Voor mij gaat het niet (alleen) over het mismanagement, ik zie vooral achterliggend de bodemloze geldput waar allicht in tientallen takken van de overheid geld wordt in gesmeten terwijl het bij verschillende van die takken vierkant draait. Ik herhaal, als de Belgische staat in staat zou zijn om zich te runnen als een bedrijf dat winstgevend is, zou het voor mij geen r**t uitmaken dat het in bepaalde afdelingen vierkant draait als de bevolking daar de dupe niet van is maar enkel de interne gefrustreerde medewerkers.
Ik werk voor een dienstverlenend bedrijf met winstoogmerk, dat bestaat dus hé...
Ok, geef eens wat voorstellen om de pensioensdienst winstgevend te maken?
Je vergelijkt appelen met peren. Ja in sommige gevallen heb je gelijk, en ik ga zeker niet ontkennen dat de overheid niet beter kan, maar je kan overheidsdiensten niet zomaar vergelijken met privé. Jij mag dan in de service sector werken, maar service bieden is niet het doel van jouw bedrijf. Winst maken is het doel, dus nogal logisch dat het daarin beter is dan een overheid die als doel heeft om service te bieden. Bij een groot aantal overheidsdiensten is het compleet onmogelijk winst te maken want er is totaal niets van inkomen, enkel overheidssubsidies.
Verder kan je geen eerlijke vergelijking maken tussen overheid en privé, want de privé bedrijven waarmee je vergelijkt hebben al het 'natuurlijke selectie proces' op de vrije markt al doorstaan. Overheidsinstellingen kunnen niet echt failliet gaan, privé bedrijven wel. Dus je vergelijking is scheef want er zit onvermijdelijk een survivorship bias in. Zet een gemiddelde manager uit de privé bij de overheid en succes is evenmin gegarandeerd als dat het in de privé is. Enkel is het resultaat verschillend: bij de privé zal slecht management tot failliet leiden, bij de overheid zal dit tot dure / slecht functionerende diensten leiden.
En tenslotte is die focus op winst maken een zeer beperkte visie. Er is meer in het leven dan winst maken, het is net daarvoor dat we een overheid hebben: om zaken te regelen die niet door de privé kunnen geregeld worden.
Zoals in het 'Kleine nieuwtjes' topic net aangehaald werd: de post in Nederland draait vierkant met 7/10 aangetekende brieven die niet aankomen. Hoera privatisering! Kijk eens naar de gevangenissector in de VS waar gedetineerden uitgebuit worden wegens winstbejag.
Kijk naar de affaire met flitspalen/trajectcontroles in België die gerund worden door een privé bedrijf waarna ze lobbyen om allerhande snelheidsremmende zaken langs de weg te verwijderen om zo meer boetes te kunnen innen.
De overheids is net gestart met onderhandelingen om te kijken of we de kerncentrales terug kunnen overnemen, want de privé trekt zich er niets van aan als een elektriciteitstekort in onze toekomst ligt.
Geef mij eens wat voorbeelden van zaken die geprivatiseerd zijn en waar die bedrijven nu wel winst kunnen maken zonder dat de dienstverlening er serieus op achteruit ging of dat er ethisch zaken verkeerd lopen.
Ik herhaal: dit neemt niet weg dat de overheid best beter kan hé. Maar het is wel wat complexer dan 'run het als een privé bedrijf'.