Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Toen ik juist begon was ik nog zo naïf maar nu zeg ik gewoon: "okay maar zonder dossiernummer heb ik geen idee waarover u het heeft..."

90% van de tijd weten ze niet eens hun eigen dossier nummer :wallbash:

Ook iets wat mij stoort, is dat mensen bellen, hun volledige naam en dan hun volledig adres zeggen. Kan iemand mij vertellen wat voor nut dat heeft?

peppe: Goedemorgen met peppe, hoe kan ik u verder helpen
slachtoffer: Goedemorgen mario nintendo van ginderoverstraat 19 in 3000 Leuven
peppe: ... okay? :thinking:

btw: HP printer is nog altijd kapot :clap:
Ik doe dat als ik in contact ben met een aannemer, met inderdaad de veronderstelling dat dit een belletje doet rinkelen m.b.t. de werf/werken.

Hybride teamsvergaderingen. Twintig collega's in een vergaderzaal door elkaar aan het praten. Vier collega's -incl ondergetekende- die digitaal meevolgen en die je met de minuut meer en meer mentaal ziet afhaken. Zit hier al anderhalf uur en heb honger... :cry:

Lijkt me nu wel logisch dat mensen denken dat je met een volledige naam + adres hun gegevens kan vinden. Je volledige naam zeggen is ook gewoon standaard beleefdheid.

In mijn geval niet. Gewoon uw dossier nummer of rijksregister nummer is meer dan genoeg. Als ze gewoon hun naam geven en hun dossier nummer zou het gesprek zoveel vlotter verlopen.

Toen ik bij telenet werkte was dat ook het geval. Het programma was zo achterlijk dat op naam of adres zoeken echt tijd in beslag nam. Ik ben nog altijd kwaad op mezelf dat ik voor zo een klote bedrijf heb gewerkt.

Edit1: Juist vergadering gehad voor onze overheidsinstantie door de nieuwe besparingen van onze regering...

Conclusie: er is geen budget. Er zal meer gedaan moeten worden met minder. Collega's gaan op pensioen? Sorry geen budget om iemand aan te nemen om op te leren..

LOL ik ken verschillende afdelingen waar ancients werken met zoveel kennis die volgend jaar op pensioen gaan. Als er geen budget is om nu mensen aan te nemen en op te leren gaan die afdelingen zwaar in problemen komen. Zoveel kennis die verloren zal gaan en success aan de nieuwe persoon die het mag oplossen.

EDIT2: verkeerd begrepen er is 0 budget om personeel die vertrekt te vervangen. GE-WEL-DIG

Laatst bewerkt:
In mijn geval niet. Gewoon uw dossier nummer of rijksregister nummer is meer dan genoeg. Als ze gewoon hun naam geven en hun dossier nummer zou het gesprek zoveel vlotter verlopen.

Toen ik bij telenet werkte was dat ook het geval. Het programma was zo achterlijk dat op naam of adres zoeken echt tijd in beslag nam. Ik ben nog altijd kwaad op mezelf dat ik voor zo een klote bedrijf heb gewerkt.

Edit1: Juist vergadering gehad voor onze overheidsinstantie door de nieuwe besparingen van onze regering...

Conclusie: er is geen budget. Er zal meer gedaan moeten worden met minder. Collega's gaan op pensioen? Sorry geen budget om iemand aan te nemen om op te leren..

Dat valt nog mee. Hier is het a) volk vliegt buiten b) worden niet vervangen en c) wie bijna op pensioen kan, wordt met een zak geld buiten geduwd. Over vervangingen wordt al lang niet meer gesproken en over budget om nieuwe mensen op te leiden al zeker niet.

De strategie is hier 'in het water smijten en de goeie blijven wel met het kopje boven water drijven

LOL ik ken verschillende afdelingen waar ancients werken met zoveel kennis die volgend jaar op pensioen gaan. Als er geen budget is om nu mensen aan te nemen en op te leren gaan die afdelingen zwaar in problemen komen. Zoveel kennis die verloren zal gaan en success aan de nieuwe persoon die het mag oplossen.

EDIT2: verkeerd begrepen er is 0 budget om personeel die vertrekt te vervangen. GE-WEL-DIG

Standaard corporate leven. Het is de taak van de manager om dergelijke zaken te anticiperen en ervoor te zorgen dat de anciens dingen op papier zetten. Je moet mensen misbaar maken...

Dat valt nog mee. Hier is het a) volk vliegt buiten b) worden niet vervangen en c) wie bijna op pensioen kan, wordt met een zak geld buiten geduwd. Over vervangingen wordt al lang niet meer gesproken en over budget om nieuwe mensen op te leiden al zeker niet.

De strategie is hier 'in het water smijten en de goeie blijven wel met het kopje boven water drijven

Standaard corporate leven. Het is de taak van de manager om dergelijke zaken te anticiperen en ervoor te zorgen dat de anciens dingen op papier zetten. Je moet mensen misbaar maken...

Ik kan alleen maar praten over onze overheidsinstantie , maar alles op papier zetten is bij ons "pikachu face". Toen ik ben begonnen was mijn mentor op vakantie en heb ik bijna een maand met mijn vingers zitten spelen omdat niemand mij kon uitleggen wat hij deed. :oi22:

Ik vond het ook al raar dat er nergens een handleiding was ofzo maar dat is blijkbaar de procedure (in persoon opleiding only).

Bij elke regering is het altijd besparen dus daar ga ik mij niet over uitspreken want "same old same old". Maar wij zijn al jaren voor extra personeel aant zagen en die komt er maar niet. En nu met deze regering zal die er voor de komende 5 jaar sowieso niet komen. Heb je een bevordering naar niveau A of B sorry er is geen budget om binnen onze instantie door te groeien.

Persoonlijk voor mij zit ik (voorlopig) héél goed waar ik zit maar ik kan begrijpen voor de jongere collega's die carrière willen maken dat die toch gaan uitkijken naar een andere FOD's die wil nog een budget hebben. Waardoor er eventueel nog meer volk gaat vertrekken en wij nog zwaarder in de problemen gaan komen.

Bv. in de afdeling tegenover ons zijn ze met 6:
1 is langdurig ziek
2 zijn aant kijken om te vertrekken (volop testen aan het meedoen etc)

Als uiteindelijk die dienst met 3 alles gaat moeten voortrekken ... success.

Ik kan alleen maar praten over onze overheidsinstantie , maar alles op papier zetten is bij ons "pikachu face". Toen ik ben begonnen was mijn mentor op vakantie en heb ik bijna een maand met mijn vingers zitten spelen omdat niemand mij kon uitleggen wat hij deed. :oi22:

Je moet niet alles op papier zetten, maar een 'onboarding' mapje (papier of digitaal) maken en onderhouden is nu toch niet te veel gevraagd ? Dat is niet veel werk. En de nieuwste die komt kan de fouten eruit halen voor de volgende.

Los daarvan versta ik niet waarom mensen hun standaard processen niet documenteren. Ik word al onnozel van mezelf als ik iets op maandag deed en niet onmiddellijk terug vindt op vrijdag hoe ik het gedaan heb. Een OneNote met screenshotjes. Als ik het paar doe, push ik naar corporate QA systemen zodat iedereen het op dezelfde manier kan doen.

Ik vond het ook al raar dat er nergens een handleiding was ofzo maar dat is blijkbaar de procedure (in persoon opleiding only).

Lijkt me nu toch echt een grote besparingsoperatie te kunnen zijn. Ipv iedereen die alles uitzoekt, zet het 1x op papier en je kunt een standaard process gestandardiseerd uitvoeren terwijl je op het wc zit ipv het water te moeten heruitvinden altijd.

Bij elke regering is het altijd besparen dus daar ga ik mij niet over uitspreken want "same old same old". Maar wij zijn al jaren voor extra personeel aant zagen en die komt er maar niet. En nu met deze regering zal die er voor de komende 5 jaar sowieso niet komen. Heb je een bevordering naar niveau A of B sorry er is geen budget om binnen onze instantie door te groeien.

Ja, dat is er in de prive ook niet uiteraard. Daar zijn zelfs geen examens om naar niveau X of Y door te groeien. Enkel hopen dat er een stoel vrijkomt en springen. Als er inkrimpmodus, byebye promotiekansen.

Persoonlijk voor mij zit ik (voorlopig) héél goed waar ik zit maar ik kan begrijpen voor de jongere collega's die carrière willen maken dat die toch gaan uitkijken naar een andere FOD's die wil nog een budget hebben. Waardoor er eventueel nog meer volk gaat vertrekken en wij nog zwaarder in de problemen gaan komen.

Bv. in de afdeling tegenover ons zijn ze met 6:
1 is langdurig ziek
2 zijn aant kijken om te vertrekken (volop testen aan het meedoen etc)

Als uiteindelijk die dienst met 3 alles gaat moeten voortrekken ... success.

Probleem van hogerop.

Mensen die binnen bellen en heel hun verhaal doen zonder mij hun dossier nummer te geven maakt mij GEK
Twee weken terug kreeg ik zo telefoon op het werk, van iemand die de uitslag van zijn urineonderzoek wou weten.
Ik zeg, u wat? Waarna hij weer opnieuw begon te raaskallen.

Ik werk in de metaalhandel 😶. Was dus eerder mijn werkglimlach van de dag.

Not overdrive, e. with the English proficiency. Allez ja e. We flemish are better than the most.

Al moet ik zeggen dat het zeer moeilijk is wanneer je een woord niet meer herinnert, terwijl je zeker bent dat je een meer dekkend woord kent.
Dan verval ik snel in het flenglish. Nederlanders en dan vooral Hollanders denken dan weer vaak dat ze perfect engels spreken. Toch die waar ik mee samenwerk.

Nieuwe collega gestart bij ons, zat gisteren al aan de bureau spelletjes te spelen op z’n smartphone. Niet een beetje verdoken, maar gewoon in landscape mode. Uiteraard op aangesproken.

Langs de ene kant denk ik “Okay, hij is 22. Waarschijnlijk pas de eerste échte job.”. Maar langs de andere kant denk ik ”Gast, dit is letterlijk uw 6de werkdag hier en ge zit al te gamen ipv uw werk te doen.

Mss rare ergenis;
Ik ben jaar geleden geswitcht van werkgever en denk niet dat ik sindsdien meer dan 50%van de tijd heb gewerkt. Quasi niks te doen, ritme ligt heel laag. Ik zit ook gewoon wat te surfen op de kantoordagen. Thuiswerkdagen doe ik huishouden, gamen, lopen,...

Lijkt allemaal heel tof, maar ik ben het eigenlijk kotsbeu om zo weinig werk te hebben. Vorige week evaluatie; ik krijg een bonus van 120% door mijn fantastisch werk afgelopen jaar 😑

Het niet hebben van werk wordt echt een ergernis. Ik ben te jong om dit nog lang vol te houden, stilaan op zoek gaan naar iets anders.

Mss rare ergenis;
Ik ben jaar geleden geswitcht van werkgever en denk niet dat ik sindsdien meer dan 50%van de tijd heb gewerkt. Quasi niks te doen, ritme ligt heel laag. Ik zit ook gewoon wat te surfen op de kantoordagen. Thuiswerkdagen doe ik huishouden, gamen, lopen,...

Lijkt allemaal heel tof, maar ik ben het eigenlijk kotsbeu om zo weinig werk te hebben. Vorige week evaluatie; ik krijg een bonus van 120% door mijn fantastisch werk afgelopen jaar 😑

Het niet hebben van werk wordt echt een ergernis. Ik ben te jong om dit nog lang vol te houden, stilaan op zoek gaan naar iets anders.
Kunnen we switchen?

Mss rare ergenis;

Heb je zelf al aangegeven dat je graag meer werk wilt?
Je kan misschien ook proactief suggesties doen om extra dingen te doen die niet in uw takenpakket vallen maar waar je u dan wel mee kunt bezig houden.

Ik ga er mijn missie van beginnen maken om eentje van QA buiten te krijgen. Die kan dus nooit een story juist testen. Ik schrijf al haar test cases al voor haar omdat ze compleet incompetent is, dus ze moet gewoon een simpel stappenplan volgen, en dan nog zit ze vaak lukraak maar wat te testen in plaats van de test cases uit te voeren die effectief het scenario coveren. Pure tijdverspilling.

Ik ben gestopt met haar te coachen want het is hopeloos, en ga nu gewoon telkens bij de manager aankloppen. Dan ben ik maar de zaag. Als er aan mij hoge eisen worden gesteld, mag ik toch op zijn minst verwachten dat ze ons niet met iemand opzadelen die gewoon dom is.

Mss rare ergenis;

Heb ik soortgelijk gehad in vorige job. Dat is echt verschrikkelijk als ge nog wat energie en goesting hebt om iets te doen/ondernemen. Ik zou echt aanraden dat ge wat meer werkt naar u toe krijgt, of dat ge dan andere job zoekt, want na een tijd gaat ge echt afgestompt zijn.

Mss rare ergenis;

Hier juist hetzelfde. Ik zit hier letterlijk te krabben voor werk en heb max 4-5h per dag werk. Meestal nog minder als ik wat doorwerk. Het verschil in ritme met de andere divisie waar ik zat is mind boggling.

Elke keer je vraagt voor ander werk en je een project krijgt, springen er 3 uit de struiken die willen helpen (vermoedelijk omdat ze ook geen werk hebben). Je hebt nu eenmaal geen 3 project managers nodig voor een project met 3 developers... Vorige week 3 meetings gehad over wie wat doet van project management taken. De logische redenering zou zijn '1 iemand doet alles en voor de andere moet je maar ander werk zoeken'. Maar nee, laten we meetings doen om de taart te verdelen omdat zodat we iedereen 30-40% aan de waggel houden ipv iemand 100% en voor de andere een ander project zoeken.

En je moet dan weten dat ze vorig jaar een grote herstructurering gedaan hebben om duplicate jobs eruit te smijten...

Goed ja, gisteren was het de zoveelste 'gate meeting' en was het loftrompet dat het project eindelijk weer on track is en 'wat een verschil nu cege er is'. Terwijl ik misschien 2-4 weken full time werk gehad heb om het project op te kuisen, wat meetings te plannen, sharepoint opzetten, duplicate meetings schrappen, meetings recurring maken, agenda's maken per meeting, zorgen dat de juiste mensen in de meeting zitten. Daarna is het opvolgen aan minimale inspanning en al alle werk van de toekomst doen, zelfs van anderen. I mean, het is een project van letterlijk 2 developers en 1 test FTE en dan nog alles samen misschien een kwartje FTE marketing/finance/order fullfilment/etc, je hebt daar geen full time project manager voor nodig... Ook een mysterie waarom dat project 3 maanden aan het zwalpen geweest is als je het kunt rechttrekken op paar weken. Zo geniaal ben ik nu ook weer niet als project manager, gewoon basic common sense.

#1 observatie is dat niemand ooit Nee kan/wil zeggen. Nergens, nooit, tegen niemand. Nee, beste klant, we gaan 2w voor de deadline je random idee dat NIET in het contract staat niet implementeren. Nee, beste developer, we gaan die random bug die niet belangrijk is NIET oplossen. Nee, beste sales, we gaan die feature NIET implementeren omdat je dat al verkocht hebt aan een klant. Als je een product ontwikkeld wil hebben, achteraand aanschuiven en de geijkte paden volgen om producten ontwikkeld te krijgen.

#2 observatie, Beste teamleden, ja, we kunnen dat zelf beslissen. We kunnen het voorleggen aan mgmt en dan zullen ze toch vragen wat onze mening is en dan met ons akkoord gaan. Cege stuurt 'beste mgmt, we hebben XYZ gezien, we gaan ABC doen. Indien niet akkoord, laten weten tegen eind deze week. 30min later 4x een OK". Verrassend, weer een serie bladiebla meetings kunnen schrappen waar iedereen zichzelf belangrijk wil maken en 20 slides met het probleem dat niemand verstaat wil uitleggen. (Ik versta al van waar het corporate project 'empower teams to take decisions' komt...)

In mijn vorige rol was ik alleen als PO en project mgr voor een groot project van 15 dev, 6 test, 3 devops, 2 marketing en direct leidinggevende over 2 analysten. Dat was druk - en daar was wel veel coordinatie nodig obviously als er zoveel volk in 1 team zit, maar dat was nog te doen. En daar deed ik het technische luik, project management, trainingen maken en geven intern, trainingen maken voor extern, alle finance stuff, complaint handling, audit voorbereidingen, .... Het huidige team is 1/5 daarvan en de helft van die vroegere taken zijn al naar ergens anders geduwd...

Ik begin het mopje van 'hier roeien we met 7 stuurmannen en 1 roeier' al beter te verstaan...

Het meest 'frustrerende' is dat ondanks die schijnbare afwezigheid van structuur en meeting-itis de business wel geld schijt. Al jaren ~10% groei met 30% marge... Klein vermoeden dat de mensen "complacent" worden in zo'n omgeving.

#3 observatie, TOO MUCH MONEY in de farma business...

Voorlopig vind ik het wel aangenaam. Ze zijn content van mijn werk, ik heb heel het huishouden onder controle en kan ondertussen wat in de tuin werken. Maar hoop toch dat er op termijn wat meer werk on the plate komt. Ze zijn een herstructurering aan het doorvoeren in het mgmt (mgmt lagen verwijderen) en heb de indruk dat dat er voor zorgt dat alles beetje paralyzed is er niet veel nieuwe projecten starten... Hopelijk beter na de herstructurering afgewerkt is.

Ik ga nog wat werken

Mss rare ergenis;

Heb je kinderen? Van plan om ooit eraan te beginnen?

Dan is zo een job tijdelijk een zegen. Dan kunt ge met een versufte kop wat werk doen, eventueel wat helpen op thuiswerkdagen enz...

Anderzijds zelfstudie in iets wat u interesseert, enz...

Mss rare ergenis;

Welke sector?

Terug
Bovenaan