Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Collega die rookt, riekt niet zo fris. Niet zo aangenaam om ernaast te moeten zitten.
Hoe kan je zoiets diplomatisch aankaarten?
Ik neem aan dat er in jullie arbeidsovereenkomst niet werd opgenomen dat je "niet mag stinken", maar maximaal dat je een verzorgd voorkomen moet hebben.

Dus je hebt de keuze:

A) Er iets van zeggen;
B) Er niets van zeggen.

Op zich nog gemakkelijk :)

Oei, heb jij nog een relatie gehad met een uitverstotene der maatschappij? Shame on you. Dat daar nog geen verbod op is, dat snap ik niet.
Zet u eens ziek, want zelfs die opzeg is niet echt gezond voor u.

Ze had haar fout ingezien en is gestopt met roken.

Precies een beetje gefrustreerd?
Zelf roker misschien?

Ik ben een gelegenheidsroker. Ik rook absoluut niet genoeg om mij zwaar te storen aan alle vrijheidsbeperkingen die hen werden opgelegd. Maar ik rook misschien nét wel genoeg om met stijgende verbazing naar de creatie van de nieuwe melaatsen van deze maatschappij te kijken.

Het is objectief gewoon niet fijn wanneer er iemand (op z'n vaste bureau) naast jou komt zitten die riekt. Zeker het geval met roken want dat kruipt in de kledij van mensen. Jouw koffieadem niet. Ook iemand die naar zweet riekt bv is niet fijn om naast te zitten.

Ik zou nog weleens willen zien hoe de geur van iemand die net buiten heeft gerookt helemaal doordringt tot in jouw kleren hoor. :wtf:

De collega in kwestie is een vriendelijk en lief persoon en ik zou die ook niet zomaar publiek willen 'shamen' door hem te vertellen dat ik hem tot aan mijn bureau riek.

Nee, ik zou me niet storen aan iemand lelijk, maar aan een verzuurd en gefrustreerd persoon wel :wink:

Ik durf beweren dat je wat dit onderwerp betreft toch een tikje verzuurder klinkt dan ikzelf.

Feit is gewoon dat roken stinkt en asociaal is.

Afhankelijk van de context kan dat inderdaad als "stinken" en "asociaal" worden ervaren. Vandaar dat rokers nu allemaal speciaal voor jullie naar buiten gaan staan in de kou, in de door jullie gecreëerde schaamkooien dacht ik?

Om daarna opnieuw te beginnen klagen over het feit dat je nog steeds ruikt aan iemands kleren dat hij gerookt heeft... Als je iemand een vinger geeft en ze pakken uw arm, vraag ik mij af waarom men straks nog meer vingers zou moeten geven. Respectvol is het alvast niet.

Ik ben een gelegenheidsroker. Ik rook absoluut niet genoeg om mij zwaar te storen aan alle vrijheidsbeperkingen die hen werden opgelegd. Maar ik rook misschien nét wel genoeg om met stijgende verbazing naar de creatie van de nieuwe melaatsen van deze maatschappij te kijken.
Het moeten niet altijd de ambtenaren zijn natuurlijk!

Ik zou vragen aan de overheid dat ze naast een rookverbod op de werkvloer, naast een rookverbod in café's en restaurants, naast een rookverbod op treinen en perrons, naast een rookverbod op terrassen, naast de publieke schaamkooien voor rokers, ... er ook een verbod moet komen op roken wanneer de roker in kwestie van plan is om zich binnen het uur naast een onwetend, nietsvermoedend slachtoffer van deze helse misdaad te gaan zetten.

Het moet maar eens gedaan zijn met deze far-west maatschappij waar je zomaar in het wilde weg naast iemand anders mag gaan zitten!
Ik vind dat je enkel mag roken als je in een gigantische open bebouwing woont ergens op het platteland.

Ik vind dat je enkel mag roken als je in een gigantische open bebouwing woont ergens op het platteland.
denk toch aan de beestjes en de natuur.

tenzij je ook lintbebouwing bedoelt, met een niet correct aangegeven tuinhuis, tijdens de werkuren, prefererend als ambtenaar, vooral op woensdagnamiddag als de kinderen thuis zijn

Oei, heb jij nog een relatie gehad met een uitverstotene der maatschappij? Shame on you. Dat daar nog geen verbod op is, dat snap ik niet.

Maar eventjes serieus. Een koffie-ademgeur is ook niet bepaald aangenaam. Ook aan ergeren? Wat is het volgende? Eisen dat iemand met een lelijk bakkes niet voor u komt zitten?
Wel opvallend hoe je jezelf ergernis-topics toe-eigent, maar meteen in de agressieve defensie vliegt als er iemand zich stoort aan iets wat jij zelf doet.

Combinatie van een roker die koffie drinkt is trouwens het walgelijkste wat er is om naast te zitten qua geur. Buiten mss iemand met een kater die op zijn kleren gekotst heeft dan.

Maar eventjes serieus. Een koffie-ademgeur is ook niet bepaald aangenaam. Ook aan ergeren? Wat is het volgende? Eisen dat iemand met een lelijk bakkes niet voor u komt zitten?
Toch ook wat hypocriet om langs de ene kant uzelf steeds als de verhevene te zien in elke situatie waar je in terecht komt. Maar zodra het iets is waar je zelf aan deelneemt is dat plots allemaal niet meer van toepassing. Je klaagt over alles en iedereen, maar als iemand klaagt over rokers worden ze plots behandeld als de nieuwe melaatsen.

Wel opvallend hoe je jezelf ergernis-topics toe-eigent, maar meteen in de agressieve defensie vliegt als er iemand zich stoort aan iets wat jij zelf doet.

Combinatie van een roker die koffie drinkt is trouwens het walgelijkste wat er is om naast te zitten qua geur. Buiten mss iemand met een kater die op zijn kleren gekotst heeft dan.

Om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kost van roken. Maar dat lijkt ineens helemaal geen probleem te zijn.

Om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kost van roken. Maar dat lijkt ineens helemaal geen probleem te zijn.
Heb nog op een ziekenfonds gewerkt, de prijzen van gezondheidsproblemen die komen door roken is niet te onderschatten. Roken brengt wel geld naar de schatkist maar er gaat ook erg veel uit naar de gevolgen van roken.
Je bent dus een roker en roken blijft een keuze. Als je je stoort aan de 'vrijheidsbeperkingen', kan je gewoon stoppen:smile:
En het is toch terecht dat we roken meer moeten marginaliseren?
Ik zou nog weleens willen zien hoe de geur van iemand die net buiten heeft gerookt helemaal doordringt tot in jouw kleren hoor. :wtf:
Het zijn dan ook niet mijn kleren, het is de kledij van de roker dat blijft rieken.

terug on-topic;
Die persoon zijn/haar manager en HR bij betrekken. Het is niet de moeite om daar zelf in op te gaan.
Zo ver wil ik het niet brengen. Het stoort enkel maar wanneer die terugkomt van zijn rookpauze.

Aan de zaken waar ik mij aan erger, daar wordt helemaal niets aan gedaan. Vandaar dat ik er mij ook aan erger.
Aan het roken daarentegen, dat is een regelrechte heksenjacht de laatste 20 jaar. Mensen beseffen dat precies niet (meer). En het is ook nooit genoeg blijkbaar. Na 20 extra verboden en 35 belastingsverhogingen, is er nog nét geen algemeen rookverbod. Gisteren nog de voorzitter van de CM die rokers zelfs wil weren van de gezondheidszorg. :wtf: Hallo?! Wat voor precedent creëer je daarmee?! Dan zal ik wel eens een boekje open doen over anderen hun gebrek aan mentale weerbaarheid die op de ziekenkas vliegen omwille van burnout en consoorten. En over obesitas. En over skiën. Enzovoort.

Ik krijg zelfs stilaan de indruk dat, door het overal te weren, mensen er nog gevoeliger aan geworden zijn. Op die manier krijg ik hier de vibes die ik ervaren had door mij extreem open en tolerant op te stellen naar mijn buren toe toen ik aan het verbouwen was. Hoe toegeeflijker ik werd en hoe meer ik openstond voor al hun vragen en wensen, hoe meer ze begonnen te eisen. :crazy:

Dan houdt de tolerantie snel op bij mij.

Geen nood. Aan het huidige verbodstempo zal er ook nog wel een alocholverbod (en dus ook een katerverbod) komen. :)

Er moet toch gewoon een manier zijn om geen uren in de wind te stinken als roker?

Als ik geen zin heb om me te douchen en/of mijn kledij tijdig te wassen, en dus een serieuze lijfgeur verspreid, dan zouden zich daar toch ook mensen aan ergeren? Kennelijk mag dat niet want hé, mijn vrijheid.

Aan de zaken waar ik mij aan erger, daar wordt helemaal niets aan gedaan. Vandaar dat ik er mij ook aan erger.
Aan het roken daarentegen, dat is een regelrechte heksenjacht de laatste 20 jaar. Mensen beseffen dat precies niet (meer). En het is ook nooit genoeg blijkbaar. Na 20 extra verboden en 35 belastingsverhogingen, is er nog nét geen algemeen rookverbod. Gisteren nog de voorzitter van de CM die rokers zelfs wil weren van de gezondheidszorg. :wtf: Hallo?! Wat voor precedent creëer je daarmee?! Dan zal ik wel eens een boekje open doen over anderen hun gebrek aan mentale weerbaarheid die op de ziekenkas vliegen omwille van burnout en consoorten. En over obesitas. En over skiën. Enzovoort.

Ik krijg zelfs stilaan de indruk dat, door het overal te weren, mensen er nog gevoeliger aan geworden zijn. Op die manier krijg ik hier de vibes die ik ervaren had door mij extreem open en tolerant op te stellen naar mijn buren toe toen ik aan het verbouwen was. Hoe toegeeflijker ik werd en hoe meer ik openstond voor al hun vragen en wensen, hoe meer ze begonnen te eisen. :crazy:

Dan houdt de tolerantie snel op bij mij.

Geen nood. Aan het huidige verbodstempo zal er ook nog wel een alocholverbod (en dus ook een katerverbod) komen. :)
ça va toch nog qua heksenjacht, moet je anders eens naar New York gaan als roker ;)

Hier zie ik nog dagelijks mensen sigarettenpeuken op de grond of uit het autoraampje gooien, dus bestraffing kan echt wel nog wat strenger wat mij betreft.

Zolang jij als roker andere mensen niet stoort zie ik geen probleem, want impact op ziekteverzekering is een hele complexe berekening, rokers leven minder lang dus de pensioenen die je daar uitspaart kan je gebruiken voor de medische kosten

ça va toch nog qua heksenjacht, moet je anders eens naar New York gaan als roker ;)

Hier zie ik nog dagelijks mensen sigarettenpeuken op de grond of uit het autoraampje gooien, dus bestraffing kan echt wel nog wat strenger wat mij betreft.

Akkoord dat dat streng bestraft mag worden!

Zolang jij als roker andere mensen niet stoort zie ik geen probleem, want impact op ziekteverzekering is een hele complexe berekening, rokers leven minder lang dus de pensioenen die je daar uitspaart kan je gebruiken voor de medische kosten
+ inkomsten uit taksen. ;)

Maar bon, dergelijke berekeningen zetten ook wel de deur open naar een klassen-gezondheidszorg dus die moet je misschien niet willen maken.

Samengevat:
  • een ergernis dat iemand een sigaret opsteekt aan de bureau naast u, volledig akkoord.
  • een ergernis dat iemand zijn kleren nog een beetje ruiken naar sigaretten omdat hij zonet terugkomt van buiten, alwaar hij speciaal voor de niet-rokers naartoe werd verwezen om geen overlast te veroorzaken, dat vind ik nogal... raar. Misschien wel ondankbaar.

Heb hier een boze mail gestuurd naar de planning ivm hun manier van werken.

Context: wij werken met een maandplanning die wij krijgen een week voor het begin van de volgende maand. Tot de 8e van de maand ervoor kunnen wij offdagen aanvragen die normaal gezien gegarandeerd horen te zijn volgens hun planningsreglement.

Probleem: Ik vraag voor de maand mei twee offdagen aan die ik in feite hard nodig heb. Geweigerd omdat er blijkbaar een opleiding gepland staat die dagen.

Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Is ook zeker niet de eerste keer waardoor voor mij de maat vol is. Zo kan ik geen shit plannen buiten het werk. Als je met een maandplanning werkt, dan moeten er nog geen dingen ingepland staan voor de maand mei.

Sidenote: Ik zit momenteel in een andere opleiding die verspreid is over 5 maanden met hier en daar een dag opleiding. Probleem is dat ik daardoor van februari tot en met eind juni nergens een periode van meer dan twee weken verlof kon aanvragen omdat die dagen niet verzet kunnen worden. Zoiets vind ik dus echt niet normaal.

Nog steeds zijn er mensen die denken dat de vragen in mijn mails vrijblijvend zijn.

Ik vraag heel duidelijk document A - B - C voor persoon X - Y - Z + beknopte functie omschrijving van een 10tal personen

Ik krijg voor X en Y de documenten en van
1 de functie omschrijving en de opmerking "De overige personen werken niet meer in onze onderneming"

Nog steeds zijn er mensen die denken dat de vragen in mijn mails vrijblijvend zijn.

Ik vraag heel duidelijk document A - B - C voor persoon X - Y - Z + beknopte functie omschrijving van een 10tal personen

Ik krijg voor X en Y de documenten en van
1 de functie omschrijving en de opmerking "De overige personen werken niet meer in onze onderneming"
Reageer je dan met:

I am the terror that flaps in the night, I am the [noun] that [verb]s your [noun] (Alternately, I am the [noun] in/on/that [verb]s the [noun] of Justice/Crime/InJustice/Your Soul/Goodness.), I am DARKWING DUCK!

En eis je dan de documenten opnieuw?

Reageer je dan met:

I am the terror that flaps in the night, I am the [noun] that [verb]s your [noun] (Alternately, I am the [noun] in/on/that [verb]s the [noun] of Justice/Crime/InJustice/Your Soul/Goodness.), I am DARKWING DUCK!

En eis je dan de documenten opnieuw?
Ze kunnen precies nog geen NL lezen, laat staan dat ze Engels begrijpen

Maar dan gaat er een vrij droge en korte mail terug voor de overige documenten ja

Terug
Bovenaan