Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Aan ambtenaren die met officiële documenten werken: wat maakt het uit of een document digitaal of fysiek wordt aangeleverd? De Nederlandse autoriteiten willen per sé een "origineel document" via de post, wat de facto hetzelfde document is als datgene wat ze in PDF hebben ontvangen, maar dan gewoon in een afgedrukte versie.

Aan ambtenaren die met officiële documenten werken: wat maakt het uit of een document digitaal of fysiek wordt aangeleverd? De Nederlandse autoriteiten willen per sé een "origineel document" via de post, wat de facto hetzelfde document is als datgene wat ze in PDF hebben ontvangen, maar dan gewoon in een afgedrukte versie.
Is het een digitale handtekening met certificaat, of een scan van jouw handtekening?

Niet dat het iets uitmaakt voor de juridische basis.

Is het een digitale handtekening met certificaat, of een scan van jouw handtekening?

Niet dat het iets uitmaakt voor de juridische basis.
Het gaat over een bankgarantie. Sommige overheden vragen ook "originele documenten" en dan stuur ik een afgedrukte PDF door via de post en dat volstaat, wat compleet absurd is omdat ze het document al in hun mailbox hebben. Het verschil is dat ik tijd, geld en moeite moet steken om het via de post te sturen terwijl zij enkel op het knopje "print" moeten klikken, maar da's misschien teveel moeite gevraagd.

Sommige documenten zijn inderdaad wel op speciaal papier afgedrukt met een speciale reliëfstempel.

De meeste ambtenaren weten zelf niet wanneer een gekwalificeerde handtekening rechtsgeldig is. Die gaan ervan uit dat een digitaal ondertekende PDF (met certificaat dus) afdrukken ook rechtsgeldig is omdat daar dat tekstje "digitaal ondertekend door ..." op staat. Ik kreeg hier bvb. van een collega steevast digitaal ondertekende beslissingen op papier. Die dingen verliezen hun rechtsgeldigheid wanneer je ze afdrukt én er is een digitaal platform waarmee je notificaties krijgt van beslissingen en ze ook kan downloaden. Maar ja, als die al 20 jaar beslissingen afdrukt blijft die dat doen, ge krijgt dat daar niet aan uitgelegd dat dat niet meer hoeft. En maar klagen over te veel werk.

Mensen die in een meeting zitten, met camera aan, waarbij je gewoon aan hun gezichtsuitdrukkingen en oogbewegingen kan zien dat ze met andere dingen bezig zijn, en dan de hele tijd vragen stellen die net al zijn beantwoord. Stop met mijn/onze tijd te verdoen.
Klinkt precies als een van onze managers, en dat zijn dan vaak nog meetings die hij zelf inschiet waar wij helemaal niet willen zitten.:cautious:

De meeste ambtenaren weten zelf niet wanneer een gekwalificeerde handtekening rechtsgeldig is. Die gaan ervan uit dat een digitaal ondertekende PDF (met certificaat dus) afdrukken ook rechtsgeldig is omdat daar dat tekstje "digitaal ondertekend door ..." op staat. Ik kreeg hier bvb. van een collega steevast digitaal ondertekende beslissingen op papier. Die dingen verliezen hun rechtsgeldigheid wanneer je ze afdrukt én er is een digitaal platform waarmee je notificaties krijgt van beslissingen en ze ook kan downloaden. Maar ja, als die al 20 jaar beslissingen afdrukt blijft die dat doen, ge krijgt dat daar niet aan uitgelegd dat dat niet meer hoeft. En maar klagen over te veel werk.

Interessant!

Kan je eens uitleggen wanneer een digitale ondertekening wel en niet rechtsgeldig is?

Interessant!

Kan je eens uitleggen wanneer een digitale ondertekening wel en niet rechtsgeldig is?
Een digitaal ondertekend document (en daarmee bedoel ik dus een document getekend met een certificaat, niet met een afbeelding van een handtekening) is rechtsgeldig zolang het onaangepast én digitaal blijft. Van zodra je het afdrukt verliest het zijn waarde omdat er dan geen mogelijkheid meer is om te controleren of het document wel correct digitaal getekend is. Een aangepast document is ook niet meer rechtsgeldig, dat resulteert in een andere hash en gaat een foutmelding geven ("ongeldige digitale handtekening" of iets dergelijks).
Een tussenoplossing die vaak wordt gebruikt is een QR-code of link op het document zetten, als je dat document afdrukt dan verwijst die link naar een online platform waar je het digitaal getekende document kan controleren maar op zich is het dan weer dat digitale document dat de rechtsgeldigheid bewijst, het papieren document is een soort van afschrift. Die online platformen houden die documenten wel max. enkele jaren bij.

Een getekend papieren document ("natte handtekening") heeft dan weer wel een zekere juridische waarde wanneer je dat inscant en digitaal verwerkt, dat stamt ook uit de tijdperk dat zo'n documenten nog werden gefaxt. Maar ook hier geldt de redenering dat je best altijd het papieren document achter de hand hebt.

Er bestaat daar regelgeving rond op Europees niveau met diverse classificaties van handtekeningen die vereist zijn afhankelijk van het type document. Een handtekening met eID certificaat is bvb. "meer" waard dan een document getekend met een aangekocht certificaat bij een certificaatuitgever (die laatste worden dan weer vaak gebruikt op tekenplatformen omdat er dan geen eID vereist is voor het tekenen, dan kan men bvb. ook tekenen op een smartphone of tablet).* Afhankelijk van het type document is een eID certificaat al dan niet vereist. Bij andere typen is een afbeelding van de "natte handtekening" dan weer voldoende. Ik heb daar ergens wel een boekje van liggen van een 40tal bladzijden dus dat krijg je niet in enkele regels uitgelegd. Ben ook geen jurist, enkel beroepsmatig bezig met implementatie van digitale handtekeningen.

* Tegenwoordig is tekenen via itsme van hetzelfde niveau als een eID certificaat dacht ik en dat kan dus wel via een smartphone of tablet. Maar in de praktijk wordt itsme maar zelden gebruikt voor digitaal tekenen (behalve door de banken die zelf eigenaar zijn van itsme) omdat ze woekerprijzen voor zo'n handtekening vragen.

Laatst bewerkt:
Vorige week zijn er twee man ontslagen op ons al understaffed afdeling waar ik de planning van doe. Het management ging zelf de shiften invullen.

Maar : geen weekends, max 8u per dag (de rest doet 12u), en ze nemen ook nog eens gezamenlijk twee weken verlof de tweede helft van december.

We zijn al een gans jaar dubbel aant plooien, overuren aan het doen, … noem maar op, maar een beetje respijt op het einde van het jaar is ons niet gegund. Met hun drie nemen ze nauwelijks één ontslagene zijn shiften over. Wij mogen dus opnieuw overuren presteren.

En maar zagen dat we klanten kunnen verliezen mochten wij niet opkomen.

Ach ja, eigen belang primeert zeker?

* Tegenwoordig is tekenen via itsme van hetzelfde niveau als een eID certificaat dacht ik en dat kan dus wel via een smartphone of tablet. Maar in de praktijk wordt itsme maar zelden gebruikt voor digitaal tekenen (behalve door de banken die zelf eigenaar zijn van itsme) omdat ze woekerprijzen voor zo'n handtekening vragen.
Ah, echt? Ik heb zo mijn arbeidsovereenkomst getekend 😂

Ah, echt? Ik heb zo mijn arbeidsovereenkomst getekend 😂
Vlaanderen heeft een eigen tekenplatform voor zijn entiteiten. Wij zijn al jaaaaren vragende partij om ook tekenrequests te kunnen uitsturen om dingen zoals arbeidsovereenkomsten digitaal te laten tekenen door sollicitanten. En dan is itsme inderdaad de handigste oplossing want voor dat tekenen met eID via dat soort platformen moet er bijkomende software geïnstalleerd worden en dat is altijd misérie voor wie eens éénmalig wat moet tekenen.

Een andere business analyst is zo lui. Om te beginnen trekken haar stories op niks. Al het analyse werk wordt doorgeschoven naar de devs. En nu begint ze ook QA testing naar end users te schuiven. Wij hebben een team dat enkel QA moet doen. Oké, die mensen zijn niet goed, maar dan neem je de tijd om ze door de stories te lopen en ze duidelijk te maken hoe ze iedere story moeten testen, of je doet het zelf (want ze heeft dus echt amper werk omdat niemand haar iets toe vertrouwt).

Degenen die op kantoor al staand aan onze sit/stand desks werken zijn toch meestal de “speciallekes” heb ik de indruk. Zo van “zie mij eens vooruitstrevend doen” :sarcastic:

Na een aantal pagina’s van dit topic gelezen te hebben, miljaar ik prijs mij gelukkig dat ik tegenwoordig een kantoor voor mij alleen heb als ik op locatie ben!

Degenen die op kantoor al staand aan onze sit/stand desks werken zijn toch meestal de “speciallekes” heb ik de indruk. Zo van “zie mij eens vooruitstrevend doen” :sarcastic:
Doe ik ook regelmatig. Is juist niks "zie mij hier vooruitstrevend/speciallekes doen". Het is dat of ieder jaar wel een paar keer met een geblokkeerde rug zitten.

Bij ons staan er in totaal 4 van die verstelbare bureau's die je dus als staande desk kan gebruiken, die meestal door 2 vd 4 bezet zijn door gasten die gewoon zitten :cautious:

Het gaat over een bankgarantie. Sommige overheden vragen ook "originele documenten" en dan stuur ik een afgedrukte PDF door via de post en dat volstaat, wat compleet absurd is omdat ze het document al in hun mailbox hebben. Het verschil is dat ik tijd, geld en moeite moet steken om het via de post te sturen terwijl zij enkel op het knopje "print" moeten klikken, maar da's misschien teveel moeite gevraagd.

Sommige documenten zijn inderdaad wel op speciaal papier afgedrukt met een speciale reliëfstempel.

Bankgaranties worden vaak nog door banken in "origineel" gesteld (printen en fysiek handtekenen), en dan ook via post/Express courier verstuurd. Normaal zou je aan uw bank kunnen vragen om dat direct naar de contacpersoon bij de begunstigde (overheid) te sturen zodat je niet zelf daarmee moet bezig zijn.

Zo'n bankgaranties kunnen vaak ook enkel vrijgegeven worden indien de garantie terug in origineel is verkregen door de bank en indien de begunstigde officieel vrijgave geeft (overheidsinstanties hebben niet altijd bankgaranties met vaste looptijd, maar vaak "open-ended" garanties).
Sommige overheidsinstanties zijn dan ook nog eens heel archaïsch en vereisen expliciet originelen vooraleer ze iets willen doen. Andere partijen werken dan weer op basis van scan.

Interessant!

QES (Qualified Electronic Signatures) volgens de EU wetgeving zijn gelijk in rechtsgeldigheid aan originele "Wet-Ink" handtekeningen en moeten volgens EU wetgeving dus ook gewoon geaccepteerd worden.
Kan je checken door in Adobe in het signature panel het certificaat te bekijken en dan staat er normaal "This is a Qualified Electronic Signature According to EU Regulation 910/2014". Ernaast mag het document etc ook niet altered zijn.

Binnen mijn job is het probleem dat sommige bedrijven via derden werken (adobe sign/docusign/..), die in se hetzelfde beloven, maar waar die zin in het sgnature panel niet vermeldt wordt, ergo ik mag het document niet accepteren... Tenzij er een apart contract/document opgesteld is waarin het bedrijf ons toelaat zo'n documenten te accepteren die enkel via docusign zijn getekend. Maar dat apart contract/document moet dan ook eerst apart in origineel getekend worden...

Dan heb je soms ook bedrijven/lokale overheden/mensen die er nog nooit van gehoord hebben (meestal boomers) en die zich aan de oude manier vasthouden.

Kortom dus een dikke soep soms. Vanuit de EU zou er gewoon een centraal opgelegde oplossing moeten komen à la Itsme, om documenten digitaal en rechtsgeldig te laten handtekenen binnen de huidige regelgeving.

Gohja, binnen de Vlaamse overheid zelf is er, zoals eerder wel vermeld, een eigen signing platform.
Ik heb applicaties die daarmee integreren, al bezig ik het dus zelf niet.

Voor hun eigen interne keuken is alles dus geregeld.
Dat de burger last heeft om hun een geldig digitaal getekend/aanvaardbaar document te bezorgen ... not their problem. :whistle:

Terug
Bovenaan