Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mai, het consultancybedrijf achter die shitconsultant die ze onlangs dus hebben buitengewieterd, wilt nu een gesprek aangaan met ons.
Om samen te bekijken hoe ze hem kunnen verbeteren.
Ons management heeft daarvoor dan blijkbaar ook toestemming gegeven wtf.

Wat valt er te zeggen?:
"Hij kan het niet en zal het nooit kunnen?"
"Met al zijn masters, of disasters."
"Demente Serafien in het rusthuis krijgen we nog wel iets aangeleerd."

De omgekeerde wereld.
Dat ze zelf eerst eens weten wat ze in huis hebben, alvorens het bij een klant te dumpen. Dikke poen scheppen zonder meer.

Trekt op niets.

Ik ga me toch geen blad voor de mond houden.

De eerste fout ligt al bij het onderwijs, dat zo'n flup überhaupt kan afstuderen.
Dan dat consultancybedrijf dat stront verdeelt op de arbeidsmarkt tegen betaling.
En zo eindigt het steeds bij ons.

Het hoeveelste flupke is dat ondertussen wel niet?
Niks meerwaarde telkens.

Als dat tekenend is voor de arbeidsmarkt, dan zijn we verloren.
Dan kunnen we straks beter in het midden van de straat gaan zitten, met onze armen omhoog: "Rus, Chinees, alles is hier van jullie, weerstand is miniem."

Laatst bewerkt:
De eerste fout ligt al bij het onderwijs, dat zo'n flup überhaupt kan afstuderen.
Groot verschil tussen 'kennen' & 'kunnen' eh.

Op 't school bewijst ge in principe enkel dat ge dingen van buiten kunt leren & ge die toch een paar uurtjes kunt onthouden (zijnde tot wanneer 't examen rond is, waarna alles in uwe kop als sneeuw voor de zon verdwijnt & plaats maakt voor 't volgend onderwerp :sneaky: ).

Praktische examens zijn dan iets beter in mijn opinie, maar dat zal je wss niet veel tegen komen in een universitaire setting.

In IT specifiek (zeker in software) is het dan ook zo dat eens op de werkvloer, de universitaire student die voornamelijk theorie gezien heeft, een slechtere WN is dan die van de hogeschool, die veel meer praktijk gekend heeft.
Die v/d uni kan het nl. goed uitleggen, maar kan regelmatig weinig of niets maken.

Niet om te stellen dat die hogeschool gast daarom ineens 10 jarige expert programming skills heeft. Maar in mijn ervaring is er zeker een merkbaar verschil.
Die universitaire gasten zijn meestal beter geschikt om analyse te doen als men in de software uit komt.

Of toch, in den beginne natuurlijk. Die uni gast kan na wat jaren ervaring ook de praktijk correct leren & on-par komen te staan met die bachelor in praktische skills.
Maar na X-aantal jaar telt 'uwen diplom' enkel nog voor 't staat & evt. hoge functies. Ervaring is feitelijk 't enige dat nog écht relevant is na wat jaren.

Ge hebt altijd uitzonderingen die door de mazen vh net glippen. Uiteindelijk laten ze die ook afstuderen om ervan af te zijn. Dat is van alle tijden.

Groot verschil tussen 'kennen' & 'kunnen' eh.

Op 't school bewijst ge in principe enkel dat ge dingen van buiten kunt leren & ge die toch een paar uurtjes kunt onthouden (zijnde tot wanneer 't examen rond is, waarna alles in uwe kop als sneeuw voor de zon verdwijnt & plaats maakt voor 't volgend onderwerp :sneaky: ).

Praktische examens zijn dan iets beter in mijn opinie, maar dat zal je wss niet veel tegen komen in een universitaire setting.

In IT specifiek (zeker in software) is het dan ook zo dat eens op de werkvloer, de universitaire student die voornamelijk theorie gezien heeft, een slechtere WN is dan die van de hogeschool, die veel meer praktijk gekend heeft.
Die v/d uni kan het nl. goed uitleggen, maar kan regelmatig weinig of niets maken.

Niet om te stellen dat die hogeschool gast daarom ineens 10 jarige expert programming skills heeft. Maar in mijn ervaring is er zeker een merkbaar verschil.
Die universitaire gasten zijn meestal beter geschikt om analyse te doen als men in de software uit komt.

