Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Is het niet algemeen geweten dat uw referentie normaal uw directe leidinggevende is?
Als het dan plots een gewone collega blijkt te zijn die als referentie moet dienen. -> Red Flag.

Hoe weet jij dat iemand een leidinggevende is? Waarom moet dat je directe leidinggevende zijn? In veel omgevingen heb je nauwelijks contact met je "leidinggevende" en heb je veel meer contact met je "klanten"/"medewerkers". Zeker in van die matrix-structuren/projecten zitten waar je verschillende projectleiders/klanten/managers hebt...

Niet alles staat op LinkedIn en LinkedIn eerlijk gezegd staat vol met bullshit.

Een kennis van me had ergens gesolliciteerd, en die hebben toen zijn huidige werknemer opgebeld om door te vragen over zijn technische skills. Dat is toch redelijk not done dat je iemand zijn huidige werkgever gaat nabellen?
Die huidige werkgever heeft trouwens toen wat meewarig gedaan over de technische skills, en laten vallen dat die werknemer al best wat ziektedagen gehad had in de afgelopen jaren, dus daarmee is het sollicitatieproces dan ook stopgezet geweest.
Redelijk fucked up vind ik, hoe die 2 werkgevers dat aangepakt hebben.

Een kennis van me had ergens gesolliciteerd, en die hebben toen zijn huidige werknemer opgebeld om door te vragen over zijn technische skills. Dat is toch redelijk not done dat je iemand zijn huidige werkgever gaat nabellen?
Die huidige werkgever heeft trouwens toen wat meewarig gedaan over de technische skills, en laten vallen dat die werknemer al best wat ziektedagen gehad had in de afgelopen jaren, dus daarmee is het sollicitatieproces dan ook stopgezet geweest.
Redelijk fucked up vind ik, hoe die 2 werkgevers dat aangepakt hebben.
Meh toen ik de eerste keer solliciteerde in noorwegen hebben ze mijn toenmalige belgische werkgever gebeld. En bij de volgende hebben ze mijn referenties gebeld ( twee collega's en mijn vorige manager) maar dan ook gaan rond horen zelf want infrastructuur IT in Oslo is een klein wereldje.

Doet er uiteindelijk niet toe want niemand heeft een reden om negatief te zijn als je u goed gedraagd en uw werk goed doet.

Man man, enerzijds zitten we met van die over-promising sales kerels die al vanalles beloven aan klanten terwijl wij (ops) bijlange nog niet zeker waren of dat wel allemaal mocht en kon. Rarara, het was toch allemaal moeilijker dan beloofd aan de klanten. Nu dus allemaal rechttrekken. Leuke job.

En aan de andere kant zitten we met een over-actief facturatieteam. Die zitten al regie-uren te factureren van mijn project support waarvan de klant nog geen enkele deliverable heeft gekregen.

Maar voor de rest: no pressure hoor. :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Man man, enerzijds zitten we met van die over-promising sales kerels die al vanalles beloven aan klanten terwijl wij (ops) bijlange nog niet zeker waren of dat wel allemaal mocht en kon. Rarara, het was toch allemaal moeilijker dan beloofd aan de klanten. Nu dus allemaal rechttrekken. Leuke job.

Makkelijk om terug te kaatsen: die belofte kost zoveel meer - Sales zal wel supplementen vragen, zich excuseren dat ze iets belooft hebben dat niet kan uitgevoerd worden, ... good luck sales team. Bij een volgend gevalletje staan ze als eerste bij u om vragen te stellen wat kan en niet, na 10 jaar heb je een sales team waar iedereen jaloers op is. Punt is: jij moet dat helemaal niet rechttrekken - dat moeten zij doen.

Das de theorie

En aan de andere kant zitten we met een over-actief facturatieteam. Die zitten al regie-uren te factureren van mijn project support waarvan de klant nog geen enkele receivable heeft gekregen.

Beter de factuur te vroeg dan te laat versturen zegt mijn baas altijd.

