Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zoekt deze wonderlijke werkplaats niet nog wat scheikundigen? Ik zou wel graag een topwerknemer zijn door 4u per dag te werken!

Zo goed als enkel hiring through acquisitions in de niet-HQ sites... :cry2:

Niets doen wordt ook maar saai na een redelijk korte tijd, but damn man ... zo gewoon zonder schroom thuis werken & gewoon whatever else doen terwijl schoon betaald te worden moet echt wel ne goeien deal zijn.

Just imagine, gewoon dik betaald worden om hier mijne Final Fantasy VII Rebirth uit te spelen. :sneaky:
Gewoon laptop aan leggen achter mij & reageren als Teams effe <Ping> zegt.

Allemaal leuk en wel, maar zoals @coldplayke zegt, op den duur is het jezelf in de voet schieten. Ooit komt het naar boven dat bepaalde teams/sites/werknemers weinig doen.

trekt @cege het soms niet wat op flessen? Het is zomer, in veel bedrijven heeft de helft verlof en de andere die van thuis werken zijn bezig met de kinderen of rijden het gras af?

Het zal overal wel kalmer zijn/minder pressure etc.

Ik loop hier al 15y rond. Het is typisch wat kalmer in de zomer, maar dit is toch next-level vingerdraaierij.

You snooze, you lose. Nu is het bij ons de moment om met een overtuigende business case en project plan te komen als we genoeg resources willen kunnen vastleggen de komende kwartalen. In tegenstelling tot wat uitvoerende mensen soms denken kruipt daar veel onderzoek en tijd (en meetings...) in.

De klucht is dus dat de business case voor dit project al een half jaar geleden informeel is goedgekeurd... met 1 caveat... Er zijn geen resources voor bepaalde functies (nota bene door een mgmt dat er ondertussen niet meer is). Bij wijze van spreken 'het zal 5M opbrengen en het kost 1M, gogogogo'. Maar er zijn enkel bouwvakkers en electriciens, maar geen loodgieters. En er is van uit CEO staff een hiring freeze en alle andere projecten zitten ook op hun loodgieter tandvlees. Op den duur is er maar zoveel je kunt doen voor je verder kunt omdat een loodgieter zijn werk moet doen. (bon, niet echt loodgieters, but you get the idea).

Het helpt natuurlijk niet dat ze hier 2-3-4-5 reorgs en mgmt shakeups gedaan hebben laatste 1-2y. Volgens mij weet er niemand hoeveel volk er is en wie op wat werkt vanaf 2 of 3 niveaus boven me. Het organogram is nog altijd een slagveld met sommige managers met 30-40 reports omdat ze tussenlagen nogal bruut weggekapt hebben en er anderen uit colere het zelf afgestapt zijn. Die boel wat stabiliseren heeft zijn tijd nodig.

Het 2 maanden rustiger aandoen is 1 ding, maar gedurende de zomer op slaapstand staan zou hier een sneeuwbaleffect hebben waardoor je jezelf voor het komende halfjaar in de voet schiet.

Overigens wel redelijk belachelijk hoe ze "het probleem" hier aanpakken. Er is maar 1 oplossing: er moeten resources van een ander project gepakt worden of er moet gehired worden (of iemand trainen). Alle andere 'ideeen' zijn zinloos. Kunnen daar 20 slide decks over maken, maar dat zal niks oplossen.

En de oplossing is telkens om er een volgend niveau managers bij te trekken. Gisteren zijn de slides al ge-dryrunned door ik, n+1 en n+2. Om dan donderdag naar de n+3 en consoorten te gaan. En het gaat om een project dat ochotjes 2M kost over 4y. In the grand scheme of things zou je daar geen managers die paar M per jaar verdienen voor nodig moeten hebben die continue met hun neus daarop zitten.

Nostradamus voorspelling: ze gaan het project donderdag formeel goedkeuren en er zal niks veranderen. Want cege heeft er 170402 slides ingestoken dat de voorgesteld timeline en cost ervan uit gaat dat de resources beschikbaar zijn. En er is nog altijd geen pad naar een oplossing want er mag niet gehired worden en niemand heeft tijd om trainings te geven. En zoals altijd wil niemand het slechte nieuws brengen van 'project A E en F gaan we even niet doen zodat we B C D proper kunnen afwerken in de huidige resource situatie'. Sommige dingen veranderen hier nooit. En zo kunnen we nog eens een paar weken in circeltjes lopen tot er ergens plots iets magisch gebeurt.