Of toch, in den beginne natuurlijk. Die uni gast kan na wat jaren ervaring ook de praktijk correct leren & on-par komen te staan met die bachelor in praktische skills.
Maar na X-aantal jaar telt 'uwen diplom' enkel nog voor 't staat & evt. hoge functies. Ervaring is feitelijk 't enige dat nog écht relevant is na wat jaren.
Mja, ik heb het hier al eens aangehaald, een ander absurd voorbeeld.
Onlangs heeft men tevens een pas afgestudeerde universitair moeten laten gaan omdat die simpelweg niet kon schrijven. Niemand begreep iets van zijn analyses en e-mails. Was bij een ander team trouwens, zelf had ik er weinig mee te maken.
Het moet erbarmelijk geweest zijn.

Zie jij jezelf op de schoolbanken testen afleggen terwijl je niet eens kunt schrijven?

Soit, de fout ligt sowieso ook bij die consultancybedrijven. Zij leveren mensen tegen betaling, dan verwacht je toch tenminste dat die enige basiskennis hebben? En anders moeten ze die zelf eerst maar opleiden.

Ik vind het altijd straf hoe dat niet opgemerkt door zijn eigen manager…

Late reactie. Zijn N+1 weet het, maar helaas werkt zijn toneeltje wel bij de N+2.

Nu ja, ik heb ooit iemand geweten die al 6 jaar weg kwam met geen klop doen en alle werk doorschuiven naar anderen. Dus er zijn er ook waar het effectief lange tijd door niemand opgemerkt wordt.

Soit, de fout ligt sowieso ook bij die consultancybedrijven. Zij leveren mensen tegen betaling, dan verwacht je toch tenminste dat die enige basiskennis hebben? En anders moeten ze die zelf eerst maar opleiden.
Dat ga ik niet ontkennen. Maar we weten allemaal hoe die grotere bodyshopping spelers opereren eh.

In vele gevallen nemen ze iemand aan/recruteren ze iemand specifiek voor direct bij klant X, Y of Z te zetten.
Men leid ze niet op, men neemt ze niet binnen, men zet ze gewoon op de payroll & steekt ze bij ne klant. Contract fulfilled. Body geleverd.
Valt dat project in 't water, dan liggen de mensen die daar zitten ook soms gewoon buiten want niet meer van doen.

Met van die bodyshopping projecten is er dan ook vaak geen projectmethodologie of gedeelde interne expertise, want die 'consultant' wordt gewoon bij de klant geplaatst als ware hij een interne werknemer. Vanaf dan is het de klant z'n probleem, net al ware het een interne.

Er zitten ook geen projectmanagers v/d bodyshopper tussen of men weet vaak zelfs niet eens waar hun body mee bezig is. 't Is gewoon plaatsen & cashen. De rest is voor de klant.
Oh right, en af & toe stuurt men eens ne sales of middle manager om eens te gaan lunchen met die mens (om eens te horen hoe 't loopt).

OK, men zal bij de recrutering wel wat diploma/ervaring controleren. Maar zoals je wel ziet wilt dat niet noodzakelijk veel zeggen eh.
Ge moogt nog zo den besten hebben op papier. Dat kan nog altijd ne sukkelaar zijn in 't echt.

Een veredeld interim kantoor als het ware. :sneaky:

Laatst bewerkt:
Applicatie waarin ik hoofdzakelijk werk. Voor het inloggen moet je een taal selecteren. 'Nederlands' alstublieft. Dan inloggen met itsme. Opent de applicatie in het Engels of Frans. Meerdere keren per week, soms per dag. Terug uitloggen, terug kiezen en inloggen met itsme, soms keer na keer de verkeerde taal. Whyyyyyyyyyy...

Groot IT-project met een van de grote spelers in de sector ("We have been developing our tool for over 10 years. Our software is designed and supported by industry experts with a wealth of experience" en veel andere blabla).

In de praktijk zit onze junior met ochot 3 maand ervaring die mannen te wijzen op de fouten in hun tool. Sales gaat altijd het product wat mooier en flexibeler voorstellen, I get that, maar in dit geval hebben ze een stront met plastieken wielkes onder verkocht als een premium wagen. Als het aan mij lag was het allang pull the plug geweest.

Heb hier ook al eens ene betrapt op strips lezen en na een "interventie" is dat ook gebeterd.
Ik vermoed dat je verantwoordelijk / leidinggevende bent voor een volledig team? Want dan begrijp ik uw 'interventie' wel :) Toch als er indicaties zijn dat die persoon de kantjes er af loopt.

