Hier is het toch weer comedy show de laatste tijd. Maar niet op mgmt niveau maar op sector en execution niveau.
1) Ons bedrijft "verkoopt" een API aan de klant omdat hij rechstreeks data uit onze software wil halen ipv door de UI. Ze willen een process automatiseren (lees: nu typen ze veldjes over en dat moet automatisch van het ene naar het andere programma gaan).
2) Eigenlijk is 'de API verkopen' gewoon een manual met API documentatie aan de klant geven (adres en API calls). Kost dus <10k... maar je krijgt de volledige documentatie + voorbeelden. Schijtegoedkoop, maar goed, it is what it is.
3) De klant - een top5 pharma - zit na wat weken proberen vast
4) De klant neemt een externe consultant in dienst die geen noemenswaardige ervaring heeft met de API
5) Na 2 weken zit de consultant ook vast
6) De klant zijn consultant contacteert ons voor extra consulting (de consultant neemt dus ons in dienst voor consulting)
7) Onze sales verkoopt '5d expert consulting' (nota bene aan 3000 USD/dag). Na 2 weken blijkt er niemand hiervan op de hoogte te zijn, noch iemand ermee bezig te zijn
8) Cege had vorige weken als side side side project wat python (met AI) scriptjes gemaakt die data uit die API trekken. Letterlijk van scratch begonnen, die manual gepakt en 2 halve dagen wat geprutst. (ze hadden mij gevraagd als SME van andere software om eens de API docu te checken - TLDR: trok op niks, maar goed, na wat prutsen vind je wel wat je moet vinden)
9) Mijn scriptjes zijn verkocht voor dunno how much aan die klant en ik mag nu als 'expert' opdraven en elke week beetje gaan uitleggen a rato 3000 per dag.
Het is echt niet moeilijk hoor, het zijn gewoon 5 standaard REST API calls die een 12 jarige volgens mij conceptueel volledig snapt en zelf kan implementeren. Ik programmeer al 10y niet meer behalve heel heel heel af en toe wat gepruts. En mijn Python skills zijn misschien 5 op 10. Hoe ik in heel de divisie de enige kan zijn die het snapt en bij de klant, mij een mysterie.
"Maar, cege, je bent in de zak gezet". Nope. Ik moest een cost time sheet invullen en heb er net voor vorige week 18h werk in gezet terwijl ik het in 4h gedaan heb en de vrijdag heel de dag in de tuin gewerkt heb. Het antwoord was "thanks man, amazing, this helps us a lot". Factuurtje naar de klant en iedereen content omdat het project 'dat al 2 maanden vast zat' eindelijk weer los is. Ik heb uiteraard heel het mgmt laten weten dat ik bereid ben om iedereen die wil uitleg kan krijgen over het Python dingetje en dat het best in een interne training terecht komt (jaja, je moet je performance flashen). Djeeezes. Dit is gewoon ridicuul hoeveel onkunde er bij ons en hen rondloopt.
Kleren van de keizer aan 300 per uur. Shht, mondje toe en gewoon freewheelen met minimal effort. Ik dacht dat "The Pretenders" een muziekgroep was. Maar nee, het is de schuilnaam van ons bedrijf.