Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Vandaag een online refresh gehad. Ons bedrijf is onderverdeeld in verschillende afdelingen en de ene is nogal verschillend van de andere. Veel procedures en werkinstructies zijn hetzelfde voor iedereen, maar uiteraard zijn er ook specifieke zaken voor elke afdeling. Onze lesgever - die ik zelf nog nooit in persoon heb gezien - heeft weinig tot geen ervaring/kennis op onze afdeling en gaf dat dan ook zelf eerlijk aan. Geen verwijt naar hem toe uiteraard.

Onze groep was dan een mengeling van verschillende afdelingen en de personen van mijn afdeling (die eigenlijk het meest afwijkt van de andere) en ik krijgen dan bepaalde zaken te zien waar wij bij wijze van spreken nog nooit van gehoord hebben en totaal niet relevant zijn voor ons. In die cursus waren ook nog eens bepaalde zaken over onze afdeling en daar gaf de lesgever toe dat hij daar eigenlijk weinig tot geen uitleg over kon geven omdat dat voor hem, met enige zin voor overdrijven, Chinees is. Nogmaals: geen verwijt naar hem toe.

Onlangs nog een ander verhaal gehoord van een andere groep waarin de lesgever onze specifieke procedures totaal verkeerd aan het uitleggen was en zelfs meermaals gecorrigeerd moest worden door de aanwezige mensen. Nogal amateuristisch en totaal fout me dunkt. Er wordt de laatste tijd slag om slinger geklaagd als er mensen fouten maken, maar op deze manier verbaast mij dat natuurlijk niet.

Maandag een blokje van een halfuur gezet om wat persoonlijks te regelen. Ik neem daar dan wel een halfuurtje lunchpauze voor of dergelijke.

Wie plannen ze in om nieuwe mensen op te leiden in dat blokje. 🙋‍♂️

Alvast een nieuw tijdstip voorgesteld want dat gaat niet lukken vrienden. Ook voor hen alvast een blokje Agenda lezen voor dummies gemaakt 🤷🏻

voor mij geen ergernis, eerder hard mee gelachen. Maar een kameraad had het volgende voor. (Namen fictief genomen)

Werkte al 18j voor hetzelfde bedrijf, lang tegen zijn goesting. Eindelijk iets gevonden dat hem wel lag. Dus tijd voor ontslag te nemen.

Hij gaat naar de personeelsdienst met zijn brief:

HR: oh nee Davy wat doet ge ons nu aan? Hoe gaan wij iemand vinden die u kan vervangen? Het is al zo moeilijk tegenwoordig en met je kennis en ervaring ben je echt onmisbaar geworden voor het bedrijf. Dju Davy toch :( :(

Mijn kameraad: Bitch please, ik heet Wouter

:laugh:

Sinds we in maart 2023 MFA verplicht hebben is dat een dagelijkse taak geworden, 2-3 mensen per dag.

Ergste is dat het gewoon brainless werk is dat gewoon tijd in beslag neemt zonder je iets te leren of enige voldoening te geven. Gelukkig wordt dit binnenkort bij ons intern uitbesteed aan een ander team.

Elke dag die daily meeting onder het mom van "the agile way of working"

Letterlijk iedereen komt aan de beurt: "Wat heb ik gisteren gedaan? Wat ga ik vandaag doen (en optioneel wat ben ik van plan morgen te doen?)"
Precies ne schoolmeester die met zijne stok ligt te zwaaien en hijgend in uw oor ligt mee te kijken naar wat je als student aan het doen bent.

Agile way of working. Allemaal leuk en wel. Maar er is ook zoiets als overkill onder het mom van "agile".
Als je elke dag moet zeggen wat je precies gedaan hebt en wat je gaat doen dan voelt dit voor mij aan als een gebrek aan vertrouwen.

Ik heb dan zin om nét minder te doen ipv meer zodat ik 100% zeker altijd 'iets' kan zeggen in den daily.
Doe zo'n meeting 2x per week of zo. Dat dagelijks doen noem ik gewoon 'tijdverlies' en 'tijdverspilling'.

Letterlijk iedereen komt aan de beurt: "Wat heb ik gisteren gedaan? Wat ga ik vandaag doen (en optioneel wat ben ik van plan morgen te doen?)"
Precies ne schoolmeester die met zijne stok ligt te zwaaien en hijgend in uw oor ligt mee te kijken naar wat je als student aan het doen bent.

