Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Samenwerking met een andere overheidsdienst dat een complete klucht is.
Er zit duidelijk een fout in hun systeem die maar niet opgelost geraakt.

En telkens komt men met eenzelfde plan van aanpak af en moeten we voorbeelddata geven.
Zo van ja we gaan het nu echt bekijken. Zo serieus: "met die aanpak komen we er."

Zelfs de lead begon sarcastisch te worden.
"En hebben we toen ook al gedaan. En toen ook al."

Spel duurt haast al een jaar.

Laatst bewerkt:
Samenwerking met een andere overheidsdienst dat een complete klucht is.
Er zit duidelijk een fout in hun systeem die maar niet opgelost geraakt.

En telkens komt men met eenzelfde plan van aanpak af en moeten we voorbeelddata geven.
Zo van ja we gaan het nu echt bekijken.

Zelfs de lead begon sarcastisch te worden.
"En hebben we toen ook al gedaan. En toen ook al."

Spel duurt haast al een jaar.

Ik heb op 1 Nov speciaal ingebeld om te melden dat ik al 18 mnd op een contract dat getekend moet worden. Super urgent meeting ooit op een 1 mei... "I am pretty sure this time it will be signed next week, like the previous 50+ promises".

Hilarische dysfunctionality. Jammerlijk genoeg geen overheid.

On a side note, de divisin big chief (rapporteerde aan CEO) ligt ondertussen buiten. Meer dan 1 mrd failed overnames is blijkbaar te veel, zelfs op C level. Dat zorgt ervoor dat er tussen mij en CEO ondertussen nog maar 1 of 2 mannetjes zitten, aangezien de volledige chain of command buitengesmeten is. Fingers crossed voor improvements.

En de fuzz ivm langdurig ziek heb ik nooit gesnapt. Het bedrijf moet er toch niet voor betalen, dus wat is het probleem. Of je nu 1maand en 1 dag of 9mnd er niet bent, maak voor bedrijf toch geen fluit uit, zelfde kost. We betalen allemaal schijteveel belastingen. En als je dan 1 keer zelf uit de pot moet krijgen, is het kot onmiddellijk te klein.

Aan de andere kant neemt zo'n langdurig zieke persoon wel een headcount positie in, waardoor er in sommige bedrijven zeer moeilijk vervanging verkregen kan worden (zowel vast als interim).

yup. landurige zieken tellen hier mee voor de headcount, en als de minimum bezetting bereikt is kan je geen verlof nemen.
mensen met loopbaanonderbreking worden ook niet vervangen, dus tellen ook gewoon mee.
en aangezien we met een jaarplanning zitten, is dat een probleem. ge wordt ingepland voor een jaar, en als gij dan lange periode niet komt werken, halen ze u daar wel uit, maar ge wordt niet vervangen. dat is dus elke dag de originele bezetting min het aantal mensen dat ziek zijn of loopbaanonderbreking hebben (en de anderen die korte afwezigheden hebben - cursus is bvb ook afwezigheid).

en het gaat dus echt niet over dat "uit de pot graaien".

Aan de andere kant neemt zo'n langdurig zieke persoon wel een headcount positie in, waardoor er in sommige bedrijven zeer moeilijk vervanging verkregen kan worden (zowel vast als interim).

Dus de werknemer die niks kost, moet opdraaien voor crappy headcount management ? Ik ben 1 maand op ouderschapsgeweest na de geboorte van nummer 3. Geen loon, geen maaltijdcheques, niks. Elke bonus wordt onmiddellijk lineair gecut (dus 1/12) ervan. Tankkaart wordt onmiddellijk geblokkkeerd.

Maar dan wel gekak mogen horen van mgmt in USA 'dat ze in europa verlof privileges hebben'. Lijkt me dat mgmt blij mag zijn. Ze vervangen me niet, dus de rest van het volk mag de gaten dichtlopen en ze besparen een stuk. Dus ja...

Maar er loopt hier wel volk rond dat al jaaaren bottom rank evaluatie heeft. Die vliegen niet buiten, die worden ergens in een hoekje gezet. Smijt die dan buiten ipv te kakken op wie niks kost. Just my 2 cents.

Dus de werknemer die niks kost, moet opdraaien voor crappy headcount management ? Ik ben 1 maand op ouderschapsgeweest na de geboorte van nummer 3. Geen loon, geen maaltijdcheques, niks. Elke bonus wordt onmiddellijk lineair gecut (dus 1/12) ervan. Tankkaart wordt onmiddellijk geblokkkeerd.

Maar dan wel gekak mogen horen van mgmt in USA 'dat ze in europa verlof privileges hebben'. Lijkt me dat mgmt blij mag zijn. Ze vervangen me niet, dus de rest van het volk mag de gaten dichtlopen en ze besparen een stuk. Dus ja...

Maar er loopt hier wel volk rond dat al jaaaren bottom rank evaluatie heeft. Die vliegen niet buiten, die worden ergens in een hoekje gezet. Smijt die dan buiten ipv te kakken op wie niks kost. Just my 2 cents.
Zwijg me van US mgmt -> elke keer ik verlof boek is het gezaag dat die Europeanen zo belachelijk veel congé hebben.

Tijdens merit increase is het dan wel van: ah ja sorry, we "mogen" je geen opslag geven van HR België ... beetje 2 maten 2 gewichten...

De USA is dan ook een dystopisch derdewereldland waar meer dan 60 uren werken per week cool is ipv een gezonde work-life balance of tijd willen doorbrengen met uw gezin. Stel u voor dat de kleine zijn vader kent zeg...

Zwijg me van US mgmt -> elke keer ik verlof boek is het gezaag dat die Europeanen zo belachelijk veel congé hebben.

Tijdens merit increase is het dan wel van: ah ja sorry, we "mogen" je geen opslag geven van HR België ... beetje 2 maten 2 gewichten...

Ik heb ze nog kunnen overtuigen om de merit increase budgetten niet uit te delen aan de mensen die collectief ontslagen worden. Goed idee, cege. Plots klotst er een pot geld bij de blijvers. :laugh:

De bonussen zijn ook wel om te lachen dit jaar. Business is going tough. Ik krijg 2500 USD retentie budget. Dat is dus 2500/4 pre-tax of tewel 300 euro netto per jaar als bonus om iemand te behouden. Much effect.

Recommended retention budget in de USA voor mijn job level? 75k/y met 70% chance om het te krijgen .... "competitive advantages adapted to cost of living". Ok :laugh:

Op een knop gedrukt waar ik absoluut niet mocht op drukken in een app… we zien wel of iemand het merkt de komende weken 😕

Update zoveel van de ontslag ronde. De ontslagen gaan blijkbaar in 1 december 2023. Onze evaluatie cyclus loopt eind oktober tot mid november. Mijn manager en al zijn reports (behalve ik) liggen buiten. Ik bel hem vandaag (nog steeds tijdens mijn ouderschapsverlof) hoe de evaluatie cyclus zal verlopen.

"goede vraag, niet aan gedacht. business as usual".

Dus gaat mijn mgr die op 1 december buiten ligt mij evalueren (zinvol). Eens benieuwd wat hij met het bonus budget en opslag budget zal doen. Iets aan mijn kleine teen doet vermoeden dat hij de opslagen aan de ontslagen mensen zal geven om hun severance package te pimpen en ik het volledige bonus pakket zal krijgen.

Wederom goed geregeld door HR :laugh:

Blijkt ook dat we in Belgie met 145 zijn en ze er 15 buitenflikkeren in Belgie. 1 minder en wet Renault was niet getriggered geweest. Ook goed gezien door HR :laugh:

De producten moeten nog 2y ondersteund worden in Belgie, maar al de belgen liggen buiten. Oops, niemand aan gedacht. Wederom goed geregeld door de business.

Blijkbaar gewoon een Amerikaan die in een excelleke 85 mannetjes doorstreept heeft, zonder veel logica. Soms is de mgr van 3 man gebleven, soms 1 van de reports, soms mgr en 1 report, soms niemand. Lijkt een dobbelsteentje geweest te zijn...

Update.

Het team dat ze buiten flikkeren zit op verdieping 1 van een gebouw. Daar bleven er 3 van ~20 of zo over.

Op verdiep 0 zat een andere divisie van ons bedrijf. Support engineers. Die zijn vaak op de Baan, niet veel on site.

