Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Moest het dat punt alleen zijn zou het ergens nog meevallen, het gaat vooral over ADV rechten afnemen als mensen halve dagen verlof opnemen ipv volle dagen en adv rechten verliezen omdat je 1 of 2 dagen ziek bent geweest dat er bij mij niet ingaat, en waar ik mij zelfs afvraag of dat rechtsgeldig is.
ziekte niet (allez, nuances in te maken), die halve dagen verlof op zich ook niet maar wss wel zoals jij het bedoelt: jij zou 2 keer 4u15 afwezig als 2 halve dagen rekenen wss? Dan neem je effectief teveel verlof (8u30) voo wat je maar aanrekent (8u).

Eigenlijk moet men overal in België leren verloftellers in uren te maken, waarbij je dan als werkgever nog kan eisen dat je voormiddag, namiddag of ganse dag verlof mag nemen, niet enkele uren.
 
ziekte niet (allez, nuances in te maken), die halve dagen verlof op zich ook niet maar wss wel zoals jij het bedoelt: jij zou 2 keer 4u15 afwezig als 2 halve dagen rekenen wss? Dan neem je effectief teveel verlof (8u30) voo wat je maar aanrekent (8u).

Eigenlijk moet men overal in België leren verloftellers in uren te maken, waarbij je dan als werkgever nog kan eisen dat je voormiddag, namiddag of ganse dag verlof mag nemen, niet enkele uren.
ziekte niet als in: ADV rechten verliezen omdat je bvb 1 x op een jaar 2 dagen ziek bent is niet rechtsgeldig?

Het idee is om iedereen 8u te laten werken van maandag tem donderdag, 7u op vrijdag. 39u per week. Ma-do 4u werken voor de lunchpauze, 4u werken na de lunchpauze.

Onze CEO zou de laatste 15 min van de werkdag definiëren als "het ADV kwartier", als je die laatste 15 min niet werkt dan bouw je niets op. Maar dat is toch absurd?
  • Persoon 1: neemt op 40 maandagen, dinsdagen, woensdag of donderdagen 20 volle dagen verlof en heeft dan 160u gewerkt en 160u verlof genomen.
  • Persoon 2: neemt op diezelfde 40 dagen 40 voormiddagen verlof en heeft 160u gewerkt en 160u verlof genomen.
  • Persoon 3: neemt op diezelfde 40 dagen 40 namiddagen verlof en heeft 160u gewerkt en 160u verlof genomen.
Personen 1 en 2 zouden volgens onze CEO zijn redenering volle ADV rechten hebben, persoon 3 verliest 40 x 15 min = 10u ADV rechten.

Opmerking: die 160u verlof kan potentieel foutief zijn, moet je bij zo'n dagen 8u verlof nemen of 7,75u? Voor de vergelijking zou het in wezen niet mogen uitmaken?
 
Er staan al 3 kerstbomen sinds gisteren.
Collega's wouden ook matching kersttruien. NOPE!
Alé en dan een filmpje dat op linkedIn eindigt.

Iedereen een beetje dansend nog ook.

#happyColleagues

(Mijn geest baseert zich trouwens op een filmpje dat ik vorig jaar zo heb zien passeren.
Met op de achtergrond een schim van baas god achter zijn bureau. "my people")
 
Laatst bewerkt:
Net weer een telefoontje moeten doen om mezelf vrij te pleiten en bijkomende uitleg te geven.

Kort samengevat: Wij hebben vrij grote beslissingsbevoegdheden in onze dossiers. Uiteraard worden die achteraf nog gevalideerd en getoetst aan de wetgeving.
Als het wettelijk niet kan doet mijn mening er niet toe.

Vrijdag samen gezeten met collega "liever lui dan moe" over één van zijn dossiers
Ik zeg: niet conform, hij zegt: conform
Oké komen niet tot een consensus dus ik zeg "vraag het maandag sowieso na aan de juristen voor ge het een beslissing neemt en het afsluit"

Vlak voor de middag krijg ik een mail met hoofdletters en in het vet "Dossier niet conform" met alle bijhorende wetgeving.
Had onze vriend dus in zijn dossier gezet dat hij vrijdag 10.11 samen met mij het dossier besproken had en we tot de conclussie conform waren gekomen.
 
09/11/2023 4:45PM: collega stuurt bericht via teams dat ik mail moet sturen om klant te bedanken (ik negeer dit omdat ik klant al telefonisch gesproken heb over hetzelfde en met andere zaken bezig gezien mijn dat om 5PM stopt)
10/11/2023: unsure out of office
10/11/2023 8:28 AM: collega stuurt mail om te zeggen dat ze mij niet apprecieert en serieus wilt spreken over mijn gedrag

lolwut. Heb haar vandaar maar eens duidelijk gemaakt dat ze mij niet door het slijk moet proberen halen en mag ophoepelen.
 