Ik dacht dat ze het bij mij eens gedaan hadden. En eerlijk gezegd: dat zou ook het eerste zijn wat ik zelf zou doen als recruiter. Je kunt een heel CV vollullen met vanalles en nog wat maar een referentie zegt toch 10 keer meer?
Toen ik nog de aanwervingen deed en referenties contacteerde kreeg je twee opties: De meer professionele bedrijven die er niet willen op ingaan en de minder professionele die de sollicitant met de grond gelijk maken.
Geloof je zelf dat een firma iemand gaat aanprijzen die hun bedrijf potentieel gaat verlaten? Of iemand die hun bedrijf al verlaten heeft, maar waarvan ze dat liever niet hadden?
De enige positieve feedback die ik kreeg, was over schoolverlaters die hun stage hadden gedaan bij diegene die ik belde.

Vandaag evaluatie gehad. Zowat alles goed tot zeer goed en zelfs de laatste maanden mooie progressie gemaakt in mijn functie werd mij verteld, dus daar ben ik zelf erg tevreden over. Alleen zoals meestal met evaluaties moet er altijd wel iets negatiefs of minder positief gezegd worden.

Blijkbaar zou ik (enkele maanden terug) met iets minder discreet zijn omgegaan. Ik vraag dan uiteraard waarover dat juist ging of een voorbeeld, maar dat kon niet gezegd worden. Het werd ook niet echt meegenomen in de evaluatie aangezien het al eventjes geleden is, maar toch meegeven om daar op te letten. Er was blijkbaar een melding gemaakt dat ik iets van info of weet ik veel wat zou hebben doorgespeeld aan mensen (in een privé-groep van 't werk) die daar geen zaken mee hadden.

Ronduit zever want ik heb een goed geweten daaromtrent aangezien ik aan dergelijke zaken niet mee doe. Ik pas zelfs in tegenstelling tot andere collega's erg goed op met wat ik zeg en tegen wie. Nu wilt het wel juist lukken dat er nog maar één andere persoon was met dezelfde functie in die periode, die toevallig ook in die groep zit. Ver moet ik dus niet zoeken wie de melding heeft gemaakt :laugh: Niet bepaald snugger me dunkt.

Ik til er verder niet al te zwaar aan, maar vind wel als je zoiets aanbrengt dat je op z'n minst ook mag zeggen waarover dat precies gaat/ging, dan heb je daar tenminste iets aan. Of gewoon om te beginnen verifiëren of daar wel iets van aan is, wat nu dus niet eens het geval is.

Toen ik nog de aanwervingen deed en referenties contacteerde kreeg je twee opties: De meer professionele bedrijven die er niet willen op ingaan en de minder professionele die de sollicitant met de grond gelijk maken.
Geloof je zelf dat een firma iemand gaat aanprijzen die hun bedrijf potentieel gaat verlaten? Of iemand die hun bedrijf al verlaten heeft, maar waarvan ze dat liever niet hadden?
De enige positieve feedback die ik kreeg, was over schoolverlaters die hun stage hadden gedaan bij diegene die ik belde.

Je zal helaas voor 99% gelijk hebben, maar ik heb toen ik mijn eerste werk verliet wel meegemaakt dat mijn baas akkoord was om als referentie opgegeven te worden (met maar 1 werkgever had ik niet veel keuze in welke referenties ik kon opgeven) en hij was nog positief ook naar mijn toekomstige werkgever.
Die keek ernaar zoals ik dat zelf ook zou doen: als iemand over wie je tevreden bent, beslist heeft om het bedrijf te verlaten, kan je maar hopen dat ze de juiste keuze maken en hen dan tegenwerken heeft voor niemand nut.

Dat ligt voor sommige mensen wel moeilijk natuurlijk.

Als je 10 jaar ergens werkt ,constant dezelfde verantwoordelijke hebt gehad en andere mogelijkheden begint te bekijken zonder dat je wilt dat je verantwoordelijke er van weet. Een referentie vragen aan je verantwoordelijke van 11 jaar terug heeft ook niet zoveel waarde meer.
Enerzijds: It takes two to tango. Niet overeenkomen doe je met 2. Ja, sommige personen zijn kut, maar op je werk doe je je best en zeker richting leidinggevenden doe je gewoon normaal. Als je je best doet en altijd normaal hebt gedaan tegen je leidinggevenden, moet die al een serieuze vijs kwijt zijn om vooral negatief over jou te spreken.

Anderzijds: Van iemand die 10 jaar bij dezelfde werkgever een enigszins competitieve job heeft gehad -waar ik vanuit ga als we spreken over referenties vragen- hoef ik geen referenties te weten te komen. De kans dat die wegens het niet meer kunnen verbergen van z'n eigen incompetentie of vanwege z'n ongelofelijk rot karakter vertrekt, is veel kleiner dan bij iemand die om de paar jaar van job verandert. Een leiddinggevende die geen positief woord over heeft voor iemand die ergens 10 jaar gewerkt heeft, kan ik ook moeilijk serieus nemen.

Referenties lijken me eerder zinvol voor iemand die regelmatig van job verandert of voor consultants, en zeker als je meerdere geschikte kandidaten hebt.

Of als je dan zoals mij zelfstandig was en 100en klanten had. Ik mag er in ieder geval een ferm aantal op m'n cv zetten. Want ja, als ge heel uw leven zelfstandig zijt geweest, is er behalve vakantiejobs van meer dan 16 jaar geleden niks anders :LOL:

Ik begin die stakingen stilletjesaan kotsbeu te geraken.
Mijn sympathie voor het rijdend personeel (machinisten en treinbegeleiders) is volledig weg. Voor mijn part mogen ze vanaf nu tot hun 80 werken voor 1/4 van hun pensioen.

Vandaag van 7u30 tot 19u bezig geweest met alles goed te zetten voor de minimale dienstverlening maandag. Enige pause was om naar toilet te gaan, ik heb gegeten terwijl ik doorwerkte.
(En ik ben eigenlijk nog niet volledig klaar, maar ik begin letterlijk scheel te kijken en vorm me mentaal alsof ik Alzheimer heb)

En morgen mag ik hetzelfde doen voor dinsdag.
En overmorgen voor woensdag (maar dan zijn m'n 2 collega's gelukkig ook terug).

En volgend weekend nog eens hetzelfde.

Leuk voor de overuren en het extra loon, maar toch klote dat ik ondertussen al 3 weekends volledig kwijt ben.

Hoe weet jij dat iemand een leidinggevende is? Waarom moet dat je directe leidinggevende zijn? In veel omgevingen heb je nauwelijks contact met je "leidinggevende" en heb je veel meer contact met je "klanten"/"medewerkers". Zeker in van die matrix-structuren/projecten zitten waar je verschillende projectleiders/klanten/managers hebt...

Niet alles staat op LinkedIn en LinkedIn eerlijk gezegd staat vol met bullshit.
En hoe weet je dat die vorige weekgever niet uit rancune zoiets deed. Zoiets zou strafbaar moeten zijn eigenlijk: is smaad wat er voor zorgt dat iemand zijn broodwinning wegvalt.
Zegt ook veel over jullie dat jullie op zoiets jullie beslissing baseren. Want hoe weet je dat die werkgever de waarheid vertelt, het is woord tegen woord?

@Degene die zegt dat bijna alle leidinggevenden normaal zijn: dikke lol. Er lopen er heel veel rond met een narcisme complex en denken dat ze beter zijn dan de mensen die ze managen.
Wij hebben er hier ook zo ene lopen: technisch een dikke nul, communicatief en omgaan met mensen eveneens nul en hij voelt zich verheven boven iedereen.
4 van de 5 teamleden zijn klagen dat ze hem weg willen. De enige die het nog niet gedaan heeft is een junior die er pas zit.

Dat is dus zo ene die een toekomstige werkgever zou opbellen om iemand in slecht daglicht te stellen terwijl hij zelf de rotte appel is.

Wordt dat nog zo vaak gedaan "referenties bellen"? Dat lijkt mij zo "Amerikaans"?

Omgekeerde heb ik wel eens meegemaakt . Vorige werkgever die die potentiële nieuwe werkgever waarschuwde :p.
Iemand die solliciteerde waar ik werkte en een telefoontje gekregen van vorige als waarschuwing dat die zo lui is als iets.

Waarom zou je, als je met je werkgever op slechte voet staat, er aan vertellen bij wie je bent aan het solliciteren?

Waarom zou je, als je met je werkgever op slechte voet staat, er aan vertellen bij wie je bent aan het solliciteren?

Je weet toch ook hoe dat dat werkt. Werkvloergeroddel. A vertelt iets aan B "onder ons" en in 2u tijd weet heel het bedrijf het. :p.

Je hebt er ook die het hun eigen aandoen. Al ne keer één gezien die altijd 1 op 1 gesprekken deed om te klagen over manager B maar hij vroeg altijd "dat moet tussen ons blijven". Maar die zat gewoon met iedereen 1 op 1's te doen om eigenlijk manager B zwart te maken. (En dat komt natuurlijk uit want niet iedereen houdt zich aan het idee "dat moet tussen ons blijven". :p)

Sommige zijn ook gewoon uiterst dom/naief/... daarin.

Allez de cijfers waren niet goed voor februari (die van januari nochtans wel), ze hebben schrik voor maart... Oplossing: laat ons de 2 freelancers die laatst zijn bijgekomen hun contract stoppen, dan sparen we wat geld uit.. ik mag dus op zoek naar iets anders. Mijn klanten zijn al herverdeeld onder de andere collega's die ook elk al een grote workload hadden. Ze doen hier constant alsof ik al weg ben, maar verwachten wel nog altijd dat ik 2 a 3 dagen naar kantoor kom.. Want wat? Wat gaan ze doen als ik dat niet doe? Mijn contract stopzetten? :sarcastic:

Mensen die binnen bellen en heel hun verhaal doen zonder mij hun dossier nummer te geven maakt mij GEK.

Hoe moet ik uw verhaal volgen als ik niet eens weet waarover het gaat.

Mensen die binnen bellen en heel hun verhaal doen zonder mij hun dossier nummer te geven maakt mij GEK.

Hoe moet ik uw verhaal volgen als ik niet eens weet waarover het gaat.

gewoon: "uhuh, amai, uhuh, ist waar? Moh!"

beetje meelevend zijn hé

gewoon: "uhuh, amai, uhuh, ist waar? Moh!"

beetje meelevend zijn hé

Toen ik juist begon was ik nog zo naïf maar nu zeg ik gewoon: "okay maar zonder dossiernummer heb ik geen idee waarover u het heeft..."

90% van de tijd weten ze niet eens hun eigen dossier nummer :wallbash:

Ook iets wat mij stoort, is dat mensen bellen, hun volledige naam en dan hun volledig adres zeggen. Kan iemand mij vertellen wat voor nut dat heeft?

peppe: Goedemorgen met peppe, hoe kan ik u verder helpen
slachtoffer: Goedemorgen mario nintendo van ginderoverstraat 19 in 3000 Leuven
peppe: ... okay? :thinking:

btw: HP printer is nog altijd kapot :clap:

Toen ik juist begon was ik nog zo naïf maar nu zeg ik gewoon: "okay maar zonder dossiernummer heb ik geen idee waarover u het heeft..."

90% van de tijd weten ze niet eens hun eigen dossier nummer :wallbash:

Ook iets wat mij stoort, is dat mensen bellen, hun volledige naam en dan hun volledig adres zeggen. Kan iemand mij vertellen wat voor nut dat heeft?

peppe: Goedemorgen met peppe, hoe kan ik u verder helpen
slachtoffer: Goedemorgen mario nintendo van ginderoverstraat 19 in 3000 Leuven
peppe: ... okay? :thinking:

btw: HP printer is nog altijd kapot :clap:
Lijkt me nu wel logisch dat mensen denken dat je met een volledige naam + adres hun gegevens kan vinden. Je volledige naam zeggen is ook gewoon standaard beleefdheid.

Lijkt me nu wel logisch dat mensen denken dat je met een volledige naam + adres hun gegevens kan vinden. Je volledige naam zeggen is ook gewoon standaard beleefdheid.

Bij mij is het vaak al genoeg om enkel m'n achternaam te zeggen lol. Voordeel van een 'vreemde' naam in een land waar 3/4e van de mensen Peeters, Janssens, Jacobs of De Backer heet wrs. :oi22:

Terug
Bovenaan