Mgmt in USA zag opportuniteit. Beneden niet veel on site. Boven gefired. Gebouw wordt gesloten en iedereen wordt home based. Maar *drumroll*. Dat blijkt nu te vallen onder het wet renault gedoe. Dus die krijgen allemaal de keuze. Home based worker worden of een giga zak cashen. Ze zijn bijna allemaal weg. :laugh: mickey mouse HR.

HR mannetje die het allemaal moet regelen heeft ook zichzelf op ~ 55 ge-wet-renault en is ook met een zak geld weg.

Gun, foot, fire, woopsie.

On the positive side. Ik heb het opslag budget partieel gekregen van de ontslagen mensen. Ik heb 260% van original salary increase budget kunnen uitdelen en 200% van de discretionary bonus :laugh: benieuwd wat ik zelf zal vangen.

Hoe iemand keer na keer na keer dergelijke situaties kan mismanagen en zichzelf uiteindelijk met een zak geld kan parkeren, je zou er bewondering voor krijgen.

Update.

Het team dat ze buiten flikkeren zit op verdieping 1 van een gebouw. Daar bleven er 3 van ~20 of zo over.

Op verdiep 0 zat een andere divisie van ons bedrijf. Support engineers. Die zijn vaak op de Baan, niet veel on site.

Mgmt in USA zag opportuniteit. Beneden niet veel on site. Boven gefired. Gebouw wordt gesloten en iedereen wordt home based. Maar *drumroll*. Dat blijkt nu te vallen onder het wet renault gedoe. Dus die krijgen allemaal de keuze. Home based worker worden of een giga zak cashen. Ze zijn bijna allemaal weg. :laugh: mickey mouse HR.

HR mannetje die het allemaal moet regelen heeft ook zichzelf op ~ 55 ge-wet-renault en is ook met een zak geld weg.

Gun, foot, fire, woopsie.

On the positive side. Ik heb het opslag budget partieel gekregen van de ontslagen mensen. Ik heb 260% van original salary increase budget kunnen uitdelen en 200% van de discretionary bonus :laugh: benieuwd wat ik zelf zal vangen.

Hoe iemand keer na keer na keer dergelijke situaties kan mismanagen en zichzelf uiteindelijk met een zak geld kan parkeren, je zou er bewondering voor krijgen.
Ik wil dat er een docu, serie of film gemaakt wordt van uw bedrijf. Dat is bij mijn, Japans bedrijf, allemaal not done :p

Ik weet niet wat de knop doet. Alleen dat we er niet mochten op drukken. Is ook gelabeld als zijnde een andere functie 🤷‍♂️
De kans dat iemand op ne knop klikt als er 'in koor' doorgegeven is dat er absoluut NIET op gedrukt mag worden is toch 99%? :support:
Zo zijn mensen nu éénmaal he.

Als Test Engineer is dat altijd één van de zaken waarvoor ik waarschuw.

Makila: Die knop staat er. Ik druk er op hé collega!
Collega: Makila luister je wel goed? Als ik zeg NIET op de knop drukken dan druk je daar NIET op amen! En daarmee basta!
Makila drukt een minuutje later op die knop - zegt niets meer en denkt: AMEN! :biglaugh:
Een grapje hé maar ik maak hier gewoon even een punt

De noodrem op een trein is ook altijd zo verleidelijk. Jammer dat het zoveel geld kost voor een paar minuten fun.
Dat klopt. Maar ne verboden knop in een app is verleidelijker, gemakkelijker en is sneller gebeurd.

Mensen toegang geven tot een knop in een app waarop ze niet mogen klikken zonder dat die mensen weten wat die knop doet is gewoon vragen op problemen. Buon bewijst dit oa ook want hij heeft er (per ongeluk?) toch op geklikt hé.

Ik wil dat er een docu, serie of film gemaakt wordt van uw bedrijf. Dat is bij mijn, Japans bedrijf, allemaal not done :p

Zal pretty boring film worden, I can tell you that.

:laugh:

After all, we zijn slechts ergens nummer 200 in de s&p 500.

Het is de combi van crappy divisie en crappy local HR dat in de matrix structuur vuurwerk geeft.

Terug
Bovenaan