Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Iedereen weet wat het wil zeggen: persoon in kwestie loopt niet 100% in de pas en doet niet (voldoende) wat Parijs wil, dus ze kuisen die buiten.Is dat niet gewoon afkomstig van de sectie op de C4, referend naar reden van ontslag? (opzegging door onderling akkoord, waar je een vergoeding afspreekt?)
Onder het mom: "we gaan je ontslaan, maar als je onderling akkoord tekent krijg je xxx€, lever je alles in en dien je geen prestaties meer te leveren"
oplossing: "Meer en nog meer managers. "Dezelfde discussie omtrent een aanslepende problematiek in onze productie keert elke 3-4 maanden terug. Telkens opnieuw leg ik uit wat het probleem is en hoe we het kunnen oplossen. Wegens beperking omwille van normering heb ik het zelf niet in de hand en moeten er van hogeraf stappen ondernomen worden.
4 maanden geleden wil manager x dan indruk maken op de nieuwe CEO door een andere oplossing voor te stellen. Mijn kritiek daarop werd niet in dank afgenomen. Maar ok, dat ze maar doen. Op mail met heel de santenboetiek in CC de wonderbaarlijke oplossing uit de doeken gedaan om punten te scoren. Ik trek mij er niets van aan en ga ervan uit dat de oplossing tot op vandaag in voege is.
Nu komt men weer op mijn deur kloppen, 4 maanden later, met de vraag of ik een oplossing heb voor alweer hetzelfde probleem. Blijkbaar heeft manager x er destijds dan eigenlijk niets meer mee gedaan en is er dus nog steeds geen enkele oplossing in voege. Manager x komt uitleg vragen bij mij hoe alles nu weer precies in elkaar zat en maar klagen dat hoger management op zijne kop zit.
Veel praten, weinig uitvoeren. Klagen en zagen. En den helft die er loopt heeft het geheugen van een goudvis.
Grappig, want het is echt zo.oplossing: "Meer en nog meer managers. "
Grappig, want het is echt zo.
Managers zijn over de laatste 5 jaar verdubbeld. Productie blijft hetzelfde. En hoe meer managers, hoe minder onderlinge samenwerking.
Buurman (bij multinational) moest 3 teamleden ontslaan verleden jaar, dat is gebeurd, we zijn nu ongeveer 1 jaar verder en dezelfde drie werken als consultant ... terug bij mijn buurman, in loondienst profielen tussen 6-8k/maand VS nu freelance 700-900 €/dag.
Fantastische besparing maar hej, FTE's is gedaald - iedereen tevreden, behalve diegene die nog in loondienst werken - want die weten dat ook natuurlijk.
In absolute eurobedragen gaat de fiscus er eveneens op vooruitFunny thing is dat het waarschijnlijk voor iedereen een stap vooruit is behalve de fiscus
Geen indexeringen die je niet onder controle hebt, geen vakantiegeld, geen loon bij ziekte, geen sociaal passief dat in de boeken gaat, ...
.In absolute eurobedragen gaat de fiscus er eveneens op vooruit.
Door de hogere dagfee in vergelijking met het brutoloonDus EN werknemer houdt meer over EN werkgever betaalt minder EN fiscus vangt meer. Van waar komt dat geld dan ?
.
.Anekdotisch, maar in verschillende big pharma bedrijven zijn er veel directors met 0 reports (titel inflatie) die ook allemaal stevig hun boterham verdienen. Ik ken zelfs enkele senior directors hier met 0 reports hier. Gevolg van de grote marges en grote zakken geld die hier zitten.Bij ons is er net een 'span of control' oefening bezig. Ze hebben ontdekt dat er managers zijn die al paar jaar geen manager zijn. Lees: vroeger veel direct reports, director titel gekregen. Al de reports over de jaren heen buitengeflikkerd bij andere herstructureringen. Manager zit daar wat te schimmelen en niks te doen.
Maar cege, zoveel kunnen er toch niet zijn? We zijn met 17000 employees in total. Er zijn ongeveer 2000 managers. Er moet ongeveer 15-20% van de managers buiten. Er moeten er dus tussen de 300 en 500 buiten. Als je ervan uitgaat dat die ongeveer dubbel van gemiddeld verdienen, is dat dus een besparing van *drumroll* %5 van de personeelskost. Als het echt waar is dat er veel dead-end/orphan managers zijn (ik ken persoonlijk een handful directors met 0 reports waarvan je al 5y afvraagt 'wat doet die mens eigenlijk') en dat dat gewoon eindelijk eens de parking leegvegen is, is dat een whopping 1-2% netto marge expansie. Eerst zien, dan geloven.
Anekdotisch, maar in verschillende big pharma bedrijven zijn er veel directors met 0 reports (titel inflatie) die ook allemaal stevig hun boterham verdienen. Ik ken zelfs enkele senior directors hier met 0 reports hier. Gevolg van de grote marges en grote zakken geld die hier zitten.
Hier ook 20+ jaar ervaring in farma en mijn grootste frustratie zijn al dikke verdieners die zelf 0.0 van de business snappen maar letterlijk ALLES door consultants laten doen.Ik trek elke dag nog grote farma ogen. Ondanks in hetzelfde bedrijf te werken als vroeger (maar andere divisie) is het verschil tussen de farma kant en de genomics kant dag en nacht.
Divisie waar ik zit draait 30+ % operating marge en het lijkt alsof er overal volk met te veel tijd uit de struiken springt als er werk op tafel komt. Nooit emails na 4-5h s avonds. Weekend al helemaal niks. Er zijn dagen dat ik vrijdag om 15h stop en maandag heb ik, behalve wat notifications en automatische emails, 0 emails. Toen ik nog in Genomics zat, was dat ondenkbaar. Daar was het altijd push push push push en krabbelen om een cent te verdienen... en elke ochtend tientallen emails van de late/nacht werkers. Idem met weekends.
Bizar noem ik het.

Ergernis niet echt, maar toch een moeilijke situatie.
Er is hier iemand op de boekhouding van wie collega's hem beschuldigde op zijn laptop strips te lezen. Ik heb hem hier nooit op kunnen betrappen en spreek mensen daar dan ook niet over aan.
Gisteren merkte ik wel iets en kon inderdaad een glimp opvangen van strips. Dat gekoppeld aan het feit dat ik onlangs al een gesprek met hem had over zijn werkachterstand is natuurlijk geen goede combo.
Ik spreek hem erover aan en geef hem eerst de kans om eerlijk te zijn:
"Doe je nog zaken buiten werk tijdens de uren?" Waarop hij antwoordt dat hij soms wel eens wat opzoekt, wat ook echt geen probleem is hier.
Dan heb ik hem geconfronteerd en gaf hij ook toe wel erg lange periodes te lezen. Ik zag ook dat hij tot bloedens vellekes van zijn nagels aan het trekken was en plots werd hij heel wit.
Hij moest kokhalzen en ging dan erg wankel naar het toilet.
Erna met hem gebabbeld en gezegd dat we er zijn om te helpen omdat hij wijst op concentratieproblemen en hij is ook wel érg introvert en kan moeilijk met bepaalde situaties om.
Hij vermoedt zelf ADHD, maar heb hem dus gezegd naar de dokter te gaan.
We hadden zijn uren al wat aangepast om te helpen in een eerder gesprek maar goed.
Ik zit er wel wat mee in, maar je kan zo een mensen natuurlijk ook niet laten wegkomen met alles terwijl anderen tot over hun oren in het werk zitten. Dus je kan ook maar zoveel tegemoetkomen natuurlijk.