.
In veel bedrijven zijn de meeste managers en het hoger personeel, vooral bezig met wat zij er kunnen uithalen, een zo hoog mogelijk loon en zoveel mogelijk voordelen en macht. Het lager personeel is van ondergeschikt belang en wordt zoet gehouden met "complimentjes en schouderklopjes".
Misschien moeten werkgevers maar eens beseffen dat veel van hun jobs gewoon geen loon naar werken bieden en dat profiteren en machtsmisbruik van twee kanten kan komen.