Da's waar. Heel draait 90% op Cirtix dat maakt het ook makkelijker.
Citrix heeft zijn voor en nadelen. (zie ook de post van Exorikos)
Bij de vorige klant zaten we op een Citrix workspace te werken.
Daar konden we dan alles uitvoeren maar admin waren we natuurlijk niet he.
We hadden dan een VM box waarin we admin waren maar vanuit die VM box kon je wel weer niet aan de Cloud.

Die omgeving was gewoon virtueel hé en afgeschermd.
En als ik dan app X nodig had voor mijn werk en ik vroeg daarachter dan werd dit 10/10 afgekeurd. Zucht.
Bij de huidige klant werken we gewoon in een windows omgeving waar we niets kunnen aanspreken van de cloud.
Alle we kunnen wel op de cloud inloggen maar dat is het dan ook. Alleen inloggen gaat. Iets uitvoeren niet.
We hebben dan een azure devbox waar we wél zaken kunnen aanspreken van de cloud. Dus ok.
Zowel op de windows omgeving als op de devbox zijn we dan wél weer geen admin.
Dus heb ik iets nodig van app of tool dat niet cloud based is? Dan moet ik daar achter vragen.
Gelukkig wordt dit hier wel altijd goedgekeurd in tegenstelling tot de vorige klant.
Het issue is echter dat alles loopt via MFA. En via de devbox moet je dan telkens weer opnieuw dat scherm doorlopen bij elke scheet dat je opstart. Dat inloggen wordt daar niet onthouden. Microsoft eist dat je telkens opnieuw dit uitvoert. De oplossing is een service account via de devbox waardoor we wel alles kunnen mee doen zonder MFA. Maar ja tegen dat ik deze krijg met de correcte config is het volgens mij 2026. Dat duurt en dat duurt ..
En ja zo blijven we dus continue aanmodderen.