Ik ben tester binnen het team en ik heb onze dev zonet ook betrapt op filmkes bekijken op youtube. Of ik dit gemeld heb aan de baas? Eerlijk? Eigenlijk kan het mij geen enkele reet schelen dat hij soms filmkes bekijkt. Dus het antwoord is: Nope waarom zou ik? Ik kloot er alleen mijzelf mee.

Ik heb liever ne uitstekende harde werker die af en toe een filmke bekijkt dan ne andere den die misschien gene zak doet of het niet goed doet hé. :)

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je verantwoordelijk bent voor een team? Want dan begrijp ik uw 'interventie' wel :)

Ik ben tester binnen het team en ik heb onze dev zonet ook betrapt op filmkes bekijken op youtube.

Of ik dit gemeld heb aan de baas? Eerlijk? Eigenlijk kan het mij geen enkele reet schelen dat hij soms filmkes bekijkt. Dus het antwoord is: Nope waarom zou ik? Ik kloot er alleen mijzelf mee.

Ik heb liever ne uitstekende harde werker die af en toe een filmke bekijkt dan ne andere den die misschien gene zak doet of het niet goed doet hé. :)
Gohja, zolang men geen hele dagen strips of filmkes of whatever zit te bekijken is 't geen probleem eh.
Den enen rookt 6 keer per dag & den anderen leest effe HLN & de mensen hier al snel iets typen op BG.

Ik denk dat je bij 90% v/d kantoorwerkers wel ergens een moment kunt vinden waar men iets non-work-related doet.
Sommigen blijven op 't werk gewoon een uur aan 't koffiemachien plakken, who knows.

Nu, YouTube staat bij mij op kantoor regelmatig zonder schroom op hoor. Musica == YouTube bij mij.
En regelmatig staat dat gewoon te spelen op m'n 2e scherm als ik effe op m'n ander scherm bezig ben ofzo.
Zelfs als de patron voorbij loopt, no problem for me, laat maar vrolijk spelen. En ik kan in feite niets weg steken op kantoor, want ik zit pretty much in de midden van da kot me mijne rug naar de wandelgang.
Heck, as we speak staat er zo eentje te spelen op m'n 3e scherm (hier thuis). :sneaky:

Nuja, hangt van leiding gevende af zeker hoe lastig men wil doen. That is not me. Resultaten zijn 't belangrijkst.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je verantwoordelijk / leidinggevende bent voor een volledig team? Want dan begrijp ik uw 'interventie' wel :)

Ik ben tester binnen het team en ik heb onze dev zonet ook betrapt op filmkes bekijken op youtube.

Of ik dit gemeld heb aan de baas? Eerlijk? Eigenlijk kan het mij geen enkele reet schelen dat hij soms filmkes bekijkt. Dus het antwoord is: Nope waarom zou ik? Ik kloot er alleen mijzelf mee.

Filmpkes kijken enzo, ik stoor er mij niet aan als dat gebeurt. Ik zit hier ook geregeld tijdens mijn uren, zoals de meesten hier I guess.
Zolang ge uw werk doet maakt dat niet uit.
Maar dat was bij hem niet het geval, allee ge kunt al eens iets fout doen maar constant deadlines missen en dan quasi heel de dag door iets anders doen dan werken dat kan natuurlijk niet.

Anyways, de andere collega haar werk van de voorbije maanden eens echt in detail doorgenomen en daar is gewoon van een heel aantal belangrijke zaken niets gebeurt maar dan ook echt niets....
Liften worden gekeurd, die verslagen zijn mega belangrijk. Staan nergens waar ze moeten staan (van de 29 gebouwen die ze heeft staat er géén één op server), heb een 8 liften nagekeken en die keuringsverslagen zijn ook niet bezorgd aan de liftfirma (die moet dan keuringsopmerkingen aanpakken).
Heb haar over één lift al aangesproken omdat die dringend was, daar was ze volgens haar op offerte aan het wachten. Maar de liftfirma heeft die keuring dus nooit gehad en kon dus geen offerte opmaken.

Keuringen van brandveiligheid ook nergens terug te vinden van de meeste gebouwen, ook hier zijn dan een stuk of 5 offertes uit voortgekomen om bijvoorbeeld vervallen blussers te vervangen. Eén ervan heeft ze goedgekeurd maar, de rest heeft de leverancier niets van gehoord...

Verslagen van vergaderingen die na 3 weken de deur nog niet uit zijn en waar bepaalde wettelijke verplichtingen niet in opgenomen zijn.

