Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

3 beladen ticketjes.

Enkelen hadden er al aan gewerkt, alles half ze gat af.

Ik maar opgepikt, eerst veel moed bijeen geschraapt. Niets zo leuk als vage bucht waar anderen dan reeds ook hebben zitten op smossen.

Er ontstaan nog een hoop vragen in mijn hoofd.

Ik zet die vragen op mail naar een goeroe.

Die goeroe plant een vergadering met een oppergoeroe. Ik mee uitgenodigd.

Goeroe doet het verhaal tegen de oppergoeroe.

Oppergoeroe de hele tijd met het hoofdschudden.

Oppergoeroe: "alé dat moet toch allemaal niet, dat is veel te veel, gewoon dat en dat is toch genoeg zekers."

3 beladen ticketjes de vuilbak in. Dagen werk herleid tot nog een kwartiertje werk.

Nu, oef zekers, maar toch, wat een kafka toch weer.
Niemand weet waarom die ticketjes dan ook werden gevraagd. We kunnen niet geloven dat die analist van toen, dat zomaar verzon.

Laatst bewerkt:
3 dagen ITIL opleiding. Zijn toch ook 3 halve dagen die ik nooit meer ga terugkrijgen. Common sense practices die je met 5 woorden kan uitleggen die in 3 alinea's met fancy woordjes wordt gegoten en waar ze dan een paar honderd euro voor kunnen vragen.

3 dagen ITIL opleiding. Zijn toch ook 3 halve dagen die ik nooit meer ga terugkrijgen. Common sense practices die je met 5 woorden kan uitleggen die in 3 alinea's met fancy woordjes wordt gegoten en waar ze dan een paar honderd euro voor kunnen vragen.

De zoveelste set boerenverstand dat ze in een corporate sausje gieten en veel geld voor vragen.

Ik heb zelf al heel veel IT en non-IT producten/processen door ISO27001, ISO13485, HIPAA, whatever standaarden getrokken. Behalve wat technische quirks die specifiek zijn, komt het voor 90% altijd op hetzelfde neer. Schrijf op wat je doet, approvals hebben, aligneer je stakeholders, plan approven+nadien executen+effectiveness check, risk-based escalatie mechanismes voor defecten/problemen/veranderingen.

Die standaarden hierboven gaan een pak verder dan de generieke ITIL recommendations. Want je moet een kat een kat noemen: als je het op flessen wil trekken is ITIL samen te vatten in 5 dingetjes:
  • steek alle taken in JIRA
  • plak op alles priorities en execute high --> low
  • maak inventaris van alles (risks, infrastructuur, tools, ...), plak er scoring op
  • maak SOPs van standaard processen, maak plannen/protocols van ad hoc processen --- verwijder onnodige complexiteit
  • Voer je processen gedocumenteerd uit

Geen enkele zichzelf respecterende omgeving die iet of wat matuur is zal niet automatisch 90% van ITIL framework in place hebben.

Heb ooit gesolliciteerd voor een job en ze zaten maar te neuten over ITIL ITIL ITIL. En ik zei 'nee, ik heb geen ITIL certificatie'. Groot probleem. Maar ik heb wel training certificaten van al die ISO standaarden en dit en dit en dit product door deze audits gekregen, deze en deze site ISOXXXX certified gekregen. Does not compute. Bon, dat is het niet geworden.

That being said. Mijn madam werkt in een uit de kluiten gewassen multinational met bijna miljard omzet en ~1000 werknemers. Tot een paar jaar geleden was daar 0,0 structuur in hun IT. Computer nodig, bel naar IT dude. Telefoon nodig, bel naar IT dude. Printer kapot, bel naar IT dude. Die kerel vergat uiteraard 90% van de dingen te doen. Die kerel was ook de baas van paar mannetjes die aan hem rapporteerden. Soms gaf hij dingen door (of de mensen beginnen gewoon naar iedereen te bellen op den duur). Dingen gebeurden soms 2x, 3x. Persoon A deed het anders dan persoon B. Printer wordt geinstalleerd door de ene, gaat kapot en de andere verstaat niet hoe die aan het netwerk hangt.

Tot ze ergens rond covid het beu waren. IT dude buiten gesmeten en een externe binnengehaald. Lo and behold, jira geimplementeerd. Bellen, doen we niet meer aan mee. Ticketjes met priority geven. Standaard processen standaardiseren zodat iedereen zijn computer op dezelfde manier geconfigd wordt, iedereen zijn GSM zelfde contract heeft, alle printers hetzelfde. Sharepoint per divisie. Etc. Dus ja, wat voor velen een evidentie is, blijkbaar niet voor iedereen. Dan klinkt ITIL voor hogere managers natuurlijk aanlokkelijk.

(Ik ben waarschijnlijk severely biased. Ik heb enkel in banking en health care gewerkt in mijn leven - mijn compliancy en standardisatie threshold ligt iets hoger dan de doorsnee werknemer)

Ik heb overigens zelfde gevoel bij project management cursussen. Ik denk ook altijd 'euh ja, obvious'. Tot je in de zoveelste meeting terecht komt waar er wat gepalaverd wordt, todos worden rongestrooid zonder responsible/datum/concrete activiteit. Lo and behold, dingen gebeuren niet automatisch.

Als je dan gewoon af en toe zegt 'wie gaat dat doen tegen wanneer'. Je zet de 5 actie items in de meeting notes, schedule follow up meeting. Dan gaat de boel vlotter vooruit.

Idem met project planningen voor grotere projecten op papier te zetten. Hoe lang gaat dat duren denk je "euh 2 weken". OK, wat zijn de taken. dit en dat en dat en dat. Hoeveel duurt elke taak, welke hangt af van welke. Wie kan dat doen. Etc. Voor je het weet zit je best case aan 6 weken. Kan iemand je helpen? Kunnen we wat scope dumpen ? Kunnen we timeline oprekken, ... Ik stel mij vaak de vraag "hoe the fuck organiseren jullie je gezin" aangezien een project van een scheet schijnbaar gewoon random loopt. Ik heb ook vrienden met 3 kinderen die maandagavond de agenda open doen van dinsdag. Dinsdagavond die van woensdag, ... Opvang nooit op tijd geregeld. Helft van de keren geen eten in huis voor de kinderen en 5x per week naar de lokale superette last minute etc. En die zien daar geen problemen in want 'uiteindelijk komt het allemaal wel in orde' en 'iets vergeten is niet zo erg'. Niet iedereen redeneert op dezelfde golflengte. Die zouden ook perfect eens naar de cursus project mgmt mogen ipv de 90% van de mensen die naar die cursussen gestuurd worden door hun manager en daar 0,0 opsteken.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat je de bestaansreden van quasi elk IT-certificaat hebt beschreven :) Vroeger was ITIL vaste kost samen met ISTQB en Prince2 voor elke IT consultant. Bij Prince2 weet ik niet of dat nog gevraagd wordt, zal wellicht vervangen zijn door één van de elfendertig agile certificaten.

Ik heb geen ITIL certificaat, maar ik heb wel eens diagonaal zo'n cursus bekeken en daar staan wel nuttige dingen in. Zaken zoals een CMDB klinken erg bureaucratisch, maar is eigenlijk toch wel onmisbaar als je een fatsoenlijke IT-organisatie wil hebben. Ook tools zoals een RACI matrix vind ik een meerwaarde als het effectief gebruikt wordt en geen shelfware is. Maar om die dingen te kennen en kunnen, moet je niet ITIL gecertificeerd zijn...

Junior mentaliteit, Vietnamese tekenaars.... al twee maand zit ik erop te hameren om de technieken te coördineren om dan finaal vandaag zelf nog eens achter revit moeten kruipen om dat zinkend schip dat het project is toch nog een beetje recht te kunnen trekken. Het trekt op geen hol. De kelder zit vol technieken waar een volleerde limbodanser nog het verschot van in zijn rug gaat krijgen. Dat wordt weer weekendwerk.
Op zich niet zo erg maar ik zit al van met december tot nu aan 110-120% dagelijks te knallen. Deadline is 4 april, 5000 euro per dag boete dat we te laat indienen.
En het ergste van al is dat er na dit project een monsterproject op mij staat te wachten met een deadline die even strak is. Bouwkost zal zeker boven de 250 miljoen liggen. En de werkdruk 150% tot met het verlof in juni.

Ik ben echt weer op...

Junior mentaliteit, Vietnamese tekenaars.... al twee maand zit ik erop te hameren om de technieken te coördineren om dan finaal vandaag zelf nog eens achter revit moeten kruipen om dat zinkend schip dat het project is toch nog een beetje recht te kunnen trekken. Het trekt op geen hol. De kelder zit vol technieken waar een volleerde limbodanser nog het verschot van in zijn rug gaat krijgen. Dat wordt weer weekendwerk.
Op zich niet zo erg maar ik zit al van met december tot nu aan 110-120% dagelijks te knallen. Deadline is 4 april, 5000 euro per dag boete dat we te laat indienen.
En het ergste van al is dat er na dit project een monsterproject op mij staat te wachten met een deadline die even strak is. Bouwkost zal zeker boven de 250 miljoen liggen. En de werkdruk 150% tot met het verlof in juni.

Ik ben echt weer op...
Ik zie de napalm in uw ogen.

Ik snap het maar ik was toch ook aan het zien om ITIL cusrsus voor mijn medewerkers te boeken..
Het geeft wel inzicht in de goede werking van een IT dienst, en geloof mij: dat inzicht is niet voor iedereen evident.
én ik moét de mannen iets van cursus geven het komende jaar waar ze een certificaat van kunnen behalen, anders haal ik mijne KPI niet..

tjah.. anders is het de MD102 - microsoft 365 endpoint administrator.

Edit: ergernis van de dag: mijne collega zijn hemd.
Fuck you tis maandag, gene goeie maandag, en gij loopt er bij gelijk een lampenkap van de jaren 70

Aan de zaken waar ik mij aan erger, daar wordt helemaal niets aan gedaan. Vandaar dat ik er mij ook aan erger.
Aan het roken daarentegen, dat is een regelrechte heksenjacht de laatste 20 jaar. Mensen beseffen dat precies niet (meer). En het is ook nooit genoeg blijkbaar. Na 20 extra verboden en 35 belastingsverhogingen, is er nog nét geen algemeen rookverbod. Gisteren nog de voorzitter van de CM die rokers zelfs wil weren van de gezondheidszorg. :wtf: Hallo?! Wat voor precedent creëer je daarmee?! Dan zal ik wel eens een boekje open doen over anderen hun gebrek aan mentale weerbaarheid die op de ziekenkas vliegen omwille van burnout en consoorten. En over obesitas. En over skiën. Enzovoort.

Ik krijg zelfs stilaan de indruk dat, door het overal te weren, mensen er nog gevoeliger aan geworden zijn. Op die manier krijg ik hier de vibes die ik ervaren had door mij extreem open en tolerant op te stellen naar mijn buren toe toen ik aan het verbouwen was. Hoe toegeeflijker ik werd en hoe meer ik openstond voor al hun vragen en wensen, hoe meer ze begonnen te eisen. :crazy:

Dan houdt de tolerantie snel op bij mij.

Het verbaast mij dat gij rookt eigenlijk. Horen één van de weinige voordelen van die kankerstokjes niet te zijn dat je wat meer ontspannen door het leven kan gaan?

Geen nood. Aan het huidige verbodstempo zal er ook nog wel een alocholverbod (en dus ook een katerverbod) komen. :)

Moet er werkelijk nog altijd gewezen worden op passief roken versus eigen consumptie?

Ik snap het maar ik was toch ook aan het zien om ITIL cusrsus voor mijn medewerkers te boeken..
Het geeft wel inzicht in de goede werking van een IT dienst, en geloof mij: dat inzicht is niet voor iedereen evident.
én ik moét de mannen iets van cursus geven het komende jaar waar ze een certificaat van kunnen behalen, anders haal ik mijne KPI niet..

tjah.. anders is het de MD102 - microsoft 365 endpoint administrator.

Edit: ergernis van de dag: mijne collega zijn hemd.
Fuck you tis maandag, gene goeie maandag, en gij loopt er bij gelijk een lampenkap van de jaren 70
Ik zou veel liever die MD102 cursus gevolgd hebben dan die ITIL cursus. Maar moet het ook case per case bekijken natuurlijk. Als uw IT dienst nu al in het honderd draait als iemand een nieuwe laptop vraagt is het misschien geen slecht idee om die ITIL te laten volgen. :unsure:

Idem hier, deze week de tweede halve dag. Staat goed op het CV als het ooit eens nodig is maar verder, grootste deel is gewoon common sense die ik uit mijneigen al toepas.

Gevraagd voor een opleiding communicatie/teamwork omdat ik bij de klant techlead ben geworden van mijn team. Mijn people skills zijn 'ok' en kunnen zeker beter.
Zo gevraagd en gekregen.

Krijg ik dit als voorbereiding van het groei traject:
Breng een 3-tal voorwerpen mee die voor jou symbool staan voor wie jij bent, wat voor jou belangrijk is in je leven
Niveau recht de kleuterklas in.

Edit: vriendin zegt dat ik een Westmalle Tripel moet meenemen :unsure:

Gevraagd voor een opleiding communicatie/teamwork omdat ik bij de klant techlead ben geworden van mijn team. Mijn people skills zijn 'ok' en kunnen zeker beter.
Zo gevraagd en gekregen.

Pakt direct een glas en aftrekker mee ook. 3 voorwerpen en als je hem koud kunt houden nog lekker ook. 😁

Ik krijg altijd een gratis stepje. Zoef naar huis op 10min. Zoef terug naar de garage op 10min. Is dat geen optie ?

Nog nooit een garage geweten dat niet anal deed over vervangwagens... Ofwel moet je hem voor 7 (!) smorgens ophalen. Ofwel moet je hem minstens 2 d houden. Ofwel moet je ... Weet ik veel wat.
Elektrische wagen = Dichtstbijzijnd service center = 10+ km.
Ik kon gewoon de dag ervoor langskomen en dan de volgende dag mijn leasewagen terug ophalen.

Nu is het wel een beetje te laat een oplossing te zoeken. Ik heb de factuur reeds verkregen hé.

Laatst bewerkt:
Zo gevraagd en gekregen.

Playstation + controller + headset.

Zo gevraagd en gekregen.

Je moet drie Westmalle Tripels meebrengen :p. Er staat drie voorwerpen.

Terug
Bovenaan