De 'nieuwbouw'. Niet alleen is er dus geen airco of regelbare verwarming (het is één knop via het onthaal en elk lokaal zit op dezelfde temp. Ik kan dat op zich wel begrijpen dat je niet wil schipperen tussen 5° en 35° maar de omvang van lokalen heb je bij de ene een sauna en de andere blijft frisjes), en is het onmogelijk om te telefoneren tenzij je bijna letterlijk uit een raam hangt, maar het internet blijft een ramp (het loading icoontje kan de mascotte van de school worden). Komt nog bij dat stukken die in de namiddag zonnekant zijn geen enkele vorm van zonwering hebben (ook geen klassiek rolluik zelfs). De 'oudbouw' heeft dat dan wel weer maar die zitten hopeloos vast ergens halverwege en krijg je geen leven meer in. Het is ook een oase van grijs beton. Niet dat het voor mij een kleutertuin van regenbogen moet worden, maar ik denk dat Merksplas eenzelfde vibe heeft.
Het systeem van studie doorgeven ook. Er staat welke klas, prima, en of er een opdracht voorzien is of niet, super. Maar er staat enkel van welk lokaal ze moeten komen en niet naar waar ze moeten. Wat wil zeggen dat je elk studie-uur moet gaan zoeken tussen lokaal of refter waar ze zitten want de ene zijn al een aantal jaar hier en hadden systeem 'blijf in klas' en de anderen zijn systeem 'je gaat vanzelf naar de refter'. Een derde groep gaat naar het lokaal waar ze daarna moeten zijn. Terwijl de school op systeem 'we zien wel hoeveel plaats er nodig is en beslissen aan de hand daarvan'. Zonder de beslissing mee te delen, hence de eeuwige muizenjacht op waar die klassen zijn.
In feite zou zo een bioscoop systeem handig zijn: alle vrije lokalen en refter zichtbaar per uur en dan automatisch invullen waar hoeveel plaatsen vrij zijn en hoe dat te verdelen. Dat zou moeten te maken zijn, denk ik.