Het gaat over een bankgarantie. Sommige overheden vragen ook "originele documenten" en dan stuur ik een afgedrukte PDF door via de post en dat volstaat, wat compleet absurd is omdat ze het document al in hun mailbox hebben. Het verschil is dat ik tijd, geld en moeite moet steken om het via de post te sturen terwijl zij enkel op het knopje "print" moeten klikken, maar da's misschien teveel moeite gevraagd.
Sommige documenten zijn inderdaad wel op speciaal papier afgedrukt met een speciale reliëfstempel.
Bankgaranties worden vaak nog door banken in "origineel" gesteld (printen en fysiek handtekenen), en dan ook via post/Express courier verstuurd. Normaal zou je aan uw bank kunnen vragen om dat direct naar de contacpersoon bij de begunstigde (overheid) te sturen zodat je niet zelf daarmee moet bezig zijn.
Zo'n bankgaranties kunnen vaak ook enkel vrijgegeven worden indien de garantie terug in origineel is verkregen door de bank en indien de begunstigde officieel vrijgave geeft (overheidsinstanties hebben niet altijd bankgaranties met vaste looptijd, maar vaak "open-ended" garanties).
Sommige overheidsinstanties zijn dan ook nog eens heel archaïsch en vereisen expliciet originelen vooraleer ze iets willen doen. Andere partijen werken dan weer op basis van scan.
Interessant!
Kan je eens uitleggen wanneer een digitale ondertekening wel en niet rechtsgeldig is?
QES (Qualified Electronic Signatures) volgens de EU wetgeving zijn
gelijk in rechtsgeldigheid aan originele "Wet-Ink" handtekeningen en moeten volgens EU wetgeving dus ook gewoon geaccepteerd worden.
Kan je checken door in Adobe in het signature panel het certificaat te bekijken en dan staat er normaal "This is a Qualified Electronic Signature According to EU Regulation 910/2014". Ernaast mag het document etc ook niet altered zijn.
Binnen mijn job is het probleem dat sommige bedrijven via derden werken (adobe sign/docusign/..), die in se hetzelfde beloven, maar waar die zin in het sgnature panel niet vermeldt wordt, ergo ik mag het document niet accepteren... Tenzij er een apart contract/document opgesteld is waarin het bedrijf ons toelaat zo'n documenten te accepteren die enkel via docusign zijn getekend. Maar dat apart contract/document moet dan ook eerst apart in origineel getekend worden...
Dan heb je soms ook bedrijven/lokale overheden/mensen die er nog nooit van gehoord hebben (meestal boomers) en die zich aan de oude manier vasthouden.
Kortom dus een dikke soep soms. Vanuit de EU zou er gewoon een centraal opgelegde oplossing moeten komen à la Itsme, om documenten digitaal en rechtsgeldig te laten handtekenen binnen de huidige regelgeving.