Een verzekeringsdossier wat ze gewoon niet aangegeven heeft aan de maatschappij

Enfin het zijn allemaal geen kleine zaken meer. Normaal komt ze vrijdag, al heeft ze nog niet bevestigd maar een aangetekende officiële waarschuwing gaat ze toch krijgen.
Weinig activiteit als ze thuis zit IT-gewijs en dan nog niet eens de basis van uw job doen die toch veiligheidsrisico's inhoudt én liegen...

Filmpkes kijken enzo, ik stoor er mij niet aan als dat gebeurt. Ik zit hier ook geregeld tijdens mijn uren, zoals de meesten hier I guess.
Zolang ge uw werk doet maakt dat niet uit.
Maar dat was bij hem niet het geval, allee ge kunt al eens iets fout doen maar constant deadlines missen en dan quasi heel de dag door iets anders doen dan werken dat kan natuurlijk niet.

Anyways, de andere collega haar werk van de voorbije maanden eens echt in detail doorgenomen en daar is gewoon van een heel aantal belangrijke zaken niets gebeurt maar dan ook echt niets....
Liften worden gekeurd, die verslagen zijn mega belangrijk. Staan nergens waar ze moeten staan (van de 29 gebouwen die ze heeft staat er géén één op server), heb een 8 liften nagekeken en die keuringsverslagen zijn ook niet bezorgd aan de liftfirma (die moet dan keuringsopmerkingen aanpakken).
Heb haar over één lift al aangesproken omdat die dringend was, daar was ze volgens haar op offerte aan het wachten. Maar de liftfirma heeft die keuring dus nooit gehad en kon dus geen offerte opmaken.

Keuringen van brandveiligheid ook nergens terug te vinden van de meeste gebouwen, ook hier zijn dan een stuk of 5 offertes uit voortgekomen om bijvoorbeeld vervallen blussers te vervangen. Eén ervan heeft ze goedgekeurd maar, de rest heeft de leverancier niets van gehoord...

Verslagen van vergaderingen die na 3 weken de deur nog niet uit zijn en waar bepaalde wettelijke verplichtingen niet in opgenomen zijn.

Een verzekeringsdossier wat ze gewoon niet aangegeven heeft aan de maatschappij

Enfin het zijn allemaal geen kleine zaken meer. Normaal komt ze vrijdag, al heeft ze nog niet bevestigd maar een aangetekende officiële waarschuwing gaat ze toch krijgen.
Weinig activiteit als ze thuis zit IT-gewijs en dan nog niet eens de basis van uw job doen die toch veiligheidsrisico's inhoudt én liegen...
Je hebt kantjes ervan aflopen, en je hebt… gewoon het hele blad verscheuren. :wtf: dat zijn toch wel erg serieuze fratsen wat die collega daar uit spookt.

Je hebt kantjes ervan aflopen, en je hebt… gewoon het hele blad verscheuren. :wtf: dat zijn toch wel erg serieuze fratsen wat die collega daar uit spookt.

Ja, daarom. Gaat ook over een periode van 10 maand en ze is hier nog maar 11 maand.
Ook ff een wake-up call om hier meer controle op in te bouwen.

Ik vermoed dat je verantwoordelijk / leidinggevende bent voor een volledig team? Want dan begrijp ik uw 'interventie' wel :) Toch als er indicaties zijn dat die persoon de kantjes er af loopt.

Ik ben tester binnen het team en ik heb onze dev zonet ook betrapt op filmkes bekijken op youtube. Of ik dit gemeld heb aan de baas? Eerlijk? Eigenlijk kan het mij geen enkele reet schelen dat hij soms filmkes bekijkt. Dus het antwoord is: Nope waarom zou ik? Ik kloot er alleen mijzelf mee.

Je zit in IT. Met heel dat Jira-gedoe en testing komt dat toch redelijk snel boven als je niks doet?
De manager van de developers begint ook door te krijgen dat er "testers" zijn die niks doen wanneer de business testen uitvoert en binnen het kwartier bugs vindt. :p Dan hoorde ik hem ook tegen zijn eigen zeggen "Hebben ze dat dan helemaal niet getest..."

Ja, daarom. Gaat ook over een periode van 10 maand en ze is hier nog maar 11 maand.
Ook ff een wake-up call om hier meer controle op in te bouwen.
Dat wilt ook zeggen dat ze die 10 maand pretty much niets 'controleerbaar' heeft opgeleverd of dat er niemand afwist van deliverables die er moesten zijn ofte ...
Dat je u in feite 10 maand kan weg steken in een kleine organisatie wilt idd wel zeggen dat er iets schort aan de management structuur en/of het proces.

Dat betekent ook ergens wel dat ze na 1 maand 'opleiding?' gewoon wat projecten zal gekregen hebben met het bericht van 'hier, uw probleem nu, trek er nu uwe plan maar mee'.
100% verantwoordelijkheid schuiven bij individuele WN's en er van uit gaan dat men dat 100% perfect gaat trekken is een mooie utopie, maar kan je maar zelden waar maken. Dat was mss mogelijk toen de organisatie nog kleiner was & jij dat zelf deed, maar opnieuw is dat niet schaalbaar.

Anyway, je zal effectief meer 'proces' moeten inbouwen om tasks & deliverables te tracken.
Ja, dat zal wat extra administratiewerk met zich mee brengen, maar op een bepaald moment is 'laissez-fair' geen optie meer.
Het moet daarbij niet zo overdreven zijn als wat ik eerder beschreef (zijnde wat men verwacht i/d software branche), maar toch iets eh.

Je zit in IT. Met heel dat Jira-gedoe en testing komt dat toch redelijk snel boven als je niks doet?
De manager van de developers begint ook door te krijgen dat er "testers" zijn die niks doen wanneer de business testen uitvoert en binnen het kwartier bugs vindt. :p Dan hoorde ik hem ook tegen zijn eigen zeggen "Hebben ze dat dan helemaal niet getest..."
Ik weet niet hoe uw testing werkt binnen uw firma he. De omgevingen hier zijn dev, test, acc en prd. :) En we werken met azure devops voor onze sprints.

Ik ben ST en SIT tester (API testing, UI testing, testautomation tools UI / API, database testing ..) ik ben sowieso geen acc(eptatie) tester. Er wordt eerst op dev ontwikkeling gedaan en ik test dit dan op test (en soms op dev als test er te lang uit ligt). Pas na een GO voor acceptatie (na een eerste stabiele versie maar dat kan weken of bij grote projecten soms wel maanden duren) mogen er bugs gelogd worden vanuit acceptatie, eerder niet. Allé het is te zeggen: men mag altijd iets melden maar tot die GO ben ik helemaal (nog) niet verantwoordelijk se.

Na ne GO moet ik dan id wel business begeleiden doorheen hun testen.

Dus eigenlijk werk ik in eerste instantie rechtstreeks samen met de ontwikkelaars (ik schrijf tegenwoordig zelf ook code in JS trouwens voor automated tests) Als ze iets afwerken en ik plaats mijn testtaak niet op done na max 2 dagen dan stelt men id al snel vragen. Door de scrummaster of id door een dev die zich afvraagt: Waarom test Makila dit nog niet, dat duurt precies lang?

Laatst bewerkt:
Dat wilt ook zeggen dat ze die 10 maand pretty much niets 'controleerbaar' heeft opgeleverd of dat er niemand afwist van deliverables die er moesten zijn ofte ...
Dat je u in feite 10 maand kan weg steken in een kleine organisatie wilt idd wel zeggen dat er iets schort aan de management structuur en/of het proces.

Dat betekent ook ergens wel dat ze na 1 maand 'opleiding?' gewoon wat projecten zal gekregen hebben met het bericht van 'hier, uw probleem nu, trek er nu uwe plan maar mee'.
100% verantwoordelijkheid schuiven bij individuele WN's en er van uit gaan dat men dat 100% perfect gaat trekken is een mooie utopie, maar kan je maar zelden waar maken. Dat was mss mogelijk toen de organisatie nog kleiner was & jij dat zelf deed, maar opnieuw is dat niet schaalbaar.

Anyway, je zal effectief meer 'proces' moeten inbouwen om tasks & deliverables te tracken.
Ja, dat zal wat extra administratiewerk met zich mee brengen, maar op een bepaald moment is 'laissez-fair' geen optie meer.
Het moet daarbij niet zo overdreven zijn als wat ik eerder beschreef (zijnde wat men verwacht i/d software branche), maar toch iets eh.

Goh, ze heeft zeker wel ondersteuning gehad hoor.
We doen ook one to ones maar die zijn veel te beperkt. Ze heeft me ook gewoon voor gelogen en tot voor zeer kort had ik ook niet de tijd om dit te controleren.

Maar inderdaad, nu ik eindelijk wat meer op mn management job kan focussen zal dat proces veel beter uitgebouwd moeten worden.
Alleszins merci voor die tip over deliverables, ben daar wat door beginnen nadenken en hierop uit gekomen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan