Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Goh dat is moeilijk in ons vak. Maar er zijn wel zaken die we zouden kunnen implementeren nu ik erover denk

Nu is het vooral op basis van oa klantenfeedback dat zaken opvallen (ook bij haar).
Klachten beginnen dan door te komen en dat wordt dan wel onderzocht.

Maar misschien niet slecht om inderdaad op andere zaken wat te controleren. Maar het is niet dat we een afgelijnde dagtaak hebben ofzo.
Het is heel reactief en wat er binnenkomt precies (mails, telefoons,...)zien we natuurlijk niet. Dus moeilijk om te zien of daar dan correct op gereageerd wordt.

Maar er zijn andere zaken die wel nog extra nagekeken kunnen worden. (bepaalde beslissingen van vergaderingen die uitgevoerd zijn bijvoorbeeld)

Deels doen we dat al, natuurlijk.
Of ik moet een totaal verkeerd beeld van die deliverables hebben.

Evaluatie is wel op basis van output die we kunnen "controleren" natuurlijk.
Oké maar klachten van klanten lijkt me wel de gepast om er haar mee te confronteren natuurlijk.

Maar stel nu dat die persoon wel degelijk al die dagen volledig heeft gewerkt en aan zaken heeft gewerkt waar jij niet van op de hoogte bent, dan is zo'n gesprek waar ze zich moet "bewijzen" toch dodelijk voor het vertrouwen tussen jou als leidinggevende en de werknemer.

Maar stel nu dat die persoon wel degelijk al die dagen volledig heeft gewerkt en aan zaken heeft gewerkt waar jij niet van op de hoogte bent, dan is zo'n gesprek waar ze zich moet "bewijzen" toch dodelijk voor het vertrouwen tussen jou als leidinggevende en de werknemer.

Gewoon het gesprek kaderen lijkt me toch voldoende? Niet direct de deur open schoppen met "je moet bewijzen dat je iets gedaan hebt" maar de klachten van klanten of bezorgdheden daarrond delen en de kant van de werknemer begrijpen.
En gewoon ook menselijk vragen wat er speelt met die ziekenhuisbezoeken, onbereikbaarheid, enz.

& @Renegadexxripxx

Doorbraak in het banden probleem.
Fod/instantie nr 1 (nu de rest nog) heeft beslist dat stukgereden banden niet onder verzekering vallen, maar zullen terug worden uitbetaald na indiening van kostenstaat (uiteraard bewijzen dat je op dienstopdracht was)

Als je maar volhardend bent en op de juiste deuren klopt
Dat kon bij ons ook.

Maar daarvoor moest het dossier ingediend worden op voorhand. Daarnaast diende er een PV opgesteld geweest zijn van het incident. Een gewone verklaring op eer van mij was onvoldoende (en ik dacht op dat moment niet aan de politie te bellen hiervoor). En diende dit officieel ingediend geweest te zijn bij de administrateur generaal (dus een dossier rechtstreeks aan hem of haar gericht) binnen een termijn van 30 dagen na het incident.

Ik heb de 200€ van de vrijstelling laten passeren na mijn schuivertje met de motor...

Dit is dus EXACT why (grotere) bedrijven met tickets e.d. werken & daar zo hard de focus op leggen. Ook al klaagt iedereen over die tickets.
't Feit dat gij in feite moet gaan schooien bij dat madammeke om u te bewijzen dat ze geen hele dagen met haar vingers zit te draaien is gewoon onwerkbaar op schaal.

Honestly, 't is zelfs onwerkbaar in jullie context van een kleine KMO ook.
't Feit dat er niets van deliverables zijn waarop een manager kan afgaan dat z'n volk überhaupt IETS doet tijdens z'n dagen lijkt mij toch niet handig.

Ik werk in een groot bedrijf en ik kan je zeggen dat er hier teams zijn die letterlijk heel de dag geen kloten doen. Ondanks al de ticketjes en dashboards en whatever. Zoals altijd werkt het als het moet werken. De wappies gaan er altijd doorfietsen. Ik zou zelfs durven zeggen dat je als wappie in een groot bedrijf je jaaaaren kunt wegsteken als je het goed aanpakt.

Case in point. Ik zit hier al 2-3 maanden te krabbelen voor resources om het project te starten. We hebben eigenlijk een half team maar een andere helft skills hebben we niet. Deze week plots wat resources uit de lucht gevallen, dus in principe kunnen we nu eindelijk starten. We bespreken timeline etc. Ik ga eens rond om te horen hoeveel tijd die gasten hebben om aan het project te werken. Die zeggen allemaal 100%. Lees: Die werken op niks anders. Alleen is er in ons project al 2 maand niks gebeurt. Hoe dat kan, is mij een mysterie.

Toen ik nog een team managede als people mgr, zat ik elke week met de project mgrs samen om team allocatie te bekijken in zo'n tool en zag je high-level taken. Als er iemand 2-3 weken na elkaar op 50 of 60% zat, dan vloog die op een ander project of mocht die wat continuous improvement dingen doen. Maar je laat toch geen mensen 2-3mnd in een project dat officieel nog niet bestaat wat briccoleren ?

De lazy ass marketing dude waar ik eerder al van sprak, die werkt dus effectief ook op niks anders. Wat die de voorbije 6mnd gedaan heeft, is mij nog een groter mysterie.

Goh dat is moeilijk in ons vak. Maar er zijn wel zaken die we zouden kunnen implementeren nu ik erover denk

Nu is het vooral op basis van oa klantenfeedback dat zaken opvallen (ook bij haar).
Klachten beginnen dan door te komen en dat wordt dan wel onderzocht.

Maar misschien niet slecht om inderdaad op andere zaken wat te controleren. Maar het is niet dat we een afgelijnde dagtaak hebben ofzo.
Het is heel reactief en wat er binnenkomt precies (mails, telefoons,...)zien we natuurlijk niet. Dus moeilijk om te zien of daar dan correct op gereageerd wordt.

Maar er zijn andere zaken die wel nog extra nagekeken kunnen worden. (bepaalde beslissingen van vergaderingen die uitgevoerd zijn bijvoorbeeld)

Deels doen we dat al, natuurlijk.
Of ik moet een totaal verkeerd beeld van die deliverables hebben.

Evaluatie is wel op basis van output die we kunnen "controleren" natuurlijk.

Maar je moet toch iets kunnen quantificeren ? Ze is indertijd toch aangeworven omdat er op bepaalde parameters problemen waren ? dossier die bleven liggen, anderen die te veel werk hadden, ... Dat moet je toch op 1 of andere manier moeten kunnen monitoren ?

Ik heb nog weinig geweten dat wie je verdenkt geen kloten uit te steken in het geniep een Nobelprijs waardig onderzoek aan het doen is. Wie deftig is en gemotiveerd is, zit te kwispelen om te pas en te onpas zijn geheime projectje te tonen aan Jan en alleman.

Gewoon het gesprek kaderen lijkt me toch voldoende? Niet direct de deur open schoppen met "je moet bewijzen dat je iets gedaan hebt" maar de klachten van klanten of bezorgdheden daarrond delen en de kant van de werknemer begrijpen.
En gewoon ook menselijk vragen wat er speelt met die ziekenhuisbezoeken, onbereikbaarheid, enz.

Dit dus.
Allee, ik heb echt vaak whatsappjes gestuurd met de vraag hoe het is, dat de collega's haar missen,... Om te tonen dat we daar echt begrip voor hebben.
Nu, ook voor die whiplash was ze dit jaar al 4-5 keer ziek. Dat is véél hé, voor iemand jong. Maar ook daar begrip voor, dat kan natuurlijk.
Maar het is een én, én, én verhaal.

Maar je moet toch iets kunnen quantificeren ? Ze is indertijd toch aangeworven omdat er op bepaalde parameters problemen waren ? dossier die bleven liggen, anderen die te veel werk hadden, ... Dat moet je toch op 1 of andere manier moeten kunnen monitoren ?

Klopt, ik heb er ook goed over nagedacht om te kijken wat we beter kunnen monitoren en wel wat zaken nu ook gevonden die niet in orde zijn en wel van belang zijn.

"Probleem" is dat we nog niet zo heel lang in deze structuur met managers werken en dat nog allemaal wat aan het uitzoeken zijn. Plus, voor mij is dat +20 man om in het oog te houden en ik kan nog maar een maand of 2 zeggen dat mijn dossiers voldoende afgebouwd zijn om voldoende ruimte te hebben om mijn echte job te béginnen doen.
Dus het staat allemaal nog niet helemaal op punt, maar goed dit soort situaties helpt ons ook om te leren van wat we allemaal over het hoofd zien.
Dus ja, alle info ook over hoe anderen dat doen is zéér welkom.

Ik werk in een groot bedrijf en ik kan je zeggen dat er hier teams zijn die letterlijk heel de dag geen kloten doen. Ondanks al de ticketjes en dashboards en whatever. Zoals altijd werkt het als het moet werken. De wappies gaan er altijd doorfietsen. Ik zou zelfs durven zeggen dat je als wappie in een groot bedrijf je jaaaaren kunt wegsteken als je het goed aanpakt.

Case in point. Ik zit hier al 2-3 maanden te krabbelen voor resources om het project te starten. We hebben eigenlijk een half team maar een andere helft skills hebben we niet. Deze week plots wat resources uit de lucht gevallen, dus in principe kunnen we nu eindelijk starten. We bespreken timeline etc. Ik ga eens rond om te horen hoeveel tijd die gasten hebben om aan het project te werken. Die zeggen allemaal 100%. Lees: Die werken op niks anders. Alleen is er in ons project al 2 maand niks gebeurt. Hoe dat kan, is mij een mysterie.

Toen ik nog een team managede als people mgr, zat ik elke week met de project mgrs samen om team allocatie te bekijken in zo'n tool en zag je high-level taken. Als er iemand 2-3 weken na elkaar op 50 of 60% zat, dan vloog die op een ander project of mocht die wat continuous improvement dingen doen. Maar je laat toch geen mensen 2-3mnd in een project dat officieel nog niet bestaat wat briccoleren ?

De lazy ass marketing dude waar ik eerder al van sprak, die werkt dus effectief ook op niks anders. Wat die de voorbije 6mnd gedaan heeft, is mij nog een groter mysterie.
Gohja, I get that. Maar da's wss omdat het getolereerd wordt eh. De inefficiëntie van de grote, maar logge machine is daar ook ergens wel onderdeel van.

Maar 't feit dat jij kan stellen met zekerheid dat er gene klop uitgestoken wordt, maar dat dit gewoon persisteert wilt zeggen dat er genoeg zijn die het zich niet aan trekken. Laat staan dat het 'de juusten' is die het zich aantrekt.
En dan kan je u waarschijnlijk als WN idd lang proberen weg steken in zo'n grote organisatie.

Heel ander verhaal in een KMO natuurlijk, waar elke FTE zwaarder doorweegt.

"Probleem" is dat we nog niet zo heel lang in deze structuur met managers werken en dat nog allemaal wat aan het uitzoeken zijn. Plus, voor mij is dat +20 man om in het oog te houden en ik kan nog maar een maand of 2 zeggen dat mijn dossiers voldoende afgebouwd zijn om voldoende ruimte te hebben om mijn echte job te béginnen doen.
Dus het staat allemaal nog niet helemaal op punt, maar goed dit soort situaties helpt ons ook om te leren van wat we allemaal over het hoofd zien.
Dus ja, alle info ook over hoe anderen dat doen is zéér welkom.
Goh, nog erger toch? Als je er zo 20 hebt waar je constant moet gaan smeken om hun laptop te mogen uitpluizen, dat marcheert niet eh.
En dan gewoon nog maar om uit te vogelen of ze de voorbije weken al dan niet hele dagen naar de vogeltjes zitten kijken hebben.

Ze zullen er allemaal de kantjes niet vanaf lopen, but still. Je zult er dan toch <iets> van systeem moeten rond bouwen. High-tech, low-tech, anything.

Story time ...
Deze situatie van uit het standpunt van een oude rot in de IT branche is kind of crazy too. Aangezien wij pretty much zot komen v/d time tracking dat we langs alle kanten moeten doen.

Algemeen tijd tracken op klantprojecten, soms in verschillende/meerdere systemen. Dan constant time tracken op DevOps/Jira en consoorten op individuele ontwikkelingen voor die projecten.
Meestal vooraf gegaan door ne nest 'inschattingen'.

En als we pech hebben om on-site bij klanten te zitten voor langere periodes kan het zijn dat er nog extra time tracking moet ingegeven worden bij de klant zelf als ware je een interne.

Goh, nog erger toch? Als je er zo 20 hebt waar je constant moet gaan smeken om hun laptop te mogen uitpluizen, dat marcheert niet eh.
En dan gewoon nog maar om uit te vogelen of ze de voorbije weken al dan niet hele dagen naar de vogeltjes zitten kijken hebben.

Ze zullen er allemaal de kantjes niet vanaf lopen, but still. Je zult er dan toch <iets> van systeem moeten rond bouwen. High-tech, low-tech, anything.

Story time ...
Deze situatie van uit het standpunt van een oude rot in de IT branche is kind of crazy too. Aangezien wij pretty much zot komen v/d time tracking dat we langs alle kanten moeten doen.

Algemeen tijd tracken op klantprojecten, soms in verschillende/meerdere systemen. Dan constant time tracken op DevOps/Jira en consoorten op individuele ontwikkelingen voor die projecten.
Meestal vooraf gegaan door ne nest 'inschattingen'.

En als we pech hebben om on-site bij klanten te zitten voor langere periodes kan het zijn dat er nog extra time tracking moet ingegeven worden bij de klant zelf als ware je een interne.

Ja dat systeem zou ik dus absoluut nooit willen hier.
De reden waarom we een voorsprong hebben op veel concurrenten naar personeel toe (want dat is ons knelpunt, klanten zijn er genoeg) is de vrijheid.
Er zijn maar enkelingen die daar misbruik van maken (gelukkig), maar inderdaad een (beter) systeem uitbouwen is wel aan de orde.

Ja dat systeem zou ik dus absoluut nooit willen hier.
De reden waarom we een voorsprong hebben op veel concurrenten naar personeel toe (want dat is ons knelpunt, klanten zijn er genoeg) is de vrijheid.
Er zijn maar enkelingen die daar misbruik van maken (gelukkig), maar inderdaad een (beter) systeem uitbouwen is wel aan de orde.

Eens je team groeit, heb je ook structuur nodig om mensen mentaal gezond te houden EN nog enige efficientie te behouden.

Toen ik nog in de startup zat met 20 man, was elk probleem onmiddellijk op te lossen en was het roepen van links naar rechts door de bureau en wist iedereen alles. Support was 1 of 2 mensen en die wisten van alle problemen bij klanten en konden alles mentaal opvolgen. Eens je groeit, met 100 man bent, gaat dat niet meer. Dan komen er zo veel klachten/feedback van klanten binnen dat dat niet meer te managen is door 1 iemand. Niemand weet nog alles. Iedereen weet een beetje. Alles raakt gefragmenteerd. Iedereen bouwt in zijn hoofd zijn eigen realiteit die partieel is.

Je zet 5 mensen aan support en er komen 500 klachten per week binnen. Als je als R&D of support of zo je computer open doet en je ziet elke minuut iets binnen komen en je springt elke keer op het laatste nieuwe. Not good. Je zit binnen 2 d in een burnout en niks raakt afgewerkt.

De enige manier is om daar op een of andere manier een structuur in te krijgen, met prioriteiten en documentatie zodat de je diarree aan zaken kunt afschermen van wie ze moet uitwerken. Die moeten in alle rust gewoon kunnen zien wat het belangrijkste is, dat van het hoopje pakken, afwerken, teruggooien. En niet zelf moeten kiezen wat ze moeten doen en wanneer. Je kunt ze vrijheid geven dat ze kunnen kiezen uit 2 of 5 of 10 of whatever zaken, maar niet uit 500. Stating the obvious, je moet er ook voor zorgen dat Jos en Paul niet op hetzelfde dossier werken. En het is aan de team lead/manager/cross functional team/whatever team om periodiek te bepalen wat prioritair is en wat niet.

Vrijheid is allemaal leuk, maar dat werkt maar tot op een zeker niveau. Met 2 of 3 kun je ad hoc samenwerken en alles tussen de soep en de patatten regelen. Met 10 of 20 man krijg je een zak van 200 taken niet tussen de soep en de patatten geregeld. Daar moet iets (proces) of iemand (project mgr, team lead, cross functional team, ...) taken alloceren aan bepaalde mensen. De kans dat een team van 20 man een lijst van 200 taken efficient afwerkt zonder dat gestructureerd te regelen is 0.

Hetzelfde is overigens voor product support, sales opvolging, IT support, software bugs, R&D zaken, ... In elk departement heb je scaling issues waar je proces moet invoeren ten koste van 'vrijheid'.

Het goede nieuws is dat elk bedrijf dat groeit door dezelfde pijnen gaat en op ongeveer dezelfde plek uitkomt. Dus het is een oplosbaar probleem. Maar je moet de mensen hebben die meewillen en hun oude manier van werken willen (gedeeltelijk) opofferen voor het grotere goed.

& @Renegadexxripxx

Doorbraak in het banden probleem.
Fod/instantie nr 1 (nu de rest nog) heeft beslist dat stukgereden banden niet onder verzekering vallen, maar zullen terug worden uitbetaald na indiening van kostenstaat (uiteraard bewijzen dat je op dienstopdracht was)

Als je maar volhardend bent en op de juiste deuren klopt
Dus FOD gaat zelf betalen? Wie is FOD in dit verhaal, de werkgever, wegbeheerder?

Dus FOD gaat zelf betalen? Wie is FOD in dit verhaal, de werkgever, wegbeheerder?

Fod is de werkgever.
Voor een ambtenaar met zijn privevoertuig tijdens een dienstverplaatsing
(Uiteraard wel wat voorwaarden aan verbonden hè, dus niet zomaar met uw factuurke komen aanwaaien en geld krijgen)

Maar wel positief dat ze toch over zo'n zaken nadenken en iets doen

Laatst bewerkt:
Fod is de werkgever.
Voor een ambtenaar met zijn privevoertuig tijdens een dienstverplaatsing
(Uiteraard wel wat voorwaarden aan verbonden hè, dus niet zomaar met uw factuurke komen aanwaaien en geld krijgen)

Maar wel positief dat ze toch over zo'n zaken nadenken en iets doen
Idd correcte oplossing van de werkgever.

Moeten meedoen aan foefelare. Zucht. Kan er niet meer details over geven, maar ik laat zeker merken dat ik het niet oké vind. Ik heb er alleen geen beslissingsbevoegdheid over.

Collega die als een project goed loopt, met alle eer gaat lopen. Maar wanneer er extra tijd of budget nodig is, moet plots iemand anders die lastige boodschap geven. Wel eerst nog aan iedereen in de organisatie zeggen dat hij het wel zal oplossen, maar het moment dat hij die lastige boodschap moet geven, duwt hij gewoon iemand uit zijn team naar voor om de uitleg te geven.
Grow a pair...

Collega die als een project goed loopt, met alle eer gaat lopen. Maar wanneer er extra tijd of budget nodig is, moet plots iemand anders die lastige boodschap geven. Wel eerst nog aan iedereen in de organisatie zeggen dat hij het wel zal oplossen, maar het moment dat hij die lastige boodschap moet geven, duwt hij gewoon iemand uit zijn team naar voor om de uitleg te geven.
Grow a pair...
Gewoon op aanspreken? :)

Heb ik al gedaan, die ene keer dat hij dat met mij probeerde - als mijn ergernis groot genoeg is, trek ik me niets aan van hiërarchie. Maar hij blijft het in ieder geval met andere mensen doen. Iets met een vos en streken...
Ik vind het altijd straf hoe dat niet opgemerkt door zijn eigen manager…

ik heb interesse in een pand. Ik download via de site het asbestattest. is van een woning 20km verder. ik e-mail de makelaar hierover. Ze stuurt een mail "met het juiste asbestattest". Het is nog altijd van de foute woning

Terug
Bovenaan