Agile way of working. Allemaal leuk en wel. Maar er is ook zoiets als overkill onder het mom van "agile".
Als je elke dag moet zeggen wat je precies gedaan hebt en wat je gaat doen dan voelt dit voor mij aan als een gebrek aan vertrouwen.

Ik heb dan zin om nét minder te doen ipv meer zodat ik 100% zeker altijd 'iets' kan zeggen in den daily.
Doe zo'n meeting 2x per week of zo. Dat dagelijks doen noem ik gewoon 'tijdverlies' en 'tijdverspilling'.

Sounds like timetracking. Maar dan mondeling. Ik ben er niet aan uit wat ik het ergste zou vinden, maar dat het allebei verschrikkelijk is, dat staat vast.

Eens een ergernis van een totaal ander type.

Al die fucking debiele randtaakjes die uit de hiërarchie komen. Als je ziet dat het management eens op opleiding is geweest (genre Vlerick, nu recent blijkbaar eentje in Boston), hou u dan maar al vast want gegarandeerd zie je in de daaropvolgende weken allerlei leuke ideetjes en taakjes doorsijpelen naar beneden. Met altijd van die achterlijke corporate management-praat met daaraan gekoppeld "makkelijk te onthouden" afkortingen:
  • De 3P-methode: product, proces, people
  • De 6P-methode: People, Planet, Profit, Process, ... :puke:
  • De Plan, Do, Check, Act methode
  • Het cirkeldiagram van X
  • het stappenplan van Y
  • Enzovoort.
En steevast zou je bij elk dagdagelijks taakje alle bovenstaande methodes in de praktijk moeten brengen. 🤡 Want daar hebben we tijd voor natuurlijk. Zitten rushen van de ene deadline naar de andere, die belangrijke meeting van die klant begint binnen 5 minuten maar laat ons eerst eens rustig die toffe powerpoint erbij halen om te zien of we volgens de juiste methode werken. :sarcastic:

Ik ben er ook van overtuigd dat het eerste wat ze op die management-opleidingen leren altijd is: "We gaan hier wat dingen leren deze week maar ik weet dat jullie het allemaal heel druk hebben, dus delegeer maar gewoon naar onderen toe! Laat uw team maar werken voor jou! De voorstellen zullen dan ook minder top-down overkomen dus het zal beter gedragen worden door het team en vooral: dan hebben jullie minder werk!". *hoongelach in de zaal*

Kwamen recent voorbij:
  • Efficiëntie-oefening in het team! Iedereen moet 2 ideeën aanleveren waardoor we de efficiëntie kunnen opkrikken! -> Is dat niet de taak van het management?
    • In eerste instantie deadline genegeerd dus er werd een herinneringsmail gestuurd
    • Ik stuur dan uiteindelijk toch mijn 2 ideeën, onmiddellijk reactie terug: "Ok, goed! Werk je dat wat verder uit en presenteer je dat aan het team op de volgende teammeeting?" *zucht* :sarcastic: Laat me toch met rust.
  • We gaan in het bedrijf enkele interne project managers aanstellen voor een ver doorgedreven digitaliseringsoefening. Een powerpoint van tientallen slides met opnieuw heel wat loze management-talk maar geen enkel concreet doel. Geen reactie op gegeven. Beginnen ze u dan achterna te bellen. -> Vriendelijk bedankt. Thanks but no thanks.
  • We gaan een actieplan opstellen voor als er asymmetrische workload is in de verschillende teams zodat mensen agile van team kunnen switchen. Efficiëntie, bla bla. Ook voorlopig genegeerd. We zullen zien.
  • Op elke teammeeting verplicht iedereen zijn bijdrage leveren aan X of aan Y.
  • Op de grotere bedrijfsmeeting gaan we kennisdelen dus mac-bc, bereid je eens een korte presentatie voor wat je gedaan hebt bij die belangrijke klant zodat dit als inspiratie kan dienen voor de andere teams en bla bla bla?
  • Enzovoort.
Terwijl ik het gigantisch druk heb in mijn projecten. Laat mij toch met rust!

Fuck maat. En dat terwijl ik dacht van mezelf dat ik nog vrij meegaand was in dat soort zaken en veel minder cynisch dan anderen. Maar ze kunnen het blijkbaar zodanig ver drijven dat ik nu ook mijn tipping point heb bereikt.
Je moet toch uit een speciaal soort hout gesneden zijn om in dergelijke omgevingen goed te kunnen functioneren hoor. Ik vrees dat mijn wortels nog iets te diep in de West-Vlaamse boerenklei zitten om nog veel langer mee te gaan in dat soort GELUL. Ik krijg als tegenreactie spontaan de goesting om mijn overall aan te doen en patatten te planten, of om mijn veiligheidsschoenen aan te doen en te gaan metsen in de bouw, of om mijn legeruniform aan te doen en wat Russen te gaan neerknallen aan het front in Oekraïne, ...

Back to basics. Nuttige dingen doen, met uw handen.
Ook al ben ik niet eens zo verschrikkelijk handig. Alles is beter dan dat oeverloos corporate gezever.

In onze leefgroep wonen 9 bewoners. We hebben al enkele jaren een vaste logé, die vorig jaar om de 2 weken 3 dagen kwam logeren. Druk, maar doenbaar.
Dit jaar komt onze vaste logé élke week 3 dagen, ondanks dat we aangegeven hebben dat dat echt wel pittig is, zowel voor ons als voor onze andere bewoners. Maar 'we begrijpen jullie, maar we gaan toch ingaan op de vraag'.

In november kregen we de vraag voor crisis voor- en na opvang van een kind dat in de dagopvang van onze voorziening zit. Dus het zou dan voor en na de dagopvang nog naar ons komen. Thuis ging het moeizaam en mama zat er onderdoor. We hebben hierop toegezegd, met de opmerking dat dit goed geëvalueerd moet worden. Ondertussen zijn we enkele maanden verder en doen we deze crisisopvang nog steeds. Herhaaldelijk gevraagd hoe dit zat en wanneer dit stopte. 2 weken geleden kwam 1 van de leidinggevende langs om dit te bespreken. Een collega en ikzelf waren op dienst. We hebben duidelijk aangegeven dat het echt niet is van niet willen, want we zouden niet liever doen dan die mensen helpen, maar van niet kunnen. De druk op onze leefgroep wordt te groot.

Groot was onze verbazing als we dan de communicatie lazen waarin stond 'collega's geven aan dat het een extra belasting is, maar dat ze de opvang wel graag verder willen zetten'. Meteen weer contact opgenomen met de leidinggevende die hierop nogal afstandelijk reageerde en zei dat ze op onze vergadering wel eens zal langskomen.

En dan vorige week komt de sociale dienst langs om de logeermogelijkheden voor dat kind te bekijken nu de opvang vast op onze leefgroep is en vragen ze overnachtingen van dinsdag tot vrijdag. Ik wist echt niet of ik moest lachen of huilen als ik het hoorde. Of we nu iets zeggen of niet, het wordt toch altijd er maar weer bij geschoven en dan zijn ze verbaasd dat er zoveel uitval is. We zijn 1 van de weinige stabiele teams, bij al de rest is er al enorm veel uitval. Maar ik vrees dat als ze zo blijven doorgaan het bij ons ook wel eens kan misgaan.

Ik heb het hier al eerder neergepend, maar ik vind dat wel waardevol en dat is geen micromanagement, eerder visibility en "snelle" communicatie vanuit eender welke multifunctionele kant er aan je project werkt.
Het is ook de uitgelezen kans om mensen te deblokkeren moesten ze ergens mee vast zitten.
Het duurt ook maar 5-10 minuten, wij slagen er hier regelmatig ook in om dat timeframe te behouden met aardig wat volk (10+ mensen).

Als het als een hijgende stokzwaaiende schoolmeester is, well ... then you're just doing it wrong.

Dit heeft trouwens heel weinig met "agile" te maken, hoewel het zoals ik hierboven gezegd heb de communicatie wat faciliteert.
Is er een (tijdelijke) priority shift? Wordt in de standup gezegd.
Gaat iemand aan iets specifieks beginnen? Ah, juist, ik ging daar nog even kort wat context meegeven.
Iemand zit al dagenlang vast op iets? Misschien eens een "depanneerder" langssturen om mee te kijken naar het probleem.
Etc. etc.
Agile is eerder vooral kleine stapjes zetten zodat bij veranderende eisen of prioriteiten daar snel op in gespeeld kan worden, en ten allen tijde rekening houden met je stakeholders.

Je maakt er m.i. echt iets van wat het (de dagelijkse standup) niet is.

Als ik heel eerlijk ben is zo'n dagelijkse standup niet voor ieder soort werk super nuttig. Als je een "team" hebt van mensen die helemaal niet "samen" werken en ieder eigenlijk hun ding doen weken aan een stuk voordat er iets "af" is, heeft zo'n dagelijkse standup natuurlijk weinig meerwaarde en komt het waarschijnlijk vooral controlerend over zonder de positieve punten die ik er toch wel degelijk blijf in vinden.

het zal wel aan mij gelegen hebben, het lontje staat wat kort met wat slaaptekort.

Komt er gisteren een stagiaire ons IT bureau binnengewandeld.
"ik moest van onze manager komen zeggen dat het licht op onze afdeling niet werkt"
ik antwoord: "sorry maar daar kan ik je niet bij helpen, als het licht niet werkt is dat voor gebouwbeheer, da's collega xxx die vind je daar in het gebouw".
Ik stuur dat voor de zekerheid nog ff via teams naar de manager.

krijg ik als antwoord:
"onze stagiaire was wel geschrokken van je reactie, ik heb haar naar IT doorgestuurd want het ligt aan de sturing"

1 - er is niks mis met het aansturen via het webportaal.
2 - als er effectief iets mis is met de sturing dan is dat gebouwbeheer
3 - die stagiair weet helemaal niet hoe die sturing werkt

maar de luiheid om ne fucking stagiaier da van niks weet naar ons te sturen gewoon omda ge zelf nie weet hoe da ge u licht in u lokaal moet aansteken.

Ik vraag dan nog via teams "welk lokaal, de nummers kleven op de ramen"
"dat weet ik niet"

Sorry maar ik heb den tijd en energie niet voor zone zever.
Trekken en sleuren om wat informatie te krijgen?

Collega die slecht is in communicatie, administratie en rapportage heeft onder zijn voeten gekregen van mijn manager, na een aanvaringetje met mij vorige week. Nu is die gast elke kleine pietluttigheid uitgebreid aan het rapporteren aan mij en overmatige feedback aan het geven.

Da's een externe consultant die binnen een maand moet stoppen en een eind in de 60 is, ik had nu niet zo'n kinderachtig gedrag verwacht.

...

Sorry maar ik heb den tijd en energie niet voor zone zever.
Trekken en sleuren om wat informatie te krijgen?

Groot gelijk, als het een groot probleem was, wisten ze wel in welk lokaal het probleem was.
Als ze te lui zijn om te gaan kijken over welk lokaal het gaat, zal het niet belangrijk zijn.

En lijkt me inderdaad geen IT probleem...

Ik ben er ook van overtuigd dat het eerste wat ze op die management-opleidingen leren altijd is: "
Leidinggeven kan je of kan je niet. Zit in u of zit niet in u.
Die cursussen? Wie dat van nature in zich heeft zal tijdens zo een opleiding steevast ja knikken.
Wie dat niet kan, past het 1 keer toe in praktijk en daarna niet meer.

Veel commerce errond.
Pas op, ook al Vlerick gedaan etcetera. Maakte het me beter? Neen.
Staat het mooi op cv: ja.

Teams groepchat waar sommige collega's elke scheet dat ze afk zijn melden.
"Ja ik ben even tien minuten de laptop aan het updaten, tot zo 👋"

ffs

Niet echt een 100% ergernis, maar ook geen glimlach omdat enige professionaliteit uitstralen naar de klant toch iets is dat ik belangrijk vind. En daar hoort communicatie zeker bij.

Het Engels van een collega. Dat je een secundaire taal niet 100% foutloos kan schrijven snap ik volledig, maar wat hij er soms van kan maken.

Vandaag had een gebruiker last dat bepaalde rechten die hij had aangevraagd in de voormiddag voor zijn account nog niet beschikbaar waren. Ik zeg tegen mijn collega "Die systemen syncen elke nacht, dus morgen is het in orde".

Wat hij er van maakt in de communicatie naar die gebruiker: "The systems are sinking every nite."

Hoe :unsure:

Is ook iemand voor wie is = eens is, daar krijg ik ook de stupkes van. :unsure:

Terug
Bovenaan