Elke keer als ik de divisie project status excel open doe, zie ik 50 projecten waarvan er misschien 2 of 3 groen/oranje zijn ([semi] on track). Al de andere zijn waaaay off track. Rarara, wat zou het probleem zijn? Waarom ze uberhaupt nog projecten voorstellen/starten is mij een mysterie...

Om mijn highly motivated directe baas gisteren te citeren op Teams :laugh:

Some grand xxx management summit... ***cue triumphant horns*** pre-empted our xxx meeting...

Die is het blijkbaar ook niet meer zo entertaining aan het vinden :laugh:

/End of rant.

Bureaucratische regeltjes die ervoor zorgen dat iemand een significant bedrag aan loon verliest. Oké, éénmalig, maar dan nog. En rarara wie de boodschap mag overbrengen...

Collega die klaagt dat er op de groepschat van ons team op Teams soms nutteloze dingen worden gezegd, maar dan wel elke keer als Windows een update uitbraakt meldt dat ze haar computer gaat herstarten en twee minuten niet bereikbaar is. Om dan twee minuten later te zeggen dat ze weer bereikbaar is. Ook nog vaak andere onzin.

Aanspreken helpt niet. Verschillende collega's hebben dat al gedaan. Het is dan even wat rustiger, maar daarna terug weer vollen bak. Die bedoelt dat allemaal goed, maar toch...

Een idee ontstaan uit het theoretische, dat enorm veel impact heeft op het praktische, en een groot deel van de organisatie.

Totaal niet over nagedacht geweest. Typisch.

Iedereen beseft ondertussen dat het een superslecht idee is, maar toch volhardt men.

Om 1 probleempje op te lossen, heeft men iets bedacht dat 100 andere problemen veroorzaakt.

En eindeloze meetings erover uiteraard.

Laatst bewerkt:
Figuren die moeilijk doen, als er een actie overdag moet gebeuren.

"liefst 's avonds, anders kunnen zij niet werken"

Zijn dan figuren die overdag minstens 2 uur over koetjes en kalfjes lullen.
Een middagpauze duurt uiteraard 1,5 uur.

Tjonges tjonges 😂

Collega die klaagt dat er op de groepschat van ons team op Teams soms nutteloze dingen worden gezegd, maar dan wel elke keer als Windows een update uitbraakt meldt dat ze haar computer gaat herstarten en twee minuten niet bereikbaar is. Om dan twee minuten later te zeggen dat ze weer bereikbaar is. Ook nog vaak andere onzin.

Aanspreken helpt niet. Verschillende collega's hebben dat al gedaan. Het is dan even wat rustiger, maar daarna terug weer vollen bak. Die bedoelt dat allemaal goed, maar toch...
De meeste groepschats zijn er net voor om wat random te zeveren.
Da's wat minder het geval met named channels/teams waar 'posts' gezet worden.

Maar de chats? Da's de grootste, random vuilbak ooit.
Ge wilt remote werken, dus die groepschats zijn 't alternatief van 'watercooler talk' eh. Regelmatig zever in pakskes, zeker in de vele groepschats.

Vanmorgen op E17 filerijden. Links uiterst links en midden zoveel mogelijk rechts is duidelijk nog niet ingeburgerd. Ik geraakte er soms al bijna niet door met de motor.

Edit: lol, zie dat ik in het werk ipv op de weg heb gepost. Nu ja, het was op weg naar het werk dus technisch gezien klopt het zekers :unsure:

Laatst bewerkt:

Ge wilt remote werken, dus die groepschats zijn 't alternatief van 'watercooler talk' eh. Regelmatig zever in pakskes, zeker in de vele groepschats.
Mja,. Ik heb er geen probleem mee als er in groepschats wat gezeverd wordt, ik ben de eerste om mee te doen, maar zeggen dat je 's ochtends om 08:00 twéé minuten onbereikbaar bent omdat uw laptop een kleine update moet doen is hetzelfde als op kantoor tegen iedereen zeggen dat ge twee minuten van uw plaats zijt omdat ge even gaat pissen.

Onze lead heeft ooit zo een Whatsapp groep aangemaakt.
Bedoeling was als je met een vraag zit (zitten meestal op de baan), er altijd wel iemand snel zal reageren.

99% van berichten zijn nu verjaardagswensen, memes over de job, TGIF, kijk eens hoe laat ik nog met de job bezig ben,...
Ping: collega A post meme
Ping: collega B liked
Ping: collega C liked
Tegen dat collega S kan liken, post collega B een nieuwe en we zijn weer vertrokken.

==> groepje staat al lang op mute bij mij.

Lead: Awel? Daarstraks was er een vraag in de groep waar jij de perfecte persoon was om te antwoorden, jij hebt dat vorige keer kunnen oplossen.
Dan had jij moeten replyen dat ze mij rechtstreeks contacteren he🤔

You snooze, you lose. Nu is het bij ons de moment om met een overtuigende business case en project plan te komen als we genoeg resources willen kunnen vastleggen de komende kwartalen. In tegenstelling tot wat uitvoerende mensen soms denken kruipt daar veel onderzoek en tijd (en meetings...) in.
Dat hangt er vanaf. Als de meesten internen zijn dan heb je gelijk. Zijn de meesten echter externen en er staat niks tijdig klaar voor volgend jaar? Mmm .. De externen maakt het niet uit se. Dat is geen job voor ons he. Sterker nog: wij mogen dat niet doen.

Dan verliest op middellange termijn aldus alleen maar de klant / werkgever als de business 'lui' is en dat niet doet ;) En soms zit men ook te cutten / besparen op business (resources). Dat is wel het nadeel van werkgevers die TE weinig met internen werken en alles outsourcen. Dan loopt de planning soms niet helemaal goed.

Allemaal leuk en wel, maar zoals @coldplayke zegt, op den duur is het jezelf in de voet schieten. Ooit komt het naar boven dat bepaalde teams/sites/werknemers weinig doen.
Dat is nog iets anders. In de zomer als de helft afwezig is het rustig aan doen is nog iets helemaal anders dan 12 maanden op 12 niks doen.

trekt @cege het soms niet wat op flessen? Het is zomer, in veel bedrijven heeft de helft verlof en de andere die van thuis werken zijn bezig met de kinderen of rijden het gras af?

Het zal overal wel kalmer zijn/minder pressure etc.
Dat hangt er vanaf welke job Cege juist doet en welk profiel hij heeft. Niet iedereen mag zomaar x of y uitvoeren of doen.

Laatst bewerkt:
Bitbucket hapert. IT-shit tegenwoordig, dan werkt dat weer niet, dan is dat weer veranderd, dan moet dat eerst weer bijgewerkt worden eerst, dan dit dan dat.

Elders dan weer juridische troep dat ook meer een circus is dan iets anders.
Halen ze een data privacy consultant binnen.
Die zegt: "zo zo en zo."
Na een tijd zegt die: "doei ik ga op een ander."
De vervanger ervan zegt: "jamaar zo zo en zo zijn de regels he, geldt anders!"
Kennis van de eerste was intern al overgenomen. Nu is niemand nog correct op de hoogte weer.
Blijkbaar een totaal andere kijk op de zaak, gewoon omdat geen kat het eigenlijk zelf weet.
Moeien er blijkbaar zich ook interne juristen zich weer mee. Af en toe eens laten gelden, anders denken ze dat je slaapt.

Tjonge tjonge.
Alles is toch werkelijk aan het vershithoopeliseren 🤣

IT crap dat dominant wordt, en voor de helft van de tijd niet werkt.
Wetgeving en regels waar geen kat nog aan uit kan.
Iedereen loopt nog als kippen zonder kop rond. Hopend dat ze het tot hun pensioen kunnen rekken met meetings.

Gewoon de collapse afwachten zekers?

Man man, Ik ken ondertussen al redelijk wat hooggeschoold volk, dat ergens een jobke in het fabriek is gaan doen.
Niet moeilijk 🥹

Laatst bewerkt:
Onze lead heeft ooit zo een Whatsapp groep aangemaakt.
Bedoeling was als je met een vraag zit (zitten meestal op de baan), er altijd wel iemand snel zal reageren.

99% van berichten zijn nu verjaardagswensen, memes over de job, TGIF, kijk eens hoe laat ik nog met de job bezig ben,...
Ping: collega A post meme
Ping: collega B liked
Ping: collega C liked
Tegen dat collega S kan liken, post collega B een nieuwe en we zijn weer vertrokken.

==> groepje staat al lang op mute bij mij.

Lead: Awel? Daarstraks was er een vraag in de groep waar jij de perfecte persoon was om te antwoorden, jij hebt dat vorige keer kunnen oplossen.
Dan had jij moeten replyen dat ze mij rechtstreeks contacteren he🤔
Ja, ewel ... zo hebben ze er bij ons ook enen gemaakt (jaren geleden al). Die heb ik gewoon op MUTE staan in mijne WhatsApp.
Dat heeft sowieso al niets meer met het werk te zien. Een en al random memes of whatever else men op die random momenten aan denkt zeker.
Kijk er niet naar & klik om de paar weken eens open & dicht om dat 'notification' icon weg te krijgen.

Den Teams chat daarentegen, dat staat enkel open tijdens het werk wete.
Als men mij moet hebben voor iets, da's dus op Teams te doen. Niet die random WhatsApp group.

Ja, ewel ... zo hebben ze er bij ons ook enen gemaakt (jaren geleden al). Die heb ik gewoon op MUTE staan in mijne WhatsApp...... Als men mij moet hebben voor iets, da's dus op Teams te doen. Niet die random WhatsApp group.
Idem... mijn baas startte met een WA groepje voor al de mensen die aan hem rapporteren. "Awel Videast, ik kan je niet toevoegen"... "dat klopt, baas, ik heb namelijk geen WA, en ben ook niet van plan dat te installeren.".... "ah, maar dan ga je bepaalde info missen"... "ah, oei, ik heb blijkbaar die mail van IT gemist die zei dat WA vanaf nu een officieel company communicatie medium is". Hij is er nooit meer op teruggekomen.

Niets doen wordt ook maar saai na een redelijk korte tijd, but damn man ... zo gewoon zonder schroom thuis werken & gewoon whatever else doen terwijl schoon betaald te worden moet echt wel ne goeien deal zijn.

Gewoon laptop aan leggen achter mij & reageren als Teams effe <Ping> zegt.
Ik zorg er voor dat als iemand mij nodig heeft dat ik binnen de minuut reageer (tenzij ik bijvoorbeeld op de WC of in een meeting zit, of tijdens de pauzes ;) ..).

Maar vorige week donderdag waren we met amper 2 van de 10 man en het werk dat eerder klaar stond tijdens de sprint was iets vroeger dan verwacht reeds 'gedaan' (Het was de laatste dag van de sprint). Zo'n dagen zijn uitzonderlijk maar ze zijn er dus wel. Ik viel net niet in slaap achter de laptop hier. Ik haat zo'n dagen want zoals je zegt: Dat is gewoon retesaai.

Iets nieuw oppikken uit een volgende sprint? Heu ja dat kan maar de developer die er niet was moest dat wel eerst opnemen :D

Want wat kan je dan doen? Werk bijvragen? Aan wie? Aan de baas of collega die er niet is en pas maandag terug is om de nieuwe sprint voor te bereiden? En zeg nu niet: Er is altijd wel werk. Neen, heel uitzonderlijk is er echt geen werk. Dat er altijd werk is, is een mythe van de big pief die u betaalt om te werken.

No way dat ik dan het gras ga afrijden of zo. Ik zit dan letterlijk 8 uur 4 uur (ik heb dan besloten zelf ook ne halve dag verlof nemen) te staren naar mijn scherm en BG te spammen. En als een collega mij pingt asap reageren en dat is het dan. Ik doe dat uit principe. Ik word betaald om achter mijn werklaptop te zitten dus dat is wel het minste dat ik dan kan doen he. Maar als er geen werk is is er geen werk. We gaan ook niet hypocriet zijn op dat vlak.

Laatst bewerkt:
Gewoon aparte chats maken
Want wat kan je dan doen? Werk bijvragen? Aan wie? Aan de baas of collega die er niet is en pas maandag terug is om de nieuwe sprint voor te bereiden? En zeg nu niet: Er is altijd wel werk. Neen, heel uitzonderlijk is er echt geen werk. Dat er altijd werk is, is een mythe van de big pief die u betaalt om te werken.
Je kan toch altijd zelf wat research doen naar het één of ander, op eigen initiatief. Kijken hoe je bepaalde processen kan verbeteren, onderzoek naar tools die nuttig zouden kunnen zijn, je kennis wat bijspijkeren over bepaalde topics, etc. Er is altijds iets te doen.

Een aangetekende brief sturen, bijna een maand geleden. Die wordt effectief afgeleverd. En dan zeggen ze: nooit gekregen, jammer voor u, dossier gesloten. Denk het niet, vriend.

Ik zorg er voor dat als iemand mij nodig heeft dat ik binnen de minuut reageer (tenzij ik bijvoorbeeld op de WC of in een meeting zit, of tijdens de pauzes ;) ..).

Maar vorige week donderdag waren we met amper 2 van de 10 man en het werk dat eerder klaar stond tijdens de sprint was iets vroeger dan verwacht reeds 'gedaan' (Het was de laatste dag van de sprint). Zo'n dagen zijn uitzonderlijk maar ze zijn er dus wel. Ik viel net niet in slaap achter de laptop hier. Ik haat zo'n dagen want zoals je zegt: Dat is gewoon retesaai.

Iets nieuw oppikken uit een volgende sprint? Heu ja dat kan maar de developer die er niet was moest dat wel eerst opnemen :D

No way dat ik dan het gras ga afrijden of zo. Ik zit dan letterlijk 8 uur 4 uur (ik heb dan besloten zelf ook ne halve dag verlof nemen) te staren naar mijn scherm en BG te spammen. En als een collega mij pingt asap reageren en dat is het dan. Ik doe dat uit principe. Ik word betaald om achter mijn werklaptop te zitten dus dat is wel het minste dat ik dan kan doen he. Maar als er geen werk is is er geen werk. We gaan ook niet hypocriet zijn op dat vlak.

Ik kan niet geloven als tester dat je geen werk kan hebben.

Je kan altijd iets documenteren, regressietesten uitvoeren, bdd-testen schrijven, iets automatiseren,...

In mijn ervaring in de omgeving waar ik zit zou ik kunnen bezig tot 2027 omdat er zoveel nog gedaan kan worden zonder dat er iemand mij werk oplegt.

Je kan toch altijd zelf wat research doen naar het één of ander, op eigen initiatief. Kijken hoe je bepaalde processen kan verbeteren, onderzoek naar tools die nuttig zouden kunnen zijn, je kennis wat bijspijkeren over bepaalde topics, etc. Er is altijds iets te doen.
Ivm kennis bij spijkeren = Ik schrik daar van hoe weinig werknemers in praktijk dat echt doen. Ik heb op enkele maanden tijd inderdaad een volledig nieuwe tool geleerd maar als ik links en rechts van mij kijk ben ik precies de uitzondering op de regel? :unsure:

Ik kan niet geloven als tester dat je geen werk kan hebben.
Ja, wat doe ik zoals op ne saaie donderdag denk je? Brainstormen. Ik doe heel veel en tegelijkertijd niks.

Meestal zijn dat dagen waarop ik denk
* Welke flows zijn mogelijks kapot gegaan door recente aanpassingen door de developer(s)? --> Extra regressie?
* Ben ik nog iets vergeten te testen gedurende de recentste weken?
* Wat staat er in de volgende sprints? (zodat ik al weet wat er aan komt).
* Kan ik al nieuwe testcases schrijven? (meestal niet omdat veel stories nog niet volledig klaar zijn en ik al bijgewerkt ben)

Meestal zijn de dagen dat ik weinig te doen heb, ook wel de dagen waarbij ik toch nog extra 'bugs' vind in het systeem.
Op rustige momenten gebeurt dat dan.

Laatst bewerkt:
Aaaaale ze. Tijd om hier te beginnen afronden. Ge zou denken, da's toch geen frustratie, 't is gedaan voor vandaag.
Ja, maar gisteren stond ik onderweg naar huis ook al aan te schuiven op den E17 vanaf ik de R4 af reed.
En 't was toen al bijna 20u, dus 'k dacht van 'zal wel ca va zijn'. Ja tarara!

Dus ... zucht ... ... ...
... ... Maar vandaag bol ik toch ineens binnendoor ze. 😅

Echte frustratie v/d dag -> 't Is ier nog altijd F-ing warm op den buro. Al heel den dag aan het afzien, want genen AC.

Terug
Bovenaan