The saga continues. Bonussen voor 2023 geschrapt. Bonus voor 2024 ook al geschrapt. Merit increases voor 2023 en 2024 ook al geschrapt.

2% personeel buiten company wide (on top of the herstructurering van vorige maand).


Gelukkig hebben ze de voorbije 5 y "putting the balance sheet to work" gedaan. Lees, alle cash buitengepist en van net cash naar 2x levered, en ongeveer 20% van de free float buy back gedaan aan koersen 30-40-50% boven huidige koers. Top management... :laugh:

Ik heb ze nog kunnen overtuigen om de merit increase budgetten niet uit te delen aan de mensen die collectief ontslagen worden. Goed idee, cege. Plots klotst er een pot geld bij de blijvers. :laugh:

De bonussen zijn ook wel om te lachen dit jaar. Business is going tough. Ik krijg 2500 USD retentie budget. Dat is dus 2500/4 pre-tax of tewel 300 euro netto per jaar als bonus om iemand te behouden. Much effect.

Recommended retention budget in de USA voor mijn job level? 75k/y met 70% chance om het te krijgen .... "competitive advantages adapted to cost of living". Ok :laugh:

Ik kan blijven hilarische updates geven.

Ze hebben ontdekt dat er budget gealloceerd was aan de ontslagenen (zie hierboven). Nu heeft sr mgmt dat ook ontdekt. "0 BUDGET FOR THE LEAVERS". Ipv dat budget wat te schrappen moet dat nu VOLLEDIG herverdeeld worden onder de blijvers.

Maar de verhouding vertrekkers/blijvers is zo krom (en veel vertrekkers dure vogels uit amerika) dat het budget zo veel is dat het niet op raakt. Ik zit persoonlijk aan >3x initiele budget dat ik uitgedeeld heb, maar het systeem laat hard niet toe om meer uit te delen. Onafhankelijk van de ranking en evaluatie gaat iedereen gewoon max bonussen en merit increases krijgen :laugh: Denk dat er een budget voor 30-40 man nu naar een man of 10 moet gaan.

Er blijft maar vet op de soep zitten precies.

Ik blijf nog altijd benieuwd naar wat er voor mij uit de bus valt. Ik zit wat hoger in job level dan mijn reports, in principe zijn de harde cutoffs redelijk infinite naar de upside toe.

Zou wel lachen zijn. Het brakste fiscal year in 10y (omzet shrink, winst shrink, herstructureringen ...) en we krijgen grootste merit increases en bonussen in jaren :oink::laugh::poop: Mij hoor je niet klagen, maar "the dildo of consequences". Ooit gaat dit zwaar backfiren.
 
Net weer een telefoontje moeten doen om mezelf vrij te pleiten en bijkomende uitleg te geven.

Kort samengevat: Wij hebben vrij grote beslissingsbevoegdheden in onze dossiers. Uiteraard worden die achteraf nog gevalideerd en getoetst aan de wetgeving.
Als het wettelijk niet kan doet mijn mening er niet toe.

Vrijdag samen gezeten met collega "liever lui dan moe" over één van zijn dossiers
Ik zeg: niet conform, hij zegt: conform
Oké komen niet tot een consensus dus ik zeg "vraag het maandag sowieso na aan de juristen voor ge het een beslissing neemt en het afsluit"

Vlak voor de middag krijg ik een mail met hoofdletters en in het vet "Dossier niet conform" met alle bijhorende wetgeving.
Had onze vriend dus in zijn dossier gezet dat hij vrijdag 10.11 samen met mij het dossier besproken had en we tot de conclussie conform waren gekomen.
Bij zo'n personen, zet ik zelf alles op mail! Ik doe dan een beetje alsof ik iets niet meer weet, of nog wat wil 'toevoegen aan het gesprek van daarnet' en daarmee staat het dan zwart op wit. Ik heb zo een toxische aanwezigheid in mijn team die steeds anderen een soort van mes in de rug probeert te steken en andermans woorden verdraait of ronduit liegt. Zo staat tenminste ergens geschreven wat je zelf echt zei, anders blijft het een soort woord tegen woord.
 
@cege waar gaan die leavers nu eigenlijk naartoe ? Zijn er locaties waar die mensen terecht kunnen, of is het armoede troef momenteel omdat men overal in uw werkveld aan costcutting aan het doen is ?

En verwacht je dat er in de volgende jaren nog meer van dit gaat volgen of... ? Kortom verwacht je dat met de genomen maatregelen de resultaten terug kunnen gebracht worden naar hetgeen van het objectief ?
 
Ik kan blijven hilarische updates geven.

Ze hebben ontdekt dat er budget gealloceerd was aan de ontslagenen (zie hierboven). Nu heeft sr mgmt dat ook ontdekt. "0 BUDGET FOR THE LEAVERS". Ipv dat budget wat te schrappen moet dat nu VOLLEDIG herverdeeld worden onder de blijvers.

Maar de verhouding vertrekkers/blijvers is zo krom (en veel vertrekkers dure vogels uit amerika) dat het budget zo veel is dat het niet op raakt. Ik zit persoonlijk aan >3x initiele budget dat ik uitgedeeld heb, maar het systeem laat hard niet toe om meer uit te delen. Onafhankelijk van de ranking en evaluatie gaat iedereen gewoon max bonussen en merit increases krijgen :laugh: Denk dat er een budget voor 30-40 man nu naar een man of 10 moet gaan.

Er blijft maar vet op de soep zitten precies.

Ik blijf nog altijd benieuwd naar wat er voor mij uit de bus valt. Ik zit wat hoger in job level dan mijn reports, in principe zijn de harde cutoffs redelijk infinite naar de upside toe.

Zou wel lachen zijn. Het brakste fiscal year in 10y (omzet shrink, winst shrink, herstructureringen ...) en we krijgen grootste merit increases en bonussen in jaren :oink::laugh::poop: Mij hoor je niet klagen, maar "the dildo of consequences". Ooit gaat dit zwaar backfiren.
En over een jaar of twee: oei, we krijgen het werk moeilijk rond. Tijd om wat volk aan te nemen... :unsure:
 
@cege waar gaan die leavers nu eigenlijk naartoe ? Zijn er locaties waar die mensen terecht kunnen, of is het armoede troef momenteel omdat men overal in uw werkveld aan costcutting aan het doen is ?

De meeste liepen daar al 10+ y rond. Dus die gaan wel paar 100k collectief ontslag zak geld krijgen. Dus voor de meeste zit er niet veel druk achter.

Maar aangezien de meeste al de bui semi voelden aankomen, waren de meeste al hun opportuniteiten aan het verkennen. Maar uiteraard gaat niemand het zelf afbollen als hij weet dat er mogelijks een giant berg geld aankomt.

Denk dat de goeie profielen wel relatief snel bij unif of een gerelateerde startup terecht kunnen. Maar de verloning is daar een pak lager en de onzekerheid mogelijks nog een pak groter. Veel van die startups gaan in de huidige omgeving moeilijk follow up funding krijgen.


Ik denk dat er ook heel wat 45-50 zijn die in die divisie zaten pre acquisition, gecasht op de acquisitie, daar 10y hebben rondgelopen en nu nog een zak geld krijgen, op semi pensioen gaan (mijn baas vb). Die gaan nu zo wat 'consulting' doen en links en rechts wat startups helpen en tips en tricks geven hoe je moet van startup langs de kassa passeren en "scalen for growth" en wat andere nonsens en wat lezingen geven en dan binnen een jaar of 5 als iedereen doorheeft dat dat eigenlijk allemaal blabla, finaal op pensioen gaan.

Ons HR pipo mannetje heeft overigens zichzelf op zijn ~52 collectief ontslagen. Die stuurt mail dat hij op pensioen gaat :poop:

En verwacht je dat er in de volgende jaren nog meer van dit gaat volgen of... ? Kortom verwacht je dat met de genomen maatregelen de resultaten terug kunnen gebracht worden naar hetgeen van het objectief ?

Geen idee. Het objectief is 15% winstgroei per jaar. Vroeg of laat shit hit the fan.

Nadat dit jaar in de shitter vliegt, zal het volgend jaar een pak gemakkelijker worden om veel winstgroei te hebben. Lees: ze gaan het bonus formuletje wel weer aanpassen (in ons nadeel uiteraard) met als excuus dat ze medelijden hebben met ons omdat we met de vorige formule een jaar bonus geratteerd hebben (*behalve cege en vrienden).

Om een idee te geven hoe hard ze kappen voor niks. Onze revenue is op group level 8% of zo gezakt (ik heb de finale nummers nog niet gezien). De marge expansion is gewoon voort gezet dit jaar (al voor ze begonnen te kappen), dus dat compenseert heel veel.

De bonus funding is gelinkt aan de winst expansion en als ik dan terugreken uit mijn budget zouden we nog altijd 2% winstgroei hebben. Give or take een paar procenten want ik heb geen detailed cijfertjes, maar dramatisch lijkt me dat allemaal niet.

En aan het tempo dat ze nu aan het cutten zijn... Ze hebben wel vooral gecut in divisies die eerder strategische producten op de markt brengen waar ze geen/weinig revenue voor cashen en ondersteunende divisies. Technical support, technical pre-sales, "gap filling producten", ondersteunende software voor hardware producten, Quality, ... Dus volgend jaar gaat dat gemakkelijk 100-200M cost cutting zijn met 0 onmiddellijke revenue impact. Dus volgend jaar zal wel OK zijn.

Maar het is een beetje apres-moi-la-deluge....

Onze divisies zijn klanten vb aan het afhaken omdat ze end-to-end solution willen en het stukje voor en na ons is er niet meer. Klanten willen ons ook niet meer.

Long story short. Geen idee.

Ik amuseer mij wel nog in mijn werk. Het corporate spektakel, daar kan ik mij niet meer druk in maken. Zakje popcorn en kijken van de zijlijn. Momenteel ontwijken we elke cut dat ze doen, dus zal zijn dat we nog zo slecht niet bezig zijn. Denk dat we 1 van de weinige sites/divisies zijn waar er 0 gecut is. We hebben zelfs een kleine 5 FTEs beloofd gekregen voor volgend jaar (eerst zien, dan geloven). Dus we lijken 1 van de groei ambities te zijn (corporate verwacht dat enkele van die collectief ontslagenen hun 100k laat liggen om die FTEs te worden - LOL).

En over een jaar of twee: oei, we krijgen het werk moeilijk rond. Tijd om wat volk aan te nemen... :unsure:

Definieer "we krijgen het werk moeilijk rond". We hebben het werk nooit rond gekregen. Het is gewoon lijstje 1-n. Is er volk voor 6 dingen, dan doen we 6 dingen. Is er volk voor 8, dan doen we 8 dingen. De tijd dat ik daarvan wakker lag, ligt ook al lang achter me. FTEs krijg je in je divisie als je de CEO een blowjob geeft denk ik (niet gemakkelijk dus). En dan moet je de SVP afzuigen om hem in jouw subdivisie te krijgen, en repeat en repeat. Soms krijg je volk als je het niet kunt gebruiken (maar er is vb veel budget). Soms krijg je orders binnen voor 2M en krijg je 0 extra volk en dan mag je 2y later de klanten ontgoochelen (sales is uiteraard al lang weg met de comissie naar ergens anders) :laugh:
 
Woensdag telefoon van HR-assistente of ik vrijdag naar het hoofdkantoor kon komen voor een ‘persoonlijk gesprek’ met de directeur HR samen met mijn leidinggevende. Meteen klein paniekske want naar daar gesommeerd worden voorspelt meestal niet veel goeds. Maar na een telefoontje met mijn leidinggevende waarbij ik vroeg: “waarom moeten we naar daar? ‘T is toch niet om mijne bon te krijgen he? Maar te horen kreeg: “nee nee, het is zeker dát niet, het is om wat pistes te bekijken, ge moet u geen zorgen maken” was ik gerustgesteld.
Groot was mijn verbazing en shock toen ik vrijdag wel degelijk te horen kreeg dat de samenwerking wordt stopgezet.
Na 6 jaar word ik genadeloos aan de kant gezet voor iemand die daar 6 maand mezelf en een andere zwangere collega verving tijdens onze moederschapsrust. Ik ben net 2 maand uit zwangerschapsverlof en heb een baby van 5,5 maand en een kleuter van 3.
 
Woensdag telefoon van HR-assistente of ik vrijdag naar het hoofdkantoor kon komen voor een ‘persoonlijk gesprek’ met de directeur HR samen met mijn leidinggevende. Meteen klein paniekske want naar daar gesommeerd worden voorspelt meestal niet veel goeds. Maar na een telefoontje met mijn leidinggevende waarbij ik vroeg: “waarom moeten we naar daar? ‘T is toch niet om mijne bon te krijgen he? Maar te horen kreeg: “nee nee, het is zeker dát niet, het is om wat pistes te bekijken, ge moet u geen zorgen maken” was ik gerustgesteld.
Groot was mijn verbazing en shock toen ik vrijdag wel degelijk te horen kreeg dat de samenwerking wordt stopgezet.
Na 6 jaar word ik genadeloos aan de kant gezet voor iemand die daar 6 maand mezelf en een andere zwangere collega verving tijdens onze moederschapsrust. Ik ben net 2 maand uit zwangerschapsverlof en heb een baby van 5,5 maand en een kleuter van 3.
Das durven. En dan nog zo liegen.

maar wat waren dan hun redenen om je buiten te zetten?
 
Das durven. En dan nog zo liegen.

maar wat waren dan hun redenen om je buiten te zetten?
Daar ben ik nu eigenlijk toch ook wel benieuwd naar. Ik ken er niet veel van af, maar als ik het goed heb kan een werkgever wel "vrij" gemakkelijk iemand ontslaan om economische redenen, maar om iemand te vervangen door iemand anders is er toch een langer traject nodig van negatieve evaluaties, dacht ik zo? En het feit dat je nog maar net uit zwangerschapsverlof komt, maakt dat nog gevoeliger.
 
Woensdag telefoon van HR-assistente of ik vrijdag naar het hoofdkantoor kon komen voor een ‘persoonlijk gesprek’ met de directeur HR samen met mijn leidinggevende. Meteen klein paniekske want naar daar gesommeerd worden voorspelt meestal niet veel goeds. Maar na een telefoontje met mijn leidinggevende waarbij ik vroeg: “waarom moeten we naar daar? ‘T is toch niet om mijne bon te krijgen he? Maar te horen kreeg: “nee nee, het is zeker dát niet, het is om wat pistes te bekijken, ge moet u geen zorgen maken” was ik gerustgesteld.
Groot was mijn verbazing en shock toen ik vrijdag wel degelijk te horen kreeg dat de samenwerking wordt stopgezet.
Na 6 jaar word ik genadeloos aan de kant gezet voor iemand die daar 6 maand mezelf en een andere zwangere collega verving tijdens onze moederschapsrust. Ik ben net 2 maand uit zwangerschapsverlof en heb een baby van 5,5 maand en een kleuter van 3.
@JPV weet waarschijnlijk wel of dat zomaar kan.
Ben je in loondienst bij dat bedrijf of consultanttoestanden?
 
Dat liegen vind ik niet netjes,
maar langs de andere kant, maak ik me er zelf ook wel wat semi-schuldig aan.

Als wij contracten niet verlengen van mensen, dan vorder ik ook eerst hun voertuig in, met een smoes van 'die moet naar de garage, of naar de keuring of etc'...

In het verleden al genoeg meegemaakt dat ze hun bedrijfscamionette niet terug geven, als hun contract verlopen is. Dan moeten wij die op hun oprit gaan halen met reservesleutel en nieuwe sleutel laten bij maken...

Ik weet het,t is wat vergeraakt bij ons soms, maar niet iedereen gaat even goed om met te horen krijgen dat ze niet meer "hoeven te komen". Zeker in de bouw.

Maar ook in andere sectoren is het vaak van zodra ze horen dat ze niet mee moeten komen, er hun voeten aan vegen.

Voor de duidelijkheid, dit heeft niets met put_met_kleren te maken overigens. Ik wens haar veel succes in de zoektocht naar nieuw werk.
 
Ik had een contract van onbepaalde duur en werkte 60%, mijn vervangster komt fulltime in dienst. We waren initieel met 3 administratieve medewerkers op kantoor. Begin dit jaar heeft een collega ontslag genomen, zij werkte 90%. Een beetje later kregen we beiden de vraag of we een hoger arbeidspercentage zouden willen maar aangezien ik zwanger was antwoordde ik hier negatief op. Mijn andere collega is toen van 80 naar 100% gegaan. Reden 1 op de brief is dat er 40% personeelsbezetting moet bijkomen op onze dienst en dat dat voor mij niet mogelijk is. Dan worden er nog 2 redenen aangehaald, die helemaal niet hadden gehoeven en die ook pertinent onwaar zijn. Niet voldoende eigenaarschap, initiatief, inzicht om te plannen en te anticiperen, niet flexibel genoeg. Ik heb in die 6j geen enkel negatief evaluatiegesprek gehad én dan zou men mij niet eerst aanbieden om méér uren te doen.

Vakbond heeft mij laten weten dat de procedure niet gevolgd is, normaal worden zij op voorhand op de hoogte gesteld van ontslagen. En zou aan zo’n ontslag minstens 2 negatieve evaluaties aan vooraf moeten gegaan zijn en zou dat het geval geweest zijn, wordt er een coaching opgestart met werkpunten.
Het komt volgende week op de agenda in het sociaal overleg maar ik ben er vet mee 🤷🏻‍♀️
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan