Mss rare ergenis;
Ik ben jaar geleden geswitcht van werkgever en denk niet dat ik sindsdien meer dan 50%van de tijd heb gewerkt. Quasi niks te doen, ritme ligt heel laag. Ik zit ook gewoon wat te surfen op de kantoordagen. Thuiswerkdagen doe ik huishouden, gamen, lopen,...
Lijkt allemaal heel tof, maar ik ben het eigenlijk kotsbeu om zo weinig werk te hebben. Vorige week evaluatie; ik krijg een bonus van 120% door mijn fantastisch werk afgelopen jaar
Het niet hebben van werk wordt echt een ergernis. Ik ben te jong om dit nog lang vol te houden, stilaan op zoek gaan naar iets anders.
Hier juist hetzelfde. Ik zit hier letterlijk te krabben voor werk en heb max 4-5h per dag werk. Meestal nog minder als ik wat doorwerk. Het verschil in ritme met de andere divisie waar ik zat is mind boggling.
Elke keer je vraagt voor ander werk en je een project krijgt, springen er 3 uit de struiken die willen helpen (vermoedelijk omdat ze ook geen werk hebben). Je hebt nu eenmaal geen 3 project managers nodig voor een project met 3 developers... Vorige week 3 meetings gehad over wie wat doet van project management taken. De logische redenering zou zijn '1 iemand doet alles en voor de andere moet je maar ander werk zoeken'. Maar nee, laten we meetings doen om de taart te verdelen omdat zodat we iedereen 30-40% aan de waggel houden ipv iemand 100% en voor de andere een ander project zoeken.
En je moet dan weten dat ze vorig jaar een grote herstructurering gedaan hebben om duplicate jobs eruit te smijten...
Goed ja, gisteren was het de zoveelste 'gate meeting' en was het loftrompet dat het project eindelijk weer on track is en 'wat een verschil nu cege er is'. Terwijl ik misschien 2-4 weken full time werk gehad heb om het project op te kuisen, wat meetings te plannen, sharepoint opzetten, duplicate meetings schrappen, meetings recurring maken, agenda's maken per meeting, zorgen dat de juiste mensen in de meeting zitten. Daarna is het opvolgen aan minimale inspanning en al alle werk van de toekomst doen, zelfs van anderen. I mean, het is een project van letterlijk 2 developers en 1 test FTE en dan nog alles samen misschien een kwartje FTE marketing/finance/order fullfilment/etc, je hebt daar geen full time project manager voor nodig... Ook een mysterie waarom dat project 3 maanden aan het zwalpen geweest is als je het kunt rechttrekken op paar weken. Zo geniaal ben ik nu ook weer niet als project manager, gewoon basic common sense.
#1 observatie is dat niemand ooit Nee kan/wil zeggen. Nergens, nooit, tegen niemand. Nee, beste klant, we gaan 2w voor de deadline je random idee dat NIET in het contract staat niet implementeren. Nee, beste developer, we gaan die random bug die niet belangrijk is NIET oplossen. Nee, beste sales, we gaan die feature NIET implementeren omdat je dat al verkocht hebt aan een klant. Als je een product ontwikkeld wil hebben, achteraand aanschuiven en de geijkte paden volgen om producten ontwikkeld te krijgen.
#2 observatie, Beste teamleden, ja, we kunnen dat zelf beslissen. We kunnen het voorleggen aan mgmt en dan zullen ze toch vragen wat onze mening is en dan met ons akkoord gaan. Cege stuurt 'beste mgmt, we hebben XYZ gezien, we gaan ABC doen. Indien niet akkoord, laten weten tegen eind deze week. 30min later 4x een OK". Verrassend, weer een serie bladiebla meetings kunnen schrappen waar iedereen zichzelf belangrijk wil maken en 20 slides met het probleem dat niemand verstaat wil uitleggen. (Ik versta al van waar het corporate project 'empower teams to take decisions' komt...)
In mijn vorige rol was ik alleen als PO en project mgr voor een groot project van 15 dev, 6 test, 3 devops, 2 marketing en direct leidinggevende over 2 analysten. Dat was druk - en daar was wel veel coordinatie nodig obviously als er zoveel volk in 1 team zit, maar dat was nog te doen. En daar deed ik het technische luik, project management, trainingen maken en geven intern, trainingen maken voor extern, alle finance stuff, complaint handling, audit voorbereidingen, .... Het huidige team is 1/5 daarvan en de helft van die vroegere taken zijn al naar ergens anders geduwd...
Ik begin het mopje van 'hier roeien we met 7 stuurmannen en 1 roeier' al beter te verstaan...
Het meest 'frustrerende' is dat ondanks die schijnbare afwezigheid van structuur en meeting-itis de business wel geld schijt. Al jaren ~10% groei met 30% marge... Klein vermoeden dat de mensen "complacent" worden in zo'n omgeving.
#3 observatie, TOO MUCH MONEY in de farma business...
Voorlopig vind ik het wel aangenaam. Ze zijn content van mijn werk, ik heb heel het huishouden onder controle en kan ondertussen wat in de tuin werken. Maar hoop toch dat er op termijn wat meer werk on the plate komt. Ze zijn een herstructurering aan het doorvoeren in het mgmt (mgmt lagen verwijderen) en heb de indruk dat dat er voor zorgt dat alles beetje paralyzed is er niet veel nieuwe projecten starten... Hopelijk beter na de herstructurering afgewerkt is.
Ik ga